תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מילון דיטיילינג השלם

לא יודעים מה זה Swirls ומה עושה מכונת DA? מילון המונחים הרשמי של CarsForum לעולם הדיטיילינג יעשה לכם סדר בבלאגן.

  • 22-09-2013
  • מאת: אורי קדר

1. סבון ייעודי - מכונה לעיתים גם 'שמפו' או 'קונדישנר' אך המוצר הוא אותו המוצר. סבונים ייעודיים לרכב מאוזנים מבחינה כימית ולא פוגעים בשכבת ההגנה שעל הרכב. חלק מהסבונים מכילים ווקס ומעניקים לרכב ברק וחלק מהסבונים מיועדים לשלב ה-Pre-Wash ויוצרים קצף רב (מה שמכונה Snow Foam). את חלקם לא צריך לשטוף לאחר מכן (ONR).
שימוש בסבון לא ייעודי לרכב לאורך זמן יפגע בשכבת ההגנה ואפילו בלכה של הרכב.

שמפו לרכב

2. אביזרי שטיפה - במכוני השטיפה משתמשים לעיתים קרובות במטאטא לקרצוף הרכב, הדבר יוצר סוורלים רבים והורס את הברק של הרכב. בתהליך של שטיפה ידנית משתמשים בכפפת שטיפה או בספוג. הכפפה מתלבשת על היד וקל יותר להשתמש בה. יש כפפות בכול התצורות והסוגים - ישנן כאלה שעשויות מסיבי מיקרופייבר, ישנן כאלה שעשויות מצמר. הספוג פחות נפוץ כיום והוא בדרך כלל עשוי ממיקרופייבר.

שרשור כפפות ניקוי / רחיצה - איזו אתם ממליצים?

כפפת ניקוי

3. מטליות ייבוש - בעבר השימוש בג'ילדה העשויה מעור צבי היה נפוץ מאוד. כיום רוב מטליות הייבוש עשויות מסיבי מיקרופייבר והן עדיפות מכיוון שהן "סופגות" לתוכן לכלוך, אם קיים, ומפחיתות סיכון להיווצרות של סוורלים. מטליות הייבוש בדרך כלל גדולות הרבה יותר מאשר מטליות Buffing ועבות יותר מהן.

מטלית ניגוב

4. Grit Guard - מוצר שתכליתו היא לשמור על הלכלוך בתחתית הדלי וכך למנוע ממנו להגיע בחזרה לאביזר השטיפה ולרכב. ה-Grit Guard הוא מעיין רשת אשר מאפשרת ללכלוך לרדת לתחתית הדלי ובאמצעות חתיכת פלסטיק נוספת מונעת ממנו לעלות בחזרה. המוצר בדרך כלל מיועד לדליים גדולים של 5 גלונים (20 ליטר) ויש לוודא התאמה של המוצר לדלי טרם רכישתו. 

Grit Guard

5. מסקנטייפ - זהו למעשה מסקנטייפ רגיל אבל הוא מעט יותר דק ובדרך כלל בצבע כחול. הדבק שלו מספיק חזק ובכל זאת הוא יורד בקלות מהפח, מהגומיות ומהפלסטיק. למרות שהמוצר נראה זניח וההדבקה שלו עלולה לקחת זמן רב מומלץ להשתמש בו על מנת למנוע מחומרים להגיע למקומות מסוימים ובכך להרוס אותם. (למשל גלייז לפלסטיקים, פוליש לצבע שכבר עבר פוליש וכו').

מסקנטייפ

6. מכונת פוליש - מכונות פוליש הן מכונות הדומות למסור דיסק ומסתובבות במהירות גבוהה למדי. תפקידן הוא לשפשף את הפוליש במהירות גבוהה על הפח של הרכב ובכך להאיץ את תהליך השיוף, לייעל אותו ולספק תוצאות מרהיבות במעט זמן ומאמץ. החיסרון של מכונות אלו הוא מחירן והסכנות הטמונות בשימושן. שימוש לא נכון עלול להביא לשריפת הצבע, הוספת הולוגרמות ואף פציעה.

מכונת פוליש

עד לפני מספר שנים המכונה היחידה אשר הייתה נהוגה לשימוש הייתה מסוג שנקרא Rotary - רוטורי, כלומר סיבובית. מכונה זו היא המוכרת ביותר - פד שמסתובב במעגלים קבועים במהירות מסוימת (נמדדת ביחידות RPM, סיבובים לדקה). היא גם לרוב חזקה יותר ממקבילותיה והתוצאות המתקבלות איתה מהירות יותר ולעתים גם מרשימות יותר. הסכנה בשימוש בה היא שריפת הצבע והחרפת הולוגרמות. כאמור, משום שאם הפד מסתובב זמן רב באותו מקום נוצר חום כחלק מהחיכוך של הפד בצבע, מה ששורף את הצבע ומוסיף שריטות. הדרך הנכונה להשתמש במכונה רוטורית היא להקפיד להזיז את הפד דרך קבע, לא להיתקע על נקודה אחת, לזוז במהירות מסוימת ולא לבחור מצב מהירות מהיר מדי.

