תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מרצדס
  • מרצדס CLS
  • מרצדס CLS450 - מבחן דרך - מחיר היופי

    מרצדס CLS

    מרצדס CLS לוקחת את ה-E שכולנו מכירים, שמה בתוכה מנוע חדש לחלוטין עם מערכת חשמלית מתוחכמת, עוטפת הכל בעיצוב ייחודי וגם דורשת על זה מחיר גבוה משמעותית. יצאנו לבדוק האם יש הצדקה למחיר הגבוה

    • 07-10-2018
    • מאת: משה בדש | צילום: משה בדש

    אני זוכר את היום שבו ראיתי את הכתבה הראשונה על הדור הראשון של ה-CLS. אי שם בשנת 2004, זו הייתה כתבה חדשותית, שרק מבשרת לעולם שרכב הקונספט של מרצדס, CLS Vision Concept, הפך לרכב אמיתי ונקרא בפשטות - CLS. התמונות היו משגעות, קווים שנמשכים לאורך כל הרכב, צללית שונה מכל דבר שהכרתי עד אותו יום וגודל של ספינה אמיתית. ביום שראיתי אחת כזאת על הכביש בפעם הראשונה, בכלל החסרתי פעימה. העיצוב הטריף אותי. אם הייתם מספרים למשה בן ה-17 שיבוא היום והוא יקבל את הרכב הזה למבחן במשך סוף שבוע שלם, כנראה שהוא היה צוחק עליכם בפנים.

    עיצוב

    ה-CLS שומרת על קווי המתאר שלה לאורך השנים. הצללית נשארה דומה לצללית של הדורות הקודמים, אבל משהו בעיצוב של הנוכחית פחות מרגש. קשה להגיד עליה שהיא לא יפה, כי היא כן, היא פשוט לא הדהימה אותי כמו ההיא ב-2004. יכול להיות שזה אני שהתרגלתי, ויכול להיות שהיא באמת פחות מרשימה. העורך שלנו אפילו אמר שזה נראה כאילו היא קצת נמסה, כמו קוביית שוקולד שעמדה בשמש ואיבדה את הצורה שלה. הוא קצת הגזים, אבל אני מבין למה הוא התכוון. קשה לי לשים על זה את האצבע, אבל חוץ מזה שהיא פחות הדהימה אותי, מצאתי את עצמי אפילו חושב שהיא פשוט לא מרגשת בעיצוב. יפה, אבל לא מרגשת.

    אם מסתכלים על הרכב בחלקים, זה איכשהו עובד יותר טוב. הפנסים הקדמיים - יפים, הפרונט - מגניב, הפנסים האחוריים - סבבה, הישבן - בסדר, מהצד - אחלה של דבר, אבל איכשהו, כשמחברים את הכל, השלם הופך להיות שווה פחות מחלקיו.

    עיצוב הפנים הוא משהו אחר לגמרי. אני ממש אוהב את הקו העיצובי של מרצדס בכל מה שקשור לעיצוב פנים, זה פשוט נראה מעולה. המסכים יכולים להיות קצת מאיימים והם גם יכלו לשלב את המסך בצורה יפה יותר לתוך הדשבורד. כרגע זה פשוט נראה שכאשר החליטו להתקין את מסך ה-12.3 אינץ' במקום המחוגים, הם אמרו לעצמם "איזה מגניב יהיה לשים עוד אחד כזה ממש לידו".

    אז זה נחמד כדי להגיד "שלי הכי גדול" אבל בחייאת, עד שסופסוף זה לא נראה כאילו התקינו את המסך בשנייה האחרונה כמו שזה נראה ב-A קלאס, אז למה לא ללכת עד הסוף ולעצב את הדשבורד בצורה שהמסך ישתלב קצת יותר? זה לא נראה רע, זה פשוט יכול היה להיראות הרבה יותר טוב.

    מלבד העניין עם המסכים, באמת שעיצוב הפנים לא פחות ממדהים בעיניי. תחושת יוקרה אמיתית, עיצוב מוקפד, חומרים, הרכבה, הכל. מרגישים שנכנסתם לרכב שעולה כמו דירה (720 אלף ש"ח).

     

    איכות חומרים והרכבה

    אין הרבה מה לכתוב פה. אני יכול להיטפל לקטנות, כמו למשל שהריפוד בתאי האחסון שבדלתות מצד אחד יש בד נעים למגע ובצד שני, איפה שלא רואים, פלסטיק רגיל ולא נעים למגע, אבל זה באמת להתקטנן. איכות ההרכבה כמעט מושלמת, לא נרשמו רווחים בין הפאנלים השונים ברכב, וגם קרקושים נמנעו מלהגיע, לא משנה מה עשיתי לרכב. באמת רציתי לכתוב פה עוד כמה דברים, אבל פשוט אין מה להוסיף.
    בהשוואה לרכבי מרצדס אחרים שנהגתי עליהם, שעולים אפילו יותר מרכב המבחן, רמת ההרכבה פה הייתה הגבוהה ביותר שזכיתי לחוות אצל הכוכב הגרמני.

