תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • פיגו
  • פיגו 301
  • פיג'ו 301 1.2 ליטר רובוטית – מבחן דרך

    פיגו 301

    פיג'ו מצטרפת לאופנת המשפחתיות הקומפקטיות עם ה-301. עכשיו יש לה גם גרסה עם גיר רובוטי ומנוע 1.2 ליטר, שמציעה מפרט דומה במחיר מופחת. מה זה שווה?

    • 08-05-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    פיג'ו 301 היא פתרון פשוט לבעיה לא פשוטה בכלל. בשנים האחרונות הפכו המכוניות המשפחתיות לגדולות יותר ויותר. מכוניות כמו רנו פלואנס הן דוגמא מצוינת לניפוח הממדים הזה, שלא רק מכביד על אלו שלא באמת צריכים את כל הגודל הזה, אלא גם על מחירי המכוניות וכמובן גם על צריכת הדלק שלהן. הנה בדיוק הבעיה. הפיתרון של רוב יצרניות הרכב די פשוט וכולל חזרה לרעיונות שהיו נפוצים אי שם בשנות ה-70 וה-80. לוקחים סופר-מיני, מאריכים לה את בסיס הגלגלים, מוסיפים לה תא מטען נפרד בתצורת סדאן והנה קיבלתם מכונית משפחתית קטנה. נדמה שהיום לכל היצרניות הגדולות יש מכונית כזאת – יונדאי, שברולט, קיה, מאזדה, ואפילו סיאט. אז למה שלפיג'ו לא תהיה אחת? אז הנה היא כאן, מתייצבת למבחן דרך.

    פיג'ו 301 הגיעה ארצה בתחילת שנת 2013 במבחר שכלל שתי גרסאות – 1.2 ליטר עם גיר ידני ו-1.6 ליטר עם גיר אוטומטי. כשנה לאחר מכן, בתחילת שנת 2014, הצטרפה להיצע הדגמים גרסה נוספת שהיא שעטנז של שני הדגמים – מנוע 1.2 ליטר מצד אחד וגיר אוטומטי מצד שני. טוב, לא ממש אוטומטי אלא רובוטי חד מצמדי (או "אלקטרוני" כפי שמכנים אותו בפיג'ו). הגרסה הרובוטית החדשה מפחיתה כ-10,000 ₪ לעומת מחירה של גרסת ה-1.6 ליטר האוטומטית. מציאה או נפילה? אספתי אותה לנסיעת מבחן ויצאתי לבדוק.

    פיג'ו 301

    תא הנוסעים של פיג'ו 301 הוא מלאכת מחשבת בחיסכון מחושב. המון מחשבה הוקדשה במטרה לחסוך ככל שרק אפשר בעלויות הייצור של המכונית, מבלי לגרום לה להרגיש פשוטה מידי או חמור מכך – מעליבה. דוגמאות יש למכביר. דיפוני הדלתות מרופדים בבד רק בנקודה בה המרפק פוגש את הדלת וכל השאר עטוף בפלסטיק קשיח. מתגי ההפעלה של חלונות החשמל מוקמו במרכז תא הנוסעים, כדי לחסוך מתגים וחיווט נוספים בדלת הנוסע הקדמי ובדלתות האחוריות. אפילו בבחירת המתגים חסכו ומי שמכיר את דגמי העבר של פיג'ו (כמו ה-206) יזהה כאן כמה חלקי פלסטיק מוכרים.

    אך תא הנוסעים הוא כאמור פשוט, אך ממש לא מעליב. בפיג'ו לא חסכו על פריטי אבזור כמו התראה על נסיעה ללא חגורת בטיחות. פריט האבזור הזה לבדו שווה עוד כמה נקודות במבחני הריסוק, אז למה לוותר? גם המושבים (הפשוטים) מתגלים מהר מאוד כנוחים למדי. דגמי העבר של פיג'ו התגאו במושבים הנוחים שלהם ואין שום סיבה שהדגם החדש יוותר על אותה נוחות מפורסמות. ואיכות ההרכבה? מצוינת, תודה ששאלתם. תא הנוסעים מרגיש מוצק ומהודק, כזה שיחזיק שנים בלי קרקושים או שברים.

