תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

לא רואים בעיניים

מחקר שערכה פיג'ו מגלה שנהגים לא מסתכלים על הכביש במשך 7% מהזמן

  • 11-02-2018
  • מאת: פבל צ'רניצקי

בשנה האחרונה, נסעתם מאתר החרמון עד מעבר טאבה בלי להסתכל על הכביש. פעמיים. וחצי. תנו למחשבה הזו רגע לשקוע. כך עולה ממחקר שמפרסמת חברת פיג'ו.

אין חולק על כך שאחת הרעות החולות של הכבישים בשנים האחרונות היא הסחות דעת בנהיגה, אבל מחקר חדש שערכה חברת פיג'ו בבריטניה הגיע לנתונים מטרידים על גבול המחרידים. במשך לא פחות מ-7% מהזמן, נהגים מסתכלים על דברים שאינם הכביש.

המחקר בוצע ע"י שימוש במשקפיים של חברת טובי (Tobii) שכוללים שש מצלמות שעוקבות אחרי תנועת העיניים של המרכיב אותם 20 פעמים בשניה. המחקר הורכב ממספר (המספר המדויק לא פורסם) נהגים שביצוע 25 נסיעות של 9 קילומטרים בג'יפונים קומפקטיים של יצרניות שונות.

המטרה של המחקר, כך עולה מההודעה לעיתונות, הייתה להראות שעיצוב סביבת הנהג של פיג'ו - עם ההגה הקטן ולוח המחוונים שנמצא מעליו -  מפחיתה את הזמן בו הנהגים מסיטים את מבטם מהכביש. מטרה שאכן הושגה, אך עם הפרש זניח למדי של 2% בלבד לטובת הצרפתיות (95% מהזמן לעומת 93% בדגמים מתחרים) שעשוי להיות סטיית תקן.

הנתון המפחיד באמת הוא כמות הזמן בו הנהגים לא הסתכלו על הכביש. אמנם 7%, כל שכן 5%, ממש לא נשמעים כמו הרבה. אבל לצורך ההמחשה, ה-7% האלה, בשעה של נהיגה בכבישים מעורבים עם מהירות ממוצעת של 40 קמ"ש, מיתרגמים למרחק של לא פחות מ-2.8 ק"מ (או 2 ק"מ שהם 5%) שהרכב נוסע "על עיוור". בנסועה השנתית הממוצעת של הנהג הישראלי, שעומדת על 17,500 ק"מ, מדובר על 1,225(!) ק"מ עיוורים שאתם עוברים בשנה. אז תחשבו על זה בפעם הבאה שאתם "רק בודקים מה רצו בקבוצה ההיא בוואטסאפ".

איזה אחוז מהזמן אתם מסתכלים על הכביש? הצרטפו לדיון וספרו לנו מה דעתכם על המחקר של פיג'ו.

dddd