תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • פולקסווגן
  • פולקסווגן גולף ספורטסוואן
  • פולקסווגן גולף ספורטוואן – מבחן דרך

    פולקסווגן גולף ספורטסוואן

    הכירו את הגולף הטובה והשימושית ביותר שכנראה לעולם לא תקנו. הספורטוואן הוא האח הגדול והמרווח של הגולף שעושה את הכל בצורה טובה, אבל הוא פשוט לא מספיק אופנתי.

    • 24-06-2015
    • מאת: אלירן אברזל

    את פולקסווגן גולף ספורטוואן לא תמצאו בספר דברי הימים של פולקסווגן. לא צריך להיות מומחה גדול לתחום הרכב כדי לקבוע את זה, מספיק לבדוק מה עשה קודמו של הספורטוואן – הגולף פלוס. הוא הושק לראשונה בשנת 2004 כשהוא מבוסס על פלטפורמת הגולף דור 5, אבל לא הצליח להשאיר חותם על שוק הרכב, לא הישראלי ולא האירופאי. בפולקסווגן אפילו לא טרחו להציג גרסת פלוס לדור השישי של הגולף והסתפקו במתיחת פנים בלבד. אפילו הם הבינו שצריך משהו חדש, לא פלוס אלא ספורט. מה לעשות, מיניוואן זה הרבה פחות סקסי מספורט-וואן. המילה ספורט משדרגת הרי כל מוצר שרק תרצו.

    פולקסווגן גולף ספורטוואן

    פולקסווגן גולף ספורטוואן הוא למעשה גרסת המרכב השלישית של הגולף, לצד ההאצ'בק המוכרת והסטיישן שאינה משווקת בישראל. לעומת ההאצ'בק הסטנדרטית, גרסת הספורטוואן מוסיפה 8.3 סנטימטרים לאורך הכללי, 12.6 סנטימטרים לגובה וקצת פחות מסנטימטר ברוחב. יש גם תוספת די משמעותית לנפחו של התא המטען – לא פחות מ-120 ליטרים אקסטרה.

    ואם לחבר את כל המספרים האלו לכדי מילים, אז מהרגע הראשון ברור שמדובר ברכב מרווח יותר מהגולף הרגילה ומרווח מאוד באופן כללי. תוספת הרוחב אולי צנועה מבחינת מספרים יבשים אבל היא מתרגמת לכדי תחושה מרווחת מאוד בתא הנוסעים. תוספת הגובה הנדיבה מנוצלת כמעט כולה לכדי שיפור מרווח הראש ועכשיו הוא מהטובים שאפשר למצוא היום ברכב שאינו אוטובוס. המושב האחורי מציע מרווח ברכיים מעולה, ברמה של סקודה אוקטביה וטוב משמעותית מהגולף הרגילה. ככה זה כשמוסיפים עוד 5 סנטימטרים לאורכו של בסיס הגלגלים. ותא המטען? הוא אולי לא מרשים בגודלו כמו זה של האוקטביה סטיישן אבל הוא שימושי למדי ונפחו יספיק בלי שום בעיה לכל שימוש משפחתי סביר.

    פולקסווגן גולף ספורטוואן

    תא הנוסעים של פולקסווגן גולף ספורטוואן מבוסס בכבודות על זה של הגולף הרגילה וזה בסדר גמור. איכות החומרים גבוהה למדי עם שלל דיפונים רכים והרבה פלסטיקים נעימים למגע. אפשר להשתמש במילה פרימיום בהקשר לרכב הזה, זה לגמרי לגיטימי. גרסת הספורטוואן מוסיפה לא מעט תאי אכסון לטובת השימושיות כמשפחתית – תא אכסון בחלק העליון של הדש-בורד, שני מחזיקי כוסות "משוכללים" מלפנים, עוד תאי אכסון בצד המושב האחורי ועוד מחזיקי כוסות לטובת היושבים מאחור.

    אבל כאן כבר צריך לציין כמה סייגים. הראשון – לאן נעלם תא האכסון למשקפיים? הסייג השני הוא בעצם תהייה לגבי עמידותם של אותם התאים. אחד מתוך שני מחזיקי הכוסות המשוכללים נתקע ברכב ההדגמה ותא האכסון העליון לא תמיד נפתח בלחיצה הראשונה. וזה ברכב בן כמה חודשים שעבר אלפי קילומטרים בודדים. מה זה אומר לגבי העמידות של כל אלו לטווח הבינוני והארוך?

    פולקסווגן ספורטוואן

    רמת האבזור של פולקסווגן ספורטוואן נדיבה וכמו בעניין הממדים, גם כאן הספורטוואן נותנת קצת יותר מגרסת ההאצ'בק. רמת האבזור הבסיסית (Trendline) כוללת בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמע עם מסך מגע וחיבור USB, דיבורית בלוטות', בלם יד חשמלי עם Auto Hold, פנסי ערפל קדמיים עם תאורה עוקבת פנייה ופסי גגון. רכב ההדגמה שקיבלנו לנסיעת המבחן הוא מרמת הגימור הגבוהה יותר (Vision) שמוסיפה גם מערכת להתראה על רכבים בשטחים המתים, מערכת להתראה על תנועה חוצה מאחור, חישוקי סגסוגת בקוטר 16 אינטש' ופסי גגון בצבע כסף.

