תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיאט
  • סיאט לאון
  • סיאט לאון קופרה - מבחן דרך - סטלה

    סיאט לאון

    סיאט לאון קופרה יכולה לגרום לך לנהוג מהר וחזק גם אם זאת הפעם הראשונה שאתה יושב מאחורי ההגה שלה, יניב יצא לבדוק וחזר עם זכרונות בטעם לימון

    • 11-01-2018
    • מאת: יניב רוטנברג | צילום: פבל צ'רניצקי

    זוכרים את סטלה? נו, ההיא מאסקימו לימון? אז עוד נחזור אליה בהמשך.

    אני לא איזה פאן-בוי של פולקסווגן. את הגולף GTI החדשה ממש לא אהבתי, אבל בגדול, אני מאוד אוהב את החטיבה הספורטיבית של הקונצרן, בין על המכונית כתוב VRS, קופרה, S או RS. למה? כי הן פשוט מכוניות טובות!

    יש יותר טובות, יש יותר מרגשות, אבל המגוון עשיר בצורה פשוט לא נורמלית. והאמת, שעם כל ה"דיבורים" על צ'מפיון, מגיע להם שאפו על מגוון הדגמים הספורטיביים שהם דואגים להביא ביבוא סדיר ורציף לארץ.

     

    מסביב

    באמת שלא הרבה השתנה במסגרת מה שבתכלס הוא לא יותר ממתיחת פנים מינורית. פנסי לד שונים מקדימה ומאחור, קצת שינוי בפגושים, חישוקים חדשים וזהו. גם סממני ה"קופרה " די מוצנעים וכל שמבדיל את הקופרה מאחותה הצנועה יותר הם סמל קטן על הגריל, סמל קטן על הישבן, כיתוב CUPRA כנהוג אצל היצרנית ושני אגזוזים (שבואו נהיה כנים, יש יותר סיכוי שתפגשו לאון 1.2 עם שני אגזוזוים מאשר קופרה "אמיתית").

     

    בפנים

    גם פה, הבשורה למי שמכיר את הדגם טרום מתיחת הפנים, לא גדולה. אבל כבר שם זה היה מצוין. מושבים ספורטיביים מרופדים בעור ואלקנטרה, חשמליים, נוחים מאוד ואוחזים, תנוחת נהיגה נכונה מסודרת בקלות בזכות מושב נהג (חשמלי) והגה שמתכווננים בכל כיוון שתירצו. מלטפי הדשבורדים יציינו שאיכות החומרים שופרה אך השיממון העיצובי (שלא משתפר הרבה ביחס ללאון הרגילה) עדיין שולט ביד רמה.

    חובבי ההיי-טק יציינו שיש משטח טעינה אלחוטי (למכשירים שתומכים בזה) ואפשרות לשיקוף הנייד שלכם.

    מאחור ובתא המטען אין כמובן שינוי ביחס לדגם היוצא וגם לא ביחס ללאון הרגילה. במושב האחורי יש מספיק מרווח ראש, ברכיים ורגליים לשני אנשים בגודל בינוני, וכמובן שלשלושה יהיה צפוף, גם בגלל רוחב המושב וגם בגלל המדרגה הגדולה באמצע הרצפה - זה מה שקורה כשאותה פלטפורמה משמשת גם לרכבי הנעה כפולה.

     

    על ארבעה בנים ידעה לדבר הקופרה

    קומפורט

    נסיעה בדרכים עירוניות זכורה לי מהקופרה הקודמת כלא ממש נעימה, ויותר מזה, לא ממש הצלחתי להרגיש את ההבדלים בקשיחות הבולמים בין קומפורט לבין קופרה בדגם הקודם. זה היה קשיח בכל מקרה ובנהיגה מנהלית לא היה ממש נעים.

    נכון, לא קונים הוט האטצ בשביל קיצי בגב, אבל בכל זאת - צריך לחיות איתה ביום יום, וזה היה גבולי (שוב - בדגם היוצא). הפעם, נראה ששיפרו את הכיול ו"הרחיבו" את טווח הקשיחות של הבולמים, מה שהביא לכך שהפעם, ההבדלים ממש מורגשים.

