תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיטרואן
  • סיטרואן קקטוס
  • סיטרואן קקטוס – מבחן דרך

    סיטרואן קקטוס

    לא ממש ג'יפון אבל גם לא ממש משפחתית, לא מושלם אבל מסתמן כאחת מהיציאות הטובות ביותר של סיטרואן ב-20 השנה האחרונות. סיטרואן קקטוס במבחן.

    • 27-09-2015
    • מאת: אלירן אברזל

    אחרי שנים רבות בהם לא שיווק כאן המותג סיטרואן שום דגם מיוחד, מגיע אלינו הקקטוס. מדובר ברכב השלישי בסדרת הדגמים החדשה של סיטרואן, שכוללת גם את ה-C4 פיקאסו העתידני וה-C1 הנאה. הקקטוס הוא ספק מיקרו-וואן, ספק ג'יפון עירוני קטן, ספק משפחתית האצ'בק סטנדרטית וספק אף אחד מהם. הוא קולע לכל אחת מההגדרות האלו בצורה טובה וגם לא קולע לאף אחת מהן. אבל זה בסדר, ככה אנחנו אוהבים את הרכבים של סיטרואן. מיוחדים, שוברי מוסכמות וכאלו שלא מיישרים קו עם השבלונות הקבועות של עולם הרכב. אם יתחשק לנו לרכוש רכב צרפתי שגרתי, עד כמה שהצרפתים יכולים להיות שגרתיים, נפנה אל פיג'ו או רנו. את סיטרואן תשאירו לנו שונה, בדיוק כמו הקקטוס.

    סיטרואן קקטוס

    כשהוצג דגם הקונספט של סיטרואן קקטוס, אי שם בקיץ 2013, לא היה נראה שמישהו בסיטרואן מתכוון להעביר אותו אי פעם לפסי הייצור הסדרתי. הקקטוס היה נראה יותר כמו תרגיל בעיצוב ופחות כמו רכב שאפשר למכור באולם התצוגה. אבל המעבר מקונספט למציאות היה מהיר למדי ובעיקר שמר על רוב קווי העיצוב הייחודים של דגם הקונספט. הקקטוס לא נראה כמו רכב שאמור לעלות על הכביש והוא בהחלט ייחודי מאוד למראה. גם אם הוא לא נראה יפה במיוחד בתמונות שצילמתי, האמינו לי שבמציאות הוא נאה למדי. ויעידו על כך כל האנשים שעצרו אותי במהלך נסיעת המבחן. אני לא זוכר מתי אנשים ברכבים סמוכים צילמו אותי נוהג בכביש החוף, בטח לא ברכב זול יחסית ולא במכונית ספורט יוקרתית.

    קווי העיצוב הייחודיים ממשיכים פנימה אל תא הנוסעים, שמעוצב בצורה מאוד לא שגרתית. החל מידיות הדלתות או תא הכפפות שנראים כמו מזוודה ישנה "של פעם", דרך לוח השעונים הדיגיטלי כולו ועד לגלגל ההגה שקטום גם בצידו העליון וגם בצידו התחתון. עם גוון סגלגל, מסך מגע צבעוני גדול ופתחי מזגן בעיצוב אליפטי הוא פשוט מיוחד, אין מילה אחרת לתאר את זה.

    אבל כשמתגברים על הייחודיות הזו מגלים כמה פשרות לא ברורות בתחום האבזור. כשלובינסקי השיקה את הדגם בישראל הסבירו לנו בכירי היבואנית כי הוויתור על חלונות החשמל האחוריים נועד לחסוך במשקל והוא אינו משמעותי. כבר אז לא קניתי את ההסבר, למרות שיש בו סוג של היגיון. אף אחד לא באמת צריך לפתוח את החלונות האחוריים בשנת 2015, כשיש מזגנים יעילים כל כך במכוניות. אוקיי, בסדר, נניח. אבל למה לוותר על הרמה אוטומטית בלחיצת כפתור לשני חלונות החשמל שכן יש ברכב? וכמה משקל חוסך העדר מצב אוטומטי למערכת בקרת האקלים הדיגיטלית, שגם ככה לא מספיק נוחה לתפעול? וסיוע לזינוק בעליה, תוכנה במחשב של ה-ESP גם מעמיסה משקל על הרכב? גם ככה קשה לשכנע את הישראלים לקנות רכב ידני, תנו להם מערכת קטנה שתעזור לאנשי המכירות לשכנע אותם.

    סיטרואן קקטוס

    לשמחתי הרבה פשרות האבזור והעיצוב של סיטרואן קקטוס לא באות לידי ביטוי בכל הקשור לנוחות הנסיעה. הקקטוס הוא פשוט רכב נוח, ממש כמו כל הסטיגמות שאתם מכירים על רכבי סיטרואן בפרט ורכבים צרפתיים בכלל. זה מתחיל בצמד המושבים הקדמיים שלא רק נראים כמו כורסא, הם גם מרגישים כמו כורסא. אם לא הייתי יודע שהבחור שאחראי על נסיעות המבחן בלובינסקי ספר את המושבים ברכב לפני שמסר לי אותו, הייתי מנתק את אחד המושבים ושם אותו אצלי במרפסת.

    בנוסף למושבים גם כיול המתלים מוצלח יחסית והקקטוס מציע נוחות נסיעה טובה, גם בעיר וגם מחוצה לה. רק כדאי לשים לב שפעולת המתלים רועשת יחסית ועלייה על שיבושים גדולים עלולה לגרום לרגע למחשבה ש"משהו נשבר שם למטה". אז לא, זה סתם בידוד רעשים לא מוצלח במיוחד שבא לידי ביטוי גם ברעשי רוח מוגזמים במהירויות גבוהות.

