תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מרצדס
  • מרצדס GLA
  • מרצדס GLA – מבחן דרך

    מרצדס GLA

    מה קורה כשמרצדס עושה ג'יפון עירוני קטן? לתשובה קוראים GLA, ג'יפון המבוסס על פלטפורמת ה-A קלאס ואמור להיות אח קטן ל-GLK ול-G. לקחנו אותו לנסיעת מבחן.

    • 16-10-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    אי שם בשנת 2011 נפל דבר במרצדס. מישהו שם לב שיצרניות רכבי היוקרה הגרמניות האחרות, כלומר במוו ואודי, מתחילות למכור יותר רכבים על חשבונה של מרצדס. זה לא קרה בגלל שמרצדס הפסיקה לייצר רכבים טובים. זה קרה בגלל מבחר דגמים מצומצם מידי, או ליתר דיוק – העדרם של דגמי כניסה קטנים. כן, למרצדס הייתה אז את סמארט, אבל היא הייתה קטנה מידי ודו-מושבית. היה לה אז את הדור השני של ה-A קלאס, אבל הוא היה קצת יותר מידי שימושי וקצת פחות מידי אופנתי.

    במרצדס ניגשו אל שולחן התכנונים ופיתחו משפחה חדשה של דגמים – A קלאס חדשה, B קלאס חדשה, דגם חדש לחלוטין בשם CLA ודגם חדש נוסף בשם מרצדס GLA. המשותף לכולם היא הפלטפורמה החדשה, פלטפורמה מודולרית וחדשה לחלוטין לרכבי הנעה קדמית. בעוד ה-A קלאס היא האחות הקומפקטית במשפחה, ה-B קלאס היא האחות השימושית וה-CLA היא האחות עם תא המטען הנפרד – מרצדס GLA, בו אני נוהג היום, הוא האח הג'יפוני. הוא אמור לתת לכם קצת מהניחוח של ה-ML וה-GLK היוקרתיים במחיר שמתחיל בכ-250 אלף ₪. שווה?

    מרצדס GLA

    מרצדס GLA הוא אמנם "ג'יפ של מרצדס" אבל מידותיו קומפקטיות למדי. אם נעזוב לרגע את נתוני המידות הרשמיים (תוכלו למצוא אותם בקטלוג הרכב המפורט שלנו), נגלה תא נוסעים צפוף למדי. המושב האחורי למשל מזכיר במידותיו מכוניות קומפקטיות של לפני עשור, ואם אתם בונים על הסעה תכופה של אורחים מבוגרים דעו שיהיה להם מעט צפוף שם. מלפנים יש כמובן קצת יותר מקום, אבל גם שם יש בעיה ונהגים בגובה ממוצע ומעלה עלולים לגלות שהקרחת שלהם מלטפת את תקרת הרכב. הפתרון הוא להנמיך את מושב הנהג, אבל אז המושב הופך לקרוב מידי לרצפת ותנוחת הישיבה הופכת לפחות נוחה.

    אם נלך עוד טיפה אחורה, אל תא המטען, נגלה תא מטען חביב למדי בגודלו (421 ליטרים) ושימושי למדי. אין כאן גלגל רזרבי אלא צמיגי Run-flat שאמורים לאפשר לכם להמשיך בנסיעה גם במקרה של פנצ'ר. אבל שימו לב – אלו לא צמיגים זולים להחלפה במידת הצורך ומחירם יכול להגיע גם לפי שניים ממחירו של צמיג רגיל. מי שיקנה את גרסת ה-Off-Road (שמצוידת גם בהגבהה קלה למתלים) וירצה לרדת לשטח יצטרך גם כן לתת על דעתו על נושא הצמיגים.

    מרצדס GLA

    תא הנוסעים של מרצדס GLA איכותי ונעים לשהייה ובהחלט אינו מבייש את סמל הכוכב שהוא נושא. האיכות הכללית כאן גבוהה מאוד ולמעט שתי נקודות ספציפיות מאוד (פס הקישוט הכסוף שרץ לרוחב הקונסולה והמסגרת הפנימית של לוח השעונים) איכות ההרכבה והחומרים מעולה. ההשקעה באיכות החומרים הגיעה גם לפינות נסתרות כמו תא הכפפות או תא אכסון המשקפיים, שעטופים גם הם בבד נעים למגע. אפילו ריפוד תא המטען הוא לא מהסוג הפשוט, כמו שאפשר למצוא במשפחתית מן השורה.

    רמת האבזור Urban בה אני נוהג אינה גבוהה באופן חריג. כשחושבים על זה, אין כאן שום דבר שלא ראיתי כבר ברכבים שעולים בערך חצי. מערכת מולטימדיה עם מסך מגע אפשר למצוא היום בכל משפחתית מודרנית מן השורה. מושב נהג עם כיוון חשמלי יש גם בגרסה המעודכנת של יונדאי i35. גג שמש יקבל כל מי שיזמין סיאט לאון עם "חבילת ההשקה". אפילו המראות המתכהות חשמלית או פנסי הקסנון שמשולבים עם תאורת ה-LED לא ממש מלהיבות אותי.

