תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סאנגיונג
  • סאנגיונג אקטיון ספורט
  • סאנגיונג אקטיון ספורט החדש – מבחן דרך

    סאנגיונג אקטיון ספורט

    סוף סוף לטנדר של סאנגיונג יש עיצוב נאה ומודרני. כמה חבל שמתחת לעיצוב מסתתר טנדר שלא כל כך מתאים לתנאי השוק הישראליים. מבחן דרך לאקטיון ספורט החדש.

    • 06-02-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    בתחילת שנת 2011 חשפה סאנגיונג לראשונה את דגם הקונספט SUT1 והבטיחה שהוא הולך להפוך לטנדר הטוב בעולם. שנתיים וחצי מאוחר יותר נחת בישראל הדגם הסדרתי, שעונה לשם סאנגיונג אקטיון ספורט החדש. סאנגיונג משווקת טנדרים בישראל מזה כעשור אך הטנדרים שלה לא הפכו לשם דבר בשוק הישראלי. ללקוח הישראלי הייתה העדפה ברורה לטנדרים מתוצרת יפן, כמו איסוזו או טויוטה. פה ושם, יש גם כמה הצלחות למיצובישי ולמאזדה. הניסיון מספר שזה לא בגלל בעיות אמינות או איכות. השנים הוכיחו כי הטנדרים הוותיקים של סאנגיונג מפגינים אמינות סבירה ושורדים את השנים באופן מכובד. אז למה בעצם לא הפכו ללהיט בשוק שמקדש אמינות ושרידות ארוכת שנים?

    סאנגיונג אקטיון ספורט החדש

    הבעיה הראשונה הייתה בעיצוב. זה מעולם לא היה הצד החזק של סאנגיונג, לא ברכבי העבודה ולא ברכבי הפנאי. בשנים האחרונות נראה שמישהו מנסה לטפל בנקודה זאת עם עיצובים קצת יותר שגרתיים והרבה יותר נעימים לעין. זה גם המצב עם האקטיון ספורט החדש, שמקבל עיצוב חזית נאה מעבר (טוב, זאת לא חוכמה גדולה) ואפילו נאה באופן כללי. מהפרופיל ומאחור, לעומת זאת, אין חדשות מרעישות. שם נותר הרכב דומה מאוד לדגם היוצא, עם שינויים קלים למדי. כנראה שזה לא נורא במיוחד, אלו גם ככה היו הצדדים היותר טובים של הדגם היוצא.

    הבעיה השנייה הייתה במתלים. סאנגיונג אקטיון ספורט התהדר מאז השקתו של הדור הראשון (שנקרא בארץ מוסו-ספורט) במתלים אחוריים מסוג קפיצי-סליל ולא בקפיצי עלים, כמו ברוב הטנדרים היפאניים. היתרון של תצורה זו הוא נוחות נסיעה טובה יותר, במיוחד כשהרכב אינו עמוס לעייפה. החיסרון העיקרי – משקל העמסה נמוך יותר. מבין כל הטנדרים הקטנים שמשווקים בארץ, לסאנגיונג משקל ההעמסה הנמוך ביותר – כ-630 קילוגרמים. לשם השוואה, לטנדר הנמכר בקטגוריה איסוזו די-מקס משקל העמסה של 1,050 קילוגרמים.

    היתרון הוא, כאמור, נוחות נסיעה עדיפה יותר כשהרכב אינו מועמס. ואכן, קפיצי הסליל של סאנגיונג מייצרים נוחות נסיעה טובה יחסית, כשמילת המפתח היא יחסית. יחסית לרכבי כביש סטנדרטיים ("פרייבט") או לטנדרים גדולים כמו שברולט סילברדו – נוחות הנסיעה לא מספיק טובה. יחסית לטנדרים האחרים – זה בהחלט שיפור. כשהרכב ריק יש חוסר ריסון מצד המתלים שגורם לא פעם ולא פעמיים לוויברציות בתא הנוסעים, בעיקר בכבישים בין עירוניים. זה לא נורא, ובהחלט פחות מציק מה"בעיטות" שמעניקים הטנדרים הקשוחים יותר עם קפיצי הסליל האחוריים, אבל זה בהחלט לא משהו שתמצאו במכונית משפחתית סטנדרטית.

