תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • ג'יפ
  • ג'יפ גרנד צ'ירוקי
  • ג'יפ גרנד צ'רוקי טריילהוק - מבחן דרך - כמעט מושלם

    ג'יפ גרנד צ'ירוקי

    ג'יפ גרנד צ'רוקי טריילהוק הוא גרסת ה"אני יכול הכל" של רכב הפנאי היוקרתי והאו-כה-אמריקאי הזה. שלחנו את יואב הבכלל-לא-אמריקאי לסוף שבוע ממש לא יוקרתי במדבר, כדי לראות אם הם באמת יכולים

    • 22-11-2017
    • מאת: יואב פולס | צילום: בועז רייז, גדעון בוקסר

    על חלק מרכב השטח המאותגרים בנסיעת כביש (דיפנדר, לנדקרוזר סדרה 70, סמוראי, ג'ימני וכד')  מודבקת מדבקת אפטרמרקט בסגנון הבא: "You can go faster, I can go anywhere" רוצה לומר, נכון שאתה יכול לנסוע מהר ממני בכביש, אבל בעוד אתה מוגבל לרצועות האספלט אני יכול לנסוע בכל מקום. עם הגרנד צ'רוקי טריילהוק המשפט הזה כבר לא רלוונטי. המדבקת אפטרמרקט צריכה להיות "You can't go faster, I can go anywhere".

    הרבה סופרלטיבים עפו ברכב במהלך המבחן לג'יפ גרנד צ'רוקי טריילהוק, "טיל טומהוק בכביש – טנק אברהמס בשטח" וכד' מעולם הדימויים הגבריים הטיפוסיים, אבל לאמל"ק לכם את כל המלל שיבוא מייד – הג'יפ גרנד צ'רוקי טריילהוק הוא חתיכת מכונה מרשימה איך שלא מסתכלים עליו.

    רקע:

    הגרנד צ'רוקי ממוקם במשפחת ג'יפ כדגם הקצה בהיצע דגמי היצרן, חלקם קשוחים יותר - דוגמת הרנגלר על מגוון דגמיו, וחלקם קרוסאוברים שיותר מכוונים לכביש - הצ'רוקי הקומפקטי, הרנגייד שנבחן כאן בעבר ועוד. לנוחותכם קישור לויקיפדיה למי שירצה להרחיב ידיעותיו על מותג ג'יפ, שהוא אחד המותגים החזקים בעולם בכלל והמזוהים בעולם הרכב. מזוהה עד כי כך שבמוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (www.moma.org) מוצג ג'יפ ישן קלאסי כמוצג אייקוני. הגרנד צ'רוקי 'שלנו' הוא בגירסת השטח הבכירה ביותר - טריילהוק. הנתונים היבשים מדברים על בהמה במשקל כבד שבין 2.3 טון ל 2.6 טון בהתאם לגירסה, שתופסת חניה באורך של 4.83 מטר, עם בסיס גלגלים של סנטימטר וחצי מעל 2.9 מטר. לא מאיים מדי מבחינת מימדים, אבל גם לא בדיוק מיני קופר.

    מכיוון שהוא לא נראה 'גדול', הלכנו לדפי הנתונים להשוות אותו מול המתחרים הישירים – הוא ארוך ב-5 ס"מ מלנדקרוזר ארוך, וקצר ב-4 ס"מ מדיסקברי 5. הן הנהג, והן הנוסע שלצידו נהנים ממרווח פנים מצויין, וכך גם יושבי השורה השניה. קשה לומר ששלושה מבוגרים יהנו לשבת שם לאורך מאות ק"מ, עם זאת באמת שאין על מה להתלונן. העיצוב החיצוני של הגרנד צ'רוקי טריילהוק (להלן "הגרנד" ) נאה עם קווים קובייתיים אך זורמים בלי לפצוע את העין וכמובן מעוטר בגריל שבעת החריצים המוכר של חברת ג'יפ. עם זאת, באדום שהוא הגיע, עם מדבקה שחורה על מכסה המנוע, הרכב נראה אגרסיבי למראה. קו חלונות אופקי וגבוה יחסית נמתח לאורך כל הרכב, עם עיטורים בצבע מט וגלגלי 18 אינץ' בגירסה 'שלנו'. התוצאה הכללית היא רכב נאה למדי ומרשים. פנים הרכב עמוס בכפתורים ופקדים, אבל מהר מאוד מסתגלים והדברים הופכים לאינטואיטיביים. במקום לתאר לכם איך זה נראה, אתם מוזמנים להתבונן בתמונות. התוצאה לטעמי יפה ואגרסיבית למראה.