     

    מנוע ותיבת הילוכים

    המרצדס שלנו צוידה במנוע חדש של היצרן - נפח של שלושה ליטרים, שישה צילינדרים בטור, ו-2 מגדשי טורבו. בנוסף, המנוע הזה מגיע עם מערכת ה-EQ החדשה, שאמורה לעזור לצריכת הדלק ולאפשר נסיעה על חשמל בלבד בתנאים מסוימים. זה לא רכב היברידי כמו שאתם מכירים וגם אין פה שקע טעינה, אלא מערכת חשמלית של 48 וולט (בשונה מ-12 הוולט שאתם מכירים מכל רכב אחר) שמאפשרת לעשות שימוש בחשמל לעוד כמה טריקים. אחת מהסיבות להשתמש במערכת של 48 וולט היא האופציה להתקין מגדש טורבו חשמלי ברכב, אבל פה אין את זה.

    מה שכן יש זה “EQ mode”. בשונה מקו המוצרים העתידי של מרצדס, שקוראים לו “EQ” ויהיה בעל מגוון רכבים חשמליים (כמו ה-EQC שנחשף לאחרונה), ברכב שלנו משמעות ה-“EQ mode” היא מערכת חשמל 48 וולט עם שם יפה. אין פה יכולת אמיתית לנסוע על חשמל, אבל היא כן עוזרת בכמה תחומים - "לסתום" חורים ברצועת הכוח של המנוע בזמן העברת הילוכים ודאייה, מה שנקרא Coasting, שזה בערך כמו להעביר את הרכב להילוך סרק תוך כדי נסיעה. כשעוזבים את הגז, מנוע הבנזיו פשוט נכבה, והרכב דואה עם מנוע כבוי. בגלל שאין באמת משהו שמניע את הרכב בזמן הזה, אתם תאבדו מהירות, אבל בקצב איטי יותר מאשר אם הייתם בלי המערכת החשמלית הנ"ל.

    ברגע שתלחצו על הגז, מנוע הבנזין יתעורר לחיים. בגלל זה, גם לא ניתן לעשות שימוש בבקרת השיוט לטובת נסיעה חשמלית, כי מבחינת הרכב זה בדיוק כמו החזקה קבועה של הגז. לא פעם ולא פעמיים תהיתי לעצמי אם הרכב לא מכבה ומניע את מנוע הבנזין קצת יותר מידי פעמים אבל המעבר מבנזין לחשמל וחזרה מבוצע בשקט מופתי, ללא דפיקות וללא השהייה, בצורה פשוט מושלמת. בבלימה לקראת רמזור, מנוע הבנזין נכבה כמה מטרים לפני הרמזור, כך שכאשר מגיעים לעצירה מלאה, אתם בעצם כבר על חשמל. כמו כל רכב עם מערכת כיבוי מנוע בעמידה, גם פה מנוע הבנזין יחזור לפעול ברגע שתעזבו את דוושת הבלם, אבל באמת שלא תרגישו. זה גם קורה נורא מהר וגם נורא שקט.

    לתיבת ההילוכים יש תשעה הילוכים, אבל ה-CLS משתמשת בהם בחוכמה. למשל, כאשר נמצאים במצב קומפורט או אקו, התיבה לא משתמשת בכלל בהילוך ראשון אלא מזנקת בהילוך שני. במצב ספורט היא תזנק בהילוך ראשון וכנראה שלא תגיעו להילוך השמיני והתשיעי בכלל. אז אומנם יש תשעה הילוכים אבל היא עושה בהם שימוש חכם ולא משתמשת בכל אחד מהם כל הזמן. נסיעה ב-100 קמ"ש תציב את מד הסל"ד על 1,250 סיבובים בהילוך תשיעי.

    מצד שני, התיבה אינה מצטיינת בנהיגה ספורטיבית עם פעולה מעט איטית ומעט הססנית, שזה בסדר, כי כאמור זה רכב GT ולא רכב ספורט מושחז. לחיצה בריאה על דוושת בגז, גם במצב ספורט, תגרום לתיבה להוריד שניים-שלושה הילוכים, אבל היא קודם תוריד אחד או שניים, ורק אחר כך, כשהיא תבין שעדיין חסר לך כוח, תקזז עוד הילוך.

