תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה אוקטביה סטיישן
  • סקודה אוקטביה סטיישן – מבחן דרך

    סקודה אוקטביה סטיישן

    משפחת האוקטביה של סקודה מתרחבת עם גרסת סטיישן חדשה עם תא המטען הגדול בקטגוריה. האם זו המכונית המשפחתית המושלמת? מבחן דרך.

    • 07-09-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    שנה חלפה לה מאז הושקה בישראל סקודה אוקטביה החדשה ועכשיו נוחתת לה בישראל גרסת הסטיישן של האוקטביה. שנה זה די והותר זמן כדי לחזור רגע אחורה ולבדוק מה בעצם קרה בשוק מאז הושקה המכונית. במהלך השנה הזו אנחנו הספקנו לפגוש את האוקטביה, שהיא כנראה המכונית החשובה ביותר בהיצע הדגמים הישראלי של סקודה, בשלל גרסאותיה – גרסת ה-1.2 ליטר הבסיסית, גרסת ה-1.4 ליטר הבכירה ואפילו עשינו מסע ארוך ברחבי הארץ עם גרסת ה-RS המרשימה. בין לבין גם הספקנו להפגיש את האוקטביה עם שתים ממתחרותיה העיקריות – טויוטה קורולה ומאזדה 3.

    האוקטביה זכתה אצלנו במקום הראשון וקטפה את התואר המשפחתית הטובה ביותר. אבל במבחן התוצאה, כנראה שטעינו. דווקא הקורולה, שזכתה אצלנו במקום השני, היא המנצחת הגדולה במבחן התוצאה עם למעלה מ-16,700 רכבים שנמכרו במהלך השנה האחרונה. גם המאזדה 3, שאנחנו קצת פחות אהבנו, נמכרה טוב מהאוקטביה עם כ-6,300 מסירות בשנה האחרונה. והאוקטביה? היא תסתפק ב-5,800 מסירות צנועות ובמקום השלישי במבחן התוצאה. האם גרסת הסטיישן החדשה היא בדיוק מה שהאוקטביה צריכה כדי לסגור את הפער?

    סקודה אוקטביה סטיישן

    סקודה אוקטביה סטיישן, או "אוקטביה ספייס" בשמה הרשמי, שומרת על המפרט הטכני המוכר מדגמי הסדאן. השלדה היא אותה שלדה, כלומר אותה פלטפורמה MQB מוכרת של הקבוצה שמשמשת שלל דגמים. אפילו הממדים זהים כך שלמרות המראה ה"גדול", גודלה של האוקטביה סטיישן זהה לחלוטין לאוקטביה סדאן בכל ממד שרק תחפצו – אורך, רוחב, גובה או אורכו של בסיס הגלגלים. רמז קטן להבדל שכן קיים אפשר למצוא בנתון הנפח של תא המטען – 588 ליטרים בסטיישן לעומת 568 ליטרים בסדאן.

    20 ליטרים זה לא הבדל גדול במיוחד אבל אל תתנו למספרים להטעות אתכם. אם תא המטען של האוקטביה ה"רגילה" מרשים בגודלו ומאוד מאוד שימושי, אז באמת שקשה לחשוב על סופרלטיב שיתאים לגרסת הסטיישן. עצום? ענק? מטורף? תבחרו אחד מהם, הוא כנראה יתאים. בתא המטען הזה יהיה לכם מספיק מקום בשביל כל ציוד שאי פעם תצטרכו לקחת לטיול משפחתי ועוד יישאר לכם מקום. אם במקרה יום אחד תחליטו שאתם הופכים לשיפוצניקים או סתם צריכים להוביל איזו דירה קטנה, תוכלו לקפל את המושב האחורי ולקבל נפח הטענה עצום שהוא בקנה מידה של מכונית מסחרית קטנה – 1,718 ליטרים. קצת חבל שהרצפה של תא המטען לא יוצרת משטח אחיד עם סף הדלת, מה שאומר שאם יש חפץ כבד בתחתית תא המטען צריך להרים אותו החוצה ואי אפשר פשוט לגרור אותו.

    סקודה אוקטביה סטיישן

    עוברים קדימה, אל תא הנוסעים של סקודה אוקטביה סטיישן. גם כאן, הוא דומה עד כדי זהה לזה של גרסת הסדאן עם הבדלים קלים שבקלים. זה לא דבר רע, באופן כללי, שכן הדור הנוכחי של האוקטביה ביצע קפיצת מדרגה מרשימה למדי בכל הקשור לאיכות החומרים וההרכבה. החומרים רכים ונעימים למגע. איכות ההרכבה טובה ואין קרקושים מיותרים מתא הנוסעים. העיצוב נאה ומודרני. כך שהתחושה בסך הכל, די טובה.

    קצת חבל שגם כאן רמת האבזור הבסיסית (Ambition) אינה מרשימה. היא כוללת את המינימום המקובל בקטגוריה ולא הרבה מעבר. יש כאן מערכת שמע מקורית עם מסך מגע צבעוני, איכות שמע מצוינת, דיבורית בלוטות' מקורית ושקע USB מקורי (שתמיד כל כך חסר בדגמים של אאודי). יש כאן בקרת שיוט, 7 כריות אוויר, מערכת עזר לזינוק בעליה ופסי גגון. אבל לא הייתי מתנגד להפעלה אוטומטית של פנסי החזית והמגבים, בקרת אקלים במקום המזגן המכאני הפשוט או קיפול מראות חשמלי. פריטי אבזור אלו הם כבר סטנדרט אצל המתחרים וחבל שהם עוד לא הגיעו לסקודה.

