תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • אופל
  • אופל אדם
  • אופל אדם רובוטית - מבחן דרך

    אופל אדם

    אופל אדם מקבלת תיבת הילוכים רובוטית ומסתערת על שוק הקטנות האופנתיות בכוחות מחודשים. האם זה כל מה שהיא הייתה צריכה?

    • 07-05-2015
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    אופל אדם היא שיעור חשוב מאוד בשיווק. יותר מזה, היא שיעור חשוב בהתאמת המוצר לקהל היעד. מדהים כמה מוצר טוב יכול להיות פלופ נוראי בגלל אי התאמה לשוק היעד. בגדול, האדם הגיעה לישראל כבר בתחילת 2014, אבל תג מחיר גבוה מדי והיעדר כל תיבת הילוכים מלבד ידנית גרם לה לנחול כשלון חרוץ בטבלאות המסירות. עכשיו, כאשר היצרנית הבינה שאין מנוס מלהכניס להיצע סוג כלשהו של תיבה שתבטל את הצורך בדוושה שלישית, יצאתי איתה לפגישה כדי לראות האם הישועה שלה הגיעה בדמות תיבת הילוכים רובוטית.

    את האדם הידנית פגשתי בעבר, עם השקתה בישראל לפני כשנה. כבר אז איכות החומרים הגבוהה והעיצוב, שבהיעדר מילה אחרת היה פשוט חבל-על-הזמן, גרמו לי להתאהב בה. גם תיבת ההילוכים הידנית לא הייתה שד כה נורא, פעולת הידית הייתה מדויקת יחסית, ודוושת המצמד הייתה רכה, קלה ונעימה לתפעול. צריכת הדלק הלא מרתיעה, לצד ביצועים סבירים לחלוטין לקטגוריה סגרו מבחינתי חבילה מצויינת שהבעיה היחידה שלה הייתה ונשארה, מחיר גבוה.

    אופל אדם

    אבל מאז ועד היום זרמו הרבה מים בנהר איקוני כלשהו בגרמניה ושנת 2014 עברה עם 40 יחידות בלבד שנמסור מהאופל אדם. יש לציין שיבואנית אופל עומדת מאחורי האדם ועם השקת הגרסה האוטומטית הודיעה בלי בושה או הצטדקות שידעה מלכתחילה שהאדם הידנית לא תצליח. פשוט ככה. אין אוטומט - אין מכירות. ועל הכנות הזו אני יכול רק להוריד בפניהם את הכובע המטאפורי שלי.

    עם השקת האדם האוטומטית פתחו אנשי היבואנית ואמרו שבזכות ירידת שער היורו (יותר נכון התרסקותו המטאורית) הצליחו להוזיל את מחירה של הגרסה האוטומטית ולקרב אותה למחירה של הגרסה הידנית. למרות ההבדל המובן בין מחירי התיבות הצליחו אנשי היבואנית להדביק לה תג מחיר שמתחיל ב-92,000 ש"ח לגרסה הבסיסית מתוך ארבע בעוד הגרסה הידנית הוזלה ל-90,000 ש"ח ותמשיך להימכר בגרסה המאובזרת ביותר בלבד. הגרסה שנבחנה היא הרובוטית המאובזרת ביותר ומחירה עומד על 102,500 ש"ח לפני תוספות.

    חצופה

    אני אהמר פה ואגיד שמאז שהחזרתי את אותה אדם ידנית לפני הרבה מאוד חודשים, לא ראיתי עוד אחת כזו על הכביש. כשאני מתקרב לרכב המבחן בסוכנות אופל, אני מבין כמה המדינה שלנו מפסידה. המכונית הזאת פשוט מתוקה! כשנכנסים לתחרות עם שמות כמו מיני או פיאט 500, שמות עם משקל ומסורת ארוכה מאחוריהם, צריך לעשות משהו יוצא דופן. תרשו לי להגיד ש"משהו יוצא דופן" זו הגדרה מצויינת למה שאופל עשו.

