תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • רנו
  • רנו זואי
  • רנו זואי - מבחן דרך - פלאשבקים לאקדמיה

    רנו זואי

    רנו זואי היא הנסיון השני של קרסו לחדור לשוק החשמליות ולהחדיר את החשמליות לשוק. מקסים יצא לבדוק אם הפעם זה הצליח

    • 08-03-2017
    • מאת: מקסים גולדשטיין | צילום: מקסים גולדשטיין

    מבוא

    תמיד אהבתי מכוניות עם קטע, עיצוב שונה, גימיק תפעולי או המצאת הגלגל. בעוד שלהנעה היברידית לא התחברתי, מנוע חשמלי נטו בהחלט מסקרן אותי.

    אחרי שהצלחתי לשנורר סיבוב קצרצר ברנו זואי בחניון של קרסו לפני מספר חודשים, התחלתי להציק לעורך לקבוע לי נסיעת מבחן מקיפה יותר.

     

    סילבוס

    בכתבה הזאת נעסוק ברנו זואי. הצרפתים הציגו את הזואי בשנת 2012, אלינו היא הגיעה רק אחרי 4 וחצי שנים ומתיחת פנים מינורית. זואי הינה מכונית סופרמיני חשמלית (למי שפספס עד עכשיו), עם מנוע שמייצר כ-88 כ"ס ו-22.4 קג"מ שזמינים מידית, וסוללה בעלת טווח רשמי של 200 ק"מ.

    דגם: רנו זואי ZE 22ah Intense
    מחיר: 132,000

     

    מגמת עיצוב פנים

    פנים הרכב מאוד בהיר ומזמין, בעלי רנו מהדור האחרון ירגישו בבית. כשמתיישבים במושב הנהג, שמים לב למסך דיגיטלי גדול בעל אנימציות שונות. בהמשך, בתנועה, גיליתי שאפשר להחליף בין 4 אנימציות שונות שמשפיעות מסיבה לא ברורה על צליל האיתות. אחד הצלילים פשוט בלתי נסבל, אישתי הגדירה בתור מישהו שדופק עם כף על סיר. המסך הזה מציג את מהירות הנסיעה, מצב הטעינה, כיוון זרימת החשמל (ניצול או טעינה) וטווח.

    באמצע הדשבורד ישנו פאנל קבוע ומוכר מרנו, רק שהפעם הוא בצבע לבן עם תאורה כחולה מסביב למערכת בקרת האקלים. בחלק העליון ניתן למצוא את המסך המוכר של רנו. מערכת המולטימדיה ברכב ההדגמה לא עברה תהליך לוקליזציה, כלומר, המערכת אינה מותאמת לישראל, לשפה העברית והדגם בשיווק הסדיר יגיע עם מערכת שונה. ולכן אתייחס רק לסעיף ה"רכב החשמלי" שבה. במערכת ניתן לקבל ציון על צורת הנהיגה, טיפים לנהיגה חסכונית יותר, אנימציה שמציגה את כיוון זרימת החשמל וסטטיסטיקות ניצול אנרגיה.

    המושבים הקדמיים בנויים כמקשה אחת. כלומר, אין הפרדה בין משענת הראש לגוף המושב. התלוננתי בעבר (במבחן של הטווינגו) ואני ממשיך לא לחבב את המבנה הזה. בנוסף, אין אפשרות לכוון את המושב לגובה, אבל הישיבה גבוהה וניתן בקלות למצוא זווית נוחה. הריפודים פשוטים למגע אבל אין לי טענות אליהם.

    ההגה קטום מעט בתחתית, קליל וחשמלי לגמרי. אין מה לחפש פה תחושה או פידבק. פשוט אל תקחו אותה לכבישי נהיגה. פיצ'ר חביב, אבל שלא משווק בארץ הוא ריחן מובנה שמפיץ ריח עם פעולת המזגן.

    מאחור יש מקום סביר ל-2 אנשים ממוצעים. אמנם ניתן להושיב נוסע שלישי אך כדאי שיהיה ילד. או גמד. מרחב הראש והכתפיים סביר אבל מיקום הסוללה מצמצם מאוד את מרחב כפות הרגליים ואחרי פרק זמן מסוים זה יכול לעצבן. התלונות שלי למושב הקדמי כמקשה אחת חוזרות כאן בגלל הניתוק שנוצר בין היושבים מאחור ליושבים מלפנים.

     

    המחלקה לחינוך גופני

    רנו זואי היא מכונית חשמלית. מכונית חשמלית בודקים בתנועה. המנוע החשמלי מייצר 88 כ"ס ו-22.4 קג"מ. מעט יחסית כוחות סוס אך מומנט בשפע. איך התחושה?

    ניתן לבחור בין 2 מצבי נסיעה: רגיל ואקו. נתחיל באקו.

    בתנועה עירונית זואי מגיבה מיידית, אם כי לא בזריזות יתר. מרגישים שהמטרה היא לחסוך חשמל. הרכב לא מרגיש עצל אבל חשמלית אחרת שבדקתי לאחרונה הגיבה יותר טוב. בתנועה עירונית השתלבתי מעולה. בתנועה בין עירונית מצב אקו מגביל אותנו ל-95 קמ"ש. בפקקים של כביש 4 בדרך הביתה זה לא הפריע לי אבל בהמשך הערב ובבוקר הייתי חייב לבטל את המצב כדי להשתלב בתנועה.