    סאנגיונג אקטיון ספורט החדש

    תא הנוסעים של סאנגיונג אקטיון ספורט החדש עבר שדרוג קל אך משמעותי במסגרת מתיחת הפנים. במסגרת פרויקט "הסרת המוזריות" שלקחה על עצמה סאנגיונג הוסרה ידית בלם היד שנראתה כמו ניצב של חרב והוחלפה בסתם ידית רגילה וסטנדרטית. הקונסולה המרכזית עודכנה גם היא וכעת היא כוללת מערכת שמע מקורית עם כניסת USB ודיבורית בלוטות' מקורית. לוח השעונים עודכן גם הוא וקיבל תוספת של מחשב דרך בסיסי – פשוט אך יעיל ונוח, במיוחד כשמדובר ברכב עבודה. שאר האזורים נותרו ללא שינוי משמעותי, כולל גלגל ההגה עם פקדי השליטה המוזרים על ההילוכים ועל מערכת השמע או כפתור החוגה הקטן לשילוב מערכת ההנעה הכפולה. יש גם שעון זמן מקורי חדש, אך הוא אינו קריא בשעות היום.

    המושבים היו, ונותרו, פשוטים אך נוחים למדי, גם בנסיעות ארוכות. גם בידוד הרעשים לא רע, בוודאי בהשוואה לטנדרים המקבילים. יש קצת רעשי רוח, בעיקר מכיוון דלת הנהג, אבל ייתכן מאוד שמדובר בתקלה נקודתית בדלת של רכב המבחן. ברכב יש שפע של תאי אכסון ויש אפילו שני שקעי כוח לטעינת מכשירים ניידים, אחד במרכז הקונסולה והשני בצד הנוסע. הספסל האחורי מעולם לא היה פאר היצירה בטנדרים הללו וגם באקטיון ספורט הוא מקבל את התואר "נסבל" בלבד.

    ועוד מילה על עניין הנדסת האנוש. למבחן הדרך הזה הגעתי יומיים בדיוק אחרי שסיימתי את מבחן הדרך לרודיוס החדש. ככה שבסך הכל הייתי די רגיל ל"מוזריות" של סאנגיונג וההתאקלמות בתא הנוסעים הייתה קלה יחסית. היא הייתה קלה גם בגלל שבסך הכל, תא הנוסעים הזה קל לעיכול, יחסית לדגמי סאנגיונג הישנים יותר. ועדיין, מישהו צריך להסביר לסאנגיונג שהתראה קולית על אי חגירת חגורת בטיחות זה אחלה, אבל למה היא צריכה לצפצף עוד לפני שהתנעתי את הרכב? תנו לי שנייה, נשבע לכם שאני אשים חגורה.

    סאנגיונג אקטיון ספורט החדש

    הדגם הקודם של סאנגיונג אקטיון ספורט זכור לי במיוחד בגלל העדר בקרת היציבות שלו. טנדר טנדר, אבל עם לחיצה קלה על הגז והפנייה מהירה של ההגה הוא היה הופך כל סיבוב להחלקה רועשת במיוחד. הדור החדש מצויד בבקרת יציבות משולבת עם בקרת אחיזה שפותרת את הבעיה הזאת בצורה פשוטה אך יעילה. עם כל סימן, קל שבקלים, להחלקה בסרן האחורי היא פשוט חותכת לחלוטין את הכוח מהמנוע. בשבילי כורכר מהודקים וכשהרכב בהנעה אחורית בלבד, זה יכול קצת להציק, במיוחד כשרוצים לתת מכה קלה בגז כדי להכניס את החלק האחורי של הרכב אל תוך הפניה. מצד שני, קשה לבוא בטענות לבקרת האחיזה. במיוחד לאור העובדה שבהעדר נעילת דיפרנציאל היא נקראת לא פעם אל הדגל ומוציאה את הרכב מהצלבות.

