תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • שברולט
  • שברולט ספארק
  • שברולט ספארק 2013 – מבחן דרך

    שברולט ספארק

    מתיחת הפנים שעברה שברולט ספארק בתחילת השנה עדכנה את היצע המנועים ואת רמת האבזור. האם למרות גילה המתקדם היא עדיין מתחרה רלוונטית בסגמנט מכוניות המיני?

    • 24-10-2013
    • מאת: אלירן אברזל

    בשקט יחסי עברה לה שברולט ספארק מתיחת פנים בתחילת שנת 2013. יכול להיות שעד שלא עלתה הפרסומת בטלוויזיה לא שמתם לב לזה, וזה הגיוני. מדובר במתיחת פנים קלה, קוסמטית בעיקרה, שנועדה לשמור את הספארק הקטנטנה רלוונטית בשוק המיני התחרותי. אחרי הכל, מדובר באחת מהמכוניות הוותיקות בקטגוריה שהפכה להיות כנראה התחרותית ביותר בשוק הרכב הישראלי. עד להגעתה של הספארק החדשה, אי שם בתחילת שנת 2015, אמורה מתיחת הפנים לשמור את הדגם הנוכחי רלוונטי בשוק המשתנה. האם זה יספיק? נסעתי לבית UMI בראשון לציון, חתמתי על ספארק צהובה ברמת הגימור LT ונסעתי לבדוק.

    שברולט ספארק 2013

    מבחוץ, ההבדלים קלים למדי. מלפנים ניתן להבחין בפגוש חדש, יחידות תאורה חדשות, גריל קדמי בעיצוב מחודש ופנסי ערפל חדשים. בפרופיל ניתן להבחין בחישוקי סגסוגת נאים, שהחליפו את חישוקי הפח המאוד-לא-מחמיאים שהגיע כסטנדרט בדגם טרום מתיחת הפנים. מאחור התקינו בשברולט פגוש אחורי חדש, הכניסו שינויים קלים ליחידות התאורה האחוריות והוסיפו אפשרות לפתיחה של תא המטען מבחוץ. לא מדובר בשינויים מהותיים במיוחד, אבל הנגיעות הקוסמטיות הללו בהחלט מוציאות את המקסימום מהעיצוב הקיים של הספארק. במיוחד בצהוב, הספארק היא לדעתי אחת ממכוניות המיני הנאות ביותר בקטגוריה.

    בתוך תא הנוסעים של שברולט ספארק 2013 השינויים גדולים יותר. קל להבחין בפס קישוט חדש בצבע כסף, שרץ לרוחב כל הקונסולה המרכזית ובמסלול יישומו צבע גם את מסגרת לוח השעונים הקטנטן. בקונסולה המרכזית ניתן להבחין במערכת שמע חדשה, עם גימור דמוי-קרבון. למטה משם, ידית הילוכים בעיצוב חדש וספורטיבי יותר אותה מקיפה קונסולה חדשה עם שני מחזיקי כוסות ותא אכסון חדש. גם המושבים שודרגו וכעת הם כוללים ריפוד בד משולב בסקאיי דמוי-עור. יש גם חימום למושבים החדשים, שהיה פחות רלוונטי בחום של סוף אוגוסט אבל מניסיוני עם רכבים אחרים הוא פינוק של ממש בחורף. עדכוני האבזור ממשיכים גם אל מערכת השמע, שקיבלה תצוגה משופרת וחיבור USB עם תמיכה ב-iPod - אביזר חשוב במיוחד כשמדובר ברכב שמיועד לקהל לקוחות צעיר בעיקרו.

    שברולט ספארק 2013

    תא הנוסעים של הספארק מפגין רמת שימושיות גבוהה. יש שפע של תאי אכסון, קטנים כגדולים, כולל שני מחזיקי בקבוקים בדלתות. יש ארבע חלונות חשמל, לא טריוויאלי בכלל ברכב מקטגוריית המיני, בה לחלק מהמתחרים אין חלונות אחוריים בכלל. המושב האחורי מציע מרווח טוב למדי למרות ממדיה הקומפקטיים של הרכב ובאופן מפתיע למדי מדובר ברכב שיוכל לאכלס ארבעה מבוגרים בצורה סבירה. תא המטען, לעומת זאת, די מצומצם בנפחו. הקטלוג מספר על 170 ליטרים, איכשהו זה מרגיש אפילו פחות.

    איכות החומרים בתא הנוסעים שופרה, ללא ספק, במסגרת מתיחת הפנים. עדיין מדובר ברכב פשוט יחסית, כמו כל הרכבים בטווח המחירים הזה, אבל הוא בהחלט נראה ומרגיש טוב יותר עכשיו. איכות ההרכבה טובה ולמרות הקילומטראז' הגבוה שצבר רכב המבחן (מעל ל-10,000 קילומטרים בחצי שנה) אין חופשים או קרקושים מיותרים. אבל את סממני הגיל שלו כבר קשה להסתיר, גם אחרי מתיחת הפנים. כבר הרבה זמן שלא נהגתי ברכב עם כפתורים לנעילת הדלתות, כאלו כמו פעם שקופצים מעלה-מטה מהצד של הדלת. ברוב המכוניות כבר עברו לפטנטים אחרים, מודרניים יותר. גם מנופי המגבים והאיתות הם שריד לתקופה מוקדמת יותר של שברולט ורענון בהחלט לא היה מזיק להם.

