20 שנות סקודה אוקטביה

סקודה אוקטביה

באפריל 1996 הוצגה סקודה אוקטביה הראשונה, המכונית שהעבירה את החברה מהעידן הסובייטי הנחשל לקו הראשון של יצרניות הרכב. אלו תולדות האוקטביה

  • 05-04-2016
  • מאת: קינן כהן, צילום: סקודה

עם יותר מ-5 מיליון אקזמפלרים, טכנולוגית מנועים מתקדמת, בטיחות, ביסוס מעמדה כתמורה מצוינת למחיר ואפילו גרסאות חמות מדליקות – סקודה אוקטביה היא גאווה גדולה מאוד לחברה הצ'כית שידעה מורדות ועליות במהלך חייה.

המקור - סקודה אוקטביה הראשונה

הדרך ארוכה ומפותלת

בעולם הרכב לא נדיר למצוא מותגים וחברות שידעו עליות ומורדות לאורך חייהם. כאלו שהחלו בתור יצרניות עממיות והתעלו לכאלו שנתפסות כיום כמותגים מובילים (פולקסווגן – מכונית העם במקור) וגם כאלו שעשו את הדרך ההפוכה מחברות נחשבות לכאלו שמה שנותר מההיסטוריה המפוארת שלהן הוא בעיקר השם (כמו MG האקס בריטית וכיום הסינית). אבל כאלו שעשו סיבוב שלם על הגלגל וידעו תקופות הצלחה, שפל ושוב עלו על הסוס – הן קצת פחות נפוצות.

סקודה, ששורשיה עוד כחברת האופניים של ואצלב לורין ושותפו ואצלב קלמנט החלה את פעילותה בתחום המכונית בשנת 1905, עשור לאחר שנוסדה. השם סקודה ניתן לחברה אחרי שבשנת 1924 התמזגה עם תאגיד סקודה האוסטרו הונגרי.

למרות היותה חברה מצליחה ולה דגמים פופולריים ואיכותיים, תקופת השלטון הסובייטי שלאחר מלחמת העולם השנייה ומסך הברזל חסמו את שיווק המכוניות שלה במערב ובדומה לחברות נוספות בגוש הקומוניסטי ייצרה בעיקר מכוניות בסיסיות הנשענות על מכלולים ותכנון מיושן. שלא כמו חלק ניכר מאותן חברות (GAZ, זאסטבה ומוסקוביץ' למשל) המכוניות שלה כמו ה-440, האוקטביה המקורית ועוד עדיין נחשבו לטובות יותר מהשאר.

עם ההיפתחות ההדרגתית למערב בסוף שנות ה-80 הציגה החברה את הפייבוריט. עיצוב של ברטונה, מכלולים ממערב אירופה אמנם לא הפכו אותה ליריבה למקבילות מבית אופל או פורד, אבל בהחלט קפיצה קדימה.

אני נופל וקם

כשנה לאחר שנרכשה סקודה בידי קונצרן פולקסווגן באפריל 1991 החלה העבודה על המכונית המשפחתית החדשה של סקודה – האוקטביה. השם אומנם נלקח מדגם העבר שיוצר בין 1959 ל-1964 אבל הפלטפורמה הייתה הפלטפורמה החדשה של פולקסווגן דאז. התכנון נעשה באמצעות מחשב כדי לייצר מכונית חסונה ועמידה, העיצוב החיצוני יצר שפה שאת ההשתקפויות שלה ניתן לראות גם בדור הנוכחי, תכנון פנים שיצר מכונית מרווחת ובמיוחד תצורת ההצ'בק-סדאן עם הדלת החמישית הענקית שמייצרת את אחד מתאי המטען הטובים ביותר בסביבה עם 528 ליטרים. ניתן דגש רב גם להיבט של הבטיחות – היא הייתה הראשונה בסקודה להציע כריות צד ואחת הראשונות לזמנה לעשות כן.

