תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סוזוקי
  • סוזוקי קרוסאובר
  • סוזוקי קרוסאובר (SX4 החדש) - מבחן דרך

    סוזוקי קרוסאובר

    הקרוסאובר החדש של סוזוקי הולך על הגבול הדק שבין קרוסאובר למשפחתית האצ'בק. עם תג מחיר אטרקטיבי ורשימת אבזור נאה, האם הוא הרכב המשפחתי המושלם? מבחן דרך.

    • 26-10-2013
    • מאת: אלירן אברזל

    הרשו לי לפתוח את המבחן של סוזוקי קרוסאובר החדש בווידוי לא אופייני: אני אוהב את סוזוקי ואוהב את הרכבים שלהם. ולמה לא אופייני? כי למרות שמדובר ביצרנית רכב שמעולם לא היתה פורצת דרך מבחינה טכנולוגית או עיצובית, ברכבים של סוזוקי תמיד היה קסם מיוחד. מן פשטות מקסימה כזאת, שהעניקה למכוניות שלהם מוניטין של מכוניות אמינות, עמידות וזולות לאחזקה. נסו לפשפש בזיכרונכם ולחשוב על דגם אחד של סוזוקי שנחשב ל"בעייתי" או כזה "שיש לו מחלות", נסו לחשוב על דגם אחד שהיה ממש לא טוב. אין, לא תמצאו כזה. כזאת היא סוזוקי, יצרנית רכב שאולי לא מחדשת או מפתיעה, אבל מייצרת רכבים שעושים בסך הכל את העבודה.

    וכך, אם יורשה לי להקדים את המאוחר, סוזוקי קרוסאובר הוא עוד סוזוקי טיפוסי. לקוחות המותג המסורתיים ישמחו לשמוע שאין כאן שום הפתעות, לא לטובה ובוודאי שלא לרעה. נתחיל בעיצוב, שגם הוא אינו שובר מוסכמות. קשה שלא לראות את הדימיון לרכבים כמו ניסאן טידה או ניסאן קשקאי. התשובה לשאלה האם הוא נאה או לא תלויה בשאלה האם אתם רואים בו יותר טידה או יותר קשקאי, אני לא הצלחתי להגיע למסקנה חד משמעית בנושא. מה שבטוח, הקרוסאובר אכן הולך על הקו הדק שבין משפחתית האצ'בק 5 דלתות סטנדרטית לקרוסאובר מוגבהה. אגב, זאת גם הייתה הכוונה המקורית של סוזוקי עם ה-SX4 המקורי, רק שלארץ הגיעו גרסאות מונמכות והכוונה המקורית אבדה. העובדה שהקרוסאובר המחליף מגיע גם בגרסה עם הנעה כפולה בוודאי תעזור לאנשי השיווק לשכנע את הקהל שמדובר ביותר קרוסאובר ופחות במשפחתית.

    סוזוקי קרוסאובר

    העיצוב הטיפוסי ממשיך גם אל תא הנוסעים, שגם הוא מאוד סוזוקי טיפוסי. לוח השעונים פשוט וכולל מד מהירות, מד סל"ד, שעון דלק, שעון חום מנוע ומחשב דרך בסיסי. תשכחו מהתצוגה העילית שיש במאזדה 3 או ממחשב הדרך המתקדם שיש בסיאט לאון. הקונסולה המרכזית פשוטה, עם מעט מאוד כפתורים (וזה לא בהכרח דבר רע) והכל כל כך מוכר ופשוט, שכל מי שנהג בסוזוקי שנוצרה אי שם לאורך העשור האחרון מיד ירגיש בבית.

    איכות החומרים בתא הנוסעים של סוזוקי קרוסאובר אינה גבוהה במיוחד. יש לא מעט פלסטיקים פשוטים וקשיחים, בחלק מהמקומות ניתן לזהות גם איכות הרכבה לא גבוהה במיוחד ורווחים חריגים בין חלקי פלסטיק לריפודי בד. חלק מהמתגים מוכרים לי מדגמי עבר של סוזוקי, למשל גוף התאורה המרכזי שנלקח ישירות מסוויפט 2007. גם המתגים החדשים שלא היו בדגמים הישנים, כמו מתגי השליטה על ההגה או מנופי התפעול להילוכים שמאחורי ההגה, לא פורצים דרך בכל מה שקשור לאיכות או להנדסת אנוש.

    סוזוקי קרוסאובר

    למרות תג המחיר של סוזוקי קרוסאובר רשימת האבזור כאן נאה ונראה כי סוזוקי בהחלט יישרה קו עם המקובל בקטגוריה. רמת האבזור הסטנדרטית של הדגם האוטומטי (בסוזוקי אין רמת אבזור בסיסית שמיועדת לציי רכב) כוללת חישוקי סגסוגת נאים, פנסי ערפל קדמיים ואחוריים, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, כיוון גובה למושבים הקדמיים וקיפול מראות חשמלי. רשימת האבזור הבטיחותי כוללת 7 כריות אוויר ואת כל שאר פריטי האבזור הבטיחותי המקובל בקטגוריה (וראוי לציין גם את ציון הבטיחות המרשים שקיבל לאחרונה הקרוסאובר במבחני הריסוק של ה-EuroNCAP). יש גם מערכת שמע מקורית, עם שליטה מההגה וחיבור USB, אבל לא אוכל להתייחס אליה כיוון שברכב המבחן היא הוחלפה במערכת מהתקנה מקומית שעליה אני הייתי מוותר.