    תודה לאל שהיא לא עוד גרסה מוגבלת של מהדורה מוגבלת האלוהים יודע כמה במספר, או גרסת אקסטרה לארג' של מכונית שאמורה להיות פצפונת ותודה לאל שהיא לא עושה שימוש ציני בשמו של אייקון מוטורי כדי למכור גרסה מעוצבת של סופר מיני. אופל אדם מביאה משב רוח מרעננת שהקטגוריה הזאת כל כך צריכה. היא מראה שלא חייבים להוציא מהבוידעם מחברות עם עיצובים ישנות ולהשמיש אותן שוב, רצוי תוך חזרה כמעט פנאטית על "רטרו פה, רטרו שם". אופל לא הלכו עם הזרם. הם יצרו מכונית חדשה, עיצוב חדש ונתנו חיים חדשים לקטגוריה.

    אופל אדם

    חזרה לרכב המבחן. הצבע האדום עם החישוקים הגדולים והגג השחור-ירוק-מטאלי-משהו-מוזר שמגיע בגרסה המאובזרת (כאופציה בתוספת תשלום) מרכיבים את אחת מתוך אלפי ואריאציות (אופל מספרת על כמיליון אפשרויות, אבל לא כולן מגיעות לישראל) שונות של עיצובים חיצוניים שאתם יכולים לבחור. לא, באמת. אתם יכולים לבחור גוף צהוב עם גג ורוד, חישוקים עם נגיעות ירוקות ושפריצים של צבע שנוזלים מקורות A ו-C בצבע שמפניה. אני לא חושב שזה כזה רעיון טוב, אבל אני בטוח שחוץ מפרצוף מבולבל של סוכן המכירות וזמן המתנה מסויים, לא תתקלו בהרבה התנגדות.

    גם המבטים ברחוב מצביעים על חוסר התאימות בין טיבה של האדם לבין מספר המכירות. כולם, אבל כולם, ללא יוצא מן הכלל, זורקים אליה מבט. רבים נותנים חיוך וחלק אפילו עושים לי "תפתח את החלון" ושואלים לפשר היצור המתוק הזה. רובם ככולם מופתעים כשהם שומעים שכבר יותר משנה הם יכולים להכנס לסוכנות של אופל ולהזמין אחת.

    גרמניה

    את השקת אופל אדם הרובוטית עשתה היבואנית במקביל להשקת קמפיין פרסום נרחב תחת השם "גרמניה חצופה". את החלק של החצופה כבר סגרנו, עכשיו נעבור לחלק של הגרמניה - תא הנוסעים. האיכות מצויינת ולא תבייש אפילו לרגע מכוניות מכמה קטגוריות מעל. נכון, המושבים מרופדים בד ועל הדשבורד אין דונמים של עור פרות טיבטיות, אבל הבד מאוד נעים ועל הפלסטיק - הרך והנעים - של הדשבורד יש אפילו תבנית חביבה שהופכת את כל העסק למעניין עוד יותר.

    אבל בדיוק כמו עם החוץ, גם בתא הנוסעים, שם המשחק הוא התאמה אישית. ברחבי תא הנוסעים מפוזרים כמה וכמה משטחי פלסטיק שאת צבעם תוכלו לבחור. בצבע הרכב בחלק מהגרסאות, בשחור פיאנו או לבן בגרסאות אחרות או בכל צבע שתרצו (כל עוד זה צבע אחד) בגרסאות אחרות. בחו"ל מוצעים גם אין ספור עיצובים שונים שאינם בהכרח צבע אחיד, אבל את זה תצטרכו לבקש ממש יפה ועדיין לא ברור אם תוכלו לקבל את זה.

    אופל אדם

    מלבד שילובי הצבעים, העיצוב נקי ונעים מאוד לשהות בתא הנוסעים של האדם. הכל נהיר וברור, המחוונים מציגים את המהירות והסל"ד כאשר מעל לקצוות החצים עצמם ישנה בכל מחוון נקודת לייזר קטנה וחביבה שרצה במקביל על השנתות. את האווירה משלימה נורת אווירה קטנה וחביבה שנמצאת מעל מחזיקי הכוסות ויכולה להאיר באחד משמונה צבעים לבחירתכם. אל דאגה, אתם לא צריכים להחליט עכשיו, אפשר לשנות את הצבע בלחיצת כפתור.

