תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • במוו
  • במוו i3
  • במוו i8
  • עידן החשמל בב.מ.וו

    במוו i3

    דלק מוטורס, יבואנית ב.מ.וו לישראל מודיעה על תחילת שיווק הדגמים החשמליים i3 ו-i8 וגם אלו ההיברידיים של סדרה 3 ו-X5. אבל לצד האופטימיות, תקנות המס הירוק החדשות עשויות לקלקל את החגיגה

    • 01-11-2016
    • מאת: קינן כהן, צילום: קינן כהן, ב.מ.וו

    המגמה העולמית של מעבר לכלי רכב מזהמים פחות, היא בראש ובראשונה תולדה של אילוצים רגולטוריים וממשלתיים שונים, הדוחפים את יצרניות הרכב המערביות לרכז מאמץ בתחום זה.

    במקביל לפיתוח של הנעות חלופיות דוגמת מימן לטווח הרחוק, מתרכזות בשלב זה היצרניות בשימוש בהנעות חשמליות והיברידיות מחד וכן במאמצים בתחום הפחתות המשקל, ייעול של תהליכי ייצור כלי הרכב וכן שימוש בחומרים ממוחזרים ומתכלים.

    אצל ב.מ.וו, מאמצים אלו באים לידי ביטוי באופן בו מייצרת ובונה חטיבת החשמליות – i את המכוניות שלה וכן גרסאות ה-e של דגמים קיימים.

    לאחר כשלוש שנים מאז שהוצגה וכשנתיים לתוך שיווק הדגם, אחרי הכנות מרובות מתחילה דלק מוטורס בשיווק ה-i3 החשמלית של ב.מ.וו. המכונית הקטנה מקבילה במידותיה לסופר מיני ממוצעת עם 399 ס"מ לאורך, רוחב של 177 ס"מ וגובה של 158 ס"מ ובסיס גלגלים של 257 ס"מ. נפח תא המטען הוא 260 ליטרים.

    על ההנעה מופקד מנוע חשמלי בעל הספק המקביל ל-170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ הזמין למעשה מ-"0 סל"ד". המשמעות היא ביצועים זריזים למדי דוגמת תאוצה ל-100 קמ"ש ב-7.3 שניות בלבד, המהירות המירבית מוגבלת ל-150 קמ"ש. את האנרגיה שלו מקבל המנוע מסוללת AH94 המותקנת ברצפת המכונית.

    שלד המכונית בנוי מסיבי פחמן המשלבים חוזק עם קלות משקל ומיוצרים בשיטות שמקדמות שימוש משאבים וניצול מירבי של חומרי גלם, כמו גם ייצור במפעלים הפועלים בשימוש באנרגיות מתחדשות (טורבינות רוח וחשמל מתחנות כוח הידראוליות) וכן שימוש נרחב בפלסטיק ממוחזר וחומרים אורגניים.

    ה-i3 תשווק בישראל עם רשימת אבזור עשירה למדי הכוללת חישוקי 19 אינץ', תאורת יום לד, מערכת חניה אוטומטית, מערכת מולטימדיה עם מסך 10.25 אינץ' כולל מערכת ניווט, בקרת אקלים, בקרת שיוט אדפטיבית, התראה בפני התנגשות וסיוע בבלימת חירום ועוד.

    מחיר המכונית יהיה 250 אלף שקלים, במחיר זה כלולה גם עמדת טעינה ביתית של חברת Gnrgy שלה גם עשרות תחנות טעינה ציבוריות באיזור המרכז ונמצאת בשלבי הרחבה של רשת הטעינה. בדלק מוטורס מעריכים כי כמה עשרות לקוחות צפויים להכניס את i3 לחייהם.

    מכונית נוספת ממשפחת ה-i, הפעם כזו שמחוברת יותר לתדמית הספורטיבית של ב.מ.וו היא ה-i8. כאן מדובר במכונית שמשאירה מעט מאוד מקום לדמיון בקשר לייעוד שלה ולמה שהיא מייצגת.

    שילוב של מנוע ה-1.5 ליטר טורבו שלושה צילינדרים עם 231 כ"ס יחד עם יחידת הנעה חשמלית שלה 131 כ"ס נוספים מייצרים הספק משולב של 362 כ"ס. המשמעות היא תאוצה ל-100 קמ"ש ב-4.4 שניות ומהירות מירבית של 250 קמ"ש.