     

    נסיעה מנהלתית - Silence

    ההגדרה לרכב GT, שזה Grand Tourer, היא רכב שיודע לכסות מרחקים ארוכים במהירות מקסימלית. לא נציין את המהירויות שראינו על מד המהירות, אבל אפשר להגיד שזה בוצע בקלילות ובנוחות. אמנם אין לנו פה אוטובאהן ללא הגבלת מהירות, אבל ה-CLS הצליחה להעלים את האורך של כביש 6 ולהפוך אותו לחוויה שקטה וחסרת ריגושים.

    בהתאם לאיכות ההרכבה, גם בידוד הרעשים פשוט מצוין. כמעט ואין רעשי רוח וצמיגים, וכשכן יש, זה במהירויות שזה בהחלט סביר לקבל רעשים כאלה. כיסוי מרחקים ארוכים זה עניין פשוט וקל ברכב הזה.

    החישוקים בקוטר 19 אינץ', ובדרך כלל זה מתכון לרעשי צמיגים, במיוחד כשמשקללים מידת הצמיגים (245/40 מקדימה ו-275/35 מאחורה), אבל בגלל שהצמיגים כל כך רחבים, גם החתך שנשמע נמוך, בפועל הוא די גבוה. עד כדי כך גבוה, שגם אני וגם חלק מהבוחנים אמרו שהחישוק נראה ממש קטן על הרכב, וזה גם מרגיש ככה, הנוחות פשוט מצוינת.

    הנוחות הזאת כמובן לא מגיעה רק מהצמיגים, אלא בעיקר מהמתלים, וכאן זה הופך להיות קצת מעצבן. המתלים של ה-CLS מאוד רכים, כיאה לרכב שלא אמור להיות סכין מושחז לתקיפת פיתולים, אבל אליה וקוץ בה, יותר מידי פעמים המתלה הגיע לקצה מהלכו ונשמעה דפיקה חזקה מכיוונם. מספיק שתעלו על פס האטה במהירות קצת גבוהה (לא בהגזמה, מהירות שהיא קצת יותר גבוהה ממה שבאמת כדאי) וזה יהיה לא נעים. מכה חזקה נשמעת בתא הנוסעים ומרגישים את המכה הזאת גם בגב. מעצבן.

    הנוחות לא רק מתבטאת בשיכוך מהמורות, אלא גם במרווח. הרכב הזה ממש לא קטן עם בסיסי גלגלים של 2.94 מטר ואורך כללי של 4.99 מטר, שזה אומר הרבה מקום. גם אלה שישבו מאחור דיווחו כי היה להם המון מקום לרגליים, ואפילו הגג המשתפל לאחור לא הפריע למרווח הראש. ביחד עם תא מטען בנפח 490 ליטר מתקבל רכב שרואים שנבנה ותוכנן לכיסוי מרחקים. אז נכון שתא המטען קצת עמוק, אבל אז מה? תעשו קצת מתיחות!

    פה גם המקום להתייחס למערכות הבטיחות. כמצופה, המרצדס מצוידת בהכל. התראה על סטייה מנתיב כולל תיקון ושמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטומטית ואפילו מעבר נתיב בלחיצת כפתור. רוצים לעבור נתיב? קליק קטן על ידית האיתות לכיוון הרצוי וה-CLS תעבור נתיב לאחר שווידאה שזה אפשרי. כמובן שבמידה והיא הורידה מהירות בגלל הרכב שלפניכם, בעת מעבר הנתיב היא תתחיל להאיץ למהירות שקבעתם לה.

    היא יודעת גם להבדיל בין קו רצוף למקווקו ותיקון הסטייה יהיה בהתאם. בסטייה מעל קו מקווקו היא רק תרעיד לכם את ההגה (או תתקן, בהתאם למה שהוגדר במערכת), על קו רצוף היא תתן בלימה קטנה עם תיקון לכיוון הנכון.

    עם כל אלה, כמובן שהיא יודעת גם לנהוג לבד, אז מצאתי חתיכת אספלט סטרילית וארוכה והחלטתי לבדוק עד כמה. מפעיל בקרת שיוט, עוזב גז ועוזב גם את ההגה. כצפוי, לאחר שניות בודדות קופצת התראה על הלוח שאומרת לי להחזיר ידיים. לא. למה מה תעשי? אחרי עוד כמה שניות היא מראה לי מה היא תעשה ומתחילה גם לצפצף ומפצירה בי להחזיק את ההגה. לא רוצה! את לא מחליטה עליי! לאחר כ-90 שניות נוספות, היא מתריעה בפניי שהיא מתחילה לבלום. הבלימה מתרחשת בצורה מתונה ומדורגת, כשעוצמת הבלימה מתחזקת לאט-לאט. מרשים. פה עצרנו את הבדיקה, אבל אם הייתי נותן לה להמשיך היא הייתה עוצרת לגמרי, מדליקה את איתותי החירום, ובמדינות מפותחות גם הייתה מתקשרת לשירותי החירום כדי שיבואו להעיר אותי או להוציא את הגופה שלי מהרכב.

