תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה פאביה
  • סקודה פאביה 1.0 - מבחן דרך - סולידית

    סקודה פאביה

    סקודה פאביה מקבלת מנוע 1.0 ליטר, האם היא עדיין המכונית הטובה שאנחנו מכירים? מקסים יצא למבחן ועל הדרך השווה בין המנוע החדש לישן

    • 23-11-2017
    • מאת: מקסים גולדשטיין | צילום: מקסים גולדשטיין

     

    סקודה היא היצרן השני מבחינת כמות המכוניות שהיו לנו במשפחה: סקודה פיק אפ 1992, סקודה אוקטביה 1.2 שנת 2014 וסקודה פאביה 1.2 שנת 2016. כילד אני זוכר את הפיק אפ של אבא שלי ז"ל. מתחרה של רנו אקספרס מבוסס על דגם הפייבוריט, שהזכיר לאדה סמארה 2109 (ולא לטובה כמובן). סוג של טנדרון בסיסי ומינימליסטי חיוור וחבוט אך עם פרונט שנראה לי חמוד ונאיבי.

    מפה לשם, השנים עברו ופולקסווגן הגרמנית השתלטה על סקודה הצ'כית והאחרונה עברה מהפך מקצה לקצה. מיצרן מכוניות בסיסיות למובילה טכנולוגית. האוקטביה שהגיע למשפחה שלי בשנת 2014 כבר הייתה עולם אחר. מאובזרת ואיכותית (יחסית לגרסת ליסינג). מנוע 1.2 ליטר טורבו וגיר DSG רובוטי בעל 7 הילוכים ביחד עם מרחב פנים ובגאז' ענק הטיסו אותה למעלה בטבלת המסירות ושיפרו את המוניטין של היצרן לאין ערוך.

    מנוע ה-1.2 היה קצת קטן על האוקטביה לטעמי אך עבור מחליפתה אצלי במשפחה - סקודה פאביה הוא היה מספק מעל ומעבר. תלונות מטעמי לא היו. לא מזמן (יחסית כן?) קונצרן פולקסווגן, האבא של סקודה הציג מנוע חדש: 1.0 ליטר טורבו שנבחן אצלנו עם 2 האחיות הגדולות (ראפיד ואוקטביה). הרושם היה נהדר ובעקבות השידוך לפאביה ביקשתי לבחון אותה.

    חיצונית - סולידית

    סקודה אינה ידועה בעיצובים נועזים או מוחצנים, המכוניות תמיד נראות בסדר. לא משהו לספר עליו, לא מעורר ויכוח ולא צורם בעיניים, בדיוק ברמה שצריך - סולידי ונעים. זה קלף לא רע במשפחתית או תת-משפחתית אבל לסופר מיני, שנקנית לעיתים קרובות ע"י צעירים העיצוב השמרני קצת מפספס, פחות מושך, בעיקר לנוכח האחות הספרדייה.

    רמת גימור סטייל מוסיפה חישוקי 16 אינץ' מסגסוגת קלה ומעליה ניתן להזמין חבילת עיצוב הכוללת גג וחישוקים בצבע שונה מהמרכב. רכב המבחן הגיע בצבע לבן עם גג שחור וחישוקים שחורים. סולידי עם קצת ייחוד. לטעמי השילוב נראה מעולה.

    פנימית - סולידית

    רכב המבחן הגיע כאמור ברמת הגימור סטייל, הגבוהה ביותר בנמצא. כיאה לרמת האבזור יש תוספות מעל ומעבר: פתיחה והתנעה ללא מפתח, מראה מתכהה אוטומטית, מערכת עצור וסע, בקרת אקלים, מערכת ניטור עייפות נהג, מערכת ניטור מרחק מלפנים, שיסלחו לי אנשי סקודה, אבל תהיו בעניין שהאייקון הפצפון בתחתית לוח המחוונים לא בדיוק מועיל, בלימה אוטומטית בעת חירום (הבטחתי לנציג היבואן לציין שהיא פועלת בטווח המהירות שבין 20 ל-160 קמ"ש אבל נשבע לכם שלא בדקתי). הקונסולה המרכזית כמה מפתיע סולידית גם היא. העיצוב ברור, נקי, קריא ונגיש אך אין כל התחכמות או יציאה מהמסגרת. מרגיש איכותי סה"כ.