    כבר באולם התצוגה הובטח לי שהרכב יפתיע ביכולותיו. שכוונת החברה היתה להנגיש את יכולות השטח הגבוהות של רנגלר רוביקון במעטפת מפנקת ונוחה של SUV. עם הירידה לחניון של אולם התצוגה החדש של ג'יפ בהרצליה, יושב איתי נציג רכבי המבחן ובמשך כחצי שעה מסביר על המערכות השונות – מערכת החניה האוטומטית, בקרות השיוט האדפטיביות (עד לעצירה מוחלטת. ניסינו, עובד), ניטור שטחים מתים, תיקון סטיה מנתיב ועוד ועוד, ואז עובר להסבר על מערכות השטח היעודיות לרכב, שמגיע עם נעילת דיפרנציאל אחורית מקורית(!) אח"כ עברנו להסברים על צג המידע 7 אינץ' המפורט שבלוח המכוונים, ואז למערכת המדיה המרשימה בגודל 8.4 אינץ' עם אינסוף אפשרויות כיוון והגדרות שיתאימו בדיוק בדיוק למה שאתם אוהבים. שאלתי, ובעת מסירת רכב חדש ללקוח, אורך ההסבר הוא לפחות כשעה וחצי, וגם אז הוא מתמקד במערכות העיקריות.

    פיצ'רים נוספים שמרחיבים נפשו של נהג כמו פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען, מושבים חשמליים מחוממים וממוזגים, גלגל הגה מחומם, קיפול מראות בעת חניה ועוד. כל החבילה תשאיר לכם עודף מ-440 אלף ₪.

    נציג ג'יפ חוזר לאולם ואני נותר עם הרכב לבד. מושב הנהג נוח מאוד (עור משולב עם עור הפוך וריקמה אדומה  trailhawk) חשמלי, ויחד עם כיוון החשמלי של ההגה  מגיעים בקלות לתנוחת נהיגה נוחה שמתאימה לכל נהג. איכות חומרים גבוהה, ומלטפי דשבורדים יהיו מרוצים. תא המטען של הגרנד גדול - 782 ליטר עם מושבים אחוריים פתוחים ומעל 1550 ליטר כשהמושבים האחוריים מקופלים. תא המטען שטוח ורחב, עם סף הטענה נמוך ושימושי. משפחה שלמה עם כל הציוד בהחלט יכולה צאת לקמפינג מפנק.  

    מנוע, תיבת הילוכים, ומתלים

    לגרנד שלנו מנוע 3.6 ליטר עם 282 כ"ס ב-6350 סל"ד ומומנט צנוע של 35.4 קג"מ ב 4300 סל"ד. רק לשם השוואה, לגרנד עם מנוע הדיזל יש 56 קג"מ כבר ב-1800 סל"ד, אבל הוא לא נמכר בגרסת השטח הבכירה. תיבת ההילוכים של הגרנד היא אוטומטית בעלת 8 הילוכים, עם אפשרות לשימוש ידני חלקי. הגרנד שלנו מצוייד במתלי מבוססי כריות אוויר, המאפשרים 5 מצבי גובה לשטח ולכביש.

    איך זה נוסע?

    יאללה, נוסעים. יוצא מהחניון להעמיס את הרכב ולשעוט דרומה. 282 כ"ס לא הולכים ברגל, והרכב החלט מספק יכולת תאוצה נאותה. עם זאת, אל תתנו למספרים לבלבל אתכם. 282 כ"ס זה באמת הרבה אבל כשהם צריכים להזיז חבילה במשקל 2.5 טון, העסק אמנם זז מהר אבל אין "בעיטה" בגב כמו שהיית מצפה. מצד שני, זה SUV לא GTI. הגרנד יכול לשייט בכביש 6 במהירויות גבוהות מאוד, ללא מאמץ. 160 קמ"ש וצפונה יכולים להיעשות בקלילות, עם הרבה רזרבות של כח.

