תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

בדרך לרכב המשומש - איך לבדוק רכב משומש

עברנו בהצלחה את שלב הסינון הטלפוני והגיע הזמן לגשת ולבדוק את הרכב שעומד למכירה. רובנו לא מכונאים ולא מומחים גדולים למכוניות, אבל סדרה של כמה בדיקות פשוטות וקצרות יחסית יכולה לחסוך הרבה זמן, כסף ועוגמת נפש. חלק שלישי בסדרת המדריכים.

  • 13-06-2010
  • מאת: מערכת CarsForum

גם אם אתם לא מכונאים מדופלים ולא ממש מבינים איך השטאנגה קשורה לגיר ואיך הכל מתחבר לרדיאטור, בעזרת סדרה של כמה בדיקות קצרות ופשוטות תוכלו לסנן לא מעט רכבים שמצבים המכני פשוט לא טוב מספיק. בחלק שלישי זה של סדרת המדריכים ננסה לתת לכם כלים פשוטים אך יעילים לצורך בדיקת הרכב המשומש כך שלפחות בחלק מהמקרים תוכלו להשתמש בניסיונם של אחרים כדי לחסוך מעצמכם זמן מיותר בהתרוצצויות סביב מכוני הבדיקה לרכב.

לפני שנתחיל חשוב להדגיש כי מדריך זה אינו תחליף לבדיקה מלאה של הרכב במכון בדיקה או במוסך מומחה. הבדיקות אותן נבצע הם בסיסיות וראשוניות בלבד ותפקידן לא לקבוע האם הרכב ראוי לרכישה או לא אלא לקבוע האם הרכב ראוי לבדיקה יסודית ומקצועית יותר אצל בעל מקצוע. הרכב עבר את הבדיקה שלכם בהצלחה? גשו עם המוכר והרכב לבדיקה אצל בעל מקצוע. האם להמשיך את הבדיקה במכון בדיקה לפני קניה או במוסך? זאת כבר שאלה מורכבת למדריך נוסף שיעלה בקרוב לאתר.

מומלץ להגיע ולבדוק את הרכב בשעות היום. כשחשוך בחוץ קשה לשים לב לפרטים הקטנים וקשה לראות את כל הפגמים. מומלץ להגיע לראות את הרכב בסביבה הביתית שלו וכאשר הוא "קר" (כלומר לאחר כמה שעות של מנוחה). כך תוכלו לשים לב ליותר תופעות ותקלות בזמן הבדיקה ונסיעת המבחן.

מה בודקים בעצם כשניגשים לרכב משומש?

* עוד לפני התנעת הרכב, הדבר החשוב ביותר הוא בדיקת רישיונות הרכב. בקשו מהמוכר את רישיונות הרכב וכן תעודה מזהה רשמית (לא כרטיס של קופת חולים או כרטיס חבר במכון הכושר השכונתי). ללא רישיון הרכב המקורי ותעודה מזהה של המוכר אין טעם להמשיך בבדיקת הרכב!

בדקו שהמוכר הוא אכן הבעלים של הרכב, כפי שמופיע ברישיון הרכב. אם מדובר בבעל שמוכר את הרכב של אישתו (וכמובן, גם להפך) יש לוודא ששם המשפחה והכתובת תואמים. לכל סיפור אחר יש להתייחס בחשדנות רבה ולקבל הסבר ראוי (ולא, "אני מוכר את הרכב בשביל הבן של אחותי החורגת שנסע לחו"ל כדי לעבור השתלת אוזן מלאכותית באגן שמאל" אינו מקובל).

בדקו שמספר הבעלים הקודמים תואם את מה שנאמר לכם בשיחת הטלפון. שימו לב לבלבול נפוץ מאוד בנושא זה - המספר שמופיע ברישיון הרכב הוא מספר הבעלים הקודמים ואינו כולל את הבעלים הנוכחי. כלומר, ברכב מיד ראשונה יופיע תחת סעיף הבעלים הקודמים "00", לרכב יד שנייה יופיע "01" וכן הלאה.

בדקו מתי בוצעה לאחרונה העברת בעלות על הרכב. התאריך מופיע בחלק השמאלי העליון של הרישיון. רכב ממוצע מחליף בעלות בכל שנתיים-שלוש והעברת בעלות מוקדמת במיוחד (למשל, כזאת שנערכה כמה שבועות או חודשים לפני שהגעתם) מחשידה ביותר ודורשת הסברים.

בדקו מהו התוקף של רישיון הרכב. במידה ותוקפו של הרישיון עומד לפוג בקרוב יש לשים על כך דגש כשתגיעו לשלב המשא והמתן הכספי. חשוב גם לשים לב שבתחתית הרישיון מופיעה חותמת של מכון הרישוי (או הערה מודפסת כי מדובר ברכב חדש שפטור ממבחן). ללא חותמת זו הרישיון אינו תקף.