    ביטול מצב אקו גורם לרכב להיות הרבה יותר זריז. אבל כמובן שגם קצב ניצול החשמל הופך לזריז. במהלך המבחן ביקשתי בשלב מסוים משותפיי לחזור למצב אקו. תכננתי עוד נסיעות, ולא להיתקע בלי חשמל.

    סה"כ הרכב הרגיש נוח, בתנועה העירונית בכבישים המשובשים החבטות היו נסבלות לגמרי, אבל פה המקום להגיד שרכב המבחן צויד בצמיגים בעלי חתך נמוך יותר ממה שישווק, אז כנראה שהנוחות עוד תשתפר מעט.

    כאשר "חרדת הטווח" שכחה אצלי, הרגשתי בטוח ללחוץ. התגובה המהירה של המנוע (מומנט מיידי, אין עקומת מומנט) אפשרה לי להשתעשע בזינוקים ולהידחף לתוך התנועה מהר אך בבטחה.

     

    הנדסת חשמל

    כבר ציינתי שהזואי חשמלית? טווח הנסיעה הרישמי הוא 200 ק"מ, אך בפועל הוא באיזור ה-150 ק"מ. המבחן דרש ממני לתכנן מתי ולאן אני נוסע, איזה סגנון נהיגה אני מאמץ והכי חשוב, איך אני מסיים את המבחן בנסיעה ולא על גרר.

    "חרדת הטווח" הייתה מוחשית לכל אורך המבחן. פיזור נקודות הטעינה אינו נוח במיוחד כרגע, בדקתי באתר של ג'ינרג'י וניסיתי למצוא את נקודות הטעינה. נכשלתי. חלק מנקודות הטעינה נמצאות בחניונים תת קרקעיים וחלק פשוט לא מצאתי. הדבר גרם ללחץ מיותר.

    בבוקר סיום המבחן מצאתי את עצמי בפקקי הבוקר של איילון ודווקא שם הזואי נצצה. בזכות בלימות מנוע תכופות והרבה נסיעה "בלי גז", המומנטום הצליח לשמור על הזואי טעונה. אם חלק הכביש המהיר ניצל אחוזים רבים מהסוללה, אז בזחילה טווח הנסיעה כמעט ולא ירד.

     

    מבחן מסכם

    עבור רנו זואי תאלצו להיפרד מ-132,000 שקל. סכום מאוד גבוה יחסית לרכב עם חיסרון אחד מאוד (אבל מאוד) בולט. אנשים שגרים ומתניידים בתוך גוש דן בלבד אולי יסתדרו אך נהגים אשר ירצו לנסוע (ולחזור) מעל 70 ק"מ לכיוון יצטרכו להשתמש ברכב אחר או לחכות לפחות שעה באחת מנקודות הטעינה (שעה תספיק לכ-80% מהטעינה). אם ימצאו כזו במסלול הנסיעה.

    האם אפשר להסתדר? כן. האם הייתי רוצה לשלם על כך 132 אלף שקל? פחות.

    עלות הגבוהה של הרכב גם לא משתקפת באבזור. אין מערכות בטיחות אקטיביות שהפכו כמעט לסטנדרט בקטגוריות האיבזור הגבוהות, הפלסטיקים נוקשים והריפוד פשוט. מצלמת רוורס מקורית וחישוקי סגסוגת אינם מספקים כאבזור בסיסי.

    כל משך המבחן הזכיר לי את תקופת הלימודים שלי בתואר. אספיק ללמוד את כל החומר? האם למדתי מספיק? הגשתי את כל מטלות הבית שלי? יש לי מקום להטעין את הטלפון במהלך השיעור? תקופה מלאת לחץ ורדיפה אחרי השעון.

    24 שעות עם זואי ללא נקודת טעינה גררו אותי לתהיות. האם אצליח להגיע לכל המקומות שאני מתכנון? אני צריך להתחשב יותר בצריכת החשמל? תכננתי את כל הפגישות והנסיעות שלי כך שאני אצליח להגיע לסוכנות עם מספיק חשמל? איפה יש לי מקום להטעין את הטלפון, סליחה את המכונית?

    בסולם ציוני קארספורום הנודע אני חושב למקם את זואי ב"לשכור". בדיוק כמו שהיבואן קרסו תכנן בעת חתימת החוזה עם חברת קאר2גו.

     

    ערעור

    למרות הביקורת השלילית שלי, חשוב לציין, אם הייתה לי עמדת טעינה צמודה לבית (מוצעת ללא תוספת תשלום) וניסיון רב יותר עם הרכב הייתי יכול ללמוד יותר טוב את אופי הנהיגה, לחשוש פחות מריקון הסוללה ולא להרגיש כמעט את ההבדל בין הזואי לבין מכונית עם מנוע בנזין.

    הכתבה אולי נגמרה, אבל המבחן לא. אנחנו ממשיכים לדבר על רנו זואי בפורום. רוצים להצטרף?

    dddd