    מושב הנהג נוח מאוד ונעים גם לנסיעות ארוכות. הוא מתכוון לגובה וביחד עם הגה שמתכוון גם לגובה וגם למרחק אין שום בעיה למצוא תנוחות נהיגה נוחה. גם המושב האחורי נוח למדי והוא מציע מרווח מצוין בכל פרמטר אפשרי. תצורת הסטיישן מסייעת לשיפור מרווח הראש, כיוון שהיא מאפשרת לתקרה לשמור על גובה אחיד ולא להשתפל כלפי מטה כמו בדגם הרגיל. ביחד עם מרווח הברכיים העצום, משענת היד המרכזית ופתחי המיזוג האחוריים – התחושה במושב האחורי היא כמו במכוניות מקטגוריה אחת למעלה.

    סקודה אוקטביה סטיישן

    סקודה אוקטביה סטיישן מוצעת בשלב זה עם מבחר של שלושה מנועי בנזין ודיזל אחד. אנחנו קיבלנו לנסיעת המבחן את גרסת ה-1.2 ליטר הבסיסית, שבעזרת מגדש טורבו מפיקה 105 כוחות סוס וכמעט 18 קג"מ של מומנט. את המנוע הזה, ביחד עם תיבת ההילוכים כפולת המצמדים DSG7, פגשנו בלא מעט מהדגמים של היצרנית והוא עמוד השדרה של הקבוצה בשלב זה. המנוע הזה לא מספק ביצועים מרטיטים, בטח שלא באוקטביה הגדולה והכבדה (1,277 קילוגרמים) אבל הוא מספק בדיוק את הביצועים שצריך ברכב משפחתי סולידי. לא מהיר מידי, לא איטי מידי. ככה הוא באמצע.

    צריכת הדלק של גרסת הסטיישן לא פחות ממרשימה. אני מדדתי כ-13.5 קילומטרים לליטר בנסיעה משולבת עם נטייה קלה לבין עירוני ועם מערכת ה-Start&Stop כבויה. נהגים עם רגל קלה משלי, שיסכימו להפעיל את ה-Start&Stop ולוותר על המזגן ברמזורים, יוכלו לגרד בוודאי עוד קילומטר או שניים יותר לליטר – וזה כבר הישג מרשים שמגרד מלמטה את נתוני צריכת הדלק של טויוטה אוריס סטיישן ההיברידית.

    כיול המתלים מוצלח מאוד ובזמן נסיעה משדרת האוקטביה סטיישן תחושה בוגרת ואיכותית מאוד. המתלים מעט נוקשים, אך רוב הזמן נוחות הנסיעה בסדר גמור. על כבישים משובשים במיוחד היא מעט נוקשה וקופצנית, אך על כבישים טובים יותר ובמיוחד מחוץ לעיר היא בסך הכל בסדר גמור. גם התנהגות הכביש היא בסך הכל בסדר גמור. אין כאן ריגושים מיותרים, אלא תחושה של מכונית בוגרת שאוחזת היטב את הכביש ומרגישה נשלטת מאוד גם בנהיגה מהירה. מי שקצת מקלקלים את התחושה הבוגרת הם הצמיגים, או ליתר דיוק הרעש שהם עושים בתא הנוסעים בזמן נהיגה על אספלט שאינו איכותי. קצת חבל, כי הבידוד של שאר הרעשים מעולה ורק רעשי הצמיגים בולטים כאן לרעה.

    סקודה אוקטביה סטיישן

    סקודה אוקטביה סטיישן – סיכום

    ללא ספק, האוקטביה סטיישן החדשה היא סטיישן שימושית וטובה מאוד, בין הטובות שאפשר למצוא היום בארץ. היא מרווחת מאוד, גם במושב האחורי וכמובן שבתא המטען העצום. מנוע הטורבו-בנזין שלה מספק ביצועים טובים וצריכת דלק מעולה. רמת האבזור מעט מאכזבת, אבל בסך הכל נדמה שלא חסר כאן שום דבר מהותי מאוד אלא רק כמה זוטות שהיו עושות את החיים לקצת יותר יפים.

    ועכשיו מגיע ה-"אבל", וזה אבל גדול מאוד. אבל – היא יקרה מידי. גרסת הבסיס בה נהגנו (1.2 ליטר אוטומט ברמת הגימור Ambition) עולה 134,500 ₪ וזה כ-6,500 ₪ יותר ממה שתעלה לכם למשל קיה סיד סטיישן. המחיר של האוקטביה גם קרוב מידי למחיר של רנו מגאן דיזל או טויוטה אוריס סטיישן היברידית וזאת בעיה לא קטנה. מי שלוקח את הרכב בליסינג יעדיף כנראה את הסיד הזולה יותר, שכן היתרון של האוקטביה בצריכת הדלק לא בא לידי ביטוי למי שיש לו דלקן מהעבודה. מי שמחפש צריכת דלק נמוכה יוכל לקבל באותו הכסף את המגאן או האוריס שיהיו חסכוניות עוד יותר, אך גם מעט צפופות יותר. הלקוח הפרטי צריך גם לקחת בחשבון שהאוקטביה היא היחידה מבין כל הרכבים שהוזכרו שמגיעה עם שנתיים אחריות בלבד, לעומת שלוש שנים אצל האחרות. הגיע הזמן שסקודה תיישר קו עם האחריות המקובלת בשוק.

    סקודה אוקטביה סטיישן בקטלוג הרכב של CarsForum
    סקודה אוקטביה סטיישן - מפרט טכני

    סקודה אוקטביה סטיישן

    dddd