תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיאט
  • סיאט איביזה
  • סיאט איביזה AM5 - מבחן דרך

    סיאט איביזה

    עם גרסת הכניסה החדשה של האיביזה, אפשר לקנות היום מכונית סופר מיני עם מנוע טורבו בנזין ותיבה כפולת מצמדים מודרניים תמורת 86 אלף שקל. איפה הקאץ?

    • 05-03-2015
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    רוצים לקנות סופר מיני חדשה? אין בעיה. 80 אלף שקלים פחות או יותר יסדרו לכם מבחר לא רע של דגמים. אה, אתם רוצים אותה גם אוטומטית? עוד 10-15 אלף בבקשה. גם מנוע טורבו?! תכינו לפחות 105 אלף. לאחרונה החליטה צ'מפיון מוטורס לנער קצת את העניינים והשיקה את סיאט איביזה AM5, גרסת כניסה חדשה במחיר שובר שוק. טלפון אחד מהנהלת יחסי הציבור של היבואנית מאוחר יותר, ומצאתי את עצמי יושב במכונית שעשויה להתברר כאחת העסקאות החמות ביותר של שוק הרכב הישראלי.

    אני רוצה להתחיל הפעם, ברשותכם כמובן, מהסוף (אם אתם לא מסכימים לי, אתם מוזמנים לדלג על הפסקה ולחזור אליה מאוחר יותר). סקירה קצרה של קטגוריית הסופר מיני מגלה שיש שתי מכוניות אשר שקולות לאיביזהAM5  - מיצובישי ספייס סטאר ופיג'ו 208. השוני מגיע כאשר בוחנים את המפרט של השתיים אל מול זה של האיביזה. הספייס סטאר מציגה ממדים שנמצאים בטווח האפור שבין קטגוריית המיני לבין קטגוריית הסופר מיני ולמרות רשימת אבזור ארוכה מאוד, איכות החומרים שלה היא לא מה שהייתי מכנה "השורה הראשונה". שתיהן גם מגיעות עם מנוע 1.2 ליטר אנמי למדי ותיבת הילוכים רציפה (מיצובישי) או רובוטית חד-מצמדית (פיג'ו) שלא בדיוק מהוות את חוד החנית בכל הנוגע לזריזות, ספורטיביות, או חיבה מהצרכן הישראלי, האיביזה מציעה כמעט באותו מחיר מנוע 1.2 מוגדש טורבו ותיבה כפולת מצמדים. אז אם משקללים את הנתונים האלה, הרי שהאיביזה אמורה להיות בלי שום צל של ספק העסקה הטובה ביותר בשוק הרכב הישראלי בכלל ובקטגוריית הסופר מיני בפרט.

    האמת היא שאת מבחן הדרך של האיביזה התחלתי קצת מבולבל. בעוד שהמפרט של האיביזה מספר על רשימת אבזור צנועה מאוד, רכב המבחן קיבל את פניי כשהוא עוטה חישוקים קלים ומעוצבים, ועל הפגוש האחורי רשמתי לעצמי גם את נוכחותם של חיישני רוורס. שאר הרכב הוא "כפי שפורסם" - עם מראות צד שחורות וידיות דלתות שחורות, בלי פנסי ערפל, ובאופן כללי נראה מעט עצוב ועני. לא בדיוק התדמית הספורטיבית והצעירה שסיאט מנסה לשדר. אבל היי, תמורת 79 אלף שקלים אפשר לסלוח לה.

    רגע רגע רגע. אבל אמרתי שהיא עולה 86,000. אז מה פתאום 79 עכשיו? העניין הוא שבזמן העריכה הסופית של הכתבה, נכנסתי לאתר האינטרנט של סיאט כדי לאמת כמה דברים. כבר בדף הבית מופיעה פרסומת ענקית שמספרת על מחיר של 79,900 ש"ח. לחיצה על הפרסומת מובילה לדף בו כתוב שמחיר המחירון של הדגם הוא 84,900 ש"ח ואילו כניסה למחירון של סיאט מראה שמחיר המחירון הוא 85,900 ש"ח. מבולבלים? גם אנחנו.

    הכניסה לתא הנוסעים המשיכה את הבלבול. מערכת מולטימדיה, דיבורית בלוטות', מצלמת רוורס, מעמד לטלפון הנייד, ואפילו מערכת איתורן save ומערכת ניווט. על כל אלו אני לא זוכר שקראתי במפרט. הקאץ' כאן הוא שאם תרצו באמת לעשות את עסקת חייכם, תצטרכו לוותר על כל הפריטים הללו, ולהסתפק בכיסויי פלסטיק על הגלגלים (טאסות), מערכת שמע בסיסית ובשביל דיבורית תאלצו לטחוב את הטלפון למקומות יצירתיים. לא רוצים לוותר? חשבתי ככה. תוסיפו עוד 6,000 ש"ח לחבילת קומפורט שכוללת את פריטי האבזור ו-2,400 ש"ח נוספים לגלגלי הסגסוגת.

