תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מה ההבדל בין רכב ממושכן, משועבד ומעוקל?

מה ההגדרה של רכב משועבד? מה עושים עם רכב מעוקל ואיך מעבירים בעלות על רכב ממושכן? מדריך קטן על המונחים שיכולים לעשות לכם כאב ראש גדול

  • 14-10-2014
  • מאת: מערכת CarsForum | צילום: FreeImages.com

אחרי שבדקתם מאות מודעות בלוחות, ביליתם עשרות שעות של פגישות עם מוכרים פוטנציאליים והוצאת אלפי שקלים על בדיקות רכב לפני קנייה, מצאתם את האחת. יד ראשונה מרופא, קילומטראז' נמוך, שמורה ומטופחת ואפילו בלי שפשושי חניה על הפגוש, מגיעים לסניף הדואר ומגלים - הרכב משועבד. מה עושים?

נתחיל מההתחלה, מה ההגדרה של רכב ממושכן, מה ההבדל בינו לבין רכב משועבד או רכב מעוקל ומה עושים במצב שנתקלים ברישום בסניף הדואר.

ברמת העקרון, רכב משועבד ורכב ממשוכן הם כמעט זהים, שניהם רכבים שנרכשו על ידי רוכש פרטי או חברה בע"מ בעזרת הלוואה מבנק, אדם פרטי או גוף אחר. לאותו המממן קימת הזכות לתבוע את השעבוד - ובעצם כך את הבעלות על הרכב - במידה וההלוואה לא שולמה במלואה תוך הזמן שהוסכם במועד מתן ההלוואה.

אז מה ההבדל?

ההבדל העיקרי הוא ברישום וברמת הזהירות הנדרשת מהקונה. בעוד רישום המשכון מתבצע מול רשם המשכונות, והוא מהווה הלכה למעשה אישור מהמדינה על כך שלגוף שהוא אינו הבעלים הרשום של הרכב יש זכות לתבוע את הבעלות עליו, עצם רישום המשכון לא מונע את העברת הבעלות על הרכב, לכן אם תוותרו על הבדיקה אתם עלולים למצוא את עצמכם עומדים מול פקידי ההוצאה לפועל ומנסים להסביר להם למה אתם ממש לא רוצים שהם יקחו את המכונית החדשה שבדיוק קניתם.

מאידך, רישום השעבוד מתבצע מול משרד הרישוי והוא מונע את העברת בעלות של הרכב כדי למנוע מצב בו מישהו לוקח הלוואה על מנת לקנות רכב, מוכר את הרכב ו"נעלם עם הכסף" או מצב המתואר בפסקה הקודמת. הבעיה היא, כאמור, שעצם רישום המשכון לא מונעת את ביצוע העברת הבעלות ועל כן כחלק מרישום המשכון, מתחייב הנושה (הגוף אליו הרכב משועבד, לצורך העניין הבנק) לבצע את רישום השעבוד גם במשרד הרישוי.

שעבוד רכב

לרכב מעוקל יש למעשה שני שלבים - עיקול ברישום ועיקול בפועל. רכב אשור מעוקל ברישום, הוא רכב שבעליו חייב כספים לגורם כלשהו ולא פרע את החוב לאחר התקופה שהוסכמה בחוזה. רישום העיקול מתבצע על ידי הגוף הנושה בהוצאה לפועל והוא בעצם מהווה שלב אחד לפני עיקול בפועל, בו הרכב נלקח מהבעלים.

ומה עושים עם כל הידע הזה?

רישום השעבוד, כמו גם רישום עיקול, מופיעים בתחתית רשיון הרכב, ועל כן קל יחסית להמנע מנסיון קנית רכב משועבד או מעוקל והגעה למצב בו אתם עומדים בסניף הדואר והעברת הבעלות אינה מתאפשרת. מאידך, רישום המשכון מופיע אך ורק במאגר של משרד רשם המשכונות והאחריות על ביצוע הבדיקה מוטלת עליכם בלבד. אל המאגר ניתן לגשת אליו אתר האינטרנט למשכונים שנרשמו בשנת 1995 או אחריה, או בפניה בעזרת טופס למשכונים שנרשמו לפני כן. את הבדיקה ניתן לעשות גם בסניף הדואר במעמד העברת הבעלות אולם עלות הבדיקה בדואר גבוהה יותר ואנחנו ממליצים לבצע אותה מבעוד מועד על מנת למנוע אי נעימויות, בזבוז זמן ובזבוז כסף.

אין צורך לבצע בדיקה מיוחדת לעיקולים, שכן במידה והרכב מעוקל (ברישום או כמובן בפועל) העברת הבעלות בדואר לא תתאפשר כלל. אותו הכלל נכון גם בעבור שעבודים לרכב - אין צורך לבצע בדיקה מיוחדת שכן במידה והרכב משועבד אין אפשרות להעביר עליו בעלות בדואר.

dddd