    פרופורציות – כל מה שנכתוב עכשיו על התנהגות הכביש של הגרנד נכתב בקונטקסט של רכב שטח. זו לא מיאטה או קליאו RS. על הכבישים המהירים לדרום, וגם על הפחות מהירים, הגרנד מהנה מאוד לנהיגה. למרות מרכז כובד גבוה, מהלכי מתלה וצמיגים הגדולים (יחסית), ההגה מתקשר היטב ומאפשר נהיגה מהירה מאוד גם בכביש מפותל, כל עוד זוכרים שאתה נוהג בבהמה של 2.5 טון. תזכרו שכשמדברים על העברות משקל – יש בגרנד הרבה משקל להעביר, ובשלב מסויים הפיסיקה תנצח את המכאניקה והמחשבים. עדיין הצלחנו לגרום לרכב לאיבוד אחיזה רק על שביל עפר, תוך נהיגה אגרסיבית. ההשתלטות על ההחלקה נעשתה בקלות ובלי דרמה.  

    תיאורטית, עם הלוק הקרבי שלו, האדום והשחור, ופנסי בי-קסנון קדמיים – כנראה שיפנו לכם את הנתיב השמאלי באבחת אורות גבוהים אחת. למרות האמור, כשאתה על רכב עם מרכז כובד גבוה יחסית עם משקל של 2.5 טון, צריך גם לכייל את סט הציפיות מהתנהגות הכביש. עם זאת, למעט הדיסקברי 5 החדש (שיגיע למבחן בקרוב), לא נתקלתי ב-SUV שטוען ליכולות שטח גבוהות כל-כך שמבצע טוב כל-כך בכביש. ממש רמה מעל כולם, גם בזכות מתלי האוויר בהן הרכב מצוייד, גם בזכות המנוע ותיבת ההילוכים. 

    אבל אנחנו כאן לא בשביל נסיעת כביש מהירה, אנחנו כאן בשביל השטח. עקב מסירה מאוחרת של הרכב למבחן בצהרי יום שישי, נוצר מצב שקיבלנו את הרכב בהרצליה בדיוק בשעה בה קבענו עם הרכבים המלווים בערד. ההחלטה היתה שהם נכנסים למסלול, ואנחנו נרד לדרום, ולפי השעה נחליט אם נכנסים למסלול לבד או ממשיכים לנקודת החבירה בלילה. בזכות קיצורי הזמן התיאורטיים בכביש המהיר, החלטנו להיכנס לשטח, למסלול יפהפה, היורד מערד דרומה דרך הר קינה, הר יהל והר כיפון.

    המסלול שהיה אמור להיות איטי וללמד על יכולות הרכב עבר כבישה עצבנית לצורך עבודות תשתית כלשהן, ולא הייתי ממליץ עליו היום. הנופים נותרו מרשימים, אבל הפצעים בנוף – לא. עם זאת המסלול איפשר לבחון כמה מההתאמות של הטריילהוק לשטח. הגבהה מקסימלית למשל. לרכב חמש רמות גובה לכריות, שמנו על הגבוהה ביותר ומיד הנוחות המרשימה השתנתה לרעה. המתלה האחורי הפך לנוקשה מאוד בגלל/בזכות הכריות והחל לבעוט ברכב כמעט בכל הזדמנות. הוא איבד הרבה מהגמישות שלו הנדרשת לשטח.

    מצד שני, באחת הירידות התלולות, כיוונו את הרכב למצב 'זחילה', 1 קמ"ש באמצעות המשוטים מאחורי ההגה, והרכב ירד לאיטו כמו רכב שטח ידני בהילוך ראשון. שום זכר להחלקות או לריצה המאפיינות מערכות בקרה לירידה במדרון. מרשים מאוד.

