אופל מריבה CrossVan מול קיה סול ומול מיצובישי לנסר ספורטבק

קיה סול

מכונית משפחתית לא חייבת להגיע עם טוסיק בולט ותג מחיר של 130 אלף ש"ח. יש גם אופציות צעירות, מעוצבות וזולות יותר. קיה סול, מיצובישי ספורטבק ואופל מריבה במבחן השוואתי.

  • 02-04-2015
  • מאת: אלירן אברזל | צילום: פבל צ'רניצקי

מי אמר שמכונית משפחתית צריכה להגיע עם מנוע בנפח 1,600 סמ"ק ובתצורת סדאן 4 דלתות? צודקים, אף אחד. אם בא לכם לשנע את המשפחה בסטייל ובמכונית שנראית קצת אחרת, יש לכם לא מעט אפשרויות מדליקות במחיר זול משמעותית מהמחיר של משפחתיות הסדאן המשמימות.  

אז סובבנו את גלגל המזל של קטלוג הרכב שלנו והוא עצר על שלוש מכוניות צעירות, נאות ומיוחדות שכולן עולות 120 אלף ₪ פחות או יותר. מיצובישי לנסר ספוטרבק, גרסת ה-5 דלתות הנאה של הלנסר שהוזלה בתחילת השנה ל-120 אלף ₪. אופל מריבה, מיקרו-וואן קומפקטי המבוסס על הקורסה שמחירו עומד על 116 אלף ₪. אחרון חביב - קיה סול, המיקרו-וואן המיוחד למראה של קיה, שמחירו מתחיל ב-123 אלף ₪ לדגם הבסיס (LX).

מי תצא כשידה על העליונה? הפעם אנחנו מבטיחים לכם תשובה חד משמעית.

אופל מריבה, קיה סול ומיצובישי לנסר ספורטבק

אופל מריבה מול קיה סול מול מיצובישי לנסר ספורטבק - עיצוב ואבזור

מיצובישי לנסר ספורטבק היא המכונית הכי פחות צעירה במבחן הזה והיא הוצגה כבר בשנת 2007. לכן מפתיע מאוד לגלות שגם כיום, למעלה מ-8 שנים לאחר השקתה, היא עדיין נראית מודרנית ונאה למדי. טוב, לא כמו הקיה, אבל בכל זאת. אפילו בתא הנוסעים שלה קשה להבחין בגילה המתקדם והסימנים מופיעים רק בפרטים הקטנים – בפקדים של בקרת האקלים המכאנית, במפתח הלא מתקפל או במכסה של מיכל הדלק. הרענון הקל שקיבלה בתחילת השנה הותיר תא נוסעים מאובזר למדי הכולל מערכת מולטימדיה (התקנה מקומית, לא הכי נוחה לשימוש), פדלים לשליטה ידנית על ההילוכים מההגה וגג שמש. לא רע בכלל.

עוברים אל קיה סול. הספק קרוסאובר ספק מיקרו-וואן הזה של קיה הפתיע אותנו מאוד בדור הראשון שלו וממשיך להפתיע לטובה גם בדור הנוכחי. מדובר במכונית שהיא ללא ספק המיוחדת ביותר למראה מבין השלוש, אם כי אפשר להתווכח אם היא יפה יותר מהלנסר או לא (אנחנו התווכחנו, יצא תיקו). מאחורה היא נראית כמו "אוגר ששמו לו תיק גב" (ציטוט של פבל), מלפנים כמו בולדוג צרפתי. בפנים היא ללא ספק מציעה את תא הנוסעים המעוצב והמודרני ביותר. היא אפילו המאובזרת ביותר – מערכת מולטימדיה מקורית (עם מסך קטן מאוד, אבל מקורית ונוחה לתפעול), הגה עם שלושה מצבי תגבור חשמלי, בקרת אקלים דיגיטלית – וכל זה עוד בדגם הבסיסי.

אחרונה חביבה, אופל מריבה. מכוערת היא בטוח לא, אבל גם נאה במיוחד היא לא. כן, יש לה פטנט ייחודי לפתיחת הדלתות האחוריות הפוך מהכיוון הרגיל ופנסים אחוריים שנראים כמו של מרצדס B קלאס. אבל זהו, מעבר לזה היא לא מציעה שום שאר רוח בעיצוב החיצוני. גם בפנים היא מעט מאכזבת, למרות כמה גימיקים מעניינים. היא גם הכי פחות מאובזרת – אין כאן מולטימדיה אלא מערכת שמע בסיסית, אין כאן דיבורית בלוטות' (יש רק כפתורי הכנה), אין שקע USB והגלגלים הנאים שאתם רואים בתמונות הם לא חישוקי סגסוגת למרות שהם נראים כאלו. אלו טסות מפלסטיק. לזכותה יש לציין שהיא היחידה שמגיעה עם בקרת אקלים מפוצלת ימין-שמאל ועם הפעלה אוטומטית מלאה לחלונות החשמל (גם למעלה, גם למטה).

