תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • אופל
  • אופל מריבה Cross Van
  • אופל מריבה Cross-Van – מבחן דרך

    אופל מריבה Cross Van

    יצאנו לבדוק האם תצורת הדלתות הייחודית של אופל מריבה Corss-Van היא הגימיק היחיד שיש מאחורי הרכב הזה, או שאכן מדובר בבשורה של ממש בשוק הרכבים המשפחתיים בישראל. מבחן דרך.

    • 20-07-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    השם אופל מריבה מסתובב כבר די הרבה זמן על שפתותיהם של אנשי אופל בישראל. הדור הנוכחי של המיקרו-וואן החביב הזה הושק כבר בשנת 2010 אבל לאופל לקח לא מעט זמן לשדך לו תיבת הילוכים אוטומטית, שנדרשת כל כך בשוק הישראלי. אבל גם אחרי שקיבל את אותה תיבת הילוכים אוטומטית, אי שם באמצע שנת 2012, עדיין לא מיהרו אנשי אופל להביא אותו לישראל. אבל כמו שסבתות תמיד אומרות, עדיף מאוחר מאשר אף פעם. ואם כבר מאוחר אז עדיף שיהיה גם עם מחיר אטרקטיבי – 112 אלף ₪.

    מיקרו-וואנים קטנים מעולם לא זכו להצלחה אדירה בשוק המקומי. קשה מאוד לשכנע את הלקוח המוסדי לזנוח את תצורת הסדאן 4 דלתות לטובת תצורות מרכב אחרות. בשנת 2009 הצליחה יונדאי לשכנע חלק נכבד מהלקוחות לזנוח את הסדאן לטובת סטיישן, כשהשיקה בארץ את ה-i30cw כאלטרנטיבה ל-i35 אלנטרה שלא הייתה קיימת אז בהיצע הדגמים שלה. היום אנחנו בשנת 2014 ולאופל ישראל, ביחד עם חברת הליסינג שלמה-סיקסט, אין רכב שיתחרה ישירות במכוניות משפחתיות קטנות כמו סיאט טולדו או יונדאי i25. תרשו לי להקדים את המאוחר ולציין שעם עבודת שיווק נכונה ומעט לחץ, תוכל אופל ישראל לשווק את המריבה כאלטרנטיבה ראויה למדי לאלו.

    אופל מריבה Cross Van

    אבל נחזור רגע לאחור. אופל מריבה הוא מיקרו-וואן, כלומר מיני-וואן קטן המבוסס על פלטפורמה של סופר-מיני קומפקטית. אופל קורסה, במקרה הזה. זה לא פטנט חדש בשוק הרכב האירופאי, ולמעשה כבר פגשנו כמה רכבים דומים גם בשוק המקומי – טויוטה ספייס ורסו המבוסס על פלטפורמת היאריס או סיטרואן C3 פיקאסו המבוסס על פלטפורמת ה-C3. אבל באופל הוסיפו לעיצוב המיניוואני גם פטנט ייחודי שאותו עוד לא פגשנו באף מיקרו-וואן ולמעשה גם לא באף רכב אחר שנמכר בעשורים האחרונים בישראל – דלתות אחוריות שנפתחות לאחור, הפוך מהכיוון המוכר.

    למעשה מדובר באלמנט העיצובי הבולט ביותר של המריבה, שכן בכל שאר הבחינות עיצובו שגרתי למדי ובהחלט לא מיוחד. עיצוב החזית שלו מבוסס על קו העיצוב הקודם של אופל, כלומר זה שקיים בדגמי האסטרה והקורסה הנוכחיים ולא זה שקיים בדגמי האדם והקורסה העתידית. מאחור הוא מעט יותר מיוחד, עם יחידות תאורה אחוריות שהזכירו לי מאוד את אלו של מרצדס B קלאס. הנה, עוד דוגמא טובה למיקרו-וואן שפותח על בסיס פלטפורמה של קומפקטית אחרת (A קלאס, במקרה הזה).

