תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סובארו
  • סובארו BRZ
  • סובארו BRZ - מבחן דרך - אנלוגית בדיגיטל

    סובארו BRZ

    504L לקח את ה-BRZ למבחן דרכים וחזר עם תובנות על ריקודים, דיקטטורים, גוגל ורבין בפורד קאפרי.

    • 10-05-2017
    • מאת: 504L | צילום: פבל צ'רניצקי

    לסובארו BRZ יש שמשה קדמית נמוכה ורחבה, סוג של קולנוע. הנכם מוזמנים להתיישב במושב הנהג התומך, הנמוך ולהביט לפנים, מעבר למכסה המנוע הארוך. שתי תפיחות מעוגלות בראש הכנפיים הקדמיות מזכירות קצת קורבט C3 של פעם. במראות הצד תזכו לראות את הכנפיים האחוריות, הבולטות - ואת קצותיו של ספוילר אחורי קומי - וקצת מיותר.

    מששו את גלגל ההגה קטן הקוטר. יש עליו כפתורים כעת, בעקבות מתיחת הפנים. תנוחת הנהיגה נהדרת. הרגליים שלוחות לפנים, המרפקים מעט כפופים. הידיים נופלות בטבעיות על גלגל ההגה ועל מוט ההילוכים בעל העיצוב המיושן קמעא.

    בלם היד גבוה, מחכה לשחרור. גם אתם.

    קחו אויר, ליחצו על כפתור ההתנעה ותנו למנוע הבוקסר המחוספס להזכיר לכם שהוא שם.

    האביב הגיע, הגליל ירוק ומזג האויר עדיין נעים. שנים שלא יצאתי לטיול נהיגה, אבל באחד מסופי השבוע האחרונים הגיעה סובארו BRZ כחולה ופיתתה אותי. ללא וייז. ללא מושג לאן אני נוסע. המכונית רצתה לקחת אותי לדריפטינג, תרתי משמע.

    פעם, מכונית קופה היתה תענוג חוצה מעמדות. למותגי היוקרה היו כאלו - וגם למותגים עממיים. אלא שבשנים האחרונות, ההצ'באקים דחקו את רגלי הקופה - מחד - ואילו אנשי השיווק מנסים לשווק לנו מכוניות סדאן וליפטבאק מונמכות כקופה מרובת דלתות, מאידך. כך שמכוניות הקופה העממיות כמעט ונעלמו, למעט בשוק האמריקאי, שם אתוס 'מכוניות הפוני' עדיין חי ובועט - וסב מספר לנכדו שמוסטנג זה לגברים, כי רק נרדים נוהגים בקמארו...

    לוואקום הזה נכנסו טויוטה וסובארו עם מה שמכונה טויובארו. העיצוב והזרקת הדלק, מבית טויוטה. כל השאר, לרבות יצור המכונית, הגיע מסובארו. הכיול הסופי נותר נחלתה של כל חברה, בהתאם ליעדים הדינמיים שהציבה לעצמה. טויוטה ייעדה את המכונית לדריפטרים - ובגדול, לקהל צעיר יותר. היא ריככה את הפרונט והקשיחה את האחוריים, לטובת משיכה חלשה יותר והעברות משקל מוחשיות. סובארו, ערים לנסיון העבר של לקוחותיהם, הלכו על גישה בטוחה יותר; יציבות כיוונית עדיפה והתנהגות סלחנית. קחו את שתי המכוניות למגרש החלקה ונתקו בקרות. הטויוטה יודעת לנשוך. הסובארו, פחות.

    אם טרם הבנתם, לשתיים יש הנעה אחורית.

    לפני מספר שנים שיווקו בארץ את שתיהן, רק שיוניון מוטורס איבדו עניין די מהר והעדיפו לשווק קופסאות היברידיות מוזרות למראה למחבקי עצים ולקשישים משועממים - לצד אינספור קורולות לבנות לציי רכבים.

    כך שנותרנו עם סובארו BRZ, שבשנה החולפת עברה מתיחת פנים די מינורית - וכעת היא גם אצלנו.

    אצלי.