    גם רשימת האבזור מרשימה למדי. מערכת המולטימדיה InteliLink של אופל (ושברולט - שם היא נקראת MyLink) היא בלי צל של ספק אחת המערכות הטובות ביותר שיצא לי להתקל בהן - המסך מעולה, התגובות לנגיעות מדוייקות ומיידיות והתפריטים ברורים, קצרים וקולעים. אין לי ספק שהתפעול שלה יהפוך מהר מאוד לטבע שני. אפילו לטכנופובים מוצהרים.

    המערכת הזו יכולה גם להתממשק עם סמארטפונים ולהתחבר לאפליקציות דוגמת TuneIn Radio שיכולה לשדר רדיו אינטרנטי דרך הרמקולים של הרכב. מעכשיו תוכלו תמיד להאזין לאותה תחנת רדיו שכוחת אל שמצאתם בטעות בטיול בקוסטה ריקה. אם מאסת ברדיו אינטרנטי (כי כמה אפשר לשמוע את אותה תחנה קוסטה ריקנית?) יש גם חיבורי USB ו-AUX, או הזרמת שמע דרך בלוטות'. בקיצור, לא חסרות שם אופציות לבדר את עצמכם בפקקים.

    אופל אדם

    ישנן כמה נפילות באבזור - כמו למשל המזגן המכאני, שאמנם עבד לא רע ביום המבחן החם והלח, אבל היה יכול להיות נחמד לראות שם בקרת אקלים. גם מחשב הדרך נראה מעט פרימיטיבי ומציג את האינפורמציה (מהירות ממוצעת, צריכת דלק ממוצעת או רגעית וכו') באור אדום זרחני. חלקכם אולי תוהים (כי מישהו שבשמו אני לא אנקוב שאל אותי את זה) אם תצוגת מחשב הדרך משתנה בהתאם לצבע המרכב. היא לא.

    הישיבה במושב הנהג נוחה ונעימה, המרווח טוב וקל מאוד להגיע לתנוחת נהיגה טובה בזכות כיוונון גובה ומרחק של ההגה. בעיה אחת היא בסיס המושבים הקצר מעט. מה שעשוי לגרום לכאבי שרירים אצל ארוכי רגליים. במושב האחורי, מאידך, התמונה שונה. מאוד. יש שם שני מושבים, נכון, ולרוחב הם אפילו מספקים די הרבה מרווח יחסית לקטגוריה. אבל אם האנשים שאתם מתכננים להושיב שם מגיעים עם רגליים, כדאי לכם לחשוב שוב. כדי לפנות מקום לרגליים תצטרכו להסיט את המושב הקדמי רחוק קדימה וגם מקום לראש אין. בקיצור - מקדימה מעולה מאחור לא מומלץ.

    תא המטען, כמצופה, לא גדול ונפחו 170 ליטרים סבירים אך לא יותר. הוא יספיק בשביל הקניות השבועיות (או החודשיות) בזארה, אבל אוהל 4 לטיול סוף שבוע בכנרת יהיה רעיון לא ממש טוב. שפת ההטענה גבוהה, מה שיצריך מכם להניף חפצים פנימה או החוצה אבל המושבים מתקפלים בקלות יחסית ומפנים עוד מקום.

    אופל אדם

    ישראלית

    טוב, לא לגמרי ישראלית. נפח המנוע הוא 1.4 ליטר ולא 1.6, והתיבה היא בכלל רובוטית חד-מצמדית ולא אוטומטית פלנטרית, אבל לפחות יש רק שתי דוושות. גם זה משהו. המנוע הוא זהה בין כל הגרסאות. כלומר, 1.4 ליטר בנזין אטמוספרי עם 87 כוחות סוס ו-13.3 קג"מ של מומנט.

