תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • פולקסווגן
  • פולקסווגן פולו
  • פולקסווגן פולו GTI - מיתוס במבחן

    פולקסווגן פולו

    פולקסווגן פולו GTI השלישית הגיעה למבחן ורומן כבר העמיד אותה מול הקיר וכיתת היורים. אבל אז הוא החליט לתת לה עוד הזדמנות...

    • 16-10-2018
    • מאת: רומן קוגן | צילום: רומן קוגן

    כיתת יורים

    בשלב הזה כבר נראה היה (לי לפחות) שהגורל שלה נחרץ. למרות שמדובר ברכב מיתולוגי כמעט בתולדות קארספורום (עזבו, בדיחה פנימית. וממש מטומטמת. לא תבינו. העורך), הפולו GTI בה אני יושב הייתה גנרית מדי, פשוטה מדי, משעממת מדי, ועם כל אלה, גם יקרה מדי. היא לא הייתה נוחה מספיק בתנועה עירונית רגילה, הפס האדום - ברוחב הגלות כולה - על הדשבורד היה מגוחך, וכל השאר לא היה שונה מספיק מכל פולקסואגית אחרת בכדי שהעסק הזה יתחיל להיראות חיובי. גם המעמד המיתולוגי שיש לדגם בפורום ריחף מעליה כאילו שואל "זה הכל? על זה היה כל הרעש?".

    הפולו הובלה אל הקיר אחר כבוד, וכיתת היורים התייצבה מולה, עם סיגריות של עצבים בפה וכדורים של זעם בקנה. אבל, כמו בכל סרט נדוש, הגיעה המשאלה האחרונה.

    אני לא בטוח שהיא הגיעה מהפולו, או מהמצפון שלי שהתחיל לנקוף, אבל בכל זאת, אמרתי לעצמי – בוא נתן לה הזדמנות אחרונה. וזה לא שלא היה בזה קאץ', היה גם היה. כי כדי לקבל את ההזדמנות האחרונה היה עליה להצטיין במקום בו מיטב בנות ביתה נכשלו: בכבישים המפותלים. אחותה הגדולה, הגולף GTI, התגלתה כלא מספיק מעניינת שם. בת הדודה הפרועה, זאת שכל המשפחה מדברת עליה מאחורי הגב, הגולף R, התגלתה שם כילדה טובה ירושלים בלבוש של פרחה.

    אבל אלה כללי הפורמט, והפולו, בצמיגים חוששים, הופנתה לכיוון גלעד. אבל לזה נחזור מאוחר יותר.

    היסטוריה

    גרסת ה-GTI של פולקסווגן פולו נמצאת אתנו מהדור השלישי של הדגם, כאשר לפני כן היו גרסאות כמו ה-G40 מוגדשת-העל של הדור השני. הדור השלישי צויד במנוע 1.6 אטמוספרי עם 125 כ"ס, והיה GTI בערך כמו גולף GTI מארק 3 עם 115 כ"ס. הדור הרביעי (לאחר מתיחת הפנים) צויד כבר במנוע ה-20 שסתומים המוכר עם 150 כ"ס, והדור החמישי, זה היוצא, במנוע 1.4 עם 180 כ"ס (ולאחר מתיחת הפנים עם 1.8 שסחט 192 כ"ס).

    מכונית המבחן מבוססת על הדור השישי של הדגם, המבוסס בתורו על פלטפורמת ה-MQB המודולארית של הקונצרן, ומקבלת לראשונה מנוע 2.0 ל' מוגדש, גרסה מוחלשת של מנוע הגולף GTI שמייצרת כאן 200 כ"ס ו-32.6 קג"מ. חשוב מכך – תיבת DSG6, במהלך שתועלתו כפולה – הן מאפשרת להימנע מהפחתת המומנט שהייתה בגרסת ה-DSG  של הדור הקודם, והן נותנת מענה חד-משמעי לשאלה "כן, אבל באמת תקנה אוטו עם DSG7?".

     

    חוץ, פנים

    הפולו גדולה, והיעדר (מכוון כפי הנראה) של כיתוב "פולו" על אחוריה גרם לכמה וכמה אנשים לחשוב שזאת בעצם גולף GTI במבט ראשון. למען ההשוואה, פרט למימד האורך (הבדל זעום של 7 מ"מ) הפולו גדולה מהגולף השלישית בכל מימד. היא גם מעט רחבה יותר ונמוכה אך ב-2 מ"מ מהגולף הרביעית, ובסיס הגלגלים שלה (2,549 מ"מ) ארוך יותר. בפועל היא מרווחת מספיק למשפחה עם 2 ילדים, ואפילו תא המטען שלה סביר לסגמנט (305 ל' נוחים לשימוש בזכות הדלת החמישית, וכמובן אפשר להגדילם עם קיפול המושב האחורי). בשורת המינוס, הפולו כבדה, ועוצרת את המשקל על קצת מעל 1.4 טון. וזה הרבה.