    גורמת לי עונג רב באותם כבישים גליליים. הבקרות כבויות, רגל ימין לוחצת והריכוז גבוה. הבלמים, להבדיל מרוב הסובארו שהכרתי, לא דועכים. המנוע מטרטר - וזימזום מרגיז בתהודה דומה עושה את דרכו גם אל מוט ההילוכים. יש לה עדיין 200 כוחות סוס, ל-BRZ, אך מתיחת הפנים טיפלה קצת בקרבי המנוע והפכה אותו למעט בשרני יותר. ביחוד בערב, אז הוא מגיב בחיוב רב לרוח צוננת לטובת בעירה עשירה. לא חסר לו כח, למנוע הזה, אבל הוא לא מאסטרפיס. מנוע אטמוספרי אחר, בעל נתונים כמעט זהים, שנמצא בקליאו ספורט האמיתית והאחרונה, מוציא תנובה בריאה יותר - וגם לא מטרטר בסגנון הבוקסר מבית סובארו. למען ההגינות, עד 5000 סל"ד מפיקה BRZ צליל די נעים, אך לאחר מכן הופך הצליל לטרטור מכני, שגורם לכם לעתים להעלות הילוך עוד לפני הקו האדום, שנמצא ב-7500 סל"ד. מה שבטוח, תגובת הדוושה מיידית, אינסטינקטיבית - כמו בכל מנוע אטמוספרי בריא. רוצים טורבו או מגדש על? לכו לאפטרמרקט, ברשותכם.

    פעם, כשרבין עוד היה בין החיים ואנשים הרשו לעצמם להיות אופטימיים, היתה לי פורד קפרי. בהמה גרמנית זקנה, עם מנוע V6 חד תגובה וזנב שמח. ה-BRZ הזו משלבת חלק ממהות הפורד ההיא, יחד עם יפנית אהובה אחרת שהיתה ברשותי, מיאטה NB. נקרא לזה אגרוף ברזל בכפפות של משי, ברשותכם. ה-BRZ מפתה לאקשן, מושכת לנהוג כמו פעם, אבל עם אינפוטים עדינים יותר. אחרי הכל, זו לא הפורד הישנה עם ההגה הכבד וההתנהגות הגסה משהו. בנוסף, מספקת לכם מערכת בקרת היציבות קו הגנה נוסף, במקרה והגזמתם. רוצים להעז עוד קצת? מצב 'מסלול' לרשותכם - והוא ליברלי למדי, מעין דיקטטור נאור. רוצים באמת להרגיש כמו פעם? כבו בקרות וצאו לדרך. נסו "לקרוא" את הדרך ולהגיב אליה, בעוד BRZ זורמת אתכם, כרקדנית מנוסה.

    מתיחת הפנים של BRZ גם שיפרה את איכות החיים בתוך תא הנוסעים ואת נוחות הנסיעה. החומרים מרגישים איכותיים ונאים יותר כעת. תפירות אדומות מקבלות את פניכם בתוך תא הנוסעים והפלסטיק הכסוף והזול שמול מושב הנוסע, נזנח. באופן מפתיע, ניתן לחיות עם BRZ גם ביום יום. שדה הראיה ממושב הנהג שלה סביר, והמתלים - שכוילו ביד אומן - אינם מטלטלים אתכם ומכאיבים לעצמותיכם. בקרת האקלים מפוצלת, המושב האחורי יתאים גם למתבגרים (כל עוד אין להם רגליים. העורך) ואפילו יש גלגל חילופי, כי כנראה שהיפנים לא ממש קונים את הבלוף של היורוקרטים, שלמכוניות כבר אין יותר פנצ'רים.

    BRZ, אם כן, היא מכונית של פעם בעולם שלא תמיד מבין אותה. היא לא תספק לכם ריגושים זולים בסגנון הנפיחות הפולקסווגניות כל אימת שה-DSG יורה את עצמו להילוך הבא. היא גם לא תספק לכם שלדה פריג'ידית, בנוסח פלטפורמת ה-MQB האדישה. היא רוצה מכם מחויבות ונכונה לתגמל על כך בתקשורת זורמת ובהנאה רבה - ובעודה עושה זאת, בוחנת גם אתכם. הקהו מעט חושיכם? האם התרגלתם לסמוך מדי על הבקרות שיוציאו אתכם מכל צרה? האם אתם זוכרים מה גרם לכם פעם לעזוב הכל, לתדלק את המכונית במיכל מלא ולצאת לטיול נהיגה מאתגר?

    230 אלף שקל עולה התענוג הזה עם 3 דוושות - וקצת יותר לקהילת ה"D וגמרנו". אל תקנו אותה על הנייר; 7.6 שניות למאה הן נתון מאכזב. בקשו אותה לנסיעת מבחן ארוכה יותר. צאו מהכרך, חפשו את הכביש המפותל ואת הירוק. אם היא עושה לכם טוב, לכו על זה, כי בעוד מספר שנים, מכוניות כאלו יעלו אבק במוסכי אספנים - ואתם תישארו עם תחושה של החמצה, בעודכם מגגלים את דרככם הביתה באיזו קופסה ממונעת ואוטונומית.

    בואו לקרוא מה חשבו מובילי הדעה האחרים על סובארו BRZ והצטרפו לשיחה בפורום.

    dddd