תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מאזדה
  • מאזדה MX-5
  • מאזדה MX5
  • מאזדה MX5 NA
  • מאזדה MX5 NB
  • לוחיות צהובות באירופה

    מאזדה MX-5

    קבוצה של בעלי מאזדה מיאטה לקחו את המכוניות שלהם לטיול נהיגה חובק יבשת. כמה, איך ולמה בכלל?

    • 16-08-2018
    • מאת: מקסים גולדשטיין

    בתקופה האחרונה רצו תמונות מוזרות בפייסבוק, מספר רכבי מאזדה MX5 מיאטה בעלי לוחיות רישוי ישראליות מצולמות במקומות שונים ברחבי אירופה (זכורות לי במיוחד תמונות מפריז ולונדון). מחזה מוזר.

    חובבי רכב ישראלים רבים נוהגים לטוס לטיולים מוטוריים בחו"ל שכוללים בדרך כלל תערוכות רכב, מסלולי נהיגה וטיולי נהיגה במכוניות ספורט-יוקרה באירופה. בכל המקרים האלה, הטיולים מתבצעים כמובן עם רכב שכור.

    אז מה גרם לקבוצה של נהגים ישראלים לעשות משהו שונה בתכלית? את התשובות קיבלתי מבחור בשם תדי זהרוני, מנהל מועדון מאזדה MX5 מיאטה ישראל.

     

    למה? מה הסיבות להטיס את הרכב הפרטי?

    השאלה הראשונה שעלתה לי לראש, וכנראה שכל אחד מכם, היא די פשוטה. למה לעזאזל לקחת את הרכב הפרטי? הרבה יותר קל (וזול) הרי לשכור רכב (ואחד לא רע, בלשון המעטה) מאשר להוביל את הרכב הפרטי מישראל לעיר נמל זו או אחרת באירופה.

    תדי, מספר לי שהוא חבר במספר מועדוני מיאטה באירופה (אוסטריה, גרמניה, איטליה, צרפת ולונדון). המועדון האוסטרי, בתמיכת ומימון היבואן הרישמי של מאזדה באוסטריה אירגן מפגש שנקרא "Meet the East". זהו מפגש שנתי של חובבי מיאטה אליו מגיעים בעלי מיאטה מכל רחבי אירופה (ולא רק מאירופה, כפי שניווכח בהמשך).

     

    איפה? מה היה המסלול של הטיול המטורף הזה?

    חברי המשלחת הישראלית השיטו את המיאטות שלהם לנמל בעיר בארי (בדרום-מזרח איטליה). עם קבלת המכוניות וסיום הבירוקרטיה תדי וחבריו נסעו לעבר העיר אמאלפי, בדרום-מערב איטליה. כלומר - לרוחב כל המדינה.

    הייחוד של אמאלפי הוא כבישי הנהיגה שזורמים אליה. דרכים מפותלות יפיפיות בין הרים למי ים כחולים. מנופי הים והפיתולים המסלול המשיך לבירת איטליה, רומא. שם היה מפגש עם מועדון MX-5 איטליה ומשם הטיול המשיך לכיוון מרנלו (אותה כמובן לא צריך להציג). ממרנלו המסלול עבר דרך ונציה, אגם גארדה שלמרגלות הרי הדולומיטים ומשם למעבר סטלביו, כביש מפורסם - שלא לומר אגדי - בהרי הדולמיטים, המעבר הכי גבוה באיטליה וחשיבותו העיקרית בימינו הוא לפעילויות ספורט הכוללות רכיבת אופניים, אופנועים וכמובן נהיגה ספורטיבית בכלי רכב אמיתיים, עם ארבעה גלגלים.

    הנסיעה בשוויץ הייתה יחסית נטולת חוויות עד ההגעה לאוסטריה. בעיירה קטנה לא רחוק מהעיר וינה התקיים המפגש הענק שהיווה את הטריגר לכל הטיול הזה. בתום אירועי המפגש המיאטות המשיכו לגרמניה, למסלול נורבורגרינג, ביקור בפריז וסיום המסלול בלונדון. סה"כ כ-6000 ק"מ ברחבי אירופה.

     

    מי מספיק משוגע כדי לעשות את זה?

    6 רכבים שאיכלסו 11 בעלי מאזדה MX5 מיאטה. חברי המועדון הישראלי מכל הגילאים, המינים וכל חתך סוציו-אקונומי אפשרי.

     

    חוויות מיוחדות?

    מסע נהיגה באירופה חייב ליצור חוויות מעניינות. על אחת כמה וכמה כשאותו המסע כשהרכב בו אתה נוסע הוא שלך(!). שאלתי את תדי על החוויות שהם עברו ובמהלך השיחה איתו בקושי עמדתי בקצב הדיבור. חששתי לחיי העט והדפים.

    החוויה הראשית ומטרת הטיול היה כמובן המפגש באוסטריה שהתקיים בתאריכים 31.5-3.6. כ-640 מכוניות משלל הדורות והסוגים של המיאטה, ממועדונים מאוסטריה, איטליה, צרפת וגרמניה הגיעו לעיירה ליד וינה. מעניינים במיוחד היו זוג יפנים שהגיעו חמושים (שלא במפתיע) במיאטה, ובחור יווני שהגיע לבדו בנהיגה(!) מיוון. מספר ישראלים שהגיעו ללא רכבם הפרטי הצטרפו אף הם.