    פיג'ו 301

    הקטלוג של פיג'ו 301 מדבר על בסיס גלגלים באורך של כ-265 סנטימטרים. זה לא מעט, ואף גדול מזה של המתחרות הישירות כמו סיאט טולדו או מיצובישי אטראז'. בסיס הגלגלים הארוך הזה מוחשי מאוד כשמתיישבים במושב האחורי. מרווח הברכיים שם מצוין ויש כמה משפחתיות "בגודל מלא" שיתקנאו במרווח ברכיים כזה. המושב שטוח, רך ונוח. שני מבוגרים יוכלו לשבת בו בנוחות יחסית, שלישי ירגיש במעט צפיפות. אם אתם בונים על שלושה כיסאות בטיחות במושב האחורי הזה, אתם לא בכיוון הנכון. הלאה אל תא המטען, שמציע נפח הטענה של 507 ליטרים – שוב, גדול יותר מזה של כמה משפחתיות "אמיתיות". הוא אכן גדול אך לא כל כך שימושי, בשל פתח ההטענה הקטן.

    ומה לגבי האבזור? כאן דווקא כן חסכו. גרסת ה-1.2 ליטר הרובוטית מגיעה ארצה רק ברמת האבזור הבסיסית (Active), הכוללת את המינימום ההכרחי ולא מעבר. מערכת השמע היא מהסוג הפשוט, ללא מסך צבעוני. התפעול שלה איטי ובחושך אין תאורה לכפתורי התחנות של הרדיו כך שצריך להפעיל את חוש המישוש. חיבור USB, בלוטות' ושליטה מההגה מגיעים רק ברמת הגימור הגבוהה יותר, Premium. גם מחשב דרך משוכלל אין פה, תאלצו להסתפק בצג כתום עם תצוגה מיושנת.

    לי הפריע במיוחד המחסור באבזור הבטיחותי. 4 כריות אוויר היו סטנדרט לפני עשור, היום השוק דורש 6 לפחות (ורצוי גם 7). אבל מה עם עיגוני ISOFIX במושב האחורי? ומה עם מסילות לכיוון גובה החגורה במושבים הקדמיים? קצת מאכזב לגלות שאלו אפילו לא מוצעים כאופציה ברכב בשנת 2014.

    פיג'ו 301

    הדגם הרובוטי של פיג'ו 301 מצויד במנוע ה-1.2 ליטר 3 צילינדרים של היצרנית, אותו פגשתי לראשונה בגרסה הידנית של ה-208. אני לא חובב גדול של מנועי 3 צילינדרים, שנוטים לרעוד כשהרכב עומד בסרק. אבל המקרה הזה שונה לחלוטין. מנוע ה-1.2 ליטר של פיג'ו הוא הפתעה נעימה ואם לא הייתי יודע, כנראה שלא הייתי מנחש שיש לו רק 3 ולא 4 צילינדרים. הוא כמעט ואינו רועד בסרק ובתא הנוסעים של הרכב לא תרגישו בטרטור האופייני לדור הקודם של המנועים הללו.

    על הנייר יש למנוע הזה 72 כוחות סוס וכמו שאתם בטח יכולים לתאר לעצמכם, המכונית הזאת היא לא מכונית מהירה במיוחד. אבל למרות נפח המנוע הצנום, אין שום בעיה לשמור איתה על קצב התנהלות סביר. גם מחוץ לעיר אין שום בעיה לשייט במהירות של 100 קמ"ש, כל עוד מתחשבים בעובדה שסל"ד המנוע גבוה יחסית במהירויות גבוהות. צריכת הדלק, אגב, הייתה מצוינת ועמדה בנסיעת המבחן שלנו על 13.7 קילומטרים לליטר בנסיעה משולבת.

