תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מקלארן ספידטייל נחשפת - ככה עושים נוסטלגיה

מקלארן חושפת את הספידטייל - מכונית שמצד אחד היא מחווה נוסטלגית ל-F1 ומצד שני ראויה לככב בסצינה של מסע בין כוכבים

  • 28-10-2018
  • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: יצרן

אני חושב שהיום, אחרי שהיא הציגה את הספידטייל בסוף השבוע, מקלארן היא באופן רשמי יצרנית הרכב הכי מעניינת בעולם. הם רמזו על כך שאלה הכוונות שלהם כבר עם ה-F1 שהייתה המכוניות המהירה בעולם, וה-SLR שפותחה יחד עם (או עבור, תלוי את מי שואלים) מרצדס, אבל רק ב4-5 שנים האחרונות, אחרי שההצלחה של ה-12C הזרימה קצת ליש"טים לתוך הקופות של היצרנית, הם הצליחו להוציא לפועל את מה שנראה שהייתה התוכנית שלהם מאז שנולדה החברה לפני 33 שנה.

זה התחיל עם ה-P1 שהתחילה את המירוץ החימוש המשולש הכי מוטרף שראינו בשנים האחרונות, מירוץ שהוליד את ה-918 של פורשה והלה-פרארי של פרארי ומאוחר יותר עוד דגמים שונים ומשונים שרצו לקחת חלק בהתכתשות הטיטאנים הזו.

למרות שמאז הצגת ה-P1 עברו רק 5 שנים, נראה שמאז זרמו הרבה מאוד מים בנהר הבורן (ליד המטה של מקלארן. כן, ברור שהשתמשתי בגוגל מפות כדי למצוא אותו) ולחברה הקטנה וחסרת החשיבות שמכרה אז שני דגמים, יש היום פורטפוליו של לא פחות מ-7 מכוניות. לשם השוואה, לפרארי גם יש 7 מכוניות, ללמבורגיני יש 3, ולפורשה יש 6.

כאמור, במהלך סוף השבוע הציגה מקלארן את הספידטייל, מכונית שמצד אחד מהווה הומאז' מאוד מתרפק ל-F1 ומצד שני מציג את החוד החנית של הטכנולוגיה בתחום הרכב. למען האמת, אפילו הביטוי 'חוד החנית' מרגיש קצת סתמי ועתיק כדי להסביר כמה הספידטייל מתקדמת. אם יש לכם רעיון יותר טוב, ספרו לנו בפורום.

מלפנים, מאחור, ומכל זווית אפשרית הספידטייל היא יצירת אומנות של שליטה באוויר. זנב מוארך שכל תפקידו לייצר כמה שפחות גרר, כך שאפילו האגזוזים "נחתכו" באלכסון כדי לא להפריע לזרימת האוויר. עוד מאחור ישנן שתי מאזנות המתרוממות מכאנית ע"י כיפוף של פאנל סיבי הפחמן כדי להמנע מצירים או מרווחים מיותרים, פתחי יניקת האוויר "מובנים" לתוך הגג וכיסויי החישוקים הקדמיים (סוג של טאסות, אבל מקרבון פייבר) שלא מסתובבים ומעוצבים במיוחד כדי לתעל את האוויר בצורה מיטבית.

דווקא מלפנים הספידטייל הכי פחות מרשימה, עם חזית מעט טסלה'ית, בלי גרילים עצומים או פנסים מאיימים. המטרה - כמובן, מינימום הפרעה לזרימת האוויר. הזווית ממנה הספידטייל היא כנראה הכי מרשימה, היא דווקא מלמעלה - משם רואים את שטח החלונות העצום, שחלקם עשויים זכוכית אלקטרו-כרומית שיכולה להפוך משקופה לאטומה בלחיצה כפתור.

בפנים, הספידטייל מציגה מחווה רבתי ל-F1, עם שלושה מושבים, כשאמצעי הוא של הנהג. זו אותה תצורה שהציגה מקלארן עם ה-F1, אבל הקשר ביניהן הדוק הרבה יותר מאשר סידור הכסאות. אבל על זה עוד רגע. תא הטייס של הספידטייל נראה כמו משהו מסרט מד"ב, הוא נעדר כפתורים פיזיים כמעט לחלוטין, במקומם יש חמישה מסכים - שלושה לתצוגת מידע, ניווט, מוזיקה וכו', ושניים נוספים שיחד עם מצלמות (נשלפות) מחליפים את מראות הצד.

אבל בלי צל של ספק, הדבר הכי מעניין בתא הנוסעים של הספידטייל נמצא בול באמצע. ההגה. במבט ראשון הוא נראה כמו סתם עוד הגה רגיל ואפילו די פשוט - בלי כפתורים. אבל במבט קרוב יותר אפשר לראות שחלק מהעיטור שלו - שאגב קיים בעוד כמה מקומות, בהם בורר ההילוכים שנמצא על הגג. כן, על הגג - עשוי מבלוק מכורסם של סיבי פחמן. מה שנותן לו מראה שונה מכל דבר אחר שראינו לפני כן, הרבה יותר טבעי. כמו עץ, רק בלי תחושת הזקנה שמתלווה אליו.

אבל כמו שאמרתי, הקשר בין הספידטייל ל-F1 הרבה יותר הדוק מסידור המושבים. בעוד שה-F1 הייתה המכונית המהירה ביותר על הפלנטה כשהיא הושקה, הספידטייל שמה לעצמה למטרה להיות המכונית עם התאוצה המהירה ביותר. מלבד האמירה שמתחת לקליפת הקרבון מסתתרת מערכת הנעה היברידית, מקלארן לא חושפת פרטים על המנועים, היא רק אומרת שההספק המירבי הוא 1,050 כ"ס, ובזכות משקל של כ-1400 ק"ג הספידטייל מאיצה ל-300 קמ"ש תוך 12.8 שניות. רק כדי לסבר את האוזן, לבוגאטי שירון זה ייקח 0.8 שניות יותר, לפרשה 918 - 6.3 שניות יותר ולפרארי 812 סופרפאסט - כמעט 8 שניות יותר. לא כזה פאסט עכשיו, הא?

אני יכול להמשיך להזיל ריר על המקלדת על תצוגת היכולת המרהיבה הזו שיוצרה ע"י חברה שעד לפני פחות מעשר שנים הייתה סוג של וואן היט וונדר או קוריוז חביב, והיום ניצבת במרכז הבמה של הרחבת המעטפת של מה שמכוניות מסוגלות לעשות, אבל עדיף שתפנו לכם כמה דקות ותצפו בסרטונים האלה שמציגים את הספידטייל הרבה יותר טוב מאשר סתם מילים אי פעם יוכלו.

אם אתם רוצים אחת כזו, אני מצטער פעמיים. אחת בגלל המחיר, שעומד על כ-8.3 מיליון שקל לפני מיסים, ושנייה, כי כל 106 המכוניות שייצרו ויימסרו ללקוחות במהלך 2020, כבר נמכרו.

dddd