    מה שכן מלהיב זה עושר האבזור. אמנם כל אחד מהפריטים האלו קיימים ברכבים זולים יותר, אבל אף אחד מהם לא יגיע כשהוא עמוס בכולם גם יחד. הוסיפו לזה את הפרמיה הידועה שאתם מוסיפים כשאתם קונים ג'יפון (ע"ע ניסאן ג'וק מול ניסאן מיקרה) ובעיקר את התחושה המאוד מאוד איכותית ומפנקת שמשדר תא הנוסעים – וקיבלתם בכל זאת סוג של הצדקה. בסעיף האבזור ראוי גם לציין את ציון הבטיחות הגבוה שקיבל ה-GLA במבחני הריסוק של ה-EuroNCAP, עם חמישה כוכבים ו-96 אחוזי הגנה על מבוגרים.

    מרצדס GLA

    נסיעת המבחן שעשיתי עם מרצדס GLA הייתה בגרסת ה-GLA200 שמצוידת בהנעה קדמית ובמנוע ה-1.6 ליטר טורבו-בנזין שמפיק 156 כוחות סוס. ביחד עם תיבת ההילוכים כפולת המצמדים (7 הילוכים) מתקבלים ביצועים טובים מאוד שגם גובו בצריכת דלק סבירה למדי (כ-11 קילומטרים לליטר בנסיעה משולבת). אבל בנסיעה עירונית מתגלה הססנות מסוימת מצד תיבת ההילוכים, שלעיתים משלבת הילוך בצורה לא מספיק חלקה.

    המשך נסיעה מגלה שתי בעיות נוספות, משמעותיות יותר. הראשונה קשורה לנוחות הנסיעה, שאינה מספיק טובה. מרצדס נפלה כאן במקום בו נפלו יצרניות רכב נוספות כשהסבו מכונית קומפקטית לג'יפון והקשיחה יתר על המידה את המתלים. התוצאה היא אמנם מכונית שמספקת התנהגות כביש טובה למדי, אבל מהצד השני מתקבלת מכונית קשיחה למדי. כניסה לבור ביוב ישראלי, כזה שהמכסה שלו קצת יותר מידי גבוה או קצת יותר מידי נמוך, גורמת לתחושה של ריסוק מצד המתלים. על כבישים סלולים היטב זה כמובן מרגיש הרבה יותר טוב, אבל זאת כבר חוכמה הרבה יותר קטנה.   

    הבעיה השנייה קשורה לבידוד הרעשים ובאופן יותר ספציפי אל בידוד רעשי המנוע. בסל"ד גבוה הוא נוכח יתר על המידה בתא הנוסעים ומורגש חספוס מסוים ורעד קל בתא הנוסעים. יש שיגידו שזה נסבל ויש שיגידו שזה מעניק לרכב אווירה ספורטיבית, לדעתי מדובר בפספוס. ביחד עם נוחות הנסיעה, מדובר במשהו שמתאים לדגמים ספורטיביים יותר של מרצדס ולא לדגם עירוני באופיו.

    מרצדס GLA

    מרצדס GLA – סיכום

    אין לי שמץ של ספק שמרצדס GLA הוא ג'יפון איכותי למדי, הרבה יותר מכל ג'יפון עממי מקביל בגודלו. אין ספק שגם המחיר עממי, עד כמה שאפשר להשתמש במילה הזאת ביחס למרצדס. GLA בסיסי ללא מערכת הנעה כפולה יעלה לכם "רק" פי שתיים ממה שתעלה לכם מכונית משפחתית "שגרתית"" כמו יונדאי i35 או מיצובישי לנסר וזה אומר שבתוך 3 שנים בערך תוכלו לרכוש אותו כמשומש במחיר של רכב משפחתי חדש.

    האם הוא גם נותן יותר? בהחלט כן, השאלה היא האם היותר הזה נמצא במקום בו אתם מחפשים אותו. עם מחיר של 275 אלף ₪ (לרכב המבחן), אפשר לחשוב על לא מעט רכבים שימושיים יותר ומרווחים יותר, אם זה מה שמעניין אתכם. במחיר הזה יש גם כמה מתחרים ישירים לא קלים בכלל – קאדילק SRX שגדול יותר ומגיע עם מנוע V6 חזק יותר, אודי Q3 שבגרסת הבסיס שלו זול בכ-20 אלף ₪ מגרסת הבסיס של ה-GLA ואפילו ה-X1 של במוו שזול גם הוא מהמרצדס הנ"ל.

    אז איפה מסתתר ה"יותר" של ה-GLA? בעיצוב החיצוני הנאה אך לא אגרסיבי יתר על המידה, בתא הנוסעים המרשים באיכותו וכמובן בסמל הכוכב הגדול שמותקן בחזית הרכב. אין מה לעשות, הוא עושה את שלו.

    מרצדס GLA בקטלוג הרכב של CarsForum
    מרצדס GLA - מפרט טכני להורדה

    מרצדס GLA

    dddd