בנוסף לרוטוריות, הסוג החדש והנפוץ של מכונות פוליש הוא ה-DUAL ACTION (או DA בקיצור). מכונות אלו עושות שתי פעולות בו זמנית - גם מסתובבות וגם זזות באופן אקראי מצד לצד, כך שנוצרת מעין צורת אליפסה בתנועת הפד. יתרונה העיקרי של מכונת ה-DA הוא בטיחות השימוש. קשה מאוד לשרוף צבע בעזרתה, גם למגושמים מביננו. אופן פעולתה יוצר פחות חום בצורה משמעותית בהשוואה למכשיר רוטורי, דבר אשר מקטין את הסיכון לשריפת הצבע. עם זאת, הבטיחות בשימוש באה על חשבון היעילות. לכן, למכשיר רוטורי ייקח פחות זמן להגיע לתוצאה כלשהי מאשר למכונת DA.

DA מול רוטורי

ההבדלים בין מכונה רוטורית למכונה מסוג DA

7. פדים - ישנם סוגים רבים של פדים, כשכל יצרן מגדיר לעצמו סדרות שונות של פדים.

רמת האגרסיביות הולכת מהגס לעדין:

Heavy Cutting Pad
Cutting Pad
Light Cutting Pad
Polishing Pad
Finishing Pad
Applicating Pad

לכל חברה יש שמות מעט שונים לכל אחד מסוגי הפדים ולא לכל חברה יש כזה היצע. זה בסדר, כי לעיתים רחוקות צריך כל כך הרבה סוגים שונים של פדים.
בדרך כלל Cutting Pad רגיל יספיק לרוב העבודות הקשות של החיתוך. Polishing Pad - מיועד לעבודות קלות יותר, לעתים כאשר אין עניין לבצע פוליש דו שלבי ומעדיפים פד עדין יותר. Finishing - לפולישים עדינים, הברקה, השבחה. Applicating - מיועד ליישום ווקס, אוטם צבע וגלייז.

בד"כ ישנה משמעות לצבע הפד. חברות רבות מאמצות צבעים דומים המסמלים את דרגת הקושי והחיתוך של הפד. עם זאת, זה אינו דבר קבוע ועל כל אין כל כך מה להסביר כאן.

ישנם סוגים שונים של פדים - Foam, Microfiber, Wool.
הראשון, Foam, הוא הנפוץ ביותר - הוא קל לשימוש, גמיש, עמיד מאוד ומכיל מגוון אדיר של דוגמאות. החיסרון שלו הוא אבק רב שבדרך כלל מגיע בתהליך הפוליש והחום הנפלט מהחיכוך שלו.
השני, המיקרופייבר, הוא זן חדש יחסית של פדים. יתרונותיו על ה-Foam הוא בצמצום החום הנפלט וצמצום אבק הפוליש. עם זאת, ההיצע של הפולישים אליו מוגבל והפיניש איתו לא תמיד מרהיב כמו שאפשר להשיג עם פד פיניש בצורת Foam.
השלישי והוותיק - הWool. פד מצמר\פרווה, המאופיין ביכולת חיתוך חזקה מאוד. על כן, הוא לא בטיחותי לשימוש, לא ממש מתאים לפיניש ולא מתאים למתחילים בגלל אופי השימוש בו. הוא מיועד בעיקר לשימוש במכונות רוטוריות ולאנשים בעלי ניסיון רב.

סוגי פדים

8. ONR - Optimum No Rinse פותח במקור כדי לבצע שטיפה ללא מים אך בדילולים שונים הוא אחד החומרים השימושים ביותר והמשתלמים ביותר. כמעט כל חובב דיטיילינג מכיר אותו. הסברים מלאים אודות החומר הזה ניתן למצוא כאן.

ONR

9. מברשות - מטרתו של הדיטיילינג היא להגיע לרמת הניקיון הגבוהה ביותר ועל כן הניקיון צריך להיות מאוד יסודי. אחד מהאמצעים להגיע לניקיון ברמה גבוהה הוא מברשות מכול הגדלים והסוגים. ישנן מברשות לניקוי הצמיגים (בדרך כלל יהיו יותר קשות), ישנן מברשות לפנים הרכב, לשטחים, מברשות קטנות שמיועדות להיכנס למקומות צרים ועוד.

לפני השימוש במברשות יש לוודא כי הן מתאימות לשימוש על המשטח המטופל (מברשת שמיועדת לשטיחים תהיה קשה יותר ממברשת שמיועדת לצבע ועלולה לשרוט אותו).

10. סווירלים (swirls) - אלה שריטות קטנות ומרובות אשר מופיעות על פח הרכב ונראות בעיקר דרך מקור אור ישיר וחזק (כמו שמש או פנסים חזקים).