אם כבר הגעתם לסוף הדף, בדקו שהרישיון שמוצג לכם הוא הרישיון המקורי ולא מדובר בכפל רישיון או ברישיון סוחר ("הפקדת סוחר"). כפל רישיון מציין שהבעלים הקודם ניגש למשרד הרישוי וביקש להדפיס רישיון רכב חדש לפני שתוקפו של הישן פג ודבר זה דורש, כמובן, הסבר.

רישיון לדוגמא

רישיון רכב לדוגמא. שימו לב לשם המוכר, מספר הבעלים הקודמים, תאריך העברת הבעלות וכן תוקף הרישיון.

* בקשו לראות את היסטוריית הטיפולים של הרכב. בדקו האם טופל הרכב במוסך קבוע ובמרווחים הנכונים. בדקו האם בוצעו לאחרונה תיקונים וטיפולים גדולים ואם יש תקלות שחוזרות על עצמן כמה וכמה פעמים.

במידה והמוכר לא מחזיק ברשותו את היסטוריית הטיפולים אפשר לגשת ביחד איתו למוסך בו טיפל ברכב ולהוציא מהמחשב פלט של הטיפולים והאחרונים שבוצעו. אל תאמינו למוכרים שמספרים לכם שהם מטפלים ברכב במוסך של קרוב משפחה ש"עושה להם מחיר בלי קבלה" - הסיפורים האלו לרוב פשוט לא נכונים. ברוב המקרים בהם אין היסטוריית טיפולים מסודרת המשמעות היא שהרכב לא טופל כהלכה.

* זה הזמן להחזיר למוכר את כל הניירת ולהתחיל לבדוק את הרכב עצמו. כשהמנוע כבוי וקר, פתחו את מכסה המנוע של הרכב. אל דאגה, זהב לא תמצאו שם וכנראה שגם עוגי-פלצת לא יקפוץ משם.

מה אתם מחפשים? ראשית כל, סדר וניקיון. המנוע הוא אמנם עסק מלוכלך ואין טעם לדרוש סדר וניקיון של בית מרקחת ברכב משפחתי סטנדרטי, אבל הזעות או נזילות של שמן או סימני קורוזיה לא צריכים להיות בשום מקרה. גם כבלי חשמל וחוטים שרצים ממקום למקום בצורה לא מסודרת לא צריכים להראות בתא המנוע.

פתחו את מיכל המילוי של נוזל הקירור והביטו פנימה. נוזל הקירור הוא חומר רעיל ולכן היצרן צובע אותו בצבע זרחני - ירוק זוהר, כחול, אדום וכו'. אם במיכל יש נוזל בצבע אחר (למשל מי ברז או נוזל בצבע חלודה) - הדבר מעיד על הזנחה של מערכת הקירור שעלולה לגרור נזקים יקרים מאוד לתיקון.

הוציאו את מדיד השמן ובדקו את גובה המפלס. בדקו האם מפלס השמן תקין ואם צבע השמן מתאים למה שקראתם בהיסטוריית הטיפולים - במידה וחלפו כמה אלפי קילומטרים ממועד הטיפול האחרון צבעו של השמן צריך להיות שחור. אם השמן לא הפך לשחור כנראה שמדובר בשמן באיכות נמוכה או שמישהו התעסק עם שמן המנוע בין הטיפולים. רכב חדש ומודרני כמעט ולא דורש תחזוקה בנושא זה וכמעט לא מאבד שמן בין טיפולים. במידה ומפלס השמן לא בטווח התקין, כדאי לגשת לבדיקה במוסך.

חלודה וקורוזיהמיכל עיבוי

מימין - מערכת קירור בה נעשה שימוש במי ברז, נוזל הקירור בצבע חלוד. משמאל - מיכל עיבוי נקי ומסודר, עם נוזל קירור איכותי.

* בדקו את תקינות הצמיגים ברכב - התכופפו וחפשו על כל ארבעת הצמיגים סימנים לשחיקה, סדקים המעידים על יובש של הצמיג וקרעים שמעידים על בלאי גבוה ועל נזק בלתי הפיך לצמיג. באותה הזדמנות בדקו גם שהגלגל הרזרבי קיים ותקין וכי ברכב נמצאים גם מפתח הגלגלים והמגבהה (ג'ק) המקוריים. בחלק מהרכבים יהיה קשה להחליף גלגל בלעדיהם.

מחירם של ארבעה צמיגים טובים לרכב משפחתי נעה לרוב באזור ה1500 ₪ והמחיר עולה כאשאר מדובר בצמיגים "נמוכי חתך" ורחבים. במידה והצמיגים דורשים החלפה כדאי לקחת זאת לתשומת ליבכם בזמן המשא והמתן הכספי.

* היכנסו אל תוך הרכב. התיישבו במושב הנהג ובדקו האם הישיבה נוחה לכם. עברו במבטכם ובידיכם על תא הנוסעים וחפשו קרעים, שברים וסימני הזנחה. במידה ועל המושבים מותקנים כיסויים, נסו לבדוק האם מתחת להם מסתתרים קרעים רציניים שמישהו ניסה להסתיר. חפשו חוטי חשמל רופפים שמתנדנדים בצורה רשלנית ויכולים להעיד על מערכת חשמל שטופלה בצורה חובבנית ועלולה לגרום לבעיות רבות בעתיד.

