תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • קיה
  • קיה פורטה
  • קיה פורטה 2013 החדשה – מבחן דרך

    קיה פורטה

    הפורטה החדשה מכוונת אל ליבו של שוק הרכב הישראלי - סדאן 1,600 אוטומט עם הרבה אבזור והרבה מרווח. האם היא המכונית המשפחתית המושלמת? מבחן דרך.

    • 13-06-2013
    • מאת: אלירן אברזל

    קיה פורטה 2013 החדשה - הקדמה

    רבים אולי אינם זוכרים, אבל הפורטה אינה מכונית הסדאן-1600-אוטומט הראשונה שמשווקת קיה בישראל. אי שם בשנת 2004 השיקה קיה בישראל את הסראטו (לא לבלבל עם רכב הפנאי סורנטו), שהייתה בסך הכל מכונית לא כל כך רעה אבל גם לא כל כך טובה. אז היה המותג בידיו של יבואן אחר ובמיתוג אחר לגמרי, שלא ממש אפשרו לקוריאנית הבינונית ההיא להתברג גבוה בתודעה הציבורית. ב-2009 הגיעה ארצה סדאן-1600-אוטומט אחרת, שזכתה במסגרת המהפך שעברה קיה בישראל שם חדש לגמרי - פורטה.

    שנתיים וחצי חלפו מאז נהגתי לראשונה בקיה פורטה הראשונה. לא הרבה זמן במונחי תעשיית הרכב, אבל די והותר זמן כדי לאפשר למתחרות לבצע קפיצה רצינית קדימה. בשנה-שנתיים האחרונות הושקו כאן לא מעט מתחרות חדשות ופתאום מה שהיה ממש בסדר לפני שנתיים וחצי, נראה קצת מיושן היום. הגיע הזמן לחדש ובניגוד למגמה המקובלת בשוק הרכב, בקיה דילגו על מתיחת הפנים המקובלת באמצע החיים של הדור הראשון והציגו ישירות את הדור החדש.

    קיה פורטה החדשה

    קיה פורטה 2013 החדשה - מכונית משפחתית?

    אז מה בעצם הופך מכונית למכונית משפחתית טובה?
    האם אלו הביצועים והספק המנוע? כנראה שלא. שמתי לב שבכל פעם שאני לוקח איתי את המשפחה לטיול, אני נוהג רגוע יותר. לא מתעקש לנעול 110 קמ"ש על בקרת השיוט (גם כשמותר) ומסתפק ב-100 קמ"ש, קצת פחות מתעקש לשמור על מהירות תלת ספרתית בעליות.
    האם זו התנהגות הכביש? ממש לא. לפורד פוקוס סדאן יש התנהגות כביש מעולה אבל היא אינה מכונית משפחתית מוצלחת במיוחד, בעיקר בגלל מרווח הפנים המצומצם שהיא מציעה מלפנים ומאחור.
    האם זו מערכת השמע האיכותית? גם לא. ביננו, גם ככה מכלים רוב ההורים את זמן הנסיעה שלהם בהאזנה לשירי ילדים חסרי תוחלת ואת שאר הזמנים מעבירים בהאזנה לתוכניות דיבורים ברדיו.

    אז מה כן הופך אותה למכונית משפחתית טובה? בסופו של דבר, אלו הדברים הקטנים.
    תא מטען גדול, עם פתח הטענה רחב, כזה שאפשר להכניס אליו בקלות עגלת ילדים וציוד לטיול של שבת, בלי להשאיר שקיות במרכז המושב האחורי, נתונות לחסדיהם של הילדים.
    מערכת בקרת אקלים מפוצלת, שיכולה לקרר קצת פחות את צד הנוסעת ולחסוך ויכוחים מיותרים על המזגן.
    מערכת שמע משוכללת, עם שלל חיבורים וסינכרון מושלם עם iPhone ו-iPod, כזאת שמנגנת הכל בשניות.
    גם מושב אחורי מרווח, שיכול לאכלס במרכזו את האמא המסורה שתשמש חוצץ בין הניצים שבמושב האחורי, יכול להיות לעזר.

    את כל הדברים האלו עושה הפורטה החדשה בצורה טובה מאוד.

    קיה פורטה החדשה

    קיה פורטה החדשה 2013 - לא מכונית משפחתית?

    אבל למי שינסה להפוך את הפורטה החדשה למה שהיא לא, צפויה אכזבה. הפורטה החדשה מצוידת בגרסה מחוזקת של מנוע ה-1.6 ליטר שהיה בדגם הקודם, שמפיק 130 כוחות סוס (שישה יותר ממה שהיה לדגם הקודם). איכשהו, למרות החיזוק, זה לא מרגיש מספיק חזק והרכב לא מרגיש נמרץ במיוחד. לזה צריך להוסיף תיבת הילוכים אוטומטית, שמכוילת בבירור יותר לטובת נוחות או חיסכון בדלק ופחות לטובת ביצועים, שפוגמת גם היא בתחושת הנמרצות.