    המושבים נוחים ותומכים אם כי קצת קשים מידי לטעמי. בנסיעות לא הייתה תחושת עייפות אך בכבישים משובשים היה מעט לא נעים. הספסל האחורי בסדר אף הוא אם כי לא מתאים ל-3 מבוגרים. הטענה העיקרית שלי היא למרחב הפנים. לא שצפוף אך אם מתקינים כיסא תינוק מאחור (אותו כיסא שאיתו אני בודק תמיד) לנוסע מקדימה צפוף או זווית הגב לא נוחה.

    בתנועה - סולידית

    כנראה שציינתי כבר, למבחן הפאביה הגיעה חמושה במנוע 1.0 ליטר טורבו בעל 3 צילינדרים שמייצר 110 כ"ס ומומנט מרבי של 20.3 קג"מ. הספק זהה לגרסת ה-1.2 ליטר אך נתון מומנט הגבוה ב-2.5 קג"מ. לא מעט בכלל.

    המבחן נערך במגוון ואריאציות. נסיעה רגועה ואגרסיבית. רכב עם נהג בלבד או רכב מלא. מישור של כביש 6 או עליות של הכרמל והגליל (ובית שמש כמובן) עם מזגן פועל כמעט קבוע. אם לא הייתי מכיר את שילוב המנוע-גיר מדגמים אחרים הייתי מופתע. הכוח זמין תמיד (יחסית ליעוד הרכב כמובן), הגיר יודע למקם את המנוע בטווח האפקטיבי ומשתדל לשמור עליו שם. צריכת הדלק לאורך ימי המבחן הייתה 15.8 ק"מ לליטר. בקריאה ראשונית זה לא מרשים אך בהתחשב בזה שעיקר המבחן כלל רכב מלא עם מזגן בגליל ובכרמל הנתון מכובד מאוד.

    כיול המתלים היה בדיוק כמו שרציתי. מעט קשיח אך לא מוגזם. חתך הצמיגים הנמוך: 45 נראה טוב אך לא מבטיח נוחות. מבחינתי היה נוח מספיק, בדיוק באמצע.

    דבר אחד הפריע לי, בסל"ד נמוך הורגשו הרעידות הנוצרות ממנוע 3 צילינדרים והדבר מעט אכזב אותי מול נטרול הרעידות בסיאט לאון (ובאוקטביה. ובראפיד. העורך) בעלת שילוב המנוע-גיר הנ"ל. הרעידות לא היסטריות אך הייתי מעדיף לוותר.

    סה"כ: סולידי.

     

    השוואה לגרסת 1.2 ליטר

    זאת הסיבה שבגללה רציתי לבצע את המבחן הזה מלכתחילה. מנוע 1.0 מול מנוע 1.2.

    המנוע הקטן נותן פייט יפה למנוע המעט פחות קטן. לא מדדתי מספרית (היצרן מציג 9.4 שניות במנוע הגדול, אל מול 9.8 בקטן. פער, אבל לא משמעותי?) אך התחושה היא שמנוע 1.2 מרגיש מעט חי יותר. מאוזן יותר. ההבדל אינו בסדרי גודל או ברמה שמספיקה להיות דיל ברייקר, אך לטעמי הוא מעודן יותר. מנגד, וכצפוי - מנוע 1.0 חסכוני יותר. מלבד זאת, ההבדלים ברכב עצמו מינוריים, זניחים וחסרי משמעות.

    הסיכום הסולידי

    ישנה מילה אחת (שהיא לא מילת קישור) שחזרה על עצמה לאורך הכתבה שלי: "סולידי". וזאת אכן התחושה שסקודה פאביה 1.0 משדרת. היא לא מצטיינת בשום נושא אך לא נופלת בכלום, כמעט תמיד בחלק העליון אך גם לא כובשת את הפסגה. סוג של בחירה... איך אני אסביר את זה... סולידית.

    רוצים לשאול אותנו שאלות או לקרוא מה מובילי הדעה שלנו חשבו על הפאביה? רוצים לספר לנו מה דעתכם עליה? הצטרפו לדיון בפורום.

    dddd