    אחד מאירועי המפגש היה צפייה בסרט "מכוניות" כאשר כל המיאטות עומדות מסודרות עם הגגות פתוחים וצופרות כאשר מיה וטיה, זוג המיאטות-תאומות שמעריצות את לייטנינג מקווין, הופיעו על המסך.

    מקום מעניין מוזר שתדי וחבריו ביקרו בו הוא מיאטה-לנד, חווה ענקית באיטליה באמצע שום מקום הכוללת מגוון של 45 מיאטות מסוגים שונים כולל דגם מיוחד של מיאטה NA שנבנתה ע" סדנת Flying Miata מארה"ב שמאכלסת מנוע V8 בנפח 4400 סמ"ק עם סופרצ'רג'ר והספק צנוע של 600 כ"ס.

    חוויה מיוחדת במינה הייתה נהיגה באלפים האיטלקים וכמובן מעבר סטלביו, כביש יפיפה הכולל הרים מושלגים ושמש עם שינויי גובה וכיוון תכופים. בגרמניה הטיול כלל עצירה בסדנת I.L Motorsport, סדנת שיפורים אשר מתמחה בשיפור מאזדה מיאטה.

    חוויה מיוחדת במינה הייתה הקפה במסלול הנורבורגרינג. נהיגה במסלול הזה היא תמיד חוויה, אך להיות הרכב הראשון והיחיד עם לוחית רישוי ישראלית עד כה שנסע במסלול מיוחדת הרבה יותר.

     

    תגובות מעניינות מהאירופאים?

    האירופאים רגילים לראות מכוניות בעלות לוחיות רישוי שונות משלל מדינות. לוחית רישוי הולנדית באיטליה אינה מחזה מיוחד או מלהיב במיוחד אבל דווקא הלוחיות שלנו, הצהובות עם המלבן שכולל את דגל המדינה היו אטרקציה למקומיים.

    באיטליה עוברי האורח והשוטרים התלהבו מהלוחיות הלא מוכרות והנהגים הישראלים. נפנפו לשלום, עודדו וצעקו בהתלהבות. במעבר סטלביו, רוכב אופנוע רדף אחרי תדי עד שפגש אותו באחת העצירות. בדיעבד התברר כי האופנוען היה בחור ישראלי שלא האמין למראה עיניו לאור הלוחיות המוכרות לו.

    ברחבי אוסטריה האנשים היו נעצרים ומצלמים את המחזה הלא סטנדרטי. הגדיל לעשות מנהל המועדון האוסטרי שדאג להצטלם עם כל רכב ורכב מכל זווית אפשרית. גרמניה, שמעוררת זיכרונות לא טובים אצל חלק מחברי המשלחת כאשר בלילות, ליתר הביטחון הודבקו מדבקות הולנדיות על גבי המזהה הישראלי של הלוחית.

    בצרפת, בעלי המיאטות נתקלו בהפגנה פרו פלסטינית במהלך הנהיגה. נהיגה במכוניות ישראליות מול המפגינים הייתה חוויה מבדרת למדי.

    אחרונה חביבה הייתה אנגליה. האנגלים קיבלו יפה מאוד את התיירים הישראלים והתלהבו לראות מכוניות מישראל. שוטרי התנועה הופתעו מלוחיות הרישוי הישראליות ואיפשרו להחנות את המכוניות על איי התנועה מול הביג בן.

     

    אוקיי, נשמע מגניב. מה השורה התחתונה?

    שאלת השאלות. הטיול הלא סטנדרטי ואופיינו כישראלים דורש להעלות את הנושא הכספי בטיול. העלויות הן כמובן לרכבים המשתתפים, כלומר מאזדה מיאטה שהיא רכב קטן יחסית והעלויות נגזרו לפי הגודל שלהן.

    עלות ביטוח חובה ומקיף לרכב עבור חודש הטיול עמדה על 200 יורו. שילוח של רכב בקונטיינר עולה 1300 דולר. בקונטיינר אחד נכנסו 3 רכבים. בנוסף לשילוח יש צורך לשלם "דמי המכלה" (האריזה והקשירה בתוך הקונטיינר). עלות ההמכלה הייתה 2000 ש"ח לקונטיינר כולל הובלה יבשתית.

    בדיקות המוכס, מיסי נמל בישראל הסתכמו ב-600 ₪ לרכב.

    באיטליה עלות השחרור והמיסים הינה 1500 יורו לקונטיינר והמשלוח מאנגליה לישראל עלה 1000 ליש"ט לרכב ועל הסכום הזה יש להוסיף 230 ליש"ט מס.

    תדי, מארגן הטיול ומנהל המועדון מסכם את הטיול כחוויה של פעם בחיים (למרות שהוא מבטיח שהוא יחזור עליה). חוויה מדהימה שהוא ממליץ לכל אדם לנסות.

    יש לכם שאלות על הטיול? עשיתם טיול דומה ואתם ממש רוצים לספר עליו למישהו? הצטרפו לדיון בפורום.

     

    dddd