קיה סול

אופל מריבה מול קיה סול מול מיצובישי לנסר ספורטבק -  מרווח פנים, שימושיות ונוחות

לאופל תא המטען השימושי ביותר. הוא גדול (הגדול ביותר, 400 ליטרים), יש לו פתח רחב וסף הטענה שטוח לחלוטין. לאופל גם יש פטנט ייחודים שמאפשר הזזה של המושב האחורי קדימה-אחורה וימינה-שמאלה על גבי מסילות. הדלתות האחוריות שנפתחות הפוך מהכיוון הרגיל משפרות את הגישה למושב האחורי והופכות את הכניסה אליו לנוחה יותר, במיוחד כשמדובר בילדים. כל אלו העלו לנו את רף הציפיות, אבל כגודל הציפיות גודל האכזבות. המושב האחורי של האופל צר מידי והמושב המרכזי הוא לא יותר ממשענת יד רחבה. שני מבוגרים יישבו כאן בכיף, אבל אל תבנו על להכניס פנימה נוסע שלישי, גם אם הוא ממש רזה. הפטנט שמאפשר הזזה של המושבים גם פוגע בזווית של משענת הגב, וביחד עם הריפוד הקשה זה הופך את המושב האחורי ללא נוח במיוחד.

מיצובישי לנסר ספורטבק היא המכונית הנמוכה ביותר בחבורה, והעובדה שהיא מגיעה עם מרכב ספורטבק בטח לא עוזרת לה להיות שימושיות במיוחד. מרווח הראש ליושבים מאחור נפגע כתוצאה מהגג המשתפל וכך גם נפח תא המטען (344 ליטר, הקטן בחבורה). שניהם עדיין בגדר הסביר, אבל אחרי שעוברים אליה מהאופל הגבוהה מרגישים בחוסר מסוים. אבל המושב האחורי שלה רחב מאוד ורך מאוד, ניגוד מוחלט לקושי של האופל. היא גם היחידה שמגיעה עם חלונות אחוריים כהים, מה שבטוח לא יזיק בחום הישראלי.

קיה סול מציעה כצפוי מרווח ראש נדיב למדי ותנוחת ישיבה גבוהה גם במושב האחורי, עם מושבים נוחים ונעימים גם בנסיעות ארוכות. ילדים כנראה יאהבו את זה מאוד. אבל תא המטען שלה הוא הכי פחות שימושי, בעיקר בגלל שהרצפה שלו נמוכה מידי. ברכב ההדגמה יש הכנה למדף שהיה יכול לפתור את זה, אבל הוא לא היה שם ולכן נניח שהוא קיים רק על הנייר. ואגב, הקיה היא היחידה שכיסוי תא המטען שלה לא מתרומם ביחד עם הדלת. הלו, קיה?! מה עם איזה חוט קטן?

אופל מריבה

אופל מריבה מול קיה סול מול מיצובישי לנסר ספורטבק -  מנוע וביצועים

על הנייר, אופל מריבה הייתה אמורה לנצח בסעיף הזה עם ידיים מאחורי הגב. יש לה את יחידת ההנעה המתקדמת ביותר, טורבו-בנזין בנפח של 1.4 ליטר וגיר אוטומטי עם שישה הילוכים. פולקסווגן עושה פלאים עם מנוע טורבו בנפח זהה, אבל באופל עדיין לומדים את הנושא. המנוע מרגיש מחוספס, לא ממש חזק ולא מאוד נעים לשימוש. לגיר האוטומטי שלה יש פוטנציאל, הוא מוריד למשל הילוכים תוך כדי בלימה ולא מפחד למשוך את המנוע לקו האדום. אבל כמו שהיטיב יניב לתאר, "הוא מרגיש כאילו יש לו בפנים דבק מגע במקום שמן גיר".

למיצובישי יש מנוע בנזין פשוט בנפח 1.8 ליטר, בלי טורבו ודברים כאלו, כמו שהיפאנים אוהבים. הוא משודך לגיר רציף עם אופציה לתפעול ידני שסובל מנמנמת ביצועים מסוימת כשמנסים להוציא את הספורט מהספורטבק. אבל אז אפשר להעביר את הגיר למצב ידני ולקבל העברות הילוכים מהירות וליברליות למדי דרך מנופי התפעול שמאחורי ההגה. בנהיגה מנהלתית הגיר הרציף הזה ממש לא מפריע וביחד עם המנוע מספק ביצועים סבירים למדי.

קיה סול מתייצבת למבחן כאנדרדוג. עם מנוע בנזין פשוט בנפח של 1.6 ליטר, שאמנם מפיק הספק מכובד יחסית לנפחו, לא פלא לגלות שבמבחן התאוצה המאולתר שערכנו היא הייתה המכונית האיטית ביותר (הקדימה אותה המריבה והספורטבק הייתה הזריזה ביותר). הגיר האוטומטי (רגיל, 6 הילוכים) מנסה לסחוט את המקסימום מהמנוע ולא מפחד למשוך אותו לסל"ד גבוה, רק שאז מתמלא תא הנוסעים בהמון רעש. לפחות בסוף היום הציגה הסול צריכת דלק מעט טובה יותר משל שני המשתתפות האחרות, וגם זה משהו.

