תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • יונדאי
  • יונדאי סנטה פה
  • יונדאי סנטה פה החדש – מבחן דרך

    יונדאי סנטה פה

    מאובזר, מעוצב, איכותי ומרווח – יונדאי סנטה פה החדש קיבל מנוע בנזין חדש והתייצב אצלנו למבחן דרך. שווה 268 אלף ש"ח?

    • 21-03-2013
    • מאת: אלירן אברזל

    יונדאי סנטה פה מחזיק במקום של כבוד בפנטיאון של היצרן בישראל. בשנת 1994, כשהגיעו הרכבים הראשונים של יונדאי לישראל, עוד הרמנו לא מעט גבות בנוגע למותג הקוריאני החדש. בשנת 2001 הגיע ארצה הסנטה פה הראשון והוכיח שלא רק שיש אנשים שמוכנים לשלם לא מעט כסף בעבור רכב של יונדאי, אלא גם שאפשר להצליח בקטגוריה שהייתה אז בחיתוליה - קטגוריית רכבי השטח שלא באמת מיועדים לשטח. עכשיו אנחנו בשנת 2013 ואני נוסע לאסוף את הדור השלישי של יונדאי סנטה-פה - חדש, נאה ומאובזר מתמיד.

    אבל גם לא זול. מעל לרבע מיליון ₪ יעלה לכם רכב המבחן - בנזין, הנעה כפולה, 7 מקומות, מהדגם המאובזר ביותר (Elite). זה לא מעט כסף להשאיר על מכונית שבסופו של יום יש לה את אותו הסמל כמו ליונדאי i10 שעולה בערך רבע. הדגמים האחרים של היצרנית, כמו גם המפגש הראשון עם הרכב בהשקתו המקומית, כבר הוכיחו לי שכשיונדאי רוצה היא יכולה לתת פייט רציני למובילות הקטגוריה בנושאי האבזור והאיכות. אבל מה בנוגע לכל השאר?

    יונדאי סנטה פה החדש

    יונדאי סנטה פה החדש הוצג לראשונה במהלך 2012, תחילה בגרסה האמריקאית ומיד לאחר מכן גם בגרסה האירופאית. באופן חריג החליטו ביונדאי שלא להעניק לו שם מסדרת ה-i החדשה שלהם ולהמשיך להשתמש בשם הישן, הטוב. מי שכן חדשה כאן היא הפלטפורמה, שלדברי יונדאי עברה שדרוג מהותי על מנת לשפר את ביצועי הכביש ומרווח הפנים. גם היצע המנועים חדש לחלוטין. את מנוע הטורבו-דיזל הישן (2.2 ליטר, 150 כוחות סוס) החליף מנוע חדש באותו הנפח אך בהספק מרבי משודרג (197 כוחות סוס). אנחנו נהגנו בדגם הבנזין שמצויד גם הוא במנוע חדש - 2.4 ליטר עם 192 כוחות סוס - שהחליף את יחידת ה-V6 הישנה (2.7 ליטר, 189 כוחות סוס).

    כל הדגמים של יונדאי סנטה-פה מגיעים כשהם מאובזרים לעילא ולעילא. כבר ברמת הבסיס תקבלו עם הרכב 7 כריות אוויר, מכסה מנוע אקטיבי לצמצום פגיעה בהולכי רגל במקרה של תאונה, מערכת Flex Steer לשינוי תחושת ההיגוי, בקרת שיוט, שמשות אחוריות כהות, מסילות גגון מקוריות ועוד ועוד. אנחנו שמנו יד על הדגם המאובזר ביותר של הסנטה פה החדש, העילית. דגם ה-Elite כולל גם מושבי עור בכיוון חשמלי, פנסי קסנון, בלם חניה חשמלי, התנעה ללא מפתח ומצלמת רוורס משולבת במראה מרכזית מתכהה חשמלית. המחיר מתחיל ב-228 אלף ₪ לדגם ה-5 מושבים ברמת האבזור הבסיסית (Premium) ועולה עד ל-268 אלף ₪ לדגם הבנזין Elite שבמבחן.

