תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

בדרך לרכב המשומש - מה עושים עם טופס הבדיקה?

הניסיון מספר לנו שכמעט בכל רכב שיכנס למכון בדיקה יתגלו ליקויים. לא אחת עומד הקונה הפוטנציאלי מבולבל אל מול טופס הבדיקה – כל כך הרבה תקלות ודברים לתקן, כדאי בכלל לרכוש את הרכב?! חלק חמישי בסדרת המדריכים.

  • 14-06-2010
  • מאת: מערכת CarsForum

ריכזנו עבורכם כמה נושאים שחוזרים על עצמם ברוב טפסי הבדיקה ומבלבלים, לא אחת, את הרוכש הפוטנציאלי. אנחנו ממליצים לקרוא בעיון את הרשימה לפני ההגעה למכון הבדיקה, כדי שתדעו למה לצפות ובעיקר מאילו הערות בטופס הבדיקה לא להתרגש.

* גיר אוטומטי - רובם המוחלט של מכוני הבדיקה לפני קניה לא בודקים את תקינות הגיר האוטומטי. בחלק מהמכונים מסתפקים בהערה קטנה בתחתית הטופס שפותרת אותם מבדיקת הגיר, בחלק אחר מהמכונים ימלאו את השורה הרלוונטית בהערות כגון "בלאי דיסקיות" או "נקישה בהעברת הילוכים". חשוב שתדעו שעל סמך בדיקה זו אי אפשר לקבוע שום דבר לגבי תקינותו או אי תקינותו של הגיר האוטומטי.

הסיבה לכך פשוטה - מכוני הבדיקה לא מוכנים לקחת על עצמם את האחריות על הגיר האוטומטי, שהוא רכיב מאוד רגיש שעלות תיקונו גבוהה (ולפעמים אפילו גבוהה מאוד).

* הספק מנוע ירוד - בחלק ממכוני הבדיקה נוהגים לבדוק את הספק המנוע על מתקן מיוחד הנקרא "דינמומטר". בלא מעט מקרים תגלו שהספק הנמדד במכשיר נמוך מההספק עליו מצהיר היצרן לגבי דגם זה. ברוב המקרים אין זאת סיבה של ממש לדאגה.

ההפרשים נובעים מכמה וכמה סיבות. ראשית, ההספק עליו מצהיר היצרן הוא הספק המנוע בעוד ההספק אותו מודד הדינמומטר הוא ההספק בגלגלים, כאשר בין לבין נמצאים כמה מכלולים אשר גורמים לאיבוד של הספק. נוסף על כך, לא תמיד מקפידים במכוני הבדיקה לבצע את הבדיקה בסל"ד בו מתקבל ההספק המקסימאלי. שני אלו, וסיבות נוספות שלא צוינו כאן, גורמות להפרש בין הערכים השונים.

כל עוד שאר הפרמטרים של המנוע תקינים וההפרש אינו ענק - אין סיבה לדאגה.

* רעשים מהמנוע - סעיף נוסף שחוזר על עצמו בבדיקות לפני קניה הוא סעיף הרעשים במנוע. לעיתים הוא מסתתר תחת ההגדרה "רעש אביזרים וגלגלות" או "רעש מערכת תזמון" והערות דומות. גם במקרה זה, לרוב מדובר בהערה חסרת משמעות.

לא צריך להיות מומחה גדול כדי לדעת שהמנוע של הרכב מרעיש ושחלק מהרעש נגרם כתוצאה מהתנועה של האביזרים והגלגלות שיש במנוע.

בכל הנוגע למערכת התזמון, חשוב לוודא עם המוכר שהחליף את רצועת התזמון במועד שהוגדר ע"י יצרן הרכב (לרוב בכל 3-6 שנים או כמה עשרות אלפי קילומטרים). במידה והרצועה לא הוחלפה בזמן היא עלולה להיקרע ולגרום לנזק בלתי הפיך לחלקים הפנימיים שבמנוע.

כמה מרעיש אמרת?

מדעני נאסא מבצעים מדידות רעש מדויקות. אין צורך להזמין אותם לבדיקת המנוע ברכב שלכם.

* זוויות היגוי - לא אחת מופיעה הערה על זוויות ההיגוי הדורשות תיקון. קודם כל, אין צורך להתרגש מהערה זו היות ועלות של כיוון כזה ("כיוון פרונט") אינה גבוהה ומדובר בכמה מאות שקלים ברוב המקרים. שנית, ברוב המקרים כשתגיעו למכון שמבצע את הכיוון תגלו שזוויות ההיגוי ברכב דווקא תקינות ואין בהם בעיה של ממש.

* סימני קורוזיה - מערכת הקירור של הרכב היא מערכת סגורה שאינה אמורה לאבד נוזלים. במידה ואחד החיבורים של המערכת נוזל או שיש חור באחד מהם, מהר מאוד ייווצרו סימנים של קורוזיה בתא המנוע. במכוני הבדיקה אוהבים להדגיש נקודה זו, אולם לא תמיד היא מעידה על נזילה רלוונטית ובהרבה מקרים מעידה על נזילה שהתרחשה בעבר ותוקנה כבר. במקרה זה חשוב לשאול את הבוחן בשיחת הסיכום האם סימני הקורוזיה מלויים בנזילה של ממש או שמדובר רק בסימנים ישנים. במקרה של ספק כדאי להתייעץ עם מוסך או מכון לרדיאטורים.

סימני קורוזיה

סימני קורוזיה בחלקים פנימיים של המנוע. ברוב המקרים אי אפשר לראות אותם בלי פירוק של חלקים מהמנוע.

* מעיכות בספים וברצפה - היות ורוב הרכבים המשפחתיים נמוכים יחסית, ירידה לא זהירה ממדרכה או מפגש לא זהיר עם אבן בדרך לפיקניק עלולים לגרום למעיכה ברצפת הרכב. מעיכה בסף הרכב עלולה להיגרם מהרמה לא זהירה של הרכב על ליפט או ג'ק במוסך או בפנצ'ריה. בשני המקרים האלו אין סיבה לדאגה, היות ומדובר בהערות עם משמעות שולית שאינה גורמת, ברוב המוחלט של המקרים, לירידת ערך או לבעיה רצינית ברכב.

יש לכם שאלות נוספות? מצאתם הערה נוספת בטופס הבדיקה שאינכם יודעים מה משמעותה? בואו להתיעץ עם המומחים בפורום ייעוץ לפני רכישה או בעמוד רכב יד שניה

dddd