תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • יונדאי
  • יונדאי קונה
  • יונדאי קונה (הנעה כפולה, קדמית) - מבחן דרך

    יונדאי קונה

    מנוע גדול וחזק, עיצוב מוחצן ומחיר גבוה. יונדאי קונה לא רוצה שכולם יקנו אותה, אבל מה היא מציעה למי שרוצה להיות שונה?

    • 22-04-2018
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    עדכון בסוף הכתבה: מבחן לגרסת ההנעה הקדמית

    יונדאי קונה, מעבר להיותה מכונית חדשה, היא צעד. ולא סתם צעד, אלא כזה שמעיד על כך שיונדאי מרגישה נוחה במקום בו היא נמצאת ויותר מכך מרגישה שהגיע הזמן להתחיל לפרוץ גבולות חדשים.

    עכשיו בטח תגידו שהתחלקתי על השכל או משהו כזה, ושהקונה היא כו-לה עוד ג'יפון שמכונת הדפסת הטרנדים הנוכחית השריצה מפס הייצור, אבל אתם תטעו. כי היא לא. על ה-i20 קרוס הייתי מוכן לקבל את האמירה הזו, אפילו על ה-ix25/קרטה שלא הגיע לישראל. שני אלה באמת נראו כמו תוצאה של ישיבת צוות שהשורה התחתונה שלה הייתה "לכולם יש ג'יפון, חייבים גם. תעשו משהו זריז". הקונה היא משהו אחר לחלוטין.

     

    מי האבא?

    שימו את הקונה ליד שאר הליין של יונדאי, והיא תיראה פחות או יותר כמו תינוק בצבע מוקה על ידיהם של הורים טריים, מאושרים, ו...לבנבנים. די ברור שה"ידיד מהעבודה" הוא לא בדיוק ידיד מהעבודה.

    הקונה נראית יותר קרובה לקקטוס של סיטרואן מאשר לכל דבר אחר שיש בפורטפוליו של יונדאי, וזה לא שהמכוניות של יונדאי לא נאות, להיפך, הן רובן ככולן מאוד נעימות לעין. רק שאין שם שום דבר שאפילו מגרד את רמת הטרלול של הקונה.

    רק בחלק הקדמי אפשר למצוא שישה גופי תאורה (ארבעה בגרסה הבסיסית), שני מחזירי אור, חמישה פתחי יניקה ויותר גימור, זוויות ועיקולים משאפשר לספור. מאחורה המצב שמח עוד יותר עם גוונים שונים, חיפויי פלסטיק שעוטפים את מחזירי האור, ספוילר, "מגן" פלסטיק כסוף. אפילו מהצד, מה שאמורה להיות הזווית הכי משעממת אפשר לראות את החיפויים הגדולים, הקימורים של הגוף, הג'אנטים העצומים (17 או 18 בגרסאות שנמכרות בישראל), הגג השחור (רק בגרסה הבכירה) ואין ספור קימורי הפח.

    בקיצור, חגיגה.

    הבעיה היא שעם כל הבלאגן הזה, הקונה גם גוררת תגובות מאוד אמביוולנטיות. לטעמי העיצוב מגניב ומעניין, ואני לגמרי בעד כל דבר שלא נראה כמו קופסת לחם על גלגלים. לחלק מהבוחנים האחרים היא דווקא יותר הזכירה עכביש רדיואקטיבי והם טענו בתוקף שצריך להרוג את זה באש. כמו שאתם בטח יכולים להבין, הסכמה לא הייתה כאן.

     

    פרספקטיבה

    יונדאי קונה היא מכונית שיותר חשוב ממה שהיא עצמה מציעה, חשובה נקודת המוצא שלכם כשאתם מגיעים אליה. נקודות השיא שלה יכולות להיות מבחינתכם נקודות שפל, והדברים הכי מגניבים בה יכולים להיראות לכם מיותרים להחריד. בניגוד מוחלט למכוניות מעוצבות אחרות של יונדאי (אני לא אומר ולוסטר וקופה, אבל... ולוסטר וקופה) בהן העיצוב היה פחות או יותר הדבר המעניין היחיד שהרכב הציע, החדשות הטובות (או רעות, תלוי בכם) כאן הן שהעיצוב של הקונה הוא רק המתאבן.

    אבל כדי להגיע לכל הדברים האלה, צריך לעבור דרך תא הנוסעים של הקונה, ומבחינת עניין, זו נקודת השפל (או השיא, תלוי בכם). תא הנוסעים מאוד יונדאי-י. החל מהמסך הבולט, דרך איכות החומרים הממוצעת במקסימום וכלה בפלטת צבעים על טהרת השחור.

