תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מרכז הסליקה של חברות הביטוח - בדרך לשקיפות בשוק המשומשות

מרכז הסליקה של חברות הביטוח פותח את המאגר שלו לציבור הרכב. תמורת 10 שקלים תוכלו לדעת את העבר הביטוחי של הרכב שלכם

  • 06-03-2018
  • מאת: יואב פולס

מרכז הסליקה של חברות הביטוח הוא חברה בע"מ שאינה חדשה, ועסקה עד היום בהעברת מידע בין חברות הביטוח השונות. לאחרונה, פתח מרכז הסליקה את מאגר המידע גם לציבור הרחב וכאן כבר מדובר במהפכה של ממש. בימים אלו, יצא מרכז הסליקה בקמפיין פרסומי הקורא לציבור להשתמש בשירותיו ואנו שיפשפנו את עינינו (עם מטלית מיקרופייבר מהקוריאני) והיינו כחולמים.

 

ברשותכם, לקחנו כמה פסקאות AS IS מתוך ההודעה לעיתונות שהופצה:

המאגר מספק לראשונה מידע על תאונות שעברו כלי רכב ב־7 השנים האחרונות, וזאת על סמך דיווחים של תביעות מחברות הביטוח. 

בעלות סמלית של 10 שקלים לבדיקה, לפי  מספר רישוי של הרכב, מספק המאגר מידע על סוג הכיסוי הביטוחי שהיה לרכב לאורך השנים, שם החברה המבטחת ומידע לגבי תביעות ששולמו לבעליו באותן שנים בגין נזקי רכוש. המאגר מספק מידע על הסכומים ששולמו בפועל בעקבות תביעות, וגם מתאר את סוג הנזק (אובדן גמור, ירידת ערך, נזק תוצאתי, גניבה עם מציאת רכב, גניבה ללא מציאת רכב). עוד מידע חשוב שמספק המאגר נוגע לירידת ערך אם הייתה, וכן מציין אם התביעה נסגרה או שהיא עדיין פתוחה ולפיכך עלולים להיות בה תשלומים נוספים.

הסכומים ששולמו ,לרבות בגין ירידת ערך, יכולים להעיד על עוצמת הנזק שנגרם לרכב, וכך גם שיעור ירידת הערך שנקבע לו  במסגרת התביעות. כמו כן ניתן לדעת האם הרכב גנוב או נמצא לאחר גניבה, וכן האם  ישנן תביעות פתוחות בנוגע לנזק שנגרם לו. המידע מתבסס על דיווחי חברות הביטוח: AIG, ביטוח ישיר, איילון, הפניקס, הכשרה, הראל, מגדל, כלל, מנורה, ביטוח חקלאי, שומרה, שירביט ושלמה.

לפי הוראות שבדין ובשל מגבלות צנעת הפרט והגנת הפרטיות, את המידע רשאי לקבל רק בעליו הרשומים של הרכב, כך שמי שמבקש לרכוש רכב משומש צריך לבקש מבעליו לקבל את המידע ולהעבירו אליו. אפשר לקבל את המידע בקלות ומיידית במייל, באמצעות תשלום בכרטיס אשראי על שם בעל הרכב. ניתן לקבל המידע, אם כי לא מיידית, גם בתשלום בכרטיס אשראי שאינו של בעל הרכב, לפי ההנחיות באתר.

 

אבל לא סיימנו בכך. כמובן שמיד נכנסנו לאתר, הפקרנו 20 שקלים והזמנו שני דו"חות תביעות לרכב שהיה מספיק ישן (המידע ניתן 7 שנים אחורה. אולם ניתן להזמינו לכל רכב. המידע שתקבלו יהיה או עד יומו הראשון של הרכב או אותן 7 שנים אחורה, המוקדם מביניהם). תוך שניות נחת הדוח בתוך תיבת המייל.

הדו"ח שאתם מקבלים מורכב משלושה עמודים - הראשון כולל הסברים, השלישי הסתייגויות, ובאמצע נמצא החלק המעניין. הוא מגיע כעמוד אחד, אבל לטובת ההסבר פירקנו אותו לחלק של "היה ביטוח" ולחלק של "היו תביעות".

בחלק הראשון - "פרטי הביטוח" מפורטים סוגי הביטוח שהרכב בוטח בו במהלך 7 השנים האחרונות. כאן מופיע בשני המקרים אותו מידע. חשוב לשים לב שלוח הזמנים שמופיע בעמודות השמאליות מלא ככל האפשר, אחרת יתכנו תביעות שטופלו בידיי חברות שאינן במאגר.  

בחלק השני מופיעות התביעות באם היו בחלק "פרטי התביעות". בדו"ח הראשון מופיע "סה"כ 0 רשומות", כלומר חברות הביטוח שמשתתפות במאגר לא נתבעו. בדו"ח השני ניתן לראות שהיו שתי תביעות של הביטוח, ופה מגיע החלק החשוב - מצב התביעות ותוצאותיהן. אם מצב התביעה מופיע כ"סגורה" סימן שהתביעה הסתיימה, כל הכסף שולם ואין לכם מה לדאוג בנושא. אם היא פתוחה, כדאי לברר מול חברת הביטוח הרשומה מה צפוי לקרות, שכן כל תביעה היא עולם ומלואו.

הדבר השני הוא ירידת הערך - אם נרשמה ירידת ערך, סימן שבמקרה ו-חס וחלילה - תקלעו לתאונה או שהרכב ייגנב ויוכרז כאובדן מוחלט (טוטאל לוס) ואתם תתבעו את הביטוח, ירידת הערך הזו תנוכה מהסכום שתקבלו. אם לא נרשמה ירידת ערך, אתם - שוב - יכולים להיות רגועים שהתאונה הייתה מינורית יחסית ואין לה השפעה אמיתית על ערך הרכב. דבר שאפשר לאשש ע"י הסכום ששולם - במקרה המדובר 5717 ₪.

יחד עם זאת, הדו"ח המדובר רחוק מלפטור אתכם מהזהירות הנדרשת ברכישת רכב משומש. ישנן חברות ביטוח שאינן חלק מהמאגר, וישנן תאונות - אפילו קשות מאוד - שלא מדווחות כלל ורכבים שמתוקנים במחסנים חשוכים ובמינימום הוצאות או הקפדה או איכות. כך שהמסקנה הסופית היא שלמרות קיומו של הדו"ח, אנחנו עדיין ממליצים לעשות שימוש בעין מקצועית לבדיקת הרכב. בין אם מדובר במכון בדיקה, מוסך שמכיר את הרכב או חבר שמחליף מכוניות כמו גרביים, אם אתם לא מבינים בזה, דו"חות לא יפטרו אתכם מעזרה מקצועית.

ויחד עם זאת, בשורה התחתונה, לדעתנו מדובר בפריצת דרך משמעותית, ובהנגשת מידע אשר יסייע להגברת השקיפות בשוק הרכב המשומש. אם אתם קונים רכב משומש, דרשו(!) את המידע מהמוכר. אם הוא לא רוצה לספק את המידע או מתחמק בתירוצים שונים – תסיקו את המסקנות.

אם אתם רוצים לבדוק האם הרכב שלכם עבר תאונות, היכנסו לאתר המרכז לסליקה.

dddd