תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מאזדה
  • מאזדה 3
  • מאזדה 3 החדשה נחשפת

    מאזדה 3

    הדור הרביעי של מאזדה 3 נחשף בלוס אנג'לס עם עיצוב מחודד, מנוע חדש, שלדה משופרת, ומערכת בטיחות מאוד מעניינת

    • 28-11-2018
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: יצרן

    במסגרת תערוכת לוס אנג'לס, שפתחה אתמול בלילה את שעריה, חשפה מאזדה את הדור החדש והרביעי של ה-3. שהפכה בחודשים האחרונים, בגלל מספר חידושים שהבטיחה להציג, וכעת אכן הציגה, לאחת המכוניות הכי מדוברות בתחום הרכב.

    ה-3 החדשה ממשיכה עם שפת העיצוב KUDO (נשמה בתנועה) המוכרת ומלטשת אותה עוד יותר. הפרונט יותר חד ועצבני, אבל משאר הזוויות הדור החדש לטעמי פחות הרמוני מזה היוצא, עם יותר מדי פח, מעט מידי זכוכית, וגלגלים קטנים מדי - מה שנותן לחצי האחורי של הרכב מראה קצת, איך לומר, קים קרדשיאני.

    מאזדה 3

    בפנים מציגה ה-3 אבולוציה לתא הנוסעים המוכר וממשיכה "לשאוב השראה" מיצרניות פרימיום. כך למשל הקט הכללי של השבורד נראה כמו שילוב בין תאי הנוסעים של במוו לאלו של האלפא ג'וליה וסטלביו עם קווים אלכסוניים ומסך (8.8 אינץ') צף שמעוצב בצורת מקבילית, ידית ההילוכים (של התיבה הידנית) וחוגת השליטה המרכזית נראות כאילו לקוחות ישירות מרכב של אאודי, ותצוגת שלושה העיגולים בלוח המחוונים מהווה - אולי - איזושהי קריצה לחמישה העיגולים של פורשה, למרות שיכול להיות שפה הלכנו רחוק מדי.

    המושבים, שהיו טובים כבר בדגם היוצא משתפרים עוד יותר עם כיוונון זווית מושב שיצטרף כפריט אבזור סטנדרטי. והנה משהו שמזמן לא ראיתי שמישהו שם עליו איזשהו דגש - בטח ובטח שלא מספיק כדי להזכיר אותו בהודעה לעיתונות - טווח כיוונון העומק של ההגה הורחב ב-20 מ"מ והוא נותן כעת 70 מ"מ שלמים של טווח. זה הרבה? זה מעט? שאלה טובה, אני לא חושב שהנתון הזה נבדק איפשהו. אבל עכשיו אתם יודעים שזה מה שיש כאן.

    בכלל, נראה שמאזדה מקדישה הרבה יותר תשומת לב - שוב, לפחות בהודעה - לענייני ניהוג וממשק אדם-מכונה ופחות לענייני יומיום, מה שאומר (אולי) שהיא ממשיכה לשים דברים כמו אחיזה והתנהגות גבוה מאוד בסדר העדיפויות.

    מאזדה 3

    ובהמשך לחוויות נהיגה, מציגה מאזדה גם את המנוע החדש שלה - סקייאקטיב X. היא לא מרחיבה עליו יתר על המידה, אולי כי הוא עדיין לא לגמרי מוכן, ומסתפקת באמירה שהוא יהיה חזק וחסכוני יותר ממנוע סקייאקטיב בנזין "רגיל" בנפח דומה (2.0 ליטר). בנוסף הוא יקבל גם מערכת מיקרו-היברידית עם מערכת חשמל 24 וולט שתוכל לעזור למנוע במידת הצורך.

    המנוע החדש, במקום להשתמש במצתים כדי לשרוף את הדלק, משתמש בדחיסת התערובת, כמו במנועי דיזל. התוצאה, לפחות על הנייר, אמורה לתת מומנט גבוה וצריכת דלק נמוכה מאוד בזכות ניצול טוב יותר של האנרגיה האגורה בבנזין. כרגע היצרנית לא מפרסמת נתונים מספריים מעבר לנפח, אז נאלץ להמתין.