    גם המושב האחורי נוח באופן מפתיע, אם כי כאן יש לסייג ולציין כי נוסעים מבוגרים עלולים לסבול ממרווח ברכיים מעט מצומצם מאחור. מרווח הראש דווקא בסדר גמור, בעיקר כי בסיטרואן למדו את השיטה ופשוט הגביהו את ריפוד הגג בדיוק בנקודה שמעל לראשי הנהג והנוסעים. קצת חבל שמי שיושב מאחור לא כל כך ייהנה מהעיצוב הייחודי של תא הנוסעים ויצטרך להסתפק באלמנט עיצובי ייחודי אחד בלבד – ידית דלת שהיא גם תא אכסון. תא המטען מציע, על הנייר, נפח צנוע למדי של כ-350 ליטרים. בפועל הוא מרגיש גדול ושימושי הרבה יותר.

    סיטרואן קקטוס

    היצע המנועים של סיטרואן קקטוס כולל בשלב זה מנוע אחד בלבד – 1.2 ליטר בנזין 3 צילינדרים עם 82 כוחות סוס. מדובר במנוע חדש יחסית בקבוצת פיג'ו-סיטרואן, אותו פגשנו לראשונה בדגם ה-208 הידני וגרסה מוגדשת טורבו שלו קיימת גם ב-C4 המחודשת וב-308 החדשה. מדובר במנוע 3 צילינדרים טוב, בזהירות אפילו הייתי כותב שזה אחד ממנועי ה-3 צילינדרים היותר טובים שיש היום בשוק. אתם לא תרגישו שזה מנוע עם 3 צילינדרים בלבד, למעט אולי בעמידה עם מזגן פתוח ביום חם במיוחד או בנסיעה איטית במיוחד כשההילוך השני משולב.

    82 כוחות סוס לא נשמעים הרבה במיוחד, אבל צריך לזכור שהקקטוס קל יחסית ושוקל 965 קילוגרמים בלבד. ביחד עם תיבת הילוכים ידנית מתקבלים ביצועים סבירים למדי, רוב הזמן. אבל אם תנסו להאיץ, למשל, מ-80 ל-120 קמ"ש בהילוך חמישי תרגישו מיד שמדובר במנוע קטן וחלש. במקרה הזה תצטרכו להוריד הילוך ולהעלות את הסל"ד למעלה. כמה למעלה? לעולם לא נדע, כי שעון סל"ד אין.

    חסרונו של שעון הסל"ד וחוסר הכוח הבולט של המנוע באים לידי ביטוי גם כשמנסים לנהוג בקקטוס הזה קצת יותר מהר מהמקובל. נכון שהוא לא מיועד לזה, אבל התנהגות הכביש שלו מפתיעה לטובה ומזכירה את זו של ה-208 וה-308 החדשות. ההגה מציע תגובה מידיית להפניה והמכונית משתפת פעולה עם רצונות הנהג, באופן שממש מזכיר את הסיטרואן ההן "של פעם".

    צריכת הדלק מעט אכזבה. במהלך נסיעת המבחן שלנו נמדדה צריכת דלק משולבת של 13.5 קילומטרים לליטר בלבד. זה רחוק מלהיות נורא, למעשה מדובר בנתון טוב משמעותית כפי שקיבלנו ברכבי פנאי קומפקטיים מקבילים. אבל מרכב ידני עם מנוע 1,200 סמ"ק ציפינו ליותר, צריכת דלק כזאת כבר התרגלנו לקבל במכוניות אוטומטיות עם מנועים וגיר מתקדמים.

    סיטרואן קקטוס

    סיטרואן קקטוס – סיכום

    הקקטוס הוא היציאה הטובה ביותר של סיטרואן מאז השקתו של הברלינגו המקורי באמצע שנות ה-90. סוף סוף משיקה כאן סיטרואן מכונית שהיא סיטרואן אמיתית – מיוחדת, שונה וכזאת שלא מיישרת קו עם המוסכמות בשוק. היא סובלת מכמה חסרונות קטנים שקצת מציקים - רמת האבזור אינה מרשימה, בידוד הרעשים אינו מושלם והמנוע קצת חלש מידי. אבל על כל אלו היא מחפה בהמון אופי ועיצוב ייחודים, מהסוג שכבר נדיר למצוא בשוק הרכב הישראלי. ככה בעצם אהבנו את הסיטרואן של שנות ה-90, לא?

    ואחרי שזה נאמר, כדאי לחזור לעניין הגיר הידני. אז נכון שאפקט הדאצ'יה עובד על הלקוח הישראלי ומסתבר שהוא כן מוכן להוציא 90 אלף ₪ על ג'יפון ידני כמו הדאסטר. אבל למרות ההצלחה מדובר עדיין בכמויות קטנות יחסית שרחוקות מהמסה הקריטית של שוק הרכב הישראלי. בלי גיר אוטומטי מלא ובלי מנוע בנזין חזק יותר, קשה לי להאמין שהרכב הייחודי הזה יזכה כאן להצלחה מסחררת. כשאלו יגיעו ארצה, וזה צפוי לקרות אי שם במהלך השנה הבאה, אנחנו כבר נתרגל למראה הייחודי של הקקטוס, נפסיק לרדוף אחריו כמו משוגעים בכביש החוף ואולי אז גם נראה אותו נמכר כאן בכמויות גדולות הרבה יותר.

    סיטרואן קקטוס בקטלוג הרכב של CarsForum
    סיטרואן קקטוס - מפרט טכני

    סיטרואן קקטוס

    dddd