המכונית עצמה הוצגה בדיוק לפני 20 שנים, עם שני מנועי בנזין; 1.6 ליטר ו-75 סוסים וכן 1.8 ליטר 20 שסתומים עם 125 כ"ס כמו כן הוצג מנוע 1.9 ליטר TDI עם 90 כ"ס. בהמשך הצטרפה גרסת 1.9 ליטר SDI לדיזלים עם 68 סוסים וגרסת טורבו ל-1.8 ליטר עם 150 סוסים. לגרסת ה-VRS שהצטרפה בשנת 2001 היו 180 כ"ס מגרסה חזקה יותר של מנוע ה-1.8 ליטר, כמו בדורות המאוחרים יותר היא התחבבה במיוחד על אלו שביקשו מכונית חזקה במראה תמים ושגרתי. שנתיים לאחר הצגת המכונית הצטרפה תצורת הסטיישן שהקפיצה את המכירות עוד יותר וב-1999 גם גרסת הנעה כפולה לסטיישן. בשנת 2010 ירדה המכונית האחרונה מהדור הראשון מפס הייצור אחרי 970 אלף האצ'בקים ו-470 אלף סטיישנים.

גרסת ה-VRS של הדור השני בתצורת סטיישן, סופר-טקסי

הדור השני שהוצג ב-2004 ויוצר בחפיפה לדור הראשון התעלה על המספרים האלו עם 1.6 מיליון האצ'בקים ו-900 אלף סטיישנים עד שהוחלף בשנת 2013. בדור זה המכונית גדלה במימדיה ושיפרה עוד יותר את מרווח הרגליים במושב האחורי. גרסת הסטיישן בעלת ההנעה הכפולה והמוגבהת ב-4 ס"מ קיבלה את השם סקאוט. לא פחות מ-14 גרסאות מנועי בנזין ו-8 מנועי דיזל שירתו את הדור השני החל ב-1.3 ליטר שמונה שסתומים בן 68 סוסים וכלה ב-2.0 ליטר טורבו 200 כ"ס של גרסת ה-VRS. אגב VRS, גרסה משופרת ויחידה במינה שלה קבעה בשנת 2011 מהירות שיא למכונית בעלת מנוע 2.0 ליטר במישורי המלח בבונווויל – 365.43 קמ"ש.

הדור השלישי והנוכחי בשושלת הוצג ב-2012, הוא עושה שימוש בפלטפורמת ה-MQB המודולרית העדכנית של קונצרן פולקסווגן. גם הדור השלישי לקח צעד אחד קדימה את תדמית המונית ההמונית או ניידת התנועה (יעמוד כל מי שאוקטביה לבנה בצד הדרך לא גורמת לו להידרך...) והמשיך את מתכון המכונית הסולידית והאיכותית שלטעמנו עדיין מהווה את אחת המשפחתיות היותר טובות בסביבה.

אוקטביה דור שלישי

למיטיבי טריוויה:

פירוש השם "אוקטביה" בליטינת הוא – השמיני. לציון העובדה שאוקטביה המקורית מ-1959 הייתה הדגם השמיני ב"עידן המודרני" של סקודה שהחל ב-1933.

היקף הייצור הראשוני של מפעל סקודה במלאדה צ'כיה עמד על 90 אלף מכוניות בשנה וצמח ל-350 אלף מכוניות בשנה, מה שהפך את החברה לגדולה ביותר בצ'כיה בתחום התעשייה.

אוקטביה מיוצרת גם במפעלים שונים סביב העולם בסין, הודו, רוסיה, סלובקיה, קזחסטן ועוד

ב-2002 סקודה ייצרה 100 מכוניות רפליקה של גרסת ה-WRC של אוקטביה VRS שנבדלו מה-VRS בכך שהגיעו אך ורק בלבן, עם מדבקות ראלי ורמת אבזור גבוהה יותר.

dddd