תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • קיה
  • קיה אקסיד
  • קיה אקסיד בנהיגה ראשונה – להרוג את המשפחתית

    קיה אקסיד

    קיה משיקה את האקסיד, שהורגת את המשפחתית, נעמדת ליד הנירו, וגרמה לפבל לחשוב על בגדים. אבל בזה הוא אשם, לא היא.

    • 23-12-2019
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    קיה ישראל משיקה את האקסיד, או Xסיד, או Xceed, תקראו לה איך שאתם רוצים, תפקיד יש לה רק אחד – להרוג סופית את המכונית המשפחתית. האקסיד היא גרסה מוגבהת של הסיד הרגילה, סוג של "סיד אולרוד", "סיד אאוטבק", "סיד סקאוטליין" או "סיד קרוס-קאנטרי". רוצה לומר – לא בדיוק המצאה חדשה, אלא שימוש במתכון שמוכר כבר עשרות שנים: לוקחים רכב, בדרך כלל הוא סטיישן, כאן הוא האצ'בק, מגביהים אותו בס"מ בודדים, אופציונלית צובעים את קשתות הגלגלים וחצאיות הצד בשחור, וזהו. לא מעצבים אותו כג'יפון, לא מנסים למכור אותו כמכונת שטח. זה, הלכה למעשה – הוא הוא ה"קרוסאובר" שכולנו מדברים עליו כבר שנים שעושה שמות בקטגוריית המכוניות המשפחתיות.

    המכונית הזאת, במידה מסוימת, מבטלת כמעט לחלוטין את הסיבות לקיומה של הסיד הרגילה כחלופה יותר דינמית ופחות מוחצנת לספורטאז', ומאפשרת לאותם שניים וחצי אנשים שהעדיפו את הסיד גם להנות מתנוחת ישיבה מעט גבוהה יותר ואפשרות לטפס על מדרכה או לרדת לשביל מזדמנים.

    קיה אקסיד

    האקסיד החדשה, היא גם הדגם השני שמשחק על השם "סיד" עם תוספת בהתאם לסוג המרכב. כמו פרו-סיד (להתקדם) לדגם שלוש הדלתות (בעבר, היום סטיישן/שוטינג ברייק), כך אקסיד (להתעלות) לדגם שאמור להיות מסוגל להתמודד עם יותר מאשר כבישי אספלט.

    הבוקר השיקה טלקאר, יבואנית קיה לישראל, את האקסיד החדשה. היא תשווק בשלוש גרסאות, שיחלקו כולן את אותו מנוע 1.4 ליטר טורבו בנזין שמפיק 140 כ"ס ו-24.7 קג"מ, ותיבת 7 הילוכים כפולת מצמדים, בדיוק כמו בסיד הרגילה. הסיד תימכר בשלוש רמות גימור – LX (138,000 ₪) שתהיה מיועדת לציים, ו-EX (140,000 ₪) ופרימיום (146,000 ₪) עבור השוק הפרטי.

    קיה אקסיד

    האבזור בכל הגרסאות מכובד, אבל לא ניכנס לזה – את המפרט המלא תוכלו לקרוא כאן ותמלול שלו תמצאו בעשרות אתרים אחרים. אנחנו נתמקד כאן בנהיגה באקסיד, בה השתתפנו כחלק מאירוע ההשקה.

    בשני משפטים - קיה אקסיד היא קיה בכל רמ"ח אבריה, והיא מצליחה – כמו דגמים אחרים של קיה – למצוא נישה ולהתאים לה בול בפוני. היא נכנסת בדיוק במרווח שבין הקרוסאוברים לבין המשפחתיות המסורתיות, צועדת במקביל לנירו היותר חסכונית ומודעת סביבתית, ומציעה עיצוב, כיול, ויחידת הנעה שונה.

    קיה אקסיד

    ביותר משפטים – אם כשקיה השיקה את הספורטאז', הוא כבש את השוק בסערה כי הוא היה שילוב בין רכב שטח לרכב משפחתי, ואז הגיע הנירו שהיה שילוב בין הספורטאז' לרכב משפחתי, האקסיד מטשטשת את הגבול הדק-גם-ככה הזה ונדחסת על הקו שבין נירו למשפחתית, כאשר היא – כאמור – מציעה פחות או יותר את אותם ממדים בעיצוב וכיול שונים, ועם יחידת הנעה יותר דינמית.

    ו"יותר דינמית" זה קו שהיבואנית, טלקאר, מקדמת באופן מאוד ברור עם האקסיד. הרי שאם את שוחרי הסביבה וחובבי החסכון הם כבשו עם הנירו, עכשיו הגיע תורם של חובבי הנהיגה – אבל עדיין אלא שלא רוצים "לוותר" על ג'יפון (נכון, אלה שני דברים כמעט דיכוטומיים, אבל לא נריב על זה).

    קיה אקסיד

    בכל הנוגע לתא הנוסעים, האקסיד לא שוברת מוסכמות או פורצת גבולות, וחלילה אם היא הייתה עושה את זה. כתוב לה "קיה" על האף, לא קבועים שם שני שברונים. היא נותנת לרוכש הפוטנציאלי שלה כמעט בדיוק את מה שהוא מצפה לקבל – איכות חומרים לא רעה, אך גם לא מצטיינת, מושבים נוחים אבל מעט קצרים ומעוטי אפשרויות כוונון, מערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ' שממלא את כל הפונקציות הנדרשות ממנו (מצלמת רוורס, קישוריות לטלפונים) ונגיעות כרום או צהוב לבחירתכם (בבקשה, לכו על הצהוב, הוא כל כך הרבה יותר מגניב).