    בסך הכל מדובר ברמת אבזור נדיבה למדי, שאף גבוהה מזו שתמצאו בגולף הרגילה. מערכות הבטיחות המתקדמות הם תוספת מבורכת שהלוואי ותגיע גם לדגם ההאצ'בק. בלם יש חשמלי עם Auto Hold הוא פינוק שמי שנוסע הרבה פקקים ילמד להעריך. אבל גם כאן יש לציין כמה סייגים. למה אין פתחי מיזוג לטובת היושבים מאחור? למה מראות הצד לא מתקפלות חשמלית? ומה קרה לתאורת ה-LED הנאה שמאתרת את הקטלוג המהודר?

    פולקסווגן ספורטוואן

    מתחת למכסה המנוע של פולקסווגן ספורטוואן בגרסתו הישראלית מסתתרים מנוע ה-1.2 ליטר טורבו-בנזין (TSI) ותיבת ההילוכים כפולת המצמדים DSG7. השילוב בין השניים מוכר לנו משלל דגמים של קבוצת פולקסווגן, מהפולו הקטנה ועד לקאדי המסחרי. כאן אגב מפיק המנוע 110 כוחות סוס, בגולף הרגילה הוא מסתפק ב-105 כוחות סוס "בלבד".

    לא מדובר במכונית מהירה במיוחד, המנוע הזה מספק בדיוק את הביצועים שצריך ברכב משפחתי שפוי. לא חזק כמו ה-1.4 או ה-1.8 ליטר טורבו-בנזין TSI, אבל יותר חזק מכל מנועי ה-1.6 ליטר האטמוספריים של המתחרים. תיבת ההילוכים מעבירה הילוכים במהירות וברוב הזמן היא עושה עבודה נהדרת, אבל בתוך העיר היא לעיתים מתבלבלת וחובטת. צריכת הדלק הממוצעת במהלך נסיעת המבחן עמדה על 13.5 קילומטרים לליטר, נתון טוב יחסית לרכב בגודל הזה.

    נוחות הנסיעה טובה מאוד רוב הזמן, אבל על שיבושים ישראליים טיפוסיים כמו בורות ביוב שקועים הספורטוואן נוטה להתרסק. גם בידוד הרעשים טוב רוב הזמן, אבל במהירויות בין עירוניות חודרים לתא הנוסעים רעשי רוח בעוצמה שתגרום לכם לחשוב לרגע ששכחתם חלון פתוח.
    והתנהגות הכביש? הספיקו לי שני סיבובים בכביש מפותל כדי להבין שאין הרבה ספורט בספורטוואן. אל תבינו לא נכון, אפשר לנהוג אותו מהר בסיבובים אבל בשביל מה? לא יצא מזה כלום, אפילו לא חיוך קטן. זאת לא מכונית ספורטיבית אלא משפחתית שקל ונעים לשייט איתה בכביש החוף או ברחובות העיר. את הסיבובים תשאירו ל-GTI הנהדרת.

    פולקסווגן ספורטוואן

    פולקסווגן ספורטוואן – סיכום

    הספורטוואן הוא רכב נכון בזמן הלא נכון. מחיר הבסיס שלו עומד כיום על 145 אלף ₪ וגרסת ה-Vision המאובזרת מוסיפה למחיר זה עוד 11 אלף ₪ לסכום הזה. במחיר הזה תוכלו לקנות היום ג'יפון אופנתי כמו יונדאי ix35 בגרסת ה-2.0 ליטר ואם תהיו מוכנים להתפשר קצת על הביצועים תוכלו לחסוך 10,000 ₪ ולבחור בגרסת ה-1.6 ליטר של קיה ספורטאז' אורבן. אז נכון, הספורטוואן טוב משניהם בלא מעט פרמטרים (צריכת דלק, ביצועים, נוחות נסיעה, איכות חומרים). ועדיין, אני יכול לגמרי להבין את מי שיבחר את הג'יפונים האופנתיים האלו, שיש להם פשוט הרבה יותר שיק.

    הספורטוואן גם יקר בכ-12 אלף ₪ מגרסת הבסיס של הגולף הרגילה. תוספת המחיר הזו מתבטאת בתוספת אבזור אבל בעיקר בתוספת מוחשית מאוד בממדים. המכונית הזאת מרגישה הרבה יותר מרווחת מהגולף הרגילה, הרבה יותר שימושית וגם טיפה יותר מאובזרת. אבל אני יכול לגמרי להבין את מי שיבחר את הגולף הרגילה, פשוט בגלל שגם בה יש הרבה יותר שיק.  

    מה שמחזיר אותי לנקודת ההתחלה. הגולף ספורטוואן הוא כנראה הרכב הכי טוב שלעולם לא תקנו, פשוט בגלל שהוא לא אופנתי. אם הוא רק היה נראה טיפה כמו ג'יפון, פולקסווגן היו יכולים להפוך אותו ללהיט מכירות אמיתי. במצב הנוכחי, כנראה שגם הדור הזה של הגולף פלוס / גולף ספורטוואן לא ישאיר חותם של ממש בשוק.

    פולקסווגן ספורטוואן בקטלוג הרכב של CarsForum
    פולקסווגן ספורטוואן - מפרט טכני מלא

    פולקסווגן ספורטוואן

    dddd