    פיג'ו 301

    והגיר הרובוטי של פיג'ו 301? בהחלט אפשר להגיד שהוא נסבל, וזאת המחמאה הכי גדולה שאני יכול לתת לגיר רובוטי חד מצמדי באשר הוא. העברות ההילוכים בסך הכל די בסדר וכל עוד לא תאיצו במכונית עם לחיצה בכל הכוח על דוושת הגז, הנדנודים יהיו בגדר הסביר. ובכל זאת התיבה הזו סובלת משתי נקודות תורפה עיקריות. את הראשונה קל מאוד לפתור, פשוט להוסיף לרכב מערכת עזר לזינוק בעליה שתפתור בעיות של דרדור לאחור. השנייה קצת יותר בעייתית. כאשר מאיצים לאחר האטה למהירות זחילה (אך לא לעצירה מלאה), התיבה מתבלבלת ולעיתים "זורקת"  קלאצ' ומעיפה את המכונית קדימה.

    אבל בסך הכל ה-301 מפתיעה לטובה בכל מה שקשור לנוחות הנסיעה. זה לא רק מושב הנהג הנוח, אלא גם כיול המתלים המצוין שמזכיר מאוד את רכבי פיג'ו "של פעם". ה-301, שפותחה במיוחד בעבור שווקים מתפתחים בהם הכבישים אינם מהמשובחים, מתמודדת בקלות מפתיעה עם פגעי הכביש הישראלי הטיפוס. היא חולפת על פני פסי האטה או בורות ביוב שקועים בנוחות שמפתיעה לטובה ומזכירה רכבים גדולים ויקרים ממנה.

    פיג'ו 301

    פיג'ו 301 – סיכום

    אם אתם חובבי גאדג'טים ושכלולים, זאת לא המכונית עבורכם. תא הנוסעים של ה-301 פשוט מידי וגם רמת האבזור אינה מהמרשימות בקבוצה. מצד שני, תא הנוסעים של ה-301 מרווח מאוד וגם נוחות הנסיעה מרשימה לטובה. בסך הכל, מדובר בחבילה שאולי לא שוברת את גבולות הקטגוריה אבל כן מציעה כמה יתרונות על פני המתחרות. אנחנו נהגנו בגרסה הרובוטית (100 אלף ₪), אתם תעדיפו בוודאי את הגרסה האוטומטית הרגילה (עם מנוע 1,600 סמ"ק, במחיר של 111 אלף ₪) או את הגרסה הידנית (עם מנוע 1,200 סמ"ק במחיר של 96 אלף ₪). רוב היתרונות והחסרונות של המכונית שתוארו מעלה רלוונטיים גם לשתיהן במידה רבה.

    המתחרה העיקרית של ה-301 הרובוטית היא מיצובישי אטראז', שמציעה מנוע בנפח דומה ומחיר שנמוך בכ-5,000 ₪ מהפיג'ו. לאטראז' יש אמנם גיר אוטומטי רציף (ולא רובוטי, כמו בפיג'ו) אבל תא הנוסעים שלה מציע איכות חומרים נמוכה עוד יותר ומנוע ה-3 צילינדרים שלה מוצלח פחות. מצד שני, לאטראז' יש רשימת אבזור ארוכה יותר שכוללת אפילו כפתור התנעה ומערכת מולטימדיה.

    שאר המשפחתיות הקטנות, כמו יונדאי i25 או סיאט טולדו, נמכרות במחיר רשמי שמתחיל ב-111 אלף ₪ ולכן הן מתחרות בגרסת ה-1,600 סמ"ק ולא בגרסת ה-1,200 סמ"ק שנבחנה. בהשוואה אליהן מציגה ה-301 נוחות נסיעה עדיפה, אבל יחידת ההנעה המעולה של הטולדו (1.4 ליטר TSI עם 122 כוחות סוס) עדיפה על מנוע ה-1,600 סמ"ק המיושן שמותקן בפיג'ו.

    פיג'ו 301 בקטלוג הרכב של CarsForum
    פיג'ו 301 - מפרט טכני להורדה

    פיג'ו 301

    dddd