ישנם גורמים רבים להיווצרות של סווירלים,  את רובם ניתן למנוע מראש וחלקם הם בלתי נמנעים, יש להיזהר בכול מגע עם פח הרכב, על מנת לצמצם אותם כמה שניתן. הגורמים העיקריים ליצירת סוורלים הם:

מכוני שטיפה - גם מכוני שטיפה ידניים (בהם נהוג לקרצף עם מטאטא את הרכב) וגם מנהרות בהן אלפי מטליות גסות מסתובבות ושורטות את פה הרכב.

שטיפה ביתית - גם שטיפה ביתית לא נכונה תורמת להיווצרות סווירלים. רצוי להשתמש בכפפות או בספוגים ייעודיים אשר "מרימים" את הלכלוך לתוכם ובכך מונעים שריטות מיקרוניות מזיהומים שנמצאים על פני השטח. רצוי גם להשתמש בשיטת שני הדליים שעליה נרחיב בהמשך.

ייבוש בג'ילדה - גם אלה אשר שעשויות מעור צבי עלולות לגרום לסווירלים. רצוי להשתמש במטליות מיקרופייבר ייעודית. אם כי הדרך הבטוחה ביותר לייבוש היא עם מפוח או לחץ אוויר.

סוורלים

11. הולוגרמות - נגרמות כתוצאה מפוליש לא נכון עם מכונה רוטורית ולכן רצוי להימנע עד כמה שאפשר מפוליש במכונה רוטורית. היא אומנם מהירה וחזקה יותר אך הנזק הפוטנציאלי שעלול להיגרם משימוש בהן גדול מהתועלת והופך את השימוש בה ללא כדאי.

12. מרקם תפוזי (Orange Peel) - כשמו כן הוא, מרקם תפוזי על הצבע. נגרם כתוצאה מערבוב תמיסות של צבעים, יחס בין החומרים השונים בצבע, בלכה ובאופן הצביעה. ניתן לטשטש אך זה כרוך בשיוף עם נייר מים (שלייף סבון), פעולה אגרסיבית מאוד שדורשת לא מעט אומץ וניסיון.

תפוזיות

13. נייר שיוף רטוב (שלייף סבון) - ניירות שיוף עדינים למדי המשומשים בתהליך שיוף רטוב. נייר שיוף שסופח מים המסככים את התהליך ולכן החיכוך עדין יותר בין הנייר למשטח. ניירות אלו משומשים על מנת להסיר שריטות עמוקות יותר באופן נקודתי, הסרת Orange Peel באופן יעיל יותר ובכלל הסרת יותר שכבת לכה בפחות זמן. נייר השיוף משאיר אחריו משטח משויף שדורש השבחה בעזרת פולישים חותכים ועדינים שיחזירו לו את הברק שלו.

חשוב לציין, לפני שמתחילים בכלל לשייף אזור מסוים יש להשתמש במודד צבע על מנת לוודא שיש מספיק צבע לתקן.

שלייף סבון

14. פוליש גס - חומר המיועד להוריד שכבה פגומה של לקה הכוללת צריבות, כתמי צואת יונים, דהייה, שריטות וכדומה.
החומר הזה מכיל חלקיקים אגרסיביים המתחככים בצבע וכך מורידים את השכבה העליונה. התהליך הזה הינו אגרסיבי. יש חומרים אגרסיביים יותר, יש אגרסיביים פחות והבחירה ביניהם היא בהתאם לצורך. תמיד עדיף להתחיל להשתמש בפוליש הפחות אגרסיבי על מנת להימנע מהורדה מיותרת של שכבת לכה או מצריבת המקום כתוצאה מהחום הנפלט בעת התהליך.

לאחר פוליש גס יש לעבור עם פולישים עדינים יותר, זאת משום שפולישים גסים לרוב לא משביחים את הקרקע אותה הם חתכו. הם מחליפים שריטות קודמות בסימני שיוף חדשים. פוליש עדין בא על מנת להשביח את השטח המשויף, להסיר סימני שיוף של הפוליש הגס ובכך להבריק ולהחליק את השטח. ישנם פולישים אגרסיביים מאוד הדורשים כמה שלבי פוליש עדין לאחריהם.

15. פוליש עדין - בא, כאמור, על מנת להשביח שטח ששויף קודם לכן על ידי פוליש גס. פוליש זה יכול לשמש גם כפוליש בודד עבור משטחי צבע ללא שריטות רציניות. סווירלים קלים, שריטות קלות, סימני מים וצריבות עשויים גם הם לרדת עם פוליש עדין. פוליש זה אגרסיבי הרבה פחות מפוליש גס ומשום כך גם מבריק את השטח הרבה יותר. הפוליש העדין הוא המשפיע ביותר על רמת הברק של הצבע בתהליך הדיטיילינג.

פוליש

16. Beading - סימן היכר לווקס איכותי. המים מתאחדים לכדי מעיין כדוריות ונשארים על הצבע. מקובל לבדוק בעזרת השיטה הזאת האם קיים ווקס על הרכב.

Beading

17. Sheeting - תכונה המזוהה עם אוטמי צבע. הסילנט אוטם את הנקבוביות והמים מחליקים מהצבע בקלות. מקובל לבדוק בעזרת השיטה הזאת האם קיים סילנט על הרכב. 

Sheeting

dddd