תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • אופל
  • אופל אסטרה GTC
  • מבחן דרך - אופל אסטרה GTC 1.6 ליטר

    אופל אסטרה GTC

    אופל אסטרה GTC היא מכונית שמעניקה מלוא החופן אפיל ספורטיבי עם עיצוב דרמטי, אבל מתקשה לפרוע את הדברים כאשר היא נדרשת לרגש

    • 18-11-2015
    • מאת: אלירן אברזל, צילום: אלירן אברזל

    יש מכוניות שנוסעות מהר כמו שהן נראות. תסתכלו על סוזוקי ג'ימני למשל, מיד יהיה לכם ברור שלא מדובר ברכב מהיר. אחרי שתנהגו באחד תבינו כמה צדקתם. תסתכלו על אודי S1, למשל. מיד יהיה לכם ברור שמדובר במכונית מהירה. אחרי שתנהגו בה תבינו כמה הרושם הראשוני שלכם היה נכון. אבל יש גם מכוניות מטעות, שלא נוסעות מהר כמו הרושם הראשוני שהן משאירות. סקודה אוקטביה RS היא דוגמא טובה למכונית כזאת, שבמבט שטחי נראית כמו האוקטביה ליסינג של השכן אבל נוסעת מהר מאוד. אופל אסטרה GTC הייתה שייכת גם היא לחבורה הזאת, מכונית שנראתה מהירה וספורטיבית אבל נסעה כמו עוד אופל אסטרה "רגילה" מליסינג.

    האסטרה GTC הושקה בישראל בקיץ 2012 ומיד הרשימה אותנו עם העיצוב המהמם שלה. מה שקצת פחות הרשים אותנו זה המנוע, כי מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין עם 140 כוחות סוס זה נחמד כשמדובר באופל אסטרה שלוקחים מהעבודה בליסינג, אבל הרבה פחות מרשים כשמדובר במכונית שהעיצוב שלה מפיח תקוות ספורטיביות כל כך. כל זה השתנה בסתיו האחרון, כשאופל השיקה כאן גרסת 1.6 ליטר טורבו-בנזין מחוזקת של האסטרה GTC. האם עכשיו היא מוכנה לקרב?

    אופל-אסטרה-GTC

    נוצות קרב

    אופל אסטרה GTC היא מכונית יפייפיה. זה היה נכון ב-2012 כשפגשנו אותה לראשונה, זה נכון גם עכשיו. אז היא הייתה צהובה, עכשיו היא אדומה, אבל העיקרון נותר זהה – היא פשוט יפה. משהו בפרופורציות של המכונית נכון כל כך, מרשים כל כך. מצד אחד היא רחבה, מצד שני היא נמוכה ומצד שלישי הפרופיל עם חישוקי הסגסוגת הגדולים והחלונות הקטנים. היא מושכת מבטים ברמזורים כאילו לא היה מדובר בגרסת קופה שלוש דלתות של מכונית משפחתית סטנדרטית. מקדמת תדמית נהדרת למותג הגרמני הזה.

    חווית העיצוב החיצוני ממשיכה גם עם הכניסה אל תא הנוסעים, לא מעט בשל השמשה הפנורמית הקדמית. מדובר באחד מפריטי האבזור שכל כך היו חסרים לנו בפעם הקודמת בה נהגנו באסטרה GTC ועכשיו הוא מגיע סוף סוף ארצה. כששמש הקיץ הישראלית שוקעת פשוט כיף לפתוח את הוילון, לגלות את השמשה במלואה ולהנות מנוף אורבני מרשים שלא תמיד נגלה ממקום מושבו של הנהג. לחוויה הספורטיבית מוסיפים גם צמד המושבים הקדמיים המעולים, שנמצאים בנקודת האיזון המדויקת שבין תמיכה בסגנון באקט ספורטיבית לכורסה רכה.