    מצד שני, אני לא חושב שתא נוסעים הגיוני הוא כזו נקודת שפל. אחרי הכל הוא צריך להיות פונקציונלי, ובזכות העיצוב ההגיוני והנדסת האנוש המצוינת הוא לגמרי כזה. הכל נגיש, הכל מובן, ואפשר לפענח בדיוק מה כל כפתור עושה אחרי שלוש וחצי שניות.

    המושבים טובים, אם כי לא יוצאי דופן. תמיכת הצד סבירה וכיוונון תנוחת הנהיגה די רחב. שדה הראיה החוצה מצוין כאשר רק קורות C רחבות יכולות להסתיר במקרים ספציפיים.

    המרווח גם הוא טוב. בסיס הגלגלים הוא באורך 260 ס"מ, הוא אמנם מהגדולים בקטגוריה, אבל כשלעצמו זה לא מספר מרשים. דווקא התכנון של התא מאפשר לשני מבוגרים לשבת בלי שום בעיה אחד מאחורי השני עם די מקום לרגליים ולראשים של כולם. לחמישה מבוגרים יהיה צפוף, אבל שני מבוגרים ושלושה ילדים יוכלו להסתדר. תא המטען סביר, בלי שום דבר טוב או רע במיוחד להגיד עליו. נפח של 361 ליטר יספק לוודאי את הצרכים הסטנדרטיים של משפחה סטנדרטית, ואם יוצאים לשבוע שדאות, יש גגון. 

    מערכת המולטימדיה כאן היא הפעם הראשונה (במקביל לזו במיצובישי אקליפס) בה כלמוביל "מלבישה" את מערכת הקונקטד שלה על חומרה מקורית, בניגוד לעבר, שם ויתרה כלמוביל על המערכת המקורית והתקינה את החומרה שלה. אותה חומרה מקורית כוללת גם קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מה שאומר שהתוצאה מעט עמוסה ומבולגנת מדי לטעמי. עם יותר מדי כפילויות, יותר מדי דרכים להגיע לאותה פונקציה (למשל ניווט, מוזיקה או טלפון) ויותר מדי ברדק בחלק במוח שמקשר בין כפתורים לבין התפקיד שלהם בחיים. בעתיד כלמוביל צפויה להשיק פונקציות חדשות ומעניינות מאוד למערכת הקונקטד שלה (כתבה מלאה בקרוב) שיהפכו אותה למאוד אטרקטיבית, אבל כרגע, עם התוספת הקטנה יחסית שהיא מציעה ביחס למערכת המקורית הטובה והנוחה כשלעצמה, היא מרגישה קצת מיותרת.

    גולת הכותרת באבזור היא בלי ספק אבזור בטיחות. הרשימה מגיעה זהה (ומלאה) כבר מגרסת הבסיס, והיא כוללת בלימת חירום עם זיהוי הולכי רגל, שמירת נתיב, וניטור שטחים מתים. היה נחמד לקבל גם בקרת שיוט אדפטיבית כמו בנירו ובאיוניק שעולות מחיר דומה, אבל פה מקבלים בתמורה משהו אחר. משהו ממש, ממש אחר.

     

    ממש אחר

    המנוע, או ליתר דיוק כל יחידת ההנעה של הקונה היא משהו מיוחד, וכמו עם העיצוב - אתם תאהבו אותה או תחשבו שהיא מיותרת לחלוטין. בהתאם לטעם שלכם.

    יש כאן מנוע 1.6 ליטר טורבו עם 177 כ"ס ו-27 קג"מ שעוברים לכל ארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם שבעה הילוכים. מערכת ההנעה היא "חכמה", כלומר מעבירה את הכוח לגלגלים שזקוקים לו בכל רגע נתון, אך יש גם כפתור "נעילה" שיגדיר למערכת להעביר את הכח לכל הגלגלים כל הזמן. יחד עם זאת, קחו בחשבון שתיבת ההילוכים וחתך הצמיגים לא ממש מעודדים נסיעה בשטח, אז הכפתור יהיה שימושי רק בתנאי כביש בעייתיים, מצב נדיר במחוזותינו.

    הפרוספקט מספר על 7.9 שניות למאה קמ"ש, בפועל הקונה מרגישה קצת פחות חזקה, אבל האס הוא לאו דווקא בכמות הכוח, אלא בצורה בה שלושת המרכיבים של מערכת ההנעה עובדים יחד - המנוע, תיבת ההילוכים, ומערכת ההנעה הכפולה.

