תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • יונדאי
  • יונדאי i30
  • יונדאי i30 - מבחן דרך - הקרב בקאזאן

    יונדאי i30

    מקסים לקח את יונדאי i30 החדשה למבחן והחליט שזו הזדמנות מצוינת לדרוך לגרמנים שוב על יבלות ההדחה שלהם מהמונדיאל

    • 24-07-2018
    • מאת: מקסים גולדשטיין | צילום: מקסים גולדשטיין

    יונדאי הציגו דור חדש ל-i30, המשפחתית הקומפקטית ונושאת הבשורות של היצרן הקוריאני הענק. דור חדש של i30 תמיד הביא עימו בשורות.

    הדור הראשון של i30 הוצג בשנת 2007 וגרם למהפך של יונדאי. לא עוד דגמים מיושנים אלא דגם שמכוון ללב הקטגוריה וללב השוק האירופאי. הלקוח הישראלי אימץ את הרכב למרות המחסור בגרסאת סדאן ועיצוב לא מעניין במיוחד.

    הדור השני, שהוצג בשנת 2012 עוצב ותוכנן במרכז הפיתוח של יונדאי בגרמניה. העיצוב של הדור השני היה מוחצן הרבה יותר, פנים הרכב פחות משעמם והרכב כבש את מצעדי המכירות בארץ (ביחד עם גרסאת הסדאן שלו - ה-i35).

    הדור השלישי והנוכחי, נראה, מרגיש ושם את הכוונות על גרמניה, לא רק לתוצרת גרמניה אלא גם ללקוח הגרמני. אציין כי פטר שרייר, המעצב שהתפרסם מעבודותיו בקבוצת פולקסווגן, חתום על העיצוב כאן. האם יונדאי i30 יכולה לעשות לפולקסווגן גולף את מה שדרום קוריאה עשתה לגרמניה במונדיאל? את זה בדיוק אנחנו נבדוק.

     

    העיצוב

    מבט מהיר על יונדאי i30 חושף רכב האצ'בק נאה ושמרני בעיצובו. חלקו האחורי מזכיר מאוד טוסון מכווץ, הפרונט תואם לקו העיצובי הנוכחי של יונדאי והצללית מזכירה את כל דגמי ההאצ'בק האירופאיים הנוכחיים (גולף, מגאן, 308). המראה החיצוני לטעמי נלקח צעד אחד אחורה לעומת הדור הקודם. מרגיש לי שמרני מדי, ובעיקר חסר יחוד. סכמת הצבעים של הרכב לקוחה כולה מימים אפלוליים במיוחד (קרי, גווני אפור וכחול כהה).

    עיצוב הפנים ברכב המבחן הינו מודרני אך שחור מאוד. קווי העיצוב נעימים, פשוטים אך לא מדי. בחלקה העליון של הקונסולה נמצאת מערכת המולטימדיה, בעלת מסך גדול ונוח לצפיה. לשלילה אציין את הצבע השחור ששולט ברכב. בתמונות הקטלוג יש תמונות בהם הדשבורד מורכב מפאנלים בצבע בז' ואכן הרכב נראה משמעותית יותר יפה. מסיבה לא ברורה, כמו צבע הרכב האדום, גם שילוב הבז' בדשבורד לא זמין בארץ.

     

    האיבזור

    רכב המבחן הגיע מאובזר ברמת Luxury, הרמה העליונה וצויד ביד נדיבה. ראשית שמים לב לגג הפנורמי הגדול (לאורך כל הגג) הנפתח. ממשיכים למושב הנהג החשמלי, שאני איני חסיד גדול שלו כי כיוון חשמלי ללא זכרונות מרגיש כאילו הוא קצת מחטיא את המטרה. הזכרתי כבר את מסך המולטימדיה הגדול וזהו היתרון הגדול שלה. בראש החסרונות נמצאת האפליקציה הישראלית של כלמוביל (בסוכנות נאמר כי בקרוב יצא עדכון תוכנה), אמנם היא מכילה רדיו, מערכת ניווט של וייז ונגן מולטימידה אולם באג במערכת לא מאפשר שליטה מההגה ברשימת השירים. צימוד הטלפון מסובך (אך דווקא צליל הדיבורית הוא טוב) ואפל קארפליי סירב לזהות את הטלפון שלי. משטח הטעינה האלחוטי נמצא מועיל.

    עוד בסעיף איבזור הפינוק בקרת אקלים מפוצלת עם פתח לנוסעים האחוריים, בלם חניה חשמלי, פתיחה והנעה ללא מפתח ומצלמת רוורס מקורית.

    איבזור הבטיחות זהה בשתי רמות הגימור וכולל ניטור שטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב ומערכת לניטור עייפות הנהג. לא יודע מה מערכת ניטור העייפות בדיוק בודקת אבל אם הייתי מקשיב להוראות שלה כנראה שהייתי חוטף הרעלת קפאין.

    איכות החומרים טובה לרוב. חלקו העליון של הדשבורד בנוי מפלסטיק רך יחסית ונעים. שאר הדשבורד מורכב מפלסטיק קשיח ופשוט יותר. דוקא פחות התחברתי לדיפוני הדלתות, הרבה מאוד פלסטיק איפה שמצפים לקבל משטחי בד.