    המושבים הקדמיים נוחים, אך אוחזים פחות ממה שאפשר לצפות ממכונית ספורטיבית. כקריצה לגולף הריפוד הוא בדפוס הטרטן, שאמנם מעלה חיוך נוסטלגי, אך לא לרוחם של כולם. עניין של טעם.

    נקודת החוזקה המסורתית של פולקסווגן, חומרי הדיפון, אינם ברמה אחידה. חלקם (בחלק העליון של הדשבורד, במקום שבו עקרונית אין שום סיבה לגעת) אכן רכים כפי התדמית, וחלקם (דווקא בחלקים היותר נגישים למגע) קשים ונרשמו אף קרקושים במכונית המבחן, אשר אמנם לא חיה חיים קלים, אך עברה מעט פחות מ-6000 ק"מ. גם דיפון הדלתות כולו פלסטיק שחור קשה, וזה לחלוטין לא לעניין ברכב שמחירו מתחיל מ-165,000 ש"ח. פס הפלסטיק העצום לרוחב הדשבורד נראה זול ולא שייך. בחו"ל קיימת אופציה להזמינו בצבע כסוף, ולדעתי עדיפה הייתה הבחירה באפשרות זו, ואם היה גימור "קארבון" או סתם אפור כהה, מה טוב.

    האבזור משתדל להיות עדכני לדרישות של 2018, וכל עוד לא נוגע הדבר לאיבזור בטיחות, גם די מצליח – מערכת עם מסך 8 אינץ' שתומכת באנדרואיד אוטו (נבדק ועובד מצוין) ואפל קאר פליי, שליטה מן ההגה כמובן, וגם מודול מקומי של היבואן עם אפליקציות לרוב שלא נבחן בשל היעדר סים והיעדר צורך, לאור היישום המוצלח של אנדרואיד אוטו. בנוסף ישנם בקרת אקלים דו-אזורית, חיישני תאורה וגשם, פנסי LED מלפנים ומאחור, גג זכוכית פנוראמי, פנסי ערפל עוקבי-פניה, מראה אמצעית מתכהה ומצלמה אחורית (לא להיט).

    בגזרת הבטיחות אמנם ישנה בקרת שיוט אדפטיבית (טובה) ומערכת בלימה אוטומטית, אבל לא נפקד מקומה של מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית. כנהוג בקונצרן, ישנה מערכת XDS אשר נועדה לדמות דיפרצניאל מוגבל החלקה, אבל אין מה לעשות וזה לא קרוב לדיפרנציאל מכאני אמיתי.

    בתנועה

    אם נחזור לתחילת הכתבה, בנסיעה מנהלתית הפולו לא מרשימה במיוחד. המתלים קשים, בתאוצות המנוע מתחיל להיחנק לקראת הקו האדום ובתנועה צפופה יש יותר מדי זמן לחשוב על הדיפונים הלא-מחמיאים.

    עד, כאמור, שפניתי לכיוון גלעד.

    התכנון המקורי היה לעשות הלוך-חזור ולשוב לכיוון מקומה המיועד של כיתת היורים. בפועל, העסק התנהל מעט אחרת. או... שעלי להגיד, לגמרי אחרת.

    הכביש לגלעד (672) משופע בשינויי גובה ופניות ברדיוסים משתנים. והפולו פשוט התגלתה כמכונית חיה, גם על רקע המצופה מקרובות משפחתה, אבל גם בזכות עצמה. היא הגיבה טוב ונחוש לשינויי כיוון, הגלגול היה מתון ואחיד וגם אם ההגה (כמו כל הגה מודרני) היה אילם, השלדה ידעה למסור מה הולך מתחתיה. עד כדי כך הפתיעה הפולו, שהנסיעה הפכה לארוכה בהרבה מהמתוכנן, וכללה כבישים טכניים איטיים (כמו הכביש המוביל לבא"ח גולני החדש) ואפילו מצאתי את עצמי נוהג סתם ומחפש כבישים מפותלים בסביבה (נסו את הכביש שבין גבעת ניל"י לעמיקם, מפתיע ומהנה). משם קצרה הייתה הדרך לכבישים הותיקים והידועים, כמו נשר (7212) ובית אורן, לשם הצטרף ואגיסט ותיק אשר אף הוא הופתע מאד מהחיות וההתנהגות של הפולו הקטנה.