    באופן מאוד לא אופייני, יצאתי מאולם התצוגה של יונדאי ושמתי פעמיי ישירות לכביש המפותל הקרוב ביותר. הופתעתי. ברגעים הראשונים כמעט ושכחתי שיש כאן הנעה כפולה, הכיול של הקונה נוטה באופן מובהק לתת-היגוי והיא מרגישה פחות נייטרלית ממכוניות הנעה כפולה אחרות. ההנעה הכפולה נכנסת לפעולה רק במצבים קיצוניים יחסית ועד אז התחושה היא של מכונית ש"נמשכת" על-ידי הגלגלים הקדמיים הרבה יותר משהיא "נדחפת" על-ידי אלה האחוריים.

    תיבת ההילוכים מהירה, וגם במצב רגיל (יש בורר מצבים עם מצב ספורט ומצב חסכוני) התיבה לא מהססת למשוך את ההילוכים והופכת את המכונית - בהיעדר מילה אחרת - לחוליגנית לא קטנה. הנהיגה בכביש הררי מפותל הופכת למעניינת והקונה מושכת את עצמה בנחישות יוצאת דופן מהפניות. הקצב גבוה, הרבה יותר גבוה ממה שציפיתי. כיף.

    ההתנהגות לא רעה בשום קנה מידה, אבל היא פשוט לא עומדת באותו קנה מידה של המנוע. וזו לא ביקורת להתנהגות, אלא שבח למנוע. האחיזה אמנם גבוהה דיה, המתלים מצליחים לרסן את זוויות הגלגול ובקרת היציבות לא יורדת כמו פטיש במקרה של איבוד אחיזה; אבל ההגה אילם לחלוטין והנטיה המובנית (והמובנת) לתת היגוי הופכים את האפשרות לנהוג את הקונה מהר בכביש ללא יותר מאשר שעשוע מזדמן "על הדרך" או אמצעי ענישה לילדים במושב האחורי.

    בכבישים אחרים הקונה מתגלה כמכונית מיושבת והגיונית לחלוטין, מפתיע משהו בהתחשב בעיצוב והמנוע המטורללים. היא נוחה ומצליחה לשמור על פאסון גם על כבישים משובשים להחריד, והדבר היחיד שמקלקל את החוויה הוא בידוד הרעשים הפחות טוב שמחדיר רעשים ניכרים לתא הנוסעים כבר במהירויות נמוכות יחסית. יתכן כי כיסוי תא המטען שנעדר מרכב המבחן אחראי לחלק מהם.

    בסוף המבחן גם צריכת הדלק הייתה הגיונית יחסית ועמדה על 12 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת, שזה מעולה ביחס לביצועים, אבל הרבה פחות טוב ממה שאפשר לקבל במתחרות. שוב - תלוי בכם.

     

    לא בשביל כולם

    יונדאי קונה היא חיה מיוחדת, אבל לא במובן של פרארי 488 או דומותיה, ופה בעצם מסתתר העניין, כי ליונדאי קונה אין "דומותיה". אבל קודם כל בואו נשים בצד את הדברים שיקרצו לכולם - הקונה מכונית נוחה, מרווחת יחסית לקטגוריה, ומאובזרת בצורה מאוד טובה - הן באבזור נוחות והן באבזור בטיחות.

    ופה מגיעים הלבטים. מצד אחד, היא משלבת הרבה אלמנטים שהרבה אנשים או לא יאהבו (העיצוב) או לא יבינו למה הם צריכים אותם (המנוע) או באמת לא צריכים אותם (ההנעה הכפולה), דברים שיחד עם מחיר התחלתי של 134 אלף שקלים (ו-140 לגרסה הבכירה) הופכים אותה לקניה לא הגיונית להרבה אנשים. למה לקנות ג'יפון קטן ב-135 אלף שקלים אם ישנם הרבה אחרים ב-100-110 או משהו בסיסי מהקטגוריה מעל ב-140?

    מצד שני, היא משלבת הרבה דברים שפשוט לא תוכלו למצוא במכוניות אחרות - אותם עיצוב, מנוע והנעה כפולה. וכל זה במחיר נמוך יחסית של 135 אלף שקלים.

    מבולבלים? זאת בדיוק הנקודה. אם אי פעם פגשתי מכונית אמביוולנטית, הקונה זו היא. למי שמחפש את השגרתי והרגיל היא תתאים כמו קסדה של אבירים לרוכב בטור דה-פראנס. אבל למי שרוצה להיות שונה, מיוחד, יוצא דופן, ויותר מזה רוצה את הכל, רק בלי הגודל - היא כנראה התשובה הכי נכונה בקטגוריה.

     

    עדכון: מבחן לגרסת ההנעה הקדמית

    כמעט שנה אחרי שנבחנה אצלנו גרסת ההנעה הכפולה של הקונה, השיקה היבואנית גם גרסת הנעה קדמית הגיונית וזולה יותר, והחלטנו לקחת אותה לסיבוב זריז כדי לראות כמה באמת ההבדלים גדולים והאם יש סיבה להעדיף את הגרסה כפולת ההנעה.