    כיול המתלים רך יחסית לזה שפגשתי ממש לא מזמן בסיד החדשה, מה שכמובן תורם לנוחות הנסיעה על פסי האטה בעיר או כבישים משובשים מחוץ לעיר, אבל גם פוגע בהתנהגות הכביש בכבישים המפותלים. ומעל כל אלו - הגה הכוח החשמלי, שהוא בעל משקל מלאכותי מידי וסובל מחוסר ליניאריות. קיה סיד, האחות מחומשת הדלתות של הפורטה, הציגה רף גבוה מאוד בנושא זה אותו מתקשה הפורטה לשחזר.

    הפורטה במיטבה בזמן שיוט רגוע ונינוח. יחסי ההעברה של הגיר ארוכים ובמידה ונדרשת ההאצה מהירה הוא יוריד הילוך או שניים בזמן קצר יחסית. בידוד רעשי המנוע מצוין בסל"ד שיוט (110 קמ"ש - 2500 סל"ד) ורק מעט רעשי כביש ויותר מידי רעשים מכיוון המתלים יפריעו לנמנום של שוכני המושב האחורי. אך ניסיון לדחוק בפורטה לספק ביצועים יעלה את המנוע לסל"ד גבוה ויכניס לתא הנוסעים רעש מנוע מחוספס ולא נעים.

    קיה פורטה החדשה

    קיה פורטה החדשה 2013 - שימושיות

    על הנייר מציעה הפורטה תא מטען שאינו גדול במיוחד (482 ליטרים, כשחלק מהמתחרות חצו את קו ה-500 ליטרים), אך פתח ההטענה שלו רחב והגישה אל כל עומקו נוחה יחסית. רק חבל שאין כפתור לפתיחה חיצונית של דלת תא המטען, וזו מתבצעת רק דרך השלט או דרך ידית במושב הנהג. המושב האחורי מרווח מאוד, בכל הממדים האפשריים. המושב המרכזי לא נוח במיוחד, בעיקר בגלל משענת היד המתקפלת, אבל בסך הכל נסבל בנסיעות קצרות. המושבים הקדמיים נוחים, גם אם מעט קשים מידי.

    תא הנוסעים כולל שפע של תאי אכסון, קטנים כגדולים - שני מחזיקי כוסות במרכז, שני מחזיקי בקבוקים בדלתות, תא למשקפיים מעל למראה, תא אכסון מתחת למשענת היד ובנוסף תא עם כיסוי נגלל לנגנים או מטענים שמחוברים למצית. היושבים מאחור ייהנו גם מגוף תאורה נפרד ומצמד פתחי מיזוג נוספים. רשימת האבזור נדיבה בסך הכל אבל פה ושם אפשר למצוא כמה פריטי אבזור סטנדרטיים שהיו בסיד ונעלמו גם מהדגם המאובזר בו נהגנו, כמו קיפול מראות חשמלי או מערכת ה-Flex Steer. על כל מערכות הרכב מנצחת קונסולה מרכזית פשוטה מאוד לתפעול וכל מי שנהג בדגם כלשהוא של קיה שהוצג בשנתיים האחרונות יבין מהר מאוד מה עושה כל כפתור.

    קיה פורטה החדשה

    קיה פורטה החדשה 2013 - סיכום

    הפורטה החדשה לא שוברת את גבולות קטגוריית הסדאן-1600-אוטומט אבל בהחלט מתברגת בצמרת של אותה הקטגוריה. היא מרווחת, נוחה, מעוצבת היטב ובסך הכל מהווה מכונית משפחתית טובה. למנוע שלה חסר קצת מחץ והביצועים בסך הכל די פושרים, אבל צריכת הדלק טובה (כ-12.5 קילומטרים לליטר לפי הבדיקה שלנו) וזה לא פחות חשוב בימנו.

    המתחרות רבות וטובות - מיונדאי i35, פורד פוקוס החדשה, פולקסוגן ג'טה ועד לאופל אסטרה סדאן טורבו. בהמשך השנה אמורות להגיע ארצה מתחרות חדשות נוספות, מבית מאזדה וטויוטה. כל המתחרות העיקריות מוצעות פחות או יותר באותו טווח מחירים ובאותה רמת האבזור. לחלקן ביצועים טובים יותר ולחלקן התנהגות כביש ספורטיבית יותר, אבל הקיה מרגישה כמו חבילה שלמה ומאוזנת שתתאים מאוד למי שמחפש מכונית משפחתית שמדברת אל הראש ולא אל הלב. הראש יהנה מהאבזור, מהמרווח והעיצוב. ללב חסרה קצת חדוות הנהיגה והתנהגות כביש מהנה ומתגמלת יותר.

    קיה פורטה החדשה בקטלוג הרכב של CarsForum
    קיה פורטה החדשה - מפרט טכני להורדה

    קבלו הצעה אטרקטיבית ברכישת הפורטה החדשה מהמומחים של CarsForum

    קיה פורטה החדשה

    dddd