תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיאט
  • סיאט לאון
  • סיאט לאון החדשה 1.2 ליטר אוטומט – מבחן דרך

    סיאט לאון

    הדור השלישי של סיאט לאון ינסה להיכנס לנעליים הגדולות מאוד שהשאיר הדור הקודם. האם יש לו את מה שצריך כדי להצליח? מבחן דרך למשפחתית החדשה של סיאט.

    • 29-09-2013
    • מאת: אלירן אברזל

    כבר הרבה זמן שבשוק הרכב הישראלי מחכים להגעתה של סיאט לאון החדשה. הופעתו של הדגם החדש הייתה הסוד הכי פחות סודי בשוק הרכב המקומי, הרבה לפני שתמונות ריגול או פרטים רשמיים פורסמו על ידי היצרנית בחו"ל. עוד לפני כשנה וחצי, כשהתחילה צ'מפיון מוטורס למכור את הדור היוצא של הלאון במבצעי מכירה אטרקטיביים, החלו להתרוצץ השמועות על "הלאון החדשה שתגיע בשנה הבאה". השנה הבאה הגיעה, גם הלועזית וגם העברית, ואיתה גם הלאון החדשה. דור שלישי לאחת מהמכוניות החשובות ביותר בהיצע הדגמים של היצרנית.

    סיאט לאון החדשה

    הדור השלישי של סיאט לאון שומר על קווי דימיון רבים לדור היוצא. החל מהפנסים האחוריים הדקים והארוכים (יש שיגידו שהם מזכירים את אלו של אודי A3 החדשה), דרך המשולש הקטן ליד החלון האחורי ועד לחזית הכוללת שישה אלמנטים שחורים מופרדים זה מזה בפח ופלסטיק צבעוני. ולמרות הדימיון, ברור לעין גם השוני. בעוד הדגם הקודם עוצב בקווים עגלגלים ורכים הדגם החדש לוקח את קו העיצוב הנוכחי של המותג צעד אחד קדימה עם קווים ישרים ומאוד אגרסיביים. סוג של הקצנה לקו העיצוב שהפגינה האיביזה החדשה. התוצאה לא רעה אבל דורשת תקופת עיכול מסוימת, במיוחד בצבע האפור של רכב המבחן שפחות מחמיא לקימורי המכונית. בחניה של סיאט בהרצליה עמדה אחת בצבע אדום ושם עבדו קווי העיצוב טוב יותר לדעתי.

    השינויים והשדרוגים ממשיכים גם אל תא הנוסעים. מי שעובר ללאון החדשה מרכב אחר של סיאט יצטרך להתרגל גם לפקדי השליטה החדשים שבגלגל ההגה. מבנה "שני החיצים" המסורתי, אותו היה אפשר למצוא כמעט בכל הדגמים של הקבוצה, הוחלף במבנה שגרתי יותר. השליטה על מערכת השמע מתבצעת דרך הכפתורים שבצד שמאל, השליטה על מחשב הדרך דרך הכפתורים שבצד ימין. ואם כבר מחשב דרך, אז בתא הנוסעים ניתן לפגוש לראשונה את מערכת השמע החדשה של סיאט (Seat Sync) שכוללת לראשונה מסך מגע צבעוני. דרך המסך מתבצעת השליטה לא רק על מערכת השמע (המצוינת!) אלא גם על מחשב הדרך המורחב - מד לחץ האוויר בצמיגים, צריכת דלק ממוצעת בטווח הארוך או מאז התדלוק האחרון, שליטה על אופן הפעולה של קיפול המראות החשמלי ועוד. נשמע עמוס למדי אבל באופן מפתיע, גם אינטואיטיבי למדי.

    סיאט לאון החדשה

    בתוך תא הנוסעים לא מציגה סיאט לאון החדשה שיפור במרווח הפנים. המושב אחורי מצוין למבוגר אחד או שניים, אבל נוסע שלישי שיאלץ לשבת במושב המרכזי יסבול מתעלה גדולה בדיוק במקום בו אמורים להיות הרגליים. מלפנים המרווח טוב, במיוחד בכתפיים, ותנוחות הישיבה סבירה, אבל לי באופן אישי הפריעה הקונסולה המרכזית שכל הזמן פגשה את רגל ימין שלי. תא המטען סביר בגודלו אבל לא כזה שיגרום לכם לפלוט "ואוו", כמו שקורה למשל באחות הזולה סיאט טולדו שמפתיעה עם תא מטען עצום. איכות החומרים ללא ספק גבוהה משל הטולדו וגבוהה משל הדור היוצא, עם חומרי דיפון רכים ונעימים יותר וקונסולה מרכזית שמוותרת על הפלסטיק הכסוף והחלול לטובת פלסטיק שחור ונעים למגע. רק חבל שהשחור קצת שחור מידי והאווירה הכללית קודרת מידי.

    רשימת האבזור של דגם הבסיס (Style) שופרה אף היא ללא ספק מהדגם היוצא. מלבד מערכת השמע החדשה שכבר הוזכרה ניתן למצוא כאן מחשב דרך אקסטרה-מפורט, בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, מראה מרכזית מתכהה חשמלית, הפעלה אוטומטית לאורות ולמגבים, פתחי מיזוג למושב האחורי, חישוקי סגסוגת מקוריים וחלונות אחוריים כהים. חבילת ההשקה כוללת בנוסף גם גג שמש חשמלי, לא מאוד שימושי בישראל אם תשאלו אותי. כיסוי הבד שלו מחורר ובימים החמים השמש חודרת מבעד לחורים ומחממת מאוד את תא הנוסעים. בסך הכל לא חסר כאן כלום, למעט מצלמת רוורס שהייתה עוזרת בכניסה לחניות (הראות דרך החלון האחורי לא טובה בנסיעה לאחור).

