תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סאנגיונג
  • סאנגיונג טיבולי
  • סאנגיונג טיבולי XLV - מבחן דרך - המונית של מואיז

    סאנגיונג טיבולי

    איתמר יצא לבחון את הטיבולי XLV החדש של סאנגיונג. מפה לשם, זה הפך לדיאלוג עם נהג מונית צרפתי לא מוברג עד הסוף

    • 09-04-2018
    • מאת: איתמר ורהפטיג | צילום: איתמר ורהפטיג

    "כי יסלח לי דייה, צרפתים עושים היום מכוניות מרדיק! פעם למכונית צרפתית היה שיק, הייתה קלאסה, זה היה רכב ברמה אקסטראורדינר. היום כל היום יושבות במוסך וכשאתה הולך מוכר אף אחד לא רוצה לקנות. זה קטסטרוף!" זו הייתה תשובתו של מואיז לשאלה למה הוא לא קנה רכב צרפתי שישמש לו כמונית ובמקום זה הוא מנייד נוסעים ברחבי נתניה בסאנגיונג טיבולי XLV החדש.

    סאנגיונג, למקרה שלא ידעתם, היא יצרנית הרכב הרביעית בגודלה בקוריאה, אחרי יונדאי, קיה ו-GM. רכבי סאנגיונג משווקים בארץ עוד משנות ה-90 וצברו מוניטין מכובד, במיוחד בפלח רכבי השטח. לפני שנתיים ובהתאם לצו האופנה הנוכחי הציגה החברה את הטיבולי, הג'יפון העירוני הקטן של החברה וכעת הצטרף אליו אחיו הגדול, הטיבולי XLV.

    לסאנגיונג הגיע מואיז ממש במקרה. "חבר שלי, דויד, קנה לפני הרבה שנים סאנגיונג רודיוס, שזה מכונה גדול. הוא היה נוסע בעיקר תיירים משדה תעופה זה לתל אביב. מאוד מבסוט, מאוד. אבל אני עובד נתניה, יש כאן רחובות צרים וצריך רכב יותר פטיט. דויד סיפר לי שעכשיו סאנגיונג הביאו מכונה קטן עם מנוע דיזל וגיר אוטומט וזה קלאסה לנהג מונית. איזה מנוע אתה חושב יש כאן, אה?" שאל מואיז תוך שהוא מדביק את הגז לרצפה בשדרות בן גוריון, מיד אחרי שעברנו את מכמונת המהירות.

    "לא תאמין, זה מנוע בנפח אחד שש מאות, קטן קטן אבל ממזר!". ומואיז צודק. מנוע ה 1.6 ליטר טורבו דיזל משנע את הטיבולי XLV בצורה משביעת רצון. נכון, לא מדובר במפלצת חורכת אספלט מכל ליטוף של הדוושה, אבל המומנט הבשרני (30.6 קג"מ) בשילוב תיבת הילוכים פלנטרית תוצרת Aisin היפנית דואגים שאספקת הכוח תמיד תהיה נגישה וזמינה. "בהתחלה לקח לי קצת זמן להתרגל לגז, הדוושה קצת קשה ללחיצה וגם למנוע לוקח זמן להגיב. הוא גם מעביר הילוכים כמו נהג חדש ויש בעיטה קטן כל פעם שהילוך עובר. הינה, הרגשת?" גם כאן מואיז צדק, הגיר לא פועל חלק. "בטח עדכון תוכנה יפתור את זה" אמרתי. "גם יכול להיות שעוד כמה אלפי קילומטרים העסק יסתדר". המונית של מואיז עברה בסה"כ 2,100 קילומטרים, הכל אפשרי.

    דבר נוסף שלא ניתן להתעלם ממנו הוא הרעש הנכנס לתא הנוסעים, הן רעשי צמיגים והן רעש המנוע, שאומנם כלל לא נשמע כמו מנוע דיזל (למעט כשהוא קר) אבל נוכח כל הזמן.

    טוב עשו סאנגיונג שהעיפו לכל הרוחות את המעצב שאחראי ליצירות המוטוריות כמו האקטיון או הרודיוס דור ראשון וכעת השפה העיצובית ניתנת לעיכול בקלות יותר, גם אם רכבי סאנגיאנג עדיין מעט מוזרים וייחודיים למראה. הגריל הקדמי למשל, שנראה שהתבסס על מוטיב מפתח ברגים פתוח, שונה מעדר הג'יפונים על פנסיהם הגדולים והמתוחים לאחור כמו קוקו של דיילת באל-על. הטיבולי XLV מכריז בקול שהוא לא עוד אחד מהעדר ויש לו נוכחות ושפה עיצובית משלו, Like it or not. גם צדודית הרכב פרופורציונלית ונעימה לעין, למעט ניפוחים בולטים בכנפיים, ניפוחים שאין בהם שום פונקציונליות ממשית כגון תרומה לרוחב הפנימי המצומצם במעט. אם אנחנו כבר מדברים על הפיגורה החיצונית, החלק היפה ביותר בטיבולי XLV לטעמי נמצא בסביבת קורת C האחורית. מעצבי סאנגיונג הצליחו ליצור חיבור מעניין ולא שיגרתי לתוספת הפח הנכבדה שהביא עימו תא המטען הארוך, והתוצאה הסופית מאוד אסטתית ולטעמי הופכת את הטיבולי XLV לנאה יותר מאחיו המקוצר.