    הדור החדש של יונדאי סנטה-פה מציג בצורה ברורה מאוד את קו העיצוב החדש של יונדאי - "פיסול בזרימה". בפועל, הרכב נראה כמו הכלאה בין יונדאי i800 ל-ix35. לשמחתי, התוצאה דומה הרבה יותר לאמא (ix35) מאשר לאבא (i800) ובמבט ראשון קל אכן לבלבל בין השניים. בחלקו האחורי הוא דומה יותר לאח החורג (קיה סורנטו החדש), שעוד יוזכר כאן כמה פעמים בהמשך. בפרופיל מתגלים חישוקי הסגסוגת הנאים שביחד עם חלונות הצד הצרים והארוכים יוצרים מראה קרבי למדי. פנסי ה-LED ונגיעות הכרום בפגושים משלימים את העיצוב הנאה. זה הוא ללא ספק, רכב נאה למדי שאפילו יסובב מבט או שניים ברחוב.

    יונדאי סנטה פה החדש

    כניסה אל תא הנוסעים של יונדאי סנטה-פה החדש מוכיחה שפשוט ומפואר הם לא הפכים גמורים. בניגוד לרכבים אחרים שנמכרים בטווח המחירים הזה, כאן נשמר קו העיצוב הפשוט והנקי, נטול כפתוריזציה מיותרת. הקונסולה המרכזית לא עמוסה בפקדים שונים ומשונים ואלו מפוזרים בצורה הגיונית בנקודות אסטרטגיות בתא הנוסעים כך שמתקבלת הנדסת אנוש טובה וקל לתפעל את מערכות הרכב. פה ושם אפשר למצוא כמה פאשלות קטנות בתכנון שדורשות הסתגלות, כמו חיבורי ה-USB וה-AUX שלא מותקנים בתוך תא נסתר או מחשב הדרך העמוס והלא נוח לתפעול.

    איכות החומרים בתא הנוסעים גבוהה ואיכות ההרכבה לא פחות ממצוינת. ביונדאי בחרו בתא נוסעים שרובו אפור, עם נגיעות קלות ומדודות של צבע כסוף לרענון המראה. לטעמי התוצאה נאה ביותר וטוב שלא התפתו לבחור כאן בפלסטיקים דמויי עץ. מושבי העור הקדמיים, עם חימום וכיוונון חשמלי, נוחים מאוד וביחד עם גלגל ההגה המתכוון מתקבלת תנוחת נהיגה נוחה ונעימה.

    רמת האבזור גבוהה וקשה למצוא תלונות רבות בכל הנוגע אליה. אך תלונה אחת בולטת מעל לשאר - העדרה של מערכת שמע מקורית. מערכת ה-2DIN של פיוניר שהותקנה ברכב לא נוחה לתפעול וגם לא מתקשרת בצורה מלאה עם הפקדים שמותקנים ברכב. כך למשל, כפתור ה-MUTE שעל ההגה לא משתיק לחלוטין את המוזיקה והכפתור ששולט על עוצמת התאורה בתא הנוסעים לא משפיע על עוצמת התאורה של הצג הענקי שמותקן במרכז המסך. והערה (למעשה הארה) נוספת מופנית אל פנסי הקסנון, שעוצמת התאורה שלהם אינה מהמרשימות שפגשתי.