    בצורה מאד לא אופיינית, הפולו מדברת אתך וממש מתגמלת על כל הפניית הגה והעברת משקל טובה. היא עובדת איתך ולא רק למענך. הקצב, כמצופה ממכונית עם מנוע חזק ושלדה מודרנית אשר נתמכת במערך אלקטרוני ענף - גבוה מאד, ורק חבל שהמכונית הגיעה כשהיא מצוידת בצמיגים בלתי ספורטיביים בעליל, מישלין פרימאסי 3, אשר פגעו גם בקצב ההתקדמות וגם ביכולת הבלימה, ברמה שהורגשה יותר ממה שהיה צריך. על צמיגים הולמים היכולת הטובה של הפולו יכולה הייתה להיות אפילו יותר מרשימה.

    בכבישים המפותלים האיטיים-עד-בינוניים לא הפריעה ההיחנקות היחסית של המנוע קרוב לקו האדום, ואפשר היה לרכב בקלות על גלי המומנט בסל"ד הביניים, כפי שכנראה ייעדו מתכנניה. גם תיבת ההילוכים הייתה שותפה נאמנה לחוויה, עד כדי שלמעט בדיקה ראשונית בחרתי להשאיר אותה במצב האוטומטי (הספורטיבי מבין השניים) בכל הקטעים הנמרצים.

    גם בכבישים מהירים יותר בואכה הצפון האמיתי (סנוב. העורך) הפולו ידעה להנות, והגם שברובם הייתי במושב הנווט, השלדה ידעה לשדר את התנועות הקטנות שמגיעות מהכביש מחד, ואת התגובות למצערת ולבלמים מאידך, גם אליי. הנוחות הבינעירונית לא רעה ובידוד הרעשים סביר בסך הכל, אם-כי כאן (כמו בחומרי הדיפון) עדיין ניכר שמוצא ה-GTI מהפולו הרגילה, מכונית סופרמיני שגרתית בסך הכל.

    אם נדמה מכל האמור לעיל שאנחנו חוזים בשובה של הגולף GTI סימן 1 או פיז'ו 205 GTI (תהא דרכן בכבישים מפותלים פנויה תמיד. חוץ מימי חול בין 7 ל-9 בבוקר) אז לא, לא עד כדי כך, ואפילו לא קרוב. אבל בין אם זה על רקע ציפיות נמוכות בעקבות ניסיון עבר, ובין אם מחוסר ציפיה ספציפי מתאומת גולף שעושה הכל טוב אבל שום דבר מצוין - הפולו ידעה להפתיע, להנות ולהעלות חיוך על פני הנהג והנוסעים.

    סיכום

    לאחר כמעט שלושה ימי נהיגה גדושים, הפולו בעיקר הפתיעה, אותי וכמעט כל מי שנהג בה. למעשה, עבורי היא כל מה שהגולף GTI  אמורה, ולא מצליחה, להיות. משפחתית טובה, אך עם פלפל, ולא רק יכולת גבוהה. היא גם לא מנסה להסתיר את השאיפה "להיות גולף" - מחיקת הכיתוב פולו, והעיצוב המאוד מזוהה מובילים לשם. עם זאת, ולפחות לדעתי האישית, במחיר של ויתור על חומרי פנים ואגב חיסכון של 50,000 ש"ח מקבלים חבילה שלא נופלת בהרבה מאותה הגולף, אך מהנה יותר בשיעור ניכר.

    המתחרה הבולטת של הפולו היא הקליאו טרופי, אבל נכון לכרגע היא אינה מופיעה כלל באתר היבואן וממילא היא קיצונית יותר ו"משפחתית" פחות מהפולו. כהוט האץ' משפחתית עם תיבה אוטומטית, אשר יכולה להיות רכב יחיד בבית שטוב גם לנסיעות סופ"ש נמרצות וגם לנסיעה שגרתית לסופר, כרגע הפולו נטולת מתחרות כמעט, והלכה למעשה מתחרה בינה לבין עצמה ולמחירה הלא נמוך. מכל מקום, למי שמתעניין בסגמנט – נהיגת מבחן יותר ממומלצת.

    יש לכם שאלות לרומן? רוצים לקרוא מה חשבו מובילי הדעה שלנו על פולקסווגן פולו GTI? הצטרפו לדיון בפורום.

    dddd