    אופל מריבה Cross Van

    הפטנט הייחודי של הדלתות האחוריות אותו מציג אופל מריבה הוא מעבר לאלמנט עיצובי. הדלתות האחוריות ההפוכות מאפשרות גישה נוחה למדי למושב אחורי. כניסה ויציאה ממנו נוחות יותר, פשוט בגלל שאפשר להתרומם מהמושב ישר קדימה ולא צריך "להסתובב" בגלל הדלת. הורים לילדים יעריכו מאוד את הפתח הענק שנוצר לאחר פתיחת שתי הדלתות באותו הצד, מה שהופך רתימה של העולל למושב הבטיחות לנוחה מאוד.

    מלבד כיוון פתיחת הדלתות, תא הנוסעים של המריבה מעוצב בצורה שגרתית למדי. בהחלט ניכר כי הוא מבוסס בכבדות על תאי הנוסעים הקיימים של אופל, בעיקר על אלו של האסטרה והזפירה. זה לא בהכרח דבר טוב, כי כמותם הוא סובל מקונסולה מרכזית עם עומס יתר בכפתורים והנדסת אנוש לא מספיק טובה. יש כאן יותר מידי כפתורים, כולל כמה שממש לא ברור מה הם עושים ולמה צריך אותם בכלל.

    חסרה כאן גם מערכת שמע מקורית עם מסך מגע צבעוני ואת מקומה תפסה מערכת שמע פשוטה ומיושנת עם צג כתום בעל עיצוב ארכאי. היא עובדת בסך הכל לא רע בכלל ומציעה איכות שמע סבירה. אם היו לה חיבורי USB ובלוטות' לדיבורית היא הייתה בסדר גמור. הבעיה עם מערכות השמע האלו היא שבארץ מתעקשים יבואני הרכב "לשדרג" אותן עם מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית, שתהיה גרועה עוד יותר.

    אופל מריבה Cross Van

    מלבד התלונות על מערכת השמע והנדסת האנוש, רמת האבזור של אופל מריבה בסך הכל סבירה למדי. רמת האבזור היחידה שמשווקת בישראל כוללת מערכת בקרת אקלים מכאנית דו-אזורים, שהיא לא מאוד יעילה וקצת מתקשה להתמודד עם החום הישראלי. בנוסף ניתן למצוא כאן מערכת בקרת שיוט עם מגביל מהירות, שליטה מההגה על מערכת השמע, בלם יד חשמלי, שני שקעי מצת לטעינת מכשירים (אחד מלפנים ואחד מאחור, נהדר!) ואבזור בטיחותי מלא (6 כריות אוויר, ESP, עיגוני ISOFIX ועוד).

    המושבים הקדמיים טובים וביחד עם תנוחת הנהיגה הגבוהה ושמשות הצד הגדולות מתקבלת ראות נהדרת לצדדים ולפנים. אבל שימו לב שתנוחת הנהיגה דורשת הסתגלות, בעיקר בגלל שגלגל ההגה אינו נמצא בדיוק במרכז המושב אלא מעט ימינה מהמרכז. גם מאחור הישיבה נוחה למדי, עם מרווח ברכיים טוב וכמובן עם מרווח ראש כמעט אין-סופי. קצת חבל שהמושב האחורי צר מידי כך שהמושב המרכזי הוא למעשה "חצי מושב" שיתאים בעיקר לנסיעות קצרות ודחוסות. שני מבוגרים, ובוודאי שגם שני ילדים, ישבו מאחורה בנוחות. להכניס לשם אדם שלישי יהיה הרבה פחות נוח.

    תא המטען נדיב ושימושי למדי. הקטלוג מדבר על נפח הטענה של 400 ליטרים, בפועל זה מרגיש יותר. בתחתית תא המטען ניתן למצוא מדף קטן שמגביה למעשה את הרצפה ויוצר סף שטוח לחלוטין, מתחתיו ניתן לאכסן כמה דברים קטנים. מי שיחפוץ להוביל דברים מעט גדולים יותר יוכל להשתמש במערכת ה-FlexSpace החביבה, שמאפשרת קיפול של כל אחד מהמושבים בנפרד לקבלת תא מטען מודולארי למדי. גם משענת היד המרכזית שבין המושבים הקדמיים מודולארית ונעה קדימה-אחורה על מסילה. גימיק חביב, אבל אני חייב לציין שלא ממש הבנתי איך בדיוק הוא שימושי.