     

    נוחות ושימושיות

    אני אוהב רכבי האצ'בק. השילוב בין פרקטיות למימדים קומפקטיים מציע בד"כ חבילה נוחה מאוד. הדור החדש של יונדאי i30 לא שונה בהרבה בהיבט הזה.

    השלב הראשון בכל מבחן רכב הוא למצוא תנוחת ישיבה. מושב הנהג החשמלי כאמור, מכיל את כל אפשרויות הכיוונון אבל הוא נטול זיכרונות. החלפות הנהג בין מובילי הדעה דרשו כמה שניות טובות למציאת התנוחה הנכונה וזה קצת מפספס את המטרה. ההגה נע גם לגובה וגם לעומק ומאפשר מציאת תנוחת ישיבה טובה.

    הנוסע הקידמי מקבל מושב עם כיוונון ידני, עבורו לא נרשמו טענות מיוחדות. מושב תינוק מאחור גרם להזזה של מושב הנוסע כמעט עד הסוף קדימה ולא השאיר הרבה מקום לברכי הנוסע.

    הספספל האחורי כמו בכל הקטגוריה מתאים להובלת 2 נוסעים מבוגרים. ליד מושב התינוק לפרק זמן קצר אפשר להושיב 2 מבוגרים אבל רק לנסיעות קצרות. בעיה נוספת במושב האחורי היא מרווח הראש. נוסע בגובה של 1.75 כבר הרגיש קירבה לא נעימה לגג.

    נוחות הנסיעה סבירה. אני, לעומת שאר משתתפי המבחן לא סבלתי מעייפות אחרי נסיעה. חברי למבחן דווקא התלוננו על עייפות באיזור הגב. בלימת הזעזועים סבירה, הרכב מכוייל באופן קשיח וצמיגי 225/45/17 לא מוסיפים לנוחות הנסיעה.

    בידור הרעשים במהירות נמוכה בסדר אך ככל שמהירות הנסיעה עולה גם הרעש עולה. לנהג הממוצע לפי דעתי הרעש לא יפריע יחסית לרוב המתחרות.

     

    יחידת ההנעה

    יצרני הרכב האסייתים מתאפיינים באימוץ איטי של טכנולוגיית הגיר הרובוטי ומנועי הטורבו עבור רכבי הלחם והחמאה שלהם. בגירסא זו יונדאי הציגה לראשונה מנוע 1.4 ליטר טורבו בנזין שמשודך לגיר רובוטי 7 הילוכים. המנוע מפיק 140 כ"ס ב-6000 סל"ד ו-24.7 קג"מ ב-1500 סל"ד נמוכים. צריכת הדלק במהלך המבחן הייתה ליטר בנזין אחד ל-12.64 ק"מ.

    השילוב בין המנוע לגיר עובד טוב בנסיעות מנהלתיות. המנוע החזק מחפה על הגיר הרובוטי שפשוט מרגיש איטי. גם בזינוק וגם בהחלפות ההילוכים. מעבר למצב הספורטיבי מבין השלושה (בנוסף יש מצב רגיל וחסכוני) גורם למשיכת ההילוכים אך לא להעברה מהירה יותר שלהם. לרוב הנהגים, בטח ובטח לנהג הליסינג הממוצע איטיות התיבה לא אמורה להפריע אבל לנהג הנמרץ אין כאן בשורה, הגיר הגרמני עדיין מוביל.

    נהיגה דינאמית ומהירה אפשרית אך לא מומלצת ב-i30. הרכב לא מיועד לכך, ובהחלט מרגישים את זה. אפילו במצב ספורט וגיר במצב ידני התיבה תעביר את ההילוך כשתעבור את ה-4000 סל"ד. מצד שני, תצביעו לי על מישהו אחד שאי פעם קנה יונדאי משפחתית כדי לתקוף פניות. אני יכול רק להגיד שאני מאוד מקווה שההתנהגות של ה-i30 לא מעידה על ההתנהגות של ה-i30 המעניינת. הלוא היא ה-i30N.

     

    סיכום

    יונדאי i30 בגרסא החדשה שלה היא רכב אירופאי מאוד, הכי אירופאי שיונדאי הציגה עד עכשיו. הבשורה הכי גדולה של הדור הנוכחי היא כמובן יחידת ההנעה, יהיה מעניין כיצד יתנהגו המנוע והגיר לאורך השנים. ניסיון העבר עם יונדאי מצביע על רכבים אמינים וככל הנראה שגם כאן המצב יהיה דומה.

    האם יונדאי i30 החדשה היא הקומפקטית הטובה ביותר בקטגוריה? כנראה שלא. יש לחובתה לא מעט נקודות, אך יונדאי i30 החדשה מסתכלת למתחרות האירופאיות בעיניים ובהחלט מתחרה ראויה.

     

    יש לכם מה להוסיף? רוצים לראות מה חשבו מובילי הדעה שלנו על הרכב? סתם כועסים על קוריאה שהדיחה את גרמניה מהמונדיאל? הצטרפו אלינו לדיון בפורום.

     

    dddd