     

    התנהגות וביצועים – I’m chubby and I like it

    אז יש לנו הרבה מנוע, הרבה הילוכים, הרבה הנעה והרבה משקל. איך זה מרגיש כשזורקים את כל זה מצד לצד? מעניין.

    50 קג"מ ו-370 כ"ס ביחד עם המערכת החשמלית אמורים לספק תאוצה של 4.8 שניות למאה על פי המפרט. אז לא מדדתי, אבל זה בהחלט מרגיש כמו 4.8 שניות. משלבים למצב ספורט, כדי שהרכב ישתמש בהילוך הראשון, מדביקים את הדוושה, ויוסטון, ווי האב ליפט אוף. מערכת ההנעה הכפולה בשילוב עם המנוע הבריא הזה עושים עבודה מצוינת. בנוסף לכל זה אנחנו צריכים לזכור את נתון המשקל (1,940 ק"ג) שמקשה על התאוצה, וזה רק הופך את זה לעוד יותר מרשים.

    כשמגיעים לכביש המפותל מופתעים קצת. ההיגוי אמנם חסר תקשורת לחלוטין, וגם השלדה לא בדיוק מעבירה מסרים, כי אין מה לעשות, הנוחות מהפסקאות הקודמות באה על חשבון משהו, אבל עדיין אפשר לייצר קצב מאוד יפה עם היאכטה שלנו. אפילו הזנב היה שותף לחגיגה, עם הידוק של העיקול באמצעות פסיעה קלה. היא בהחלט לא מרגישה בבית בכביש מפותל, אבל היא עדיין עושה את זה בסדר. היא מעדיפה לכסות מרחק של אלפי קילומטרים מאשר לנסות ליישר עיקול במהירות. המשקל עושה את שלו וגורם למתלים הרכים להתעייף מהר. הבלמים לרגע לא איבדו מיכולתם וביצעו את עבודתם בצורה מעולה.

    גם המושבים לא כל כך נועדו לכביש המפותל. זה לא בגלל שחסרה להם תמיכה צידית, כאילו זה כן, אבל לא בגלל מה שאתם חושבים. התמיכה הצידית בסדר, היא יכולה להיות טובה יותר כמובן, אבל היא בסדר, רק שהדפנות שמספקות את התמיכה כל כך בולטות שאם אתם יושבים "נכון" (עם קיפול מסויים במרפק) כאשר מסובבים את ההגה אותו מרפק פוגע בדופן הכיסא ומפריע לנהיגה. מה שאומר שאתם חייבים להחליט בין לשבת רחוק מדי - ואז חסרה תמיכה כי אתם "יוצאים" מהמושב בפניות כדי לסובב את ההגה - או לנהוג עם מפרקים מפושקים, דבר שיכול להיות לא נוח.

     

    סיכום

    אז מה היה לנו פה? מרצדס גדולה, חזקה, נוחה, איכותית, שקטה, מאובזרת ובטיחותית. אחרי שתנהגו בה, תשמחו שבחרתם ב-CLS. אבל רגע לפני זה, אם כבר יש לנו רכב עם מערכת היברידית, למה שלא נקנה מכונית היברידית באמת כמו מרצדס E350e, או ב.מ.וו 530e, ועל הדרך גם נחסוך בין 200 ל-300 אלף שקלים? גם אלה רכבים גדולים, חזקים, נוחים... וכל מה שה-CLS, אלא שהם גם זולים משמעותית.

    אז למה CLS? אין לשאלה הזאת תשובה חד משמעית, כי התשובה טמונה ברצונות הלקוח. האם הוא מוכן לשלם את האקסטרה על מקדם ההגעה הגבוה יותר של ה-CLS, האם חשובים לו הביצועים הטובים יותר (בקצת) או האבזור העשיר יותר (בעוד יותר קצת).

    אם אתם שואלים אותי, העיצוב לבדו אינו שווה את הפער במחיר, במיוחד למול ה-E350e, שהיא בערך אותו רכב עם עיצוב מאופק יותר. הביצועים העדיפים של ה-CLS לא כל כך הרבה יותר טובים בשביל פער מחירים שכזה גם כן.

    בשורה התחתונה, הבעיה הכי גדולה של ה-CLS החדשה, היא אחותה הקטנה מבית. ובפרפרזה על מילותיו של אריק לביא: למה לא אמרת שאחותך טובה כמוך וזולה ממך?

    יש לכם שאלות למשה? רוצים לקרוא מה חשבו מובילי הדעה שלנו על מרצדס CLS או לספר לנו מה דעתכם עליה? הצטרפו לדיון בפורום.

     

    dddd