    אבל אם תעלם לרגע - ובשאר המבחן - מהמצג הלא-כל-כך אמין שמשדר רכב המבחן אל מול האיביזה שתוציאו מהסוכנות, נגלה מכונית לא רעה בכלל. איכות החומרים בתא הנוסעים היא ממש לא פאר היצירה, אבל היא גם לא תגרום לכם להרגיש כאילו שילמתם על משהו שלא קיבלתם. ההגה חף מכפתורים, ולא תמצאו אפילו פיסת עור אחת לרפואה. מצד שני הפלסטיקה מוצקה (אם כי לא ממש נעימה) המושבים זהים לחלוטין לאלה שבשאר הגרסאות ומציגים את הנוסחה הגרמנית המצויה של "די קשיח אך די נוח". עם בסיס גלגלים צנוע של 247 ס"מ, המרווח מאחור לא מזהיר. אך זה גם הסיפור בכל איביזה מאז הוצג הדור הנוכחי בשנת 2009, או לצורך העניין בפאביה הנוכחית א הפולו החדשה שעולות לא מעט אלפי שקלים יותר. תא המטען מציע נפח סביר בהחלט אם כי לא שובר מוסכמות של 292 ליטרים שנמצאים במחצית העליונה של הקטגוריה.

    אבל יש מקום אחד בו סיאט לא עשתה ולו פשרה אחת באיביזה AM5, מתחת למכסה המנוע. שם תקבלו ממש את אותה יחידת הנעה כמו באיביזה FR, או באחות הגדולה, לאון, בפולקסווגן גולף ואפילו בסקודה אוקטביה ופולקסווגן ג'טה. 1.2 ליטר מוגדשים טורבו עם הספק של 105 כוחות סוס ו-17.5 קג"מ של מומנט אשר משודכים לתיבה רובוטית כפולת מצמדים שעובדת (כשעובדת) פשוט מצויין.

    המנוע מושך מעולה ומציע את שיא המומנט כבר ב-1,550 סל"ד, והתיבה מעבירה הילוכים בהרף עין כשתרצו להאיץ מהר, או תדלג להילוך השביעי כשתרצו צריכת דלק טובה בשיוט. אין ספק שמדובר פה באחד השילובים היעילים והטובים בעולם הרכב, והראייה לכך היא זמן תאוצה של 9.7 שניות מאפס למאה לצד צריכת דלק מוצהרת של 19.2 ק"מ לליטר. במהלך המבחן אמנם נמדדה צריכת דלק פחות טובה משמעותית (12.5 קילומטר לליטר), אך החשודים העיקריים בנתון המפוקפק הם תוואי המבחן שכלל בעיקר נסיעת עירונית פקוקה, אופי נהיגה שלא בדיוק היה מוטה חסכון ורכב מבחן עם מנוע בתולי שגמע פחות מ-700 ק"מ כאשר הוחזרו המפתחות לסוכנות.

    למרות החסכון המשמעותי במחיר הרכישה, טוב לדעת שלא חסכו על האיביזה AM5 בגזרת הבידוד. היא מציגה אופי דומה מאוד לגרסאות היקרות יותר בכל סוגי הכבישים. היא נוחה באותה מידה, מבודדת באותה מידה ולמעשה, אם תקפידו להסתכל מחוץ לחלון ולא על הדשבורד בזמן שאתם נוהגים (רעיון לא רע גם בלי קשר), קשה לי להאמין שתרגישו בכלל שאתם נוסעים "בגרסה הזולה".

    סיאט איביזה AM5 - סיכום

    סיאט איביזה AM5 היא מכונית שאני מאוד חצוי לגביה. מצד אחד, מדובר על מכונית שמרגישה זולה ונראית זולה, ואם נכניס למשוואה את העובדה שבמחיר שלה - 94,400 ש"ח עם התוספות איתן הגיע רכב המבחן או 86,000 ש"ח בלעדיהן - אפשר לקנות מכונית סופר מיני כמעט חדשה אך טובה משמעותית (לצורך העניין איביזה FR בציר 2013) הרי שלא מדובר בעסקה כה מרשימה.

    אבל אם אתם ממש רוצים רכב חדש (ואני לגמרי מבין אתכם), חייבים לקרוע את הניילונים ומוכרחים לראות את רשיון הרכב כשלצד השם שלכם כתוב "בעלים קודמים: 00", קשה לי מאוד למצוא מכונית שהייתי מעדיף עליה. כי למרות שהיא די דלה באבזור והקונסולה המרכזית לא תפיק צלילים של אבטיח לא בשל כשתתופפו עליה עם האצבעות, היא עדיין מציעה את אחד משילובי המנוע-גיר הטובים בתעשייה, היא זריזה וחסכונית, נוחה בעיר ונעימה בשיוט בינעירוני ובסך הכל, בתור מכונית ולא אמצעי בידור, היא בכלל בכלל לא רעה.

    לדף הדגם של סיאט איביזה בקטלוג הרכב של CarsForum.
    למפרט הטכני המלא של סיאט איביזה AM5.

    סיאט איביזה AM5

    dddd