הכניסו את המפתח למתג ולפני ההנעה הראשונה בדקו את לוח השעונים. סובבו את המפתח לחצי הדרך ובדקו האם כל נורות האזהרה נדלקות. לאחר ההנעה הנורות יכבו בזו אחר זו לאחר שהרכב יבצע בדיקה עצמית לכל המכלולים האלקטרונים (מחשב המנוע, כרית האוויר, מערכת הABS וכו'). במידה ואחת מנורות האזהרה אינה נדלקת בכלל או שנשארת דלוקה לאחר ההנעה יש לגשת למוסך ולבדוק מה טיב התקלה. לעיתים מדובר בתקלה קטנה וזולה מאוד לתיקון (למשל מחבר שהתנתק) ולפעמים מדובר בתקלה שעלות תיקונה עשרות אלפי שקלים.

לאחר ההנעה בדקו שכל האבזור החשמלי ברכב תקין. הפעילו את האורות, המגבים, מערכת השמע, המראות החשמליות, כל חלונות החשמל אבל בעיקר את מערכת המיזוג והחימום. בדקו שהאוויר זורם היטב וללא רעשים, בדקו שהבורר שקובע מהיכן יצא האוויר תקין. הפעילו את הקירור ובדקו את תפוקת המזגן. העבירו לחימום ובדקו שהוא אכן פועל, חזרו על פעולה זו מאוחר יותר במידה ו"הרכב קר" ועדיין לא הספיק להתחמם ולחמם את תא הנוסעים. במידה וברכב יש מערכת בקרת אקלים או מסכים דיגיטאליים לחשוב לבדוק שהם תקינים התצוגה שלהם תקינה כי החלפתם לרוב יקרה מאוד. 

שימו לב לנוריות

שימו לב לתקינות נוריות האזהרה בלוח השונים. מיקום הנוריות משתנה כמובן מרכב לרכב, אבל צורתן זהה.

* צאו לנסיעת מבחן עם הרכב, גם כדי לוודא שהרכב מתאים לכם ולאופי הנהיגה שלכם וגם כדי לנסות ולקבל רושם כללי על מצבו של הרכב.

סגרו את הרדיו ונסו להרגיש את הנסיעה של הרכב. האם הרכב נוסע בצורה חלקה? האם נשמעים רעשים חריגים מצד המנוע או מצד תיבת ההילוכים? כל אלו יכולים להעיד על תקלה רצינית וכדאי לבדוק אותם במוסך.

חפשו רחוב רחב ושקע ובצעו פניית פרסה הדוקה לשני הכיוונים כשהרכב בהילוך ודוושת הגז לחוצה מעט. במידה ונשמעים רעשי תקתוק בזמן הפנייה הדבר מעיד על תקלה באחת הציריות.

חפשו פינה שקטה ובטוחה (אולי מגרש חניה ריק בקצה העיר) ובצעו בלימת חירום החלטית, עד כדי הפעלת מערכת הABS. בדקו שהרכב בולם היטב ולא מושך לשום כיוון. בלימה אחת הגונה לא תהרוס את הרכב אבל בהחלט כדאי להודיע למוכר שאתם מתכוונים לבצע את הבדיקה ולקבל את הסכמתו.

במידה והרכב אוטומטי, בדקו את אופי העברת ההילוכים, בעיקר כשהרכב עדיין קר. בדקו את הנסיעה גם במהירות גבוהה (מעל 90 קמ"ש) כדי לוודא שכל ההילוכים משתלבים כראוי. "תקיעה" של הגיר בהילוך מסוים וסירוב להעלות או להוריד הילוך בתגובה לקיק-דאון יכולה להעיד על תיקון יקר שידרוש הגיר בקרוב.

במידה ומדובר ברכב ידני, בדקו את התגובה של דוושת הקלאצ'. דוושה גבוהה יחסית לא מעידה בהכרח על מצמד גמור, אבל כן נדרשת פעולה חלקה של המנגנון. בדקו שכל ההילוכים משתלבים היטב בזמן הנסיעה ללא חריקות ושאין חופש מיותר בידית ההילוכים.

אם עברתם את הבדיקה הזאת בשלום, זה הזמן להמשיך הלאה ולקחת את הרכב לבדיקה אצל בעל מקצוע. כמו שכתבנו בתחילה, מדריך זה אינה תחליף לבדיקת הרכב אצל בעל מקצוע. נסו לתאם עם בעל הרכב בדיקה בזמן הקרוב כדי להקטין את הסיכון שרוכש זריז יקדים אתכם וירכוש את הרכב לפניכם.

האם לבדוק את הרכב במכון בדיקה או במוסך מקצועי? על השאלה הזאת ננסה לענות בחלק הבא של סדרת המדריכים.

בדיקה במכון או בדיקה במוסך. מה עדיף?

מומלץ לקבל ייעוץ בחינם בנושא קניית רכב משומש מהמומחים של CarsForum

dddd