    ביצועי השטח, אם כך, מוגבלים במידת מה מהעדר הנעילה האופציונאלית וממערכת בקרת המשיכה הבסיסית, אך יותר מכך מוגבלים בשל מרווח הגחון המצומצם. לסאנגיונג מסורת ארוכת שנים בייצור רכבי שטח כך שאין זה מפליא לגלות שרוב המכלולים מוגנים היטב מתחת לשלדת הסולם החסונה, למעט בחזית הרכב. שם בולט הרדיאטור וממוקם בצורה חשופה למדי (מיגון הפלסטיק המקורי לא יציל אותו), ברכב המבחן הצעיר הוא כבר הספיק לחטוף מכה קלה. אם אתם מתכוון לרדת איתו לשטח באופן קבוע, מיגון חזית יהיה חובה לדעתי והגבהה קלה לא תזיק גם כן.

    הדגם החדש מציע מנוע טורבו-דיזל חדש, בנפח של 2 ליטרים ובהספק מרבי של 155 כוחות סוס. זה לא נשמע הרבה, בטח בעידן בו טנדרים כמו פולקסווגן אמארוק מגיעים כבר ל-180 כוחות סוס. בפועל זה בהחלט מספיק כדי לספק לאקטיון ספורט ביצועים נאותים. תיבת ההילוכים האוטומטית מנומנמת משהו והעברות ההילוכים של איטיות, אך המנוע גמיש ומצליח להתגבר על איטיות פעולתה. צריכת הדלק יוצאת נשכרת גם כן ועמדה במהלך נסיעת המבחן שלי על כ-9.5 קילומטרים לליטר (משולב בין עירוני ושטח).

    סאנגיונג אקטיון ספורט החדש

    סאנגיונג אקטיון ספורט – סיכום

    האקטיון ספורט הוא טנדר ה-4X4 האוטומטי הזול ביותר בישראל. מחירו 205 אלף ₪, זול בכ-15 אלף ₪ מהמיצובישי האנטר וזול בכ-32 אלף ₪ מהאיסוזו די-מקס. האם כדאי לחסוך בעלות הרכישה ולבחור באופציה של סאנגיונג ולא במתחרים היפאניים הוותיקים? אני בכלל לא בטוח שכן.

    מצד אחד, לאקטיון ספורט יש כמה יתרונות על פני מתחריו הישירים. הוא נוח יותר על הכביש, יש לו מנוע חסכוני ותא נוסעים נעים לשהייה. מצד שני, יכולת השטח שלו במצב הבסיסי נמוכה משל כמה ממתחריו, בעיקר בשל הגחון הנמוך והרדיאטור הפגיע. גם יכולת ההעמסה שלו נמוכה משמעותית משל המתחרים, וזה כבר ממש משמעותי. כי בימים בהם הטנדרים הללו אינם מוכרים למס, מי שקונה אותם לרוב גם חייב לעבוד איתם, ולהעמיס עליהם, אחרת היה קונה טנדרון כמו ברלינגו או ניסאן NV200 וחוסך כמעט 40 אלף ₪ במעמד הרכישה. מצד שני, מי שמחפש לרכוש טנדר כתחליף לרכב שטח "אמיתי" (כזה שיש לו שלדת סולם והילוך כוח) יעדיף כנראה את הרכבים שמגיעים עם יכולת שטח בסיסית טובה יותר.

    האקטיון החדש נופל בין הכיסאות ולא יצליח למצוא לדעתי נישה מספיק גדולה בשוק המקומי כדי לתפוס את נתח השוק שמגיע לו לתפוס, וחבל. כי מאחורי השם מסתתר טנדר חביב, נאה ונוח שפשוט לא מתאים לתנאי השוק הנוכחיים.

    סאנגיונג אקטיון ספורט בקטלוג הרכב של CarsForum
    סאנגיונג אקטיון ספורט - מפרט טכני להורדה

    סאנגיונג אקטיון ספורט החדש

    dddd