תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

על מנוע, גלגל ומה שביניהם

מה הקשר בין צריכת דלק למנוע, לגלגלים ולאופי הנסיעה (עירוני או בין עירוני)? מדריך קצר בנושא צריכת דלק.

  • 14-09-2014
  • מאת: תוכן שיווקי | צילום: freeimages.com

חישוב צריכת דלק מתבצע בין היתר לפי נתוני המנוע והגלגלים. יחד עם זאת, נסיעה לא נכונה, האצות לא צפויות וגם חלונות פתוחים משפיעים על הצריכה ומגדילים אותה. נתוני הצריכה המפורסמים על ידי היצרנים מבוססים על תנאי מעבדה בלבד. נתונים אלו אינם מביאים בחשבון התנגדות של רוח או תוואי דרך והם לא תמיד מייצגים את המציאות בצורה נאמנה למקור.

קיימים שני תקנים מקובלים לבדיקת תצרוכת דלק של רכבים ובהם משתמשים למען האחידות: התקן האירופאי והתקן האמריקאי. רוב כלי הרכב בישראל שייכים לסטנדרט האירופאי וזהו גם תו התקן הרלוונטי עבורם, כאשר המטרה היא לייצר סינרגיה אידיאלית בין המנוע, הגלגלים וכמות הדלק בכל נסיעה. בראש ובראשונה, יש להזכיר כי הסטנדרט האירופאי נכתב בשנות ה-70 אולם עבר לא מעט שינויים והתאמות. הוא כולל קובץ הנחיות ותקנות המתארות כיצד יש לבדוק בתוך מעבדה את הצריכה של כל רכב. שנית, הבדיקה נעשית על גבי דינמומטר ולפני שהיא מתחילה נדרש הרכב לגמוע בערך 3,000 ק"מ. המטרה של הנסיעה על הדינמוטר היא לדמות את פעילות המנוע ולאפשר לגלגלים להביא לידי ביטוי את המומנט והעוצמה של הרכב. מעבר לכך, במהלך הבדיקה ישנה התייחסות מיוחדת לכמות הפחמן הנשרפת. הבדיקה מחולקת לנסיעה עירונית ונסיעה בינעירונית המשפיעות בין היתר על הדלק.

צריכת דלק

מה צריך לדעת על המנוע והגלגל?

רכבים מקבלים את אספקת האנרגיה הדרושה להם מתוך שריפת בנזין, סולר או טעינה ממערכת החשמל. לעיתים פועל המנוע גם על בסיס אנרגיה סולארית, אולם שיטה זו עדיין לא נמצאת בשימוש נרחב. מנוע המכונית הנפוץ נקרא מנוע בעירה פנימית והוא מופעל על בנזין או סולר. המנוע בנוי לרוב מ-4 בוכנות, כאשר כל בוכנה נעה בתוך צילינדר בין נקודה מתה עליונה ונקודה מתה תחתונה. הקשר בין רמת הצריכה של הרכב לבין המנוע נובע מתנועת הבוכנה: תנועה זו נגרמת מלחץ שנוצר על ידי הצתת תערובת של דלק ואוויר.

גם הצמיגים משפיעים על תצרוכת הדלק שלה רכב באופן שאינו מוכר לרוב הנהגים. צמיגים שחוקים ללא אחיזת כביש מחייבים את הרכב לשרוף כמויות גדולות יותר של דלק, בעוד צמיגים חדשים המתאימים להיקף הגלגל עוזרים להשיג את המטרה ההפוכה. בנוסף, לגלגלים יש משמעות בטיחותית רבה. הגלגלים קובעים את היציבות של הרכב ואת יכולת התגובה של הנהג.

הבדלים בין נסיעה עירונית ובינעירונית

ההשפעה של המנוע והצמיגים רלוונטית גם במהלך נסיעה עירונית ובינעירונית. הבדיקה בנסיעה עירונית מתבצעת כאשר הטמפרטורה מגיעה לרף של 20-30 מעלות. נסיעה כזו מתחילה כאשר המנוע קר וכוללת תאוצות, האטות ונסיעה במהירות קבועה. מנגד, נסיעה בינעירונית נערכת במהירות קבועה. כמו כן, המרחק הדרוש לבדיקה של נסיעה עירונית הוא 4 ק"מ לעומת 7 ק"מ בנסיעה בינעירונית.

dddd