    אופל-אסטרה-GTC-תא-נוסעים

    השמשה הפנורמית היא בונוס בנהיגת לילה, סביבת הנהג עמוסה ומבולבלת

    אבל פטור בלא כלום אי אפשר ובתא הנוסעים של אופל אסטרה GTC אפשר גם למצוא לא מעט בעיות. המסך הלא מקורי של מערכת השמע משתקף בלילות על השמשה הפנורמית, מה שיכול להציק. הקונסולה המרכזית עדיין עמוסה בתילי תילים של כפתורים שונים ומשונים, כשחלק מהשליטה על מערכת השמע עבר בכלל למסך המגע וחלק סתם לא מסודר נכון (בקרת האקלים, למשל). זה מבולבל וזה מבלבל, הגיע הזמן שאופל תעבור לסידור כפתורים מודרני יותר. ויש גם תלונה קטנה לגבי איכות החומרים או ליתר דיוק התחושה הזולה של ידית ההילוכים האוטומטית. אי אפשר היה להשקיע בנו, הקהל הישראלי חובב הגיר האוטומטי, קצת יותר?

     

    קרב מאסף

    אבל גולת הכותרת כאן היא בכלל לא בתא הנוסעים או בעיצוב החיצוני המרשים אלא במנוע. במסגרת הרוח החדשה שנושבת בשנים האחרונות במותג אופל, הציגה ג'נרל מוטורס סדרה חדשה של מנועי בנזין ודיזל שצפויה להופיע במלואה בכל דגמי אופל עד לסוף שנת 2016. מנוע ה-1.6 ליטר החדש של האסטרה GTC הוא חלק מאותה סדרת מנועים חדשה, כאן בהספק מרבי של 170 כוחות סוס ומומנט מרבי של כ-26.5 קג"מ, אבל באפליקציות אחרות הוא יכול להגיע גם ל-200 כוחות סוס. הוא מצטרף למנוע ה-1.4 ליטר טורבו-בנזין 140 כוחות סוס ששווק עד כה בדגמי האסטרה GTC וממשיך להימכר במקביל.

    והתוצאה? תוספת הסוסים שמספק מנוע ה-1.6 ליטר בהחלט מבורכת. המנוע החדש מרגיש חזק ומציע המון כוח זמין כמעט לאורך כל סקלת הסל"ד. המנוע החדש מספק ל-GTC את הביצועים שהיא כל כך הייתה זקוקה להם ובאופן לא ממש מפתיע – זה מרגיש כאילו המכונית הזאת יכולה לקבל עוד הרבה כוחות סוס מתחת למכסה המנוע בלי להתרגש.

    לצידו של המנוע החדש הזה שוכנת תיבת הילוכים אוטומטית ישנה (6 הילוכים, פלנטרית רגילה) וכאן מתחילות קצת בעיות. כמו לא מעט מדגמי אופל שפגשנו לאחרונה, גם כאן תיבת ההילוכים הזו היא עקב אכילס רציני למדי. במקרה של אופל אסטרה GTC נדמה שמי שכייל אותה לא ממש היה סגור על עצמו ובמקום לשים מצב Sport לגיר הוא פשוט תקע את התיבה על מצב ביניים לא ברור במיוחד. התיבה ממהרת להעלות הילוכים כדי לחסוך בדלק, גם כשנוהגים בכביש הררי מפותל וצריכים כוח זמין באופן מיידי. מצד שני היא מעבירה הילוכים בגסות, במיוחד תחת עומס, משל הייתה איזו תיבה רובוטית כפולת מצמד.

    אופל-אסטרה-GTC-אחור

    מצד שלישי – יש את עניין צריכת הדלק. ביומיים הראשונים עם הרכב התייצב מחשב הדרך על צריכת דלק ממוצעת של כשבעה ק"מ לליטר. משהו פה היה נראה לי לא הגיוני אז ביום השלישי לקחתי את הרכב לנסיעה בין עירונית רגועה במיוחד – מחיפה לנתניה על כביש החוף באופן הכי רגוע שאני מכיר, בקרת שיוט נעולה על 90 קמ"ש. אנשים עקפו אותי עם פרצוף מפוחד, מה זה הרכב הספורטיבי הזה שנוסע לאט כל כך?! אבל אני בשלי והבדיקה השתלמה בסופו של דבר – בנתניה נמדדה צריכת דלק ממוצעת של 14.5 קילומטרים לליטר.