    במצב קומפורט בנסיעה עירונית בכבישים שבורים, זה עדיין לא ממש נעים, אבל בהחלט נסבל ושווה את הקורבן. בנוסף, ההגה חד פחות, האגזוז מרעיש פחות ובאופן כללי, הרכב הרבה יותר נעים לנסיעה ויכול בשימחה לשמש את כרכב פיזור ילדים בחוגים מבלי להרגיש שמדובר ברכב עם יכולות ספורטיביות.

     

    ספורט

    האמת, מצב קצת מיותר. ההגה קצת יותר חד, הבולמים קצת יותר נוקשים, צליל האגזוז קצת יותר מוחשי. מבינים את הרעיון? הכל "קצת יותר", ואני שואל, באיזה מצבים אני צריך את ה"קצת" הזה? לא ברור. אולי אחרי תקופה יותר ארוכה עם הרכב אפשר יהיה למצוא לזה צידוק.

    פרסונל (מותאם אישית)

    אפשרות אישית שבה הנהג קובע לעצמו את האופי של כל אחד מהפרמטרים: תגובת דוושה ומהירות גיר, קשיחות בולמים, ומשקל ההגה. אני מניח שצריך היכרות ארוכת זמן עם הרכב בכדי להתחיל לשחק בעניין, לא נגעתי.

     

    קופרה (שזה בעצם גם הפרק שיענה על "איך האוטו הזה נוסע ביעוד האמיתי שלו")

    290 כ"ס (איפה עוד 10 כ"ס שמקבלים האירופאים?!) ו-38.8 קג"מ על הנייר נראה כמו מתכון סופר מהנה, אבל אחרי שנהגתי על הגולף GTI האחרונה, קצת קשה להתלהב. אם הפרשנות של "הוט האטצ'" נשארה אותו דבר, אז למה לי התוספת 60 כ"ס של הלאון? זה רק יעשה את הרכב גרוע יותר!

    איזה כיף, לגלות שהן לא דומות כמעט בכלום. כלומר, זה לא שהן לא דומות, האמת היא שהן דומות מאוד, אבל בכל זאת, פריט אחד קטן ונחבא עושה את כל ההבדל. הלאון מגיעה עם דיפרנציאל מגביל החלקה מכני! לא כל מיני בקרות דיגיטליות שמדמות פעולת דיפרנציאל, אלא אשכרה, ברזלים ושמן! (יש לציין שגם הגולף GTI מגיעה עם דיפרנציאל דומה, אבל כחלק מחבילת "ביצועים" שאינה מיובאת באופן סדיר)

    במצב קופרה הכל הרבה יותר חד, הבולמים נוקשים, ההגה חד, תגובת מצערת, החלפות הילוכים, הבקרות ליברליות יותר, אפילו תאורת האווירה הפנימית משתנה. כל זה, בשילוב עם אותו דיפרנציאל שדיברנו עליו, הקופרה מאפשרת כמעט לכל אחד לנהוג מהר וחזק בכל כביש.

    כמעט כל טעות שנהג הדיוט יכול לעשות, הקופרה תכפר על כך ביכולות שלה.

     

    הורדת הכח לכביש היא כמעט אבסולוטית, התגובה להפניית ההגה והכניסה לפניות מיידית, ובזכות הדיפרנציאל אפשר להאיץ ביציאה מאותן פניות מוקדם יותר וחזק יותר. אין ממש תת היגוי והרכב "חורש את הסיבוב" כמעט בכל תנאי.

    החלטנו לעשות ניסוי, ונקטנו בסגנון נהיגה שהוא... איך לומר, "על הפנים". כמעט בכל פניה, שניה לפני האייפקס, פשוט מצמידים את דוושת הגז לריצפה, מה שאילץ את הקופרה, שניה לפני האייפקס - ובמהירויות מופרכות - להוריד הילוך או שניים ולהתחיל להאיץ באגרסיביות, וכל זה עוד לפני שחשבנו על להתחיל ליישר את ההגה. אני כמעט התפלצתי מפחד, הקופרה ממש לא התרגשה.