    תמורת 780 אלף השקלים שלה, מעבר לעיצוב המרהיב ל-i8 גם רשימת אבזור ארוכה מעניינת. חישוקי 20 אינץ', תאורת לד, המפתח החכם של BMW עם תצוגת נתונים, תצוגה עילית, לוח מחוונים דיגיטלי, מערכת מולטימדיה עם מסך 8.8 אינץ', מתלים אדפטיביים, מערכת שמע של Harman kardon עם 12 רמקולים ועוד.

    כאמור, מחירה של המכונית עומד כעת על 780 אלף שקלים, אולם המספר הזה עשוי להאמיר בקלות לגזרת 1.2 עד 1.5 מיליון שקלים במידה ונוסחת המס הירוק החדשה שלמעשה פוגעת במכוניות ירוקות ועתידה להיכנס לתוקפה בשנה הבאה תכלול גם אותה.

    בנוסף לשני דגמי ה-i הייעודיים, הציגה היבואנית גם את מכוניות הבריוש והחמאה שלה.

    הראשונה היא ה-330e, שהינה למעשה גרסת הפלאג אין ההיברידית של סדרה 3.

    המכונית מציעה שילוב של מנוע 2.0 ליטר טורבו (זה שנמצא ב-320) ולו 184 כ"ס ואליו מצטרפת יחידת הנעה חשמלית עם 88 כ"ס להספק משולב של 252 כ"ס. הביצועים טובים מאוד עם 6.1 שניות למאה קמ"ש ו-225 קמ"ש מירביים. המכונית מסוגלת לנוע על כוח המנוע החשמלי בלבד למרחק של עד 40 ק"מ ולהעפיל למהירות של 120 קמ"ש במצב זה. על פי הצהרות היצרנית צריכת הדלק הממוצעת עומדת על 47.6 ק"מ לליטר.

    רשימת האבזור מפתיעה לחיוב, בטח ביחס למה שהכרנו בב.מ.וו. המכונית תגיע כסטנדרט עם חבילת האבזור של רמת הגימור הגבוהה (לקשרי) של ה-i330 בעלת מנוע הבנזין המקביל לה. זה אומר פנסי לד, מושבי ספורט בריפוד עור וכיוונון חשמלי, חלון גג, בקרת שיוט אדפטיבית, התראה על רכב בשטח המת, מסך מולטימדיה בגודל 8.8 אינץ' כולל מקלט טלוויזיה, חימום או קירור תא הנוסעים מראש ועוד.

    המחיר למרבה ההפתעה גם הוא מאוד אטקרטיבי, ב-290 אלף שקלים היא זולה ב-40 אלף שקלים מה-330i ויקרה רק ב-13 אלף שקלים מה-320i החלשה ממנה.

    דגם רביעי במערך הירוק של היבואנית הוא ה-5X בגרסת ה-Xdrive40e גם פה מערכת ההנעה היא היברידית פלאג אין עם מנוע ה-2.0 ליטרים ומנוע חשמלי, כאן ההספק המשולב הוא גבוה יותר ועומד על 313 כ"ס. התאוצה למאה קמ"ש אורכת 6.8 שניות, המהירות המירבית היא 210 קמ"ש והטווח החשמלי המירבי הוא 31 ק"מ, כמו ב-330e במצב החשמלי הוא מסוגל להגיע ל-120 קמ"ש.

    הרכב יוצע בשתי רמות גימור אקזקיוטיב ואקסלוסיב. הראשונה תעלה 495 אלף שקלים וכוללת מושבים חשמליים, ריפודי עור, חלון גג פנורמי, פנסי קסנון משולבים בתאורת יום לד, מסך מולטימדיה 10.25 אינץ' חבילת בטיחות הכוללת התראה על סטייה מנתיב, ובלימת חירום במהירות עירונית, מערכת ניווט מקורית, מתלים אדפטיביים עם מתלי אוויר אחוריים, חימום או קירור תא הנוסעים מראש. רמת האבזור אקסלוסיב תוסיף לאלו התראה על רכב בשטח המת, בקרת שיוט אדפטיבית, שליטה אוטומטית על מערכת התאורה, מערכת שמע של Harman kardon  עם 16 רמקולים, מצלמות היקפיות וחישוקי 20 אינץ'. מחיר גרסה זו 550 אלף שקלים.

    כמו ב-330e בזכות הטבת המס למכוניות ירוקות, המגולגלת ללקוח המחיר נמוך ואטרקטיבי מאוד ביחס לגרסאות הבנזין או הדיזל המקבילות.  

    dddd