    בהמשך שביל מהיר של כמה ק"מ בו המהירות נעה בין 30 קמ"ש ל 80 קמ"ש. גם בגלל שלא הורדנו אוויר בצמיגים (265/60/18) התחושה היתה קופצנית מעט. לפני שאתם קופצים אז אומר שהבולמים כוונו למצב הסטנדרטי של נסיעת כביש / שביל מהירה. מישהו הזכיר ג'ימני חדש בהקשר הזה. אני סבור שזו הגזמה, אבל הכיוון ברור.

    למחרת שונה המסלול. במקום התכנון המקורי, הסקרנות הרגה אותנו, והחלטנו לזרוק את הרכב לאחד המסלולים המאתגרים. נחל פרצים עליון. שלא יהיה ספק – כל רכב שטח עם הילוך כח יעבור את המסלול. גם סאנגיונג מוסו טנדר. השאלה איך הוא יעבור, כמה ישפשף את גחונו, וכמה מאמץ זה ידרוש ממנו. במסלול הרבה הצלבות, חלקן בירידה (גם כדורגל מפונצ'ר יכול לרדת) וחלקן בעליה. כשאני רושם הצלבות, אתם מוזמנים להסתכל בתמונה. כאלה. הרבה.

    כאן הפעלנו שוב את בקרת הזחילה. הרכב עבר את המכשולים בצורה מדהימה, לא פחות. כמה מדהימה? כשניסיתי לשחזר באמצעות דוושת הגז את אותה ההתנהגות – לא הצלחתי. פשוט ככה. בשלב מסויים סיננתי קללה ברוסית עתיקה, הפעלתי את בקרת הזחילה, ומאותו רגע לא נגעתי עוד בדוושות לאורך קילומטרים שלמים של מסלול. שיחקתי רק עם המהירויות (אפשר לכוון בין 1 ל-8 קמ"ש, במרווח של קמ"ש אחד) ועצרתי רק כשהיה צריך להוריד את הצלם לצלם את הרכב או לכוון את יתר המכוניות. הרכב עלה עליות והצלבות, נעל בעצמו את הדיפרנציאל האחורי ושיחרר, הגיע לעצירה מלאה ונתן גז מאוד עדין כדי לא לייצר 'פרפור' והחלקה, ושלט בכל בצורה פשוט מרשימה.

    בלי יותר מדי סופרלטיבים, הגרנד צ'רוקי טריילהוק יביא אתכם רחוק, הרבה יותר רחוק ממה שאתם מדמיינים.

    צריכת דלק. אם אתם שואלים זה לא בשבילכם. אבל נספר לכם כשנסענו בנסיעה מנהלתית רגועה (כלומר אחד מהדיסקברים המלווים התקלקל, ונסענו אחריו עד שהמוסך). בנסיעה שגרתית אל תצפו לצריכה טובה יותר מ 8 ק"מ לליטר. אם תלחצו, גם זה יהיה אופטימי. ואני מבטיח שתלחצו, ויתפשט לכם על הפרצוף חיוך דבילי של אושר.  

    איכות הרכבה - אחרי מסלול שטח כמו זה שהיה ביומיים של המבחן ניתן לומר שאיכות ההרכבה גבוהה מאוד. לא נשמע ציוץ או קרקוש מהרכב לא על הכביש המהיר ולא בשטח.

    סיכום:

    הגרנד צ'רוקי טריילהוק נושא את סמל JEEP בזכות גדולה. הוא מציג יכולות שטח וכביש מרשימות מאוד בו זמנית. הוא מעט בועט בשטח כשמתלים במצב הגבוה, אבל זה מחיר זניח לעומת היתרונות המרשימים שהוא מציג. הוא בעל חמישה מקומות בלבד, כך שמי שצריך 7 מושבים יבחר בדיסקברי או בלנדקרוזר או בפאג'רו. בתחושה שלי – הוא לא משחק בליגה של היפניים אלא בזו של הדיסקברי. הוא מושך תשומת לב גם בעדר של לקסוסים וב.מ.וו בפרוורים העשירים של ת"א, ויש לו יכולות יכולות שטח פ&#ינג מרשימות.

    כמעט מושלם.

    יש לכם שאלות על הגרנד צ'רוקי טריילהוק? רוצים לספר לנו מה דעתכם עליה? הצטרפו לדיון בפורום. 

     

    dddd