תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • טויוטה
  • מאזדה
  • תחזור להוביל? טויוטה ומאזדה ישתפו פעולה

    מאזדה

    שתי היצרניות היפניות חותמות על הסכם שאמור להשיג 4 מטרות רשמיות ואחת שנאמרת בין השורות

    • 06-08-2017
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: יצרן

    נדמה שרק בשבוע האחרון היו יותר חדשות שנגעו לאיחודים בתעשיית הרכב, מאשר איחודים של להקות רוק מזדקנות בשנה האחרונה. זה התחיל בהודעה על כך שקונצרן רנו-ניסאן, שקנה בשנה שעברה את השליטה בחטיבת הרכב של מיצובישי, הפך ליצרן הגדול בעולם ובכך עקף את טויוטה, שנעקפה עוד קודם לכן ע"י פולקסווגן; והמשיך בקונצרן פיג'ו-סיטרואן שהודיע על השלמת רכישת המותג אופל מידיי ג'נרל מוטורס, מהלך שעפ"י ההערכות צפוי לגרום לכך שבראש רשימת היצרנים יעמדו שני קונצרנים צרפתיים (בחלקם).

    כעת נפרש לפנינו עוד עניין איחוד. טויוטה ומאזדה - האחת ענקית, השניה קטנה ונישתית, ושתיהן יפניות - מודיעות כי הגיעו להסכמות בנוגע לשיתוף פעולה אסטרטגי רחב היקף. את ההסכם מובילות 4 מטרות רשמיות, אשר נוגעות לייצור משותף של מכוניות בארה"ב, פיתוח מערכות בטיחות וקישוריות מתקדמות והרחבת ליין המוצרים. אבל בין השורות לא קשה לפספסמטרה חמישית - הרצון העז של טויוטה לחזור להוביל את רשימת ה"נמכרות ביותר בעולם".

    המטרה הראשונה - להשקיע 1.6 מיליארד דולר במפעל על אדמת ארה"ב, שיצור 4000 מקומות עבודה, וכשהקמתו תסתיים ב-2021 יוכל לייצר סדר גודל של 300 אלף רכבים בשנה (בערך פי שלוש מהפער בין מספר המכירות של טויוטה לזה של רנו-ניסאן). השתיים מתכננות לייצר במפעל מספר דגמים, בעיקר קרוסאוברים של מאזדה ואת הקורולה האמריקאית של טויוטה תחת קורת גג אחת ובמקביל.

    השניה - לפתח מערכות רכב חשמלי. למרות שהיא נתפסת כיצרן שמרני יחסית, טויוטה היא דווקא אחת מחברות הרכב היותר חדשניות בכל הנוגע למערכות הנעה חשמליות והיברידיות, או אלטרנטיביות בכלל. הפריוס והפריוס פריים (לשעבר פריוס פלאג-אין), המיראי, וכל ליין הדגמים של לקסוס, כולם עושים שימוש במערכת הנעה מתקדמת כזו או אחרת. ניכר שטויוטה לא רוצה לוותר על היתרון היחסי הזה, ולא נראה שלמאזדה נטולת המכוניות ההיברידיות, יש מה להפסיד מפיתוחים שכאלה.

    השלישית - השתיים יפתחו מערכות מולטימדיה ובטיחות חדשות. תחום המולטימדיה והבטיחות הוא תחום בו מאזדה יכולה לעזור לטויוטה לא מעט. מערכות המולטימדיה של מאזדה ידידותיות ונוחות יותר לשימוש, ומערכות הבטיחות שלה מתקדמות יותר. אם כי בתחום האחרון, שתיהן יכולות ליהנות מהעזרה ההדדית, שכן המערכות של שתיהן רחוקות מלהיות מושלמות. בנוסף, הן יפתחו מערכות תקשורת בין מכוניות (V2V) ובין מכוניות לתשתית (V2I) כאשר המטרה הסופית היא כמובן להוציא את האלמנט האנושי מהתמונה ולהגיע למצב של אפס תאונות.

    הרביעית - הרחבת שיתוף הדגמים. כיום מאזדה משווקת את ה-2 סדאן בארה"ב תחת המיתוג טויוטה יאריס iA (כן, אותה היאריס שאנחנו מכירים מכאן) ועד לאחרונה גם כ"סיון iA". מאזדה תמשיך לייצר עבור טויוטה את ה"יאריס" ואילו טויוטה תייצר בעתיד רכב מסחרי לשוק היפני עבור מאזדה. בשלב הזה עדיין היצרניות עדיין אינן מאשרות (אם בכלל החליטו) אילו רכבים נוספים השתיים יבנו אחת בעבור השניה, אם בכלל.

    החמישית, והלא רשמית - להחזיר את טויוטה לראש טבלת המכירות העולמיות. שתי החברות אמנם עדיין לא מדברות על תוכניות לחלוק מכוניות נוספות, או לפתח דגמים חדשים יחד, אך הכיוון ברור, והוא נעשה ברור עוד יותר כשמסתכלים על פרטי העסקה, שמריחה קצת כמו תחילת ההשתלטות של טויוטה העצומה על מאזדה הקטנה.

    למרות התוכניות הגרנדיוזיות, כסף לא החליף ידיים, אלא מניות. טויוטה רכשה 5.05% ממניות מאזדה, בעלות של 50 מיליארד יין (כ-450 מיליון דולר) ובתמורה קיבלה מאזדה 0.25% ממניות טויוטה, שעלותן זהה. יתכן וזה הצעד הראשון במסע של טויוטה להשתלט על יצרן קטן ונישתי, אך כזה עם נוכחות משמעותית למדי בשוק האמריקאי שחשוב כל כך לטויוטה. אם היחס הזה יישמר, הרי שטויוטה יכולה להגיע למצב של שליטה בלעדית ומוחלטת על מאזדה בתמורה לויתור על כ-2.5% ממניותיה שלה עצמה בסך הכל.

    dddd