    החידוש כמובן הוא התיבה הרובוטית. היא עוזרת למנוע הצנום להפיק ביצועים זריזים וחביבים בסביבה העירונית בזכות יחסי העברה קצרצרים. התיבה מכוילת לכזו רמה של עצבנות, שאני מוכן אפילו להישבע שפעם או פעמיים שמעתי צווחת צמיגים ביציאה מהמקום. מאידך, היא מתקשה לשמור על שלוות נפש במהירויות גבוהות יותר ונאלצת להביא את המנוע למעל 3,000 סל"ד ב-120 קמ"ש, דבר שגורר לא מעט רעשים שחודרים לתא הנוסעים.

    אופל אדם

    היא גם לא חלקה כמו תיבה פלנטרית או מהירה כמו רובוטית כפולת מצמד, אבל ביחס למקבילותיה היא ממש לא רעה. כן, היא מטלטלת קצת במעבר בין הילוך ראשון לשני. ונכון, היא חותכת את התאוצה בברוטאליות אחרי בעיטה בגז לפני שהיא מורידה הילוך. אבל אם תוכלו להתרגל אליה - להוריד את הרגל מהגז בזמן העברת הילוכים, או לחילופין להשתמש במצב ידני שהופך את כל העסק לנעים הרבה יותר, או אפילו אם פשוט תתעלמו מזה ולא תהיו בוחני רכב קטנוניים ומעצבנים, תגלו שהיא ממש בסדר.

    היות והאדם היא מכונית קטנה, יחד עם החישוקים הגדולים יחסית למידות שלה, היא נוטה להיות קופצנית וקשיחה מעט במעבר על שיבושים חריפים בכביש. ברמת העקרון, הקשיחות הזו הייתה אמורה להיתרגם להתנהגות שובבה ומהנה בכבישים מפותלים (כמו שקרה עם האדם הידנית). היכן שבאדם הידנית החסרון בכח לא היה מאוד מורגש בזכות היכולת לשמור את התיבה בהילוך נמוך בעת הצורך, כאן התיבה הרובוטית מכוונת לחסכון וממהרת לטפס בהילוכים ולהרוג את הכיף. ההרגשה היא כאילו היא מחפשת שניה בה אני לא שם לב כדי לקפוץ להילוך החמישי - הכל למען הקילומטר לליטר. זה האחרון עמד בסוף המבחן, שהיה מאומץ יחסית וכלל נסיעה עירונית מרובה ועלייה אחת לירושלים עם עוד שני מבוגרים (מתוכם אחד שהיה לא ממש שמח) על 13 קילומטרים לליטר מרשימים למדי.

    אופל אדם רובוטית - סיכום

    אופל אדם היא מכונית טובה. נקודה. היא איכותית, מאובזרת ולא יקרה מהמתחרות הישירות שלה. עפ"י אופל, ברמת אבזור זהה היא אפילו זולה מפיאט 500. אבל כמות פריטי האבזור הארוכה עד כדי גיחוך בשני המקרים גרמה לי לוותר על נסיון ההשוואה מבעוד מועד, אז פשוט נסמוך על דבריהם של נציגי אופל.

    התיבה הרובוטית דווקא מתגלה כפרטנרית טובה מאוד לאופיה של המכונית. היא לא נטולת חסרונות, אבל יחסית לתיבות רובוטית היא טובה מאוד. הבעיה הגדולה ביותר שלה היא ההתלבהות לטפס בהילוכים, מה שהורס את חדוות הנהיגה, אבל מי שמחפש את זה יבחר בכל מקרה בגרסה הידנית. הבעיה היחידה של האדם היא המנוע - הוא פשוט חלש מדי אם אתם נוטים לצאת מהעיר והיא רועשת מדי אם אתם אוהבים לנסוע מהר. את זה צפויה לפתור האדם S שתגיע מאוחר יותר השנה במסגרת שטף החידושים שהיבואנית מתכננת לשנת 2015.

    אבל הסעיף שעליו תקום או תיפול מכונית בקטגוריה הזו הוא העיצוב, וכאן היא מנצחת. העיצוב שלה ייחודי, מגניב, שיקי, ולא פחות חשוב - חדש ועדכני ולא ממחוזר. נכון, רטרו זה מגניב והכל, אבל חדש יכול להיות אפילו יותר טוב.

    אופל אדם בקטלוג הרכב של CarsForum
    אופל אדם - מפרט טכני מלא

    אופל אדם

    dddd