    סיאט לאון החדשה

    אלינו הגיעה לנסיעת המבחן סיאט לאון החדשה בגרסת ה-1.2 ליטר טורבו-בנזין, בשידוך לתיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים של הקבוצה (DSG, שבעה הילוכים). השילוב הזה מוכר לנו משלל דגמי המותג וגם בסיאט אין כאן הפתעות רבות. מנוע ה-1.2TSI של קבוצת פולקסווגן הוא מנוע מצוין שמפיק את המקסימום מנפח צנוע יחסית. תיבת ה-DSG עושה את עבודתה בצורה טובה אבל לא הכי טובה. חלק מהמתחרים של סיאט, שהחלו להשתמש בתיבות אלו אחריה, תפסו את הפטנט מהר יותר ולמדו לשלוט טוב יותר בהעברות ההילוכים בזמן נסיעה עירונית פקוקה.

    הביצועים בסך הכל די סבירים. אבל יותר מכפי שהם סבירים, הם מתסכלים. כי מהר מאוד מרגישים שהלאון החדשה יכולה, וצריכה, עוד כוח. מנוע ה-1.2 ליטר (105 כוחות סוס) מרגיש קטן מידי על הרכב, חלש מידי. זה לא שהמכונית איטית, נהגתי לאחרונה בכמה משפחתיות 1,600 סמ"ק שהרגישו איטיות משמעותית ממנה, זאת השלדה המצוינת ואחיזת הכביש הגבוהה שפשוט מדרבנות אותך ללחוץ עוד, אבל למנוע פשוט אין מה לתת. צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 12.5 קילומטרים לליטר בנסיעה משולבת, לא רגועה במיוחד ועם מערכת ה-Start&Stop כבויה.

    נקודה מאכזבת נוספת מגיעה מכיוון נוחות הנסיעה. הדגם החדש מצויד במתלה אחורי השונה משל דגמי ה-1.4 ליטר של פולקסווגן גולף החדשה או אודי A3 החדשה. מחוץ לעיר, חסרונו של המתלה ה"חכם" לא מורגש במיוחד. המכונית משייטת בנוחות ומתמודדת היטב כמעט עם כל שיבוש והפרעה שיש בכביש. בתוך העיר, לעומת זאת, המצב טוב הרבה פחות. על פסי האטה או בורות ביוב שקועים נוטה הלאון להתרסק, כשהמתלים לא מצליחים לספוג היטב את החבטה.

    סיאט לאון החדשה

    סיאט לאון החדשה - סיכום

    הדור החדש של הלאון מציג שדרוג משמעותי באיכות החיים לעומת הדור היוצא. גרסת ה-1.2 ליטר בה נהגנו היא גרסת הבסיס החלשה והזולה ביותר. כמשפחתית קומפקטית סטנדרטית היא מספקת את הסחורה, ומעבר לכך. אבל מי שהתרגל לביצועים שהציגו גרסאות ה-1.4 וה-1.8 ליטר של הדגם היוצא יתאכזב כנראה מהביצועים שמציגה גרסת ה-1.2 ליטר ויישאר עם טעם של עוד. טעם שכנראה יהיה אפשר למצוא בגרסאות ה-FR החזקות והספורטיביות יותר. וזאת בדיוק הבעיה של הדגם הנכנס - קשה להיכנס לנעליו של הדגם היוצא שהציע הרבה מאוד ביצועים במעט מאוד כסף.

    123,400 ₪ עולה רכב ההדגמה בו נהגנו - 5 דלתות אוטומטי Style עם מנוע 1.2 ליטר טורבו-בנזין - מחיר שנמוך בכמה אלפי שקלים מהמתחרות הישירות. טויוטה אוריס תעלה לכם כ-130 אלף ₪ ותיתן ביצועים פחות טובים והתנהגות כביש טובה פחות. שדרוג לאחות הבכירה פולקסווגן גולף יעלה לכם קצת פחות מ-10,000 ₪ אבל לא ילווה בעליה משמעותית ברמת האבזור או בנוחות הנסיעה. קיה סיד החדשה תעלה גם היא קצת יותר ותציע איכות חומרים דומה אבל גם היא לא תרטיט אתכם עם ביצועים נהדרים.

    השורה התחתונה היא שהלאון החדשה היא לא מכונית מושלמת, בוודאי שלא בגרסת הבסיס שלה. ועדיין, עם מחיר אטרקטיבי, רשימת אבזור נאה וצריכת דלק טובה היא מסתמנת כבחירה מצוינת בקבוצת המשפחתיות הקומפקטיות.

    סיאט לאון החדשה בקטלוג הרכב של CarsForum
    סיאט לאון החדשה - מפרט טכני להורדה

    קבלו הצעה אטרקטיבית לרכישת לאון חדשה או משומשת מהמומחים של CarsForum

    סיאט לאון החדשה

    dddd