    בסופו של סוף השבוע עמדה צריכת הדלק הממוצעת על כ-9 קילומטרים לליטר. לא נורא במיוחד אבל גם רחוק מלהרשים. המכונית הזאת רגישה מאוד ל"לחיצות". ברגע שהנסיעה הופכת לטיפה אגרסיבית צריכת הדלק מטפסת לשמיים ויש לי הרגשה שלתיבת ההילוכים יש חלק לא קטן בנושא. המתחרות האחרות מגרמניה כבר למדו להוציא ממנועי ה-TSI ומתיבת ה-DSG שלהם נתונים טובים הרבה יותר, גם תחת עומס ולחיצות נדיבות על דוושת התאוצה.

    אז בסדר, אופל אסטרה GTC בגרסת ה-1.6 ליטר טורבו היא לא מכונית חסכונית במיוחד בדלק. אבל היא נוסעת? התשובה היא – לא רע בכלל. המנוע החזק והחדש בהחלט מכניס קצת פלפל לעיצוב הספורטיבי והביצועים סוף סוף עומדים בציפיות. זאת מכונית שיכולה לשייט בקלות רבה מידי במהירויות לא חוקית ויכולה להאיץ מהר מרוב המכוניות שעומדות לצידה ברמזור (ונתוני ה-0-100 הרשמיים שלה נראים פסימיים מידי). אחיזת הכביש גבוהה והמכונית משדרת ביטחון רב בנהיגה מהירה, אך תיבת ההילוכים האוטומטית מוציאה את רוב החשק לסשן הררי ספורטיבי.

    נוחות הנסיעה טובה ובאופן מפתיע למרות כיול המתלים הספורטיבי והצמיגים נמוכי החתך לא מדובר במכונית קשיחה מידי, בהחלט אפשר לחיות עם זה ביום-יום. הגישה למושב האחורי לא נוחה במיוחד, אבל אני מניח שמי שקונה מכונית קופה שלוש דלתות מוותר מראש על רוב השימושיות של המושב האחורי. לפחות תא המטען גדול ושימושי למדי, אם כי גם זה כנראה לא פרט מאוד חשוב למי שקונה מכונית כזאת.

    אופל-אסטרה-GTC

    אופל אסטרה GTC 1.6 ליטר – סיכום

    קשה שלא לסיים את נסיעת המבחן באסטרה GTC הזו עם תחושה של החמצה. יותר מידי פעמים נופלת אופל על דברים קטנים, שאפשר אולי לסלוח להם כשמדובר במכונית משפחתית זולה אבל הרבה יותר קשה לסלוח להם כשמדובר במכונית קופה עם ניחוח ספורטיבי וארומה יוקרתית. הגיר האוטומטי המהוסס, צריכת הדלק הגבוהה והנדסת האנוש המבלבלת הם בדיוק אותם דברים קטנים שמפריעים לנו לתת למכונית היפה והזריזה הזו את הקרדיט שמגיעה לה.

    עם תג מחיר שעומד על כ-175 אלף שקלים, הבעיה של האסטרה GTC הזו היא לא השירוקו המקבילה שמחירה הרשמי מתחיל ב-180 אלף שקלים לגרסת 1.4 ליטר טורבו-בנזין בסיסית. הבעיה הגדולה ביותר של האסטרה GTC מגיעה דווקא מבית סיאט, עם הלאון SC FR. בסיאט תוכלו לקבל את הלאון עם מנוע ה-1.8 ליטר טורבו-בנזין 180 כוחות סוס במחיר נמוך יותר (160 אלף שקלים), וכולנו יודעים הרי שסיאט היום זה כבר כמעט פולקסווגן. וצריך גם לזכור שתוספת קטנה של 15% למחיר ה-GTC כבר תקפיץ אתכם לתחתית סגמנט הספורטיביות ה"אמיתיות", עם גרסאות הבסיס של אלפא ג'ולייטה תלתן או פולקסווגן גולף GTI

    dddd