    שברולט ספארק 2013

    נזכיר כי למרות השנים שחלפו מאז השקתה ועד היום, שברולט ספארק היא עדיין מכונית המיני החזקה בקטגוריה. היא מצוידת במנוע בנזין בנפח 1.2 ליטר, שפותח במקור בשיתוף פעולה עם סוזוקי. הוא מפיק 82 כוחות סוס, שזה עדיין שני כוחות סוס יותר ממה שיש למתחרה החצי-ישירה מיצובישי ספייס סטאר. הספארק משווקת בישראל עם גיר ידני בלבד, למרות שבחו"ל קיימת גם גרסה אוטומטית. כמה שבועות לאחר נסיעת המבחן הצטרפה להיצע הדגמים גם גרסת בנזין חלשה יותר, עם מנוע בנפח 1 ליטר שמפיק 68 כוחות סוס, ובאופן מפתיע נתוני צריכת הדלק הרשמיים שלה זהים לאלו של גרסת ה-1.2 ליטר הנבחנת.

    יתרון ההספק של מנוע ה-1.2 ליטר שבספארק מורגש ללא ספק על הכביש המהיר. את הדרך מתל-אביב לחיפה, על כביש החוף, אני עושה בנתיב השמאלי במהירות של 110 קמ"ש ולא מרגיש לרגע חוסר נוחות. נכון, הסל"ד קצת גבוה (110 קמ"ש, כ-3,000 סל"ד) ויש קצת רעשי רוח וכביש, אבל דווקא רעש המנוע פחות נוכח בתא הנוסעים. הרכב מרגיש יציב ומשרה ביטחון, גם במהירויות גבוהות וגם בכבישים שחשופים לרוחות צד. המנוע החזק (יחסית, כן?) מאפשר לשמור על קצב תנועה סביר גם בכבישים הרריים, עם קצת דרבון מצד רגל ימין ומשיכה של ההילוכים אל קצה הסקאלה.

    בתוך העיר המצב רק קצת פחות טוב. היציאה מהמקום מעט מהוססת, בעיקר בשל דוושת הקלאצ' שהיא בעלת מהלך ארוך ותחושה מעורפלת מאוד. דוושת הגז רגישה מאוד בתחילת מהלכה וביחד עם הקלאצ' המעורפל מתקבלת לא אחת מן השהייה במעבר ההילוכים ובזינוק מהמקום. זה דורש מעט הסתגלות והכרות עם הדוושה, בסוף זה מצליח. חוץ מזה רדיוס הסיבוב קטן, וזה נהדר בסיבובי פרסה. הראות החוצה טובה בזכות חלונות הצד הגדולים ותנוחת הישיבה הגבוהה.

    שברולט ספארק מציגה נוחות הנסיעה טובה, בסך הכל. המושבים הקדמיים נוחים יחסית, האחוריים קצת פחות (בעיקר בשל זווית משענת הגב). המתלים רכים יחסית ורוב השיבושים נספגים בהם היטב. למרות הצמיגים הצרים, אחיזת הכביש בסך הכל די סבירה. זאת לא מכונית ספורטיבית והיא גם לא מתנהגת ככזאת. ניסיון לדחוק אותה מהר מידי אל תוך הסיבוב יגרור מהר מאוד איבוד אחיזה של אחד הצמיגים וכניסה של מערכת בקרת היציבות לפעולה.

    שברולט ספארק 2013

    שברולט ספארק - סיכום

    למרות גילה המתקדם, הספארק היא עדיין מתחרה רלוונטית בסגמנט מכוניות המיני. יש לה ביצועים טובים מחוץ לעיר, רמת אבזור נאה וצריכת דלק טובה (14.2 קילומטרים לליטר, בבדיקה שלנו). עם אופציה לגיר אוטומטי כנראה שהיו הרבה יותר ממנה על הכביש. כרגע, היא אופציה טובה למי שלא מפחד להתעמת עם ידית ההילוכים ודוושת הקלאצ'.

    סגמנט מכונית המיני התעורר בשנים האחרונות, בעיקר בשל עליית מחירי הדלק ועליית המיסוי על רכבי הליסינג הצמודים. שלל מתחרות בסגמנט זה הגיעו ארצה בשנתיים האחרונות כשהצעירות שבהן, סיאט מיי וסקודה סיטיגו, מציעות מנועים קטנים וחלשים יותר (בנפח 1 ליטר ובהספק מרבי של 60 או 75 כוחות סוס). כתגובה השיקה שברולט בישראל גרסת 1 ליטר זולה יותר של הספארק, עם מנוע בהספק של 68 כוחות סוס. לדעתי, עם המנוע החלש תאבד הספארק את אחת מנקודות החוזק המרכזיות שלה. גם הסיאט וגם הסקודה מרגישות טוב מחוץ לעיר, אבל יתרון ההספק של הספארק מוחשי.

    שתי מתחרות ותיקות וקשות נוספות מחכות לספארק בשוק. מצד אחד, קיה פיקנטו הידנית. עם מנוע קטן וחלש יותר, אבל תא נוסעים איכותי יותר, היא קנתה לעצמה שם בשוק הישראלי.היא קצת פחות חסכונית בדלק ומנוע ה-1 ליטר שמגיע עם דגם הבסיס קצת חלש מידי (גרסת ה-1.2 ליטר, פיקנטו ספורט, זה כבר משהו אחר). מהצד השני סוזוקי אלטו, שאולי לא חפה מחסרונות אבל עד עכשיו נהנתה מיתרון משמעותי בצד המחיר. היתרון הזה קוזז לחלוטין עם השקתה של גרסת הבסיס של הספארק, שיקרה ב-1,000 ₪ בלבד מהאלטו.

    שברולט ספארק - מפרט טכני להורדה

    קבלו הצעה אטרקטיבית לרכישת ספארק חדשה או משומשת מהמומחים של CarsForum

    שברולט ספארק 2013

    dddd