סיאט איביזה חוגגת יום הולדת 30

סיאט איביזה

סיאט איביזה, המכונית הנמכרת ביותר של היצרנית, חוגגת יום הולדת 30. לא תבואו לפרגן עם עוגה?

  • 29-04-2014
  • מאת: אלירן אברזל

זה קרה לפני 30 שנה (פלוס יומיים, אבל אל תהיו קטנוניים). בסיאט השיקו את הדור הראשון של המכונית שתהפוך עם השנים למכונית החשובה והמזוהה ביותר עם המותג – האיביזה. המכונית הקומפקטית של היצרנית מכרה עד היום כמעט 5 מיליון יחידות, מספר שיא בעבור מותג הרכב הספרדי הקטן. האיביזה היא הסופר-מיני הנמכרת ביותר בספרד אבל היא נמכרת מצוין לא רק שם אלא גם בכל רחבי העולם. כ-69 אחוזים מהאיביזות נמכרות ב-75 מדינות (כולל ישראל) אחרות. הישג מרשים למדי בעבור יצרנית רכב קטנה, שהחלה את דרכה כמפעל הרכבה ברישיון של רכבי פיאט.

סיאט איביזה דור 1

ההיסטוריה של סיאט איביזה מתחילה בשנת 1982, כששיתוף הפעולה בין פיאט לסיאט הופסק. בסיאט הבינו שהם לא יכולים להמשיך ולהתבסס על מכלולי פיאט הישנים והחליטו לפתח מכונית חדשה, סופר-מיני קומפקטית שתתחרה באחת מהקטגוריות הצומחות ביותר בשוק הרכב האירופאי באותה תקופה. הבעיה הייתה שלסיאט, שהייתה אז כאמור מפעל הרכבה ברישיון של פיאט, לא היה את הידע לפתח מכונית חדשה מאפס. לכן הוחלט לפנות לגופים חיצוניים ולפתח את המכונית על בסיס הידע שלהם.

השלדה נלקחה מפיאט והמכונית התבססה על פלטפורמת פיאט ריטמו הוותיקה, פלטפורמה שנחשבה מוצלחת ומודרנית יחסית לפלטפורמות הזמינות האחרות. המנועים תוכננו על ידי חברת פורשה הגרמנית (שלימים תהפוך לחברה אחות בקבוצת פולקסווגן, אבל דיה לצרה בשעתה), ובסיאט השתמשו בשם של פורשה כמקדם מכירות למכונית החדשה – מדבקת System Porsche הודבקה על השמשות של כל האיביזות שירדו מפס הייצור. המכונית זכתה להצלחה גדולה ומפתיעה למדי בשוק, עם כ-1.3 מיליון רכבים שנמכרו בסך הכל.

סיאט איביזה דור 1

הדור השני של סיאט איביזה, שהושק בשנת 1993, סימן את תחילת שיתוף הפעולה של סיאט עם קבוצת פולקסווגן, שהחלה לרכוש אחוזים בסיאט כבר באמצע שנות ה-80. לכן התבסס הדור השני של האיביזה על מכלולים שהושאלו מחברת האם ומקורם בדור השלישי של פולקסווגן פולו. העיצוב החיצוני הפך למודרני ועגול הרבה יותר וגם היצע המנועים השתדרג, כשמנועי הפורשה הוותיקים מפנים את מקומם להיצע מנועים גדול הרבה יותר, שהגיעו כולו מפולקסווגן. הדור השני נשאר בייצור עד לשנת 2002 ומכר למעלה מ-1.5 מיליון רכבים בסך הכל.

באותה שנה הופיע גם הדור השלישי של האיביזה, שעוצב על ידי וולטר דה-סילבה והתבסס גם הוא על מכלולי הפולו (הפעם פולו דור 4). למרות עיצוב חיצוני אגרסיבי למדי, ממדים נדיבים בהשוואה לדור היוצא וגרסאות ספורטיביות חמות (FR וקופרה), הדור השלישי לא זכה להצלחה רבה בשוק ונחשב לדור הכי פחות נמכר של האיביזה, עם כ-1.2 מיליון יחידות בסך הכל.

סיאט איביזה דור 3

הדור הרביעי (והנוכחי) של סיאט איביזה הושק בשנת 2008, עם מתיחת פנים קלה שהוצגה בשנת 2012. גם הפעם התבססה המכונית על מכלולי פולקסווגן (נכון, הפעם על הפלטפורמה של פולקסווגן פולו דור 5 הנוכחית) וגם הפעם המנועים הושאלו כולם מקבוצת פולקסווגן. הדור הרביעי כלל גם תצורת סטיישן שימושית, שלא הוצעה בדור הראשון והשלישי. הדור הנוכחי של האיביזה זוכה עד כה להצלחה נאה למדי באירופה, כולל בישראל. האיביזה היא הסופר מיני הרביעית הנמכרת ביותר בישראל בשנת 2013.

dddd