    מאזדה 3 סקייאקטיב X

    לצד המנוע הזה, תמשיך מאזדה להציע את מנועי ה-1.5 ו-2.0 ליטר בנזין ו-1.8 ליטר דיזל המוכרים שלה מסדרת סקייאקטיב אליהם כבר התוודענו בדגמים הנוכחיים. כמובן שלא לפני שעברו מקצה שיפורים לקראת הדגם החדש שכללו שסתומי יניקה חדשים, צורה חדשה לבוכנות, הזרקה מפוצלת (ישירה לתוך תא הבעירה ורב נקודתית לתוך סעפת היניקה) ושסתום חדש למערכת הקירור (שדואג לשמור אותה סגורה כשהמנוע קר ולפתוח אותו כשמנוע דורש קירור). בארצות הברית - כרגיל - תקבל ה-3 החדשה גם מנוע 2.5 ליטר. גם כאן מאזדה לא משחררת פרטים טכניים אודות המנועים.

    מבחינת העברת כוח, ה-3 תקבל תיבה ידנית ותיבה אוטומטית, שתיהן עם שישה הילוכים, והנעה קדמית כמובן. יחד עם זאת, גם הפעם ממשיכה היצרנית לשפר ולהציג דור חדש של מערכת ההנעה הכפולה שלה, שתעבוד הפעם יחד עם מערכת ה-GVC שלה שפגשנו במאזדה 6 (ולא הרגשנו תועלת מיוחדת). לארץ, רוב הסיכויים המערכת הזו - כמו המנוע הגדול והתיבה הידנית - לא תגיע.

    השלדה של ה-3 החדשה תוכננה באמצעות שילוב של מבנים מעגליים על מנת לשפר את קשיחותה ולשפר את ההתנהגות ויעילות העברת הכוח לכביש מבלי להעלות את המשקל. המתלים מורכבים ממבנה מקפרסון מלפנים וקורת מתח אחורית שתוכננה ועוצבה מחדש ואפילו המבנה הפנימי של התותבים (בושינגים) עוצב מחדש כדי לשפר את הנוחות וההתנהגות.

    מבחינת מידות, ה-3 החדשה בתצורת האצ'בק קצרה מקודמתה בס"מ אחד, בעוד הסדאן ארוכה יותר ב-7 ס"מ שלמים. הרוחב של שני הדגמים זהה, ונותר כמעט ללא שינוי על 179.7 ס"מ (2 מ"מ יותר) ובשני הדגמים בסיס הגלגלים התארך ב-2.5 ס"מ ויעמוד כעת על 272.5 ס"מ. בניגוד לדור הקודם, אז היה גובהה של ההאצ'בק היה 146.5 ס"מ ושל הסדאן 145 ס"מ, הפעם דווקא ההאצ'בק תהיה נמוכה יותר בחצי ס"מ עם 144 ס"מ (למרות שבתמונה זה נראה הפוך).

    עוד טכנולוגיה חדשה ב-3 היא מערכת ניטור נהג שעושה שימוש במצלמת אינפרא אדום כדי לבחון את פניו - המערכת יודעת לנתח את תזוזת העיניים וכיוון המבט, כמות המצמוצים, מידת הפתיחה של העיניים ואפילו את זווית פינות הפה. כל הפרמטרים האלה נמדדים בזמן אמת ומאפשרים למערכות הבטיחות של הרכב לפעול בהתאם - כך למשל המכונית תוכל להגיד לנהג שהוא (או היא) עייף או לדרוך את מערכת בלימת החירום ולהתריע על התקרבות למכשולים מוקדם יותר אם הוא אינו מסתכל על הכביש.

    לצד המערכת הזו, משיקה מאזדה גם מערכת ניטור שטחים מתים עם התרעת תנועה חוצה מלפנים כדי להתריע לנהג על רכבים מתקרבים בצמתים עם ראות לקויה, ובקרת שיוט אדפטיבית עם סייען פקקים מלא כולל שמירת נתיב.

    מאזדה 3

    מאזדה 3 החדשה צפויה להגיע ארצה ברבעון השלישי של 2019, ואנחנו מלאי תקווה שהיבואנית תמשיך במסורת שהתחילה עם ה-3 הנוכחית ותעמיס עליה את כל האבזור האפשרי. כשהדבר הכי חשוב שככל הנראה הכי יעזור ל-3 להתחבב גם על שאר אוכלוסיית חובבי הנהיגה, הוא המנוע החדש, שפותר את דלות המומנט בסל"ד נמוך של המנועים הנוכחיים.

    dddd