    זה אוטו שקל מאוד לנהוג אותו חזק ממש ומהר ממש מהשניה הראשונה שאתה מתיישב מאחורי ההגה. גם אם אתה לא איזה איירטון סנה וואנה-בי. לי, באופן אישי, זה הזכיר את סטלה מאסקימו לימון. "אוי מודלה, אתה בומבה!".

    מעבר ליכולות הדינמיות שלה, הקופרה חשפה בפניי - ולא בפעם הראשונה, אבל בהחלט בצורה המוחשית ביותר - את חשיבותו של הדיפרנציאל המכני. אחרי נהיגה ברכב עם דיפרנציאל מוגבל החלקה, אני לא רואה את עצמי אי פעם קונה הוט האטצ הנעה קידמית ללא אחד כזה. כמו במשפט הזה, נו, אתם יודעים למה אני מתכוון.

     

    בלמים

    הבלמים, כמו שציפיתי וחוויתי בכל הספורטיביות של פולקסווגן פשוט ברמה אחת מעל פחות או יותר כל דבר אחר. לא יודע מה סוד הקסם שלהם, שאחרים בקטגוריות מקבילות לא תמיד מסוגלים לשחזר אבל תעלה ותרד איזה כביש שאתה רוצה אלף פעמים, בקצב אטרף, לא תרגיש בשום ירידה או דעיכה בבלימה או אפילו רכות בדוושה.

    במילה אחת, שאפו!

    בשתי מילים, כל הכבוד.

     

    סיכום

    קצת מוזרה לי הקופרה, מצד אחד, העיצוב - הן החיצוני והן הפנימי - מאוד מופנם ולא שונה בהרבה מהלאון הרגילה, משהו שמאוד מדבר לנהגים בוגרים יותר שלא מחפשים את העיצוב המוחצן שחביב על "בוי רייסרז" כמו שיקראו להם האנגלים (מישהו אמר סיוויק טייפ R?).

    מצד שני, העיצוב האגרסיבי מלכתחילה וכל הפלצנות (בהעברת הילוכים) המגניבה הזאת דווקא נראה שתדבר לאותם בוי רייסרז. אבל גם כל הרעש והפיצוצים האלה, הם אולי מגניבים ליומיים-שלושה. למבחן, או להשכרה, אבל אני לא בטוח שאחרי שנת בעלות, או חודש, עדיין תתלהבו מכל "פוק" בהעברת הילוך.

    אבל האמת היא שזה המוץ, התפל, הפרעות הקליטה בקשר. העיקר הוא אחר לגמרי, העיקר הוא שהקופרה היא אחת המשפחתיות הספורטיביות החזקות ביותר בקטגוריה, והיא מגבה את הכח הזה ביכולות דינמיות לא פחות ממופלאות.

    ואם זה לא מספיק, אז היא גם קלה לנהיגה וגם סלחנית ברמה כזו, שכל הדיוט יכול להכנס אליה ולנהוג מהר וחזק כבר מהקילומטר הראשון. זה לא רעיון טוב, כי גם לה יש גבולות והיא לא תמיד תצליח להציל נהג לא מנוסה מהטיפשות של עצמו. אבל הוא יכול. פשוט שלא יבוא אלינו בטענות אם הוא ילביש אותה על קיר.

    מצד שני, גם נהגים מאוד מנוסים הצליחו להנות ממנה מאוד והקופרה הצליחה להוציא מהם קריאות התפעלות. וזה בעיניי מתכון מנצח. לא פלא שהן נמכרות כ"כ טוב.

    עכשיו, רק שיתחילו לייבא אותה עם גיר ידני והכל מושלם! במחשבה שניה... תביאו גם את הסטיישן 4X4 (שמאיצה ל-100 ב-4.9). ואז באמת יהיה מושלם. לא, נו, באמת.

    dddd