    אני לא מאמין שאני אומר את זה, ואני לגמרי אבין אם אחרי שתקראו את זה תרצו להפסיק להיות חברים שלי בפרט או לקרוא כאן בכלל, אבל אני חושב שגרסת ההנעה הקדמית של הקונה היא... איך לומר... חזקה מדי. חלק מהקסם של גרסת ההנעה הכפולה היה היכולת שלה להוריד את הכוח לכביש שאיפשרה לה אופי קליל, כייפי ואפילו קצת חוליגני. כזה שגורם לאנשים שקונים מכוניות כדי לנהוג בהן ולא רק לנסוע בהן.

    יונדאי קונה

    באופן כללי, בנהיגה מנהלתית, ההבדל לא מורגש בכלל ואמור לבוא ליידי ביטוי רק בצריכת הדלק. אבל בגלל שהרכב היה חדש לחלוטין, היא דווקא הייתה פחות טובה מזו של גרסת ההנעה הכפולה שנבחנה ועמדה על 10.3 ק"מ לליטר.

    היות וגם גרסת ההנעה הכפולה מכוילת באופן די מובהק לתת-היגוי, ובגלל שהסרן האחורי שם לא מצטרף לחגיגה עד שכבר ממש אין ברירה (גם אם נעלתם אותו, הנעילה משתחררת מעל 50 קמ"ש), ההבדלים מתחילים להתגלות רק כשלוקחים את הקונה מעבר לקצה גבול היכולת שלה, שעם יד על הלב - נמצא מספיק רחוק שרק מתי מעט ירצו (אם בכלל יוכלו) להגיע אליו.

    אבל כשהמחסור בעוד סרן מניע נחשף, ביציאה מפניה שעברה במהירות הרבה-יותר-מדי גבוהה וכשהרגל חוזרת לגז הרבה-יותר-מדי מוקדם, האף של הקונה מתחיל באופן טבעי להרחיב את הפניה ודורש תיקון.

    יונדאי קונה

    אז רגע, בהתנהגות זה כמעט לא מורגש, וגם גרסת ההנעה הכפולה כוילה לתת-היגוי, אז למה אמרתי שהגרסה הזו חזקה מדי?

    הסיבה היא המקום בו יש את הסיכוי הגדול ביותר שתפגשו את השונות בין הגרסאות - יציאה מהמקום. בגרסת ההנעה הכפולה היציאה מהמקום נעשית בנחישות שאי אפשר "לחקות". המכונית רוכנת אחורה, הגלגלים הקדמיים מאבדים מעט אחיזה ומתחילים "לחפור", המחשב לוקח פיקוד ומתחיל לפתוח את השיבר ששולח סוסים לירכתיים, שם האחיזה רק התגברה בזכות העברת המשקל. הגלגלים האחוריים מתחילים להסתובב, מתעוותים תחת העומס והכוח, והמכונית יורה את עצמה לעבר הרמזור הבא.

    עכשיו דמיינו את כל זה, רק עם בערך 10% מהסקסיות והסופרלטיבים, וקיבלתם פחות או יותר את מה שקורה כשאתם מועכים את הדוושה ביציאה מהמקום ביונדאי קונה 4X4. עכשיו תחזרו ותקראו את הפסקה הזו שוב עד המילה "לחפור" ותעצרו שם. זה בדיוק מה שקורה בגרסת ההנעה הקדמית.

    יונדאי קונה

    הקונה הזו חופרת וחופרת, מפרפרת ומפרפרת, ודורשת הרבה יותר תשומת לב ומינון דוושה כדי לנצל את היכולת שלה להגיע ל-100 תוך 7.5 שניות שהמפרט מבטיח. היא חופרת גם ביציאה מפניות חדות ואיטיות, קצת בגלל כיול נלהב יתר-על-מידה של דוושת הגז וגם בגלל כיול המתלים הרך יחסית שתורם לנוחות על חשבון ההתנהגות (בשתי הגרסאות).

    ולמרות כל זה, ההבדל הלא קטן במחירים (8,000 ₪) בין גרסאות ההנעה הכפולה לקדמית הוא לא עניין של מה בכך, ולטעמי הוא הופך דווקא את גרסאות החדשות לנכונות יותר. לפחות ל-90% מהאנשים ב-90% מהזמן. גם כי ההבדלים ביכולות הדינמיות לא כ-א-ל-ה גדולים וגם (אם לא בעיקר) כי דגם ההנעה הקדמית בסופו של דבר גם יהיה זול יותר לתחזוקה.

    יש לכם שאלות על יונדאי קונה? רוצים לקרוא מה חשבו עליה מובילי הדעה שלנו? הצטרפו לדיון בפורום.

    dddd