מיצובישי לנסר ספורטבק

אופל מריבה מול קיה סול מול מיצובישי לנסר ספורטבק -  התנהגות כביש

אם התנהגות כביש הייתה פרמטר עיקרי לבחינה של מכונית משפחתית, אופל מריבה הייתה קוטפת כאן נקודות רבות. האופל הקטנה הזו התגלתה מהר מאוד כמהנה ביותר לנהיגה. להגה שלה יש משקל טוב וביחד עם מנוע הטורבו היא כנראה גם המהירה ביותר בכביש המפותל.

שנייה היא הקיה, שעומדת מאחורי העיצוב הצעיר שלה ומתגלה כמכונית כיפית למדי לנהיגה. נכון, גיר אוטומטי קצת יותר ליברלי והגה קצת יותר טוב היו עוזרים כאן. גם במצב Sport שניהם בינוניים למדי (במקרה הטוב) ואת מצב ה-Comfort המיותר אנחנו נשאיר לאנשים אחרים. עוד טיפה כוח היה עוזר לה בנהיגה ספורטיבית, זה בטוח.

אחרונה חביבה בסעיף זה היא המיצובישי. למרות הספורט שבשמה, ספורטיבית היא לא. היא המכונית הנוחה ביותר בחבורה, מה שגורם לה לרכון קצת יותר מדי בסיבובים ולהיכנס לתת היגוי תחת עומס. גם הגיר הרציף שלה לא משתף פעולה בנהיגה ספורטיבית ודורש התערבות ידנית. אבל בסך הכל, כמכונית משפחתית, היא מספקת את הסחורה.

קיה סול ומיצובישי ספורטבק

אופל מריבה מול קיה סול מול מיצובישי לנסר ספורטבק -  סיכום

כבר באמצע היום היה לנו ברור שאופל מריבה לא תנצח את המבחן הזה. ציפינו שהאופל הזו תהיה יותר פולקסווגן ופחות שברולט, והתאכזבנו. מנוע הטורבו בנזין שלה לא מספיק טוב, הגיר שלה מסרס את ביצועי המכונית, רמת האבזור שלה לא מספיקה והמושב האחורי שלה צר מידי. לזכותה עומדים כמה גימיקים, כמו דלתות הצד ההפוכות והמושבים האחוריים שנעים על מסילה, אבל אותנו הם לא הצליחו להרשים מספיק.

ההתלבטות הייתה עם כך בין המיצובישי לקיה, כשאני מצביע לזכותה של המיצובישי בדעת מיעוט. למרות גילה היא מציעה חבילה אטרקטיבית למדי של אבזור, ביצועים ונוחות נסיעה. היא נראית מצוין לטעמי גם כיום, צריכת הדלק שלה לא גבוהה למרות נפח המנוע הגדול והמושב האחורי שלה הוא הנוח ביותר. סיכוי סביר מאוד שהייתי מעדיף אותה על פני לא מעט משפחתיות האצ'בק צעירות ממנה, ולא רק בגלל מוניטין האמינות המצוין שלה.

אבל את המבחן הזה מנצחת קיה סול, ברוב של 3 קולות מול אחד. והאמת, אי אפשר שלא להצדיק את שלושת הבוחנים שבחרו בקיה. הסול מפגינה שוב את קפיצת המדרגה המאוד משמעותית שעשה קיה בשנים האחרונות, כשהיא מציגה תא נוסעים איכותי מאוד, רמת אבזור גבוהה, עיצוב נאה ובאופן כללי תמורה מעולה למחיר. נכון, הנדסת האנוש בתא הנוסעים שלה עדיין דורשת ליטוש (אם כי אפשר ללמוד לחיות עם זה) ותא המטען שלה קצת קטן מידי בשביל מכונית משפחתית אמיתית (אבל מי שהילדים לו סיימו את שלב העגלות יוכל להסתדר עם זה). ועדיין, היא בדיוק מה שחיפשנו במבחן הזה - מכונית משפחתית מעוצבת, מאובזרת, מיוחדת ולא יקרה.

קיה סול, אופל מריבה ומיצובישי לנסר ספורטבק

אופל מריבה בקטלוג הרכב של CarsForum
אופל מריבה - מפרט טכני מלא

מיצובישי לנסר ספורטבק בקטלוג הרכב של CarsForum
מיצובישי לנסר ספורטבק - מפרט טכני מלא

קיה סול בקטלוג הרכב של CarsForum
קיה סול - מפרט טכני מלא

השתתפו בהכנת המבחן: פבל צ'רניצקי, יניב רוטנברג ורומן קוגן.

dddd