    יונדאי סנטה פה החדש

    גרסת הבנזין של יונדאי סנטה פה החדש מצוידת במנוע בנפח 2.4 ליטרים עם הזרקה ישירה שמשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים ומערכת הנעה כפולה קבועה. את השילוב הזה, ללא מערכת ההנעה הכפולה אלא בגרסת הנעה קדמית, פגשנו לא מזמן בסורנטו אורבן החדש וגם שם, כמו כאן, השילוב הזה מוכיח את עצמו כטוב מאוד. תיבת ההילוכים האוטומטית מעבירה הילוכים בצורה חלקה, בזמן וללא השהיות מיותרות. זמינות הכוח טובה והביצועים משביעי רצון, גם אם הרכב מרגיש איטי יותר מהסורנטו, ככל הנראה פועל יוצא של מערכת ההנעה הכפולה. גם צריכת הדלק נפגעת ממערכת ההנעה הכפולה, ועמדה במהלך המבחן שלנו על כ-8.4 קילומטרים לליטר - גבוהה מצריכת הדלק של הסורנטו אורבן.

    קיומה של מערכת הנעה כפולה לא הופך את יונדאי סנטה פה החדש לחיית שטח. למעשה, הדור החדש הולך ומתרחק מהשטח עוד יותר ממה שעשה הדור הקודם. זווית הגישה הוקטנה לטובת יעילות אווירודינמית טובה יותר (25.6 מעלות בדגם הקודם, 24.6 בדגם החדש). אך חמור מכך, מרווח הגחון צומצם משמעותית והוא עומד כעת על 185 מילימטרים לעומת 203 מילימטרים בדגם הקודם. מערכת ההנעה הכפולה קבועה יעילה למדי ומצליחה להתמודד בצורה די סבירה עם הבוץ שיצרה המערכת החורפית הראשונה שהגיעה לאזורנו, אך יכולותיו של הרכב בשטח מוגבלות ללא ספק לשבילי עפר בלבד.

    ומה לגבי הכביש? כאן מתגלה דווקא יונדאי סנטה פה החדש כמוצלח מאוד. אחיזת הכביש גבוהה והמכונית משרה ביטחון רב גם בסיבובים מהירים. המתלים הקשיחים, שתורמים לתחושת הביטחון בסיבובים, פוגעים מעט בנוחות הנסיעה אך זו נותרת רוב הזמן טובה. בתוך העיר הנסיעה שקטה למדי, כשמעט מאוד מרעש המנוע חודר לתא הנוסעים ומטריד את מנוחת הנוסעים. רק מחוץ לעיר מתגלים רעשי כביש וצמיגים מוגזמים, גבוהים מכפי שמצופה מרכב בקטגוריה הזו.

    יונדאי סנטה פה החדש

    יונדאי סנטה פה החדש - סיכום

    הדור החדש של יונדאי סנטה פה מתגלה כרכב מוצלח למדי. מאובזר, נוח, מרווח, בטיחותי וחשוב מהכל - נראה מצוין, מבפנים ומבחוץ. אבל, וזה אבל גדול, יש את סוגיית המחיר. 268 אלף ₪ עולה הגרסה המאובזרת הזו של הסנטה פה, סכום גבוה לכל הדעות. והשאלה היא אם למרות כל הדברים הטובים שציינו כאן, יהיו מספיק אנשים שיסכימו להוציא סכום כזה על ג'יפון גדול של יונדאי ולא על, נניח, ג'יפון קטן של אודי או ג'יפון גדול של טויוטה?

    זאת כנראה הבעיה העיקרית של הסנטה פה החדש. מדובר ברכב מצוין שסובל מבעיה קשה של מתחרים לא פחות טובים ולעיתים גם יותר זולים, ממותגים "נחשבים יותר". בסגמנט המחירים הזה, בו המותג והסמל משחקים תפקיד לא פחות ואולי אפילו יותר חשוב מהעיצוב והביצועים, לא בטוח שזה יספיק. עכשיו, כל מה שנותר לכם זה להחליט מה חשוב יותר עבורכם.

    יונדאי סנטה פה החדש בקטלוג הרכב של CarsForum
    יונדאי סנטה פה החדש - מפרט טכני

    יונדאי סנטה פה החדש

    dddd