    אופל מריבה

    מתחת למכסה המנוע של אופל מריבה הישראלית מסתתר מנוע טורבו-בנזין בנפח של 1.4 ליטרים. ההספק המרבי עומד על 120 כוחות סוס, שזה פחות ממה שמפיק בדרך כלל מנוע ה-1.4 ליטר טורבו של אופל. תיבת ההילוכים היא אוטומטית רגילה, עם שישה הילוכים ואפשרות לתפעול ידני. הכל עובד די בסדר ולמרות ההספק המופחת, הביצועים סבירים למדי. אין שום בעיה לשמור עם המריבה על קצב נסיעה סביר, בהתחשב ביעוד המשפחתי של הרכב. קצת חבל שביחד עם הספק המנוע המופחת לא הופחתה גם צריכת הדלק, שלא הרשימה אותנו במהלך המבחן. נתון של 10 קילומטרים לליטר בממוצע נמוך בכ-20 עד 30 אחוזים מנתון צריכת הדלק של כמה מהמתחרים הישירים, כמו הספייס-ורסו או ה-C3 פיקאסו.

    גם בנושאי בידוד הרעשים והרעידות יש לנו מעט תלונות. ברכב ההדגמה הופיעו מעין רעידות קלות כשהרכב עומד, אליהן הצטרף קול בס עמום ביציאה מהמקום ועד למהירות של כ-20 קמ"ש. מדובר בחספוס שאינו אופייני כלל לרכבים מודרניים, בוודאי לא לכאלו שמתיימרים להיות בעלי איכות גרמנית. קצת חבל, כי מלבד בעיה זו בידוד רעשי המנוע והכביש טוב יחסית, למעט רעשי רוח שמצטרפים במהירות גבוהה אבל אותם אפשר לקבל לאור מבנהו המרובע של הרכב.

    התנהגות הכביש הפתיעה אותי לטובה. נכון, אופל מריבה הוא לא בדיוק הרכב האידיאלי לסיבוב ספורטיבי בכבישים של נס הרים. אבל להפתעתי הרבה הוא הרשים למדי עם התנהגות כביש כיפית ומהנה, מהסוג שכבר קשה למצוא במכוניות משפחתיות ועוד יותר קשה למצוא במיקרו-וואנים גבוהים. יש לו הגה מצוין, עם משקל טוב ותגובה נהדרת ומידית להפניה. המתלים מכוילים היטב, והם אמנם קצת קשיחים אבל לא קשיחים מאוד ובהחלט לא גורעים יתר על המידה מנוחות הנסיעה.

    אופל מריבה Cross Van

    אופל מריבה – סיכום

    המריבה היא בהחלט אלטרנטיבה מעניינת וראויה בשוק הרכב המקומי. קצת חבל שכמו בהרבה מהמקרים אצל אופל, החבילה אינה שלמה ודורשת כמה ליטושים. בידוד הרעשים והרעידות, צריכת הדלק הגבוהה ומערכת השמע הבסיסית הם כולם נקודות שדורשות התייחסות ובהחלט עומדות לחובתו של המריבה.

    אם נשווה אותו למשפחתיות בגודל מלא כמו סוזוקי קרוסאובר או לג'יפונים קטנים כמו פיג'ו 2008, המריבה יוצא כשידו על התחתונה. הוא לא מספיק חסכוני, לא מספיק מרווח והעיצוב שלו לא מספיק מיוחד.

    אבל, אם נשווה אותו למשפחתיות קטנות כמו יונדאי i25, סיאט טולדו וסקודה ראפיד – מדובר באס שיכול לשנות את חוקי המשחק. בניגוד ל-i25 ולאחותה קיה ריו סדאן, כאן המנוע נמרץ וזריז הרבה יותר. בניגוד לראפיד ולאחותה הטולדו כאן אין אווירה של חיסכון בתא הנוסעים. ובניגוד למכוניות כמו פיג'ו 301 כאן האבזור הבטיחותי מלא ולא מקוצץ. לכל אלו תוסיפו את העיצוב הייחודי, הכולל כמובן את הדלתות האחוריות ההפוכות – וקיבלתם מתחרה מעניינת מאוד, ללקוחות שלא מפחדים לצאת מהשבלונה המוכרת של 4 דלתות ותא מטען נפרד.

    אופל מריבה בקטלוג הרכב של CarsForum
    אופל מריבה - מפרט טכני להורדה

    אופל מריבה

    dddd