    "אני מאוד אוהב את הדשבורד, הוא מעוצב ושונה מהרבה מכונות אחרים" אמר מאויז. "זה לא קריאטיב ברמה של סיטרואן אבל זה עדיין יוצא יפה מאוד". ובאמת השפה העיצובית של סאנגיונג ממשיכה גם בתוך חלל הרכב. הרדיו ממוקם בחלקה העליון של הקונסולה עם לחצנים וצג גדולים וברורים ואילו חלקה התחתון כולל בעיקר את פקדי בקרת האקלים של הרכב עם לחצנים בצורת פסים דקים ומוארים בגוון אדום. מנופי הפיקוד לאורות והמגבים כוללים בתוכם מעין גלגלות שבאמצעותן מתפעלים את העסק, מה שמתגלה כנוח לתפעול אחרי שמתרגלים. גם חישוק ההגה בתצורת D הספורטיבית עבה ונעים למגע וכולל בתוכו לא מעט כפתורים המאפשרים שליטה על המערכות השונות. אינטואיטיבי ובטיחותי.

    "המושבים קצת צרים אבל אני אוהב זה מאוד, נותן תחושה שמישהו מחבק אותך. קצת חסר תמיכה בגב תחתון אבל לי זה לא מפריע, מי שיש לו בעיות זה בעייתי".

    לטיבולי XLV החדש יש קו חלונות גבוה. "אבא שלי אומר שזה מזכיר לו את הישיבה בטנק רנו שהוא שירת בצבא בצורפת. אתה ידעת שיש טנק רנו?".

    האמת שלא ידעתי והצעתי למואיז להעלות את זה לדף "עובדות לא חשובות" בפייסבוק. מואיז לא צחק.

    "החלק הכי טוב במכונה זה התא המטען. פעם היה לי מכונה עם בגאז' נמוך ושבא אליך נוסע עם הרבה מזוודה אין איפה לשים. כאן יש בגאז' של קמיון!". הבגאז' של הטיבולי XLV, מה שלמעשה לשמו התכנסנו, באמת מרשים. 574 ליטרים של תא מטען, וזה ללא החלל הנוסף בחלקו התחתון של התא וללא מושבים מקופלים. "פעם לקחתי לשדה תעופה משפחה של צוחפתים, 6 מזוודות ועוד היה מקום! זה מניפיק! הם ממש התלהבו ושאלו אותי מה זה מכונה זה". עם מושבים מקופלים מקבלים חלל הטענה מכובד ביותר בנפח 1,300 ליטרים. "לפחות פעם בשבוע חברים קוראים לי לאיקאה כי יש דברים לא נכנס במונית קטן".

     

    גזר הדין

    הסאנגיונג טיבולי XLV החדש מוצע עם תג מחיר שמדגדג את ה 130,000 ₪ מלמטה הוא ניצב בקטגורייה הלוהטת ביותר בשוק הרכב לצד רכבים משפחתיים, סטיישנים וג'יפונים. ומי שרוצה לזכות בקופה חייב לתת משהו שלאחרים אין.

    הקלף החזק של הטיבולי XLV נמצא תחת מכסה המנוע, שילוב של מנוע דיזל חסכוני וחזק ותיבת שישה הילוכים אוטומטית פלנטרית, שילוב שאמור לקרוץ למי שמעוניין בחיסכון בדלק (17.5 קילומטר לליטר במהלך המבחן) ולא מעוניין בתיבת הילוכים רציפה או רובוטית עם מוניטין אמינות מפוקפק. גם היותו מבוסס על גי'פון עירוני ועיצוב ייחודי ונאה למדי נותנים לו עוד כמה נקודות זכות בקרב על ארנקו של הלקוח הפוטנציאלי.

    יחד עם זאת, הטיבולי אינו מרגיש מלוטש מספיק, לא נעשתה מספיק עבודה בבידוד רעשי כביש ומנוע, הנסיעה לא חלקה הן בהעברות ההילוכים והן בקופצניות יתר בשל מתלים קשיחים מדי, וכן העדר מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות שמתחילות להיות מוטמעות אף ברכבים זולים משמעותית.

    ניתן לשער שהטיבולי XLV ימצא את דרכו בעיקר לשוק המוניות ורכבי העבודה שכן הוא פחות מדבר אל ליבו של הלקוח הפרטי שפונקציונליות וחסכון בדלק אינם תמיד בראש מעייניו. עניין המותג, הנראות ומה יהיה ביום המכירה הם פרמטרים שחשובים לא פחות למי שקונה רכב חדש וכאן ידו של הטיבולי XLV החדש נמצאת על התחתונה.

    dddd