    צמד המושבים הקדמיים כוללים אפשרות לכיוון גובה (למה בעצם צריך לכוון גובה במושב הנוסע הקדמי?) ותנוחת הנהיגה נוחה ובעיקר מאוד גבוהה - אני יודע שיש לא מעט אנשים שיאהבו את זה. המושבים פשוטים אבל רכים, נוחים ותומכים היטב. ליושבים מאחור יש מרווח טוב לרגליים ולראש וגם הם ייהנו מתנוחת ישיבה גבוהה יחסית. הם קצת פחות ייהנו מהמושב האחורי, שזווית משענת הגב שלו לא נוחה לישיבה ארוכה. תא המטען מציע נפח הטענה סביר (430 ליטרים) ויש לו תא נוסף שמסתתר מתחת לרצפה ושני תאים קטנים בצד. בסך הכל הוא לא מאוד גדול, אבל כן מאוד שימושי.

    סוזוקי קרוסאובר

    גם מבחינה מכאנית אין כאן הפתעות גדולות. סוזוקי קרוסאובר עושה שימוש באותו מנוע 1,600 סמ"ק 120 כוחות סוס ששימש את הדגם הקודם (ה-SX4 המקורי) וגם את הדגם הקודם-קודם (הליאנה). החידוש העיקרי בקרוסאובר הוא תיבת ההילוכים החדשה, אוטומטית רציפה עם אפשרות לתפעול ידני, שמחליפה את תיבת ה-4 ההילוכים המיושנת בה עשתה סוזוקי שימוש עד עכשיו. תיבות הילוכים רציפות הפכו בשנים האחרונות לעניין נפוץ למדי אצל יצרניות רכב יפאניות נוספות, ממיצובישי ועד טויוטה. כמו אצל היצרניות האחרות, גם כאן מדובר בתיבת הילוכים טובה שמתגברת על כל מחלות הילדות של תיבות ההילוכים הרציפות מהעבר ועוזרת לחלץ את המקסימום מהמנוע הוותיק.

    הביצועים, כצפוי, אינם מלהיבים. הזינוק מהמקום מעט מהוסס אבל לאחר מכן תופסת הסוזוקי הזו קצב סביר ועומדת בכבוד בקצב התנועה בכל שלב. בידוד רעשי המנוע רחוק מלהיות מושלם, כך גם בידוד רעשי הרוח במהירויות גבוהות. אבל גולת הכותרת כאן היא צריכת הדלק המצוינת, שעמדה בנסיעה המשולבת שביצעתי על כ-13 קילומטרים לליטר. בנהיגה רגועה שתכלול קצת יותר נסיעות בין עירוניות אפשר לקבל נתונים טובים הרבה יותר.

    סוזוקי קרוסאובר מרגיש בבית בנסיעות עירוניות. עם פסי האטה, גדולים כקטנים, הוא מתמודד בצורה נהדרת ונוחות הנסיעה בו טובה בסך הכל. תנוחת הישיבה הגבוהה וחלונות הצד הגדולים מספקים ראות טובה החוצה כך שקל להשתחל עם המכונית לחניה תל אביב מזדמנת או לרחוב יפואי צר. אבל יותר מכל אחראי לכך ההגה. מדובר בהגה חשמלי קל, מהיר וישיר מידי. בתוך העיר זה עוד עובד לא רע ודווקא המהירות של ההגה גורמת לרכש להרגיש שובב וקל לתמרון. אבל מחוץ לעיר, על כביש מהיר במהירות של 80 קמ"ש ומעלה, מתקבלת תחושה של עצבנות יתר מצד הרכב, כשכל תנועה קטנה בהגה גוררת סטייה גדולה מנתיב הנסיעה.

    סוזוקי קרוסאובר

    סוזוקי קרוסאובר - סיכום

    הדגם האוטומטי הרגיל (ללא הנעה כפולה) של הקרוסאובר עולה 120 אלף ₪ - זול יותר מרוב המשפחתיות המקבילות. סקודה אוקטביה, מאזדה 3 החדשה או טויוטה אוריס מתקדמות יותר, אבל גם עולות כ-10,000 ₪ יותר. המתחרה הישירה ביותר של הקרוסאובר היא כנראה סיאט לאון החדשה. גרסת הבסיס של הלאון, עם תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים מתקדמת וגג שמש ומערכת מולטימדיה ומנוע טורבו-בנזין, עולה רק 3,500 ₪ יותר. ללאון החדשה יש לא רק יותר אבזור, אלא גם ביצועים טובים יותר, התנהגות כביש טובה יותר ועיצוב חיצוני קל יותר לעיכול.

    האם זה אומר שהסוזוקי היא לא בחירה נכונה? כנראה שלא. יש קהל עצום שמחפש מכונית יעילה אך פשוטה, עם מוניטין אמינות מוכח שמתבסס על מכלולים ותיקים ופשוטים. בניגוד ללאון שפונה לרגש, הסוזוקי פונה להיגיון. קל לנהוג בה, קל להבין איך עובדים כל פריטי האבזור שלה וקל עוד יותר לקבל את צריכת הדלק הנמוכה שלה. הקרוסאובר היא סוזוקי טיפוסית - פשוטה ולא מתאמצת, אבל גם ממש לא מעליבה בפשטותה. אם אתם באים לקרוסאובר עם הראש הזה, לא תתאכזבו.

    סוזוקי קרוסאובר בקטלוג הרכב של CarsForum
    סוזוקי קרוסאובר - מפרט טכני להורדה

    סוזוקי קרוסאובר

    dddd