    קיה אקסיד

    אפילו לוח המחוונים הדיגיטלי (EX ומעלה) לא מתחכם ומציג את הספרות והמידע בפונטים ברורים ובצורה מאוד קריאה ונוחה. וזה בעצם מה שהוא, תא הנוסעים שלה, לא מתחכם. שזה מצחיק, כי זה ההפך המוחלט מהמיצוב והעיצוב החיצוני שלה.

    מבחינת נהיגה, אם קראתם את המפרט אתם בטח כבר יודעים שהאקסיד מצוידת במנוע 1.4 טורבו המשודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת מצמדים. המנוע מפיק את 140 כוחות הסוס המקובלים של היצרנית ואלמלא מצב "ספורט" הייתי נאלץ להגיד שהוא "לא מרגיש". במצב הרגיל כל התגובתיות מעט איטית, תיבת ההילוכים לוקחת את הזמן בהעברות ההילוכים, הסל"ד עולה בעצלתיים ובאופן כללי האקסיד מרגישה כאילו יש לה מנוע אטמוספרי ותיבה פלנטרית. אם אתם אוהבים את זה, אחלה. אם לא, מצב ספורט פותר את כל הבעיות האלה. המנוע הרבה יותר תגובתי, הגיר הרבה יותר מהיר, והמכונית מרגישה הרבה יותר חיה. אבל השבחים למצב הספורט לא נגמרים פה, כי בניגוד למצבי ספורט בלא מעט מכוניות אחרות, כאן הוא לא גורם למכונית להרגיש  כאילו היא מחפשת ללכת מכות – הוא עדיין משתמש בכל ההילוכים, לא מבטל את דימום המנוע בעצירות, ואפילו לא יתנגד לרדת ל-2000 סל"ד או אפילו פחות. אם אתם שואלים אותי, פשוט תשאירו אותה על מצב ספורט וזהו.

    קיה אקסיד

    נוחות הנסיעה של האקסיד לא רעה, ואם ממש מתאמצים אפשר למצוא קצת את הדינמיות עליה סיפרו לנו אנשי טלקאר. היא מרוסנת מאוד, ולא רוכנת מאוד בפניות, אבל מאידך גם מצליחה לסנן לא רע את פגעי הכביש. מה שהיא פחות מצליחה לסנן, הם רעשים. רעשי כביש חודרים לתא הנוסעים כמעט בכל מהירות וצליל המנוע נשמע מעט יותר משהייתי רוצה. הבעיה פה – כך מסתבר, אחרי חוות דעת של קולגה, שטען שהיא דווקא שקטה מאוד – היא לא בעוצמת הרעש אלא בתדר שלו. משהו בהמהום או במונוטוניות הקבועה לאורך נסיעה ארוכה, גרם לי לפחות, להרגיש עייף בסוף הנסיעה, אפילו בחלק בו לא אני נהגתי.

    מבחינת שימושיות, כמו עם תא הנוסעים, אל תצפו לחדשות גדולות. המידות של האקסיד מכתיבות תא נוסעים דומה במידותיו לזה של הנירו, אך עם מרווח ראש פחות במושב האחורי בגלל הגג המשתפל ומושב שנמדד ונמצא גבוה ב-2.6 ס"מ מזה של הנירו על-פי שיטת המדידה מאושרת MIT המכונה "נראה לי שזה בערך ככה ביחס לברך שלי, כי לא, לא חשבתי להביא מטר. אתה הבאת? לא? אז תסתום".

    קיה אקסיד

    יחד עם זאת, לשני מבוגרים בגודל ממוצע יהיה די והותר מקום מאחור. הם לא ירגישו שאספתם אותם בלימוזינה, אבל אם זה לא מתאים להם, אתם יכולים לעצור להם באיזה קיוסק שיטעינו את הרב-קו. לשלושה מבוגרים כבר יהיה צפוף, וגם בהתחשב באלטרנטיבה, אני לא בטוח שהייתי פוסק לטובת האקסיד בסופו של דבר. אבל היי, זה אני, יש לי בעיות עם אינטימיות וזה ידוע.

    בסופו של יום, האקסיד היא מכונית טובה למדי שלא סוטה יותר מדי מהמתכון שקבעה קיה, מתכון שעוזר לה כבר שנים להגדיל את נתח השוק שלה ולכבוש קטגוריות בזו אחר זו. היא סוחטת את הלימון שהוא המינוח "קרוסאובר" עד תום (וזה בסדר גמור, כי אם לא היא, אז מישהו אחר) ומציעה אינטרפרטציה מעט אחרת לזו של הנירו. למי שלא צריך את החסכון בדלק, למי שחשוב לו להראות במשהו מעוצב יותר (זו הדרך שלי להגיד "שלא יחשבו שהוא משעמם ומעפן") או רוצה בכל זאת, למרות שאשה וילדים וחוגים וקניות והחיים עצמם, עדיין רוצה – גם אם זה רק בראש שלו – להרגיש מחובר לאקט הנהיגה.

    קיה אקסיד

    האקסיד תנגוס לקוחות מהנירו, אין לי ספק בכך. נציגי היבואנית יוכלים לרקוד סביב השאלה הזו עד מחרתיים, אבל גם זה כנראה לא ימנע זליגה של רוכשים מהספורטאז' והנירו לכיוון האקסיד (בטח אם זו בתצוגה תהיה צהובה או כחולה). אותם 'אנשי היבואנית' גם צודקים בכך שבסופו של דבר, השלם גדול מסך חלקיו. הספורטאז' מכר בשנתו האחרונה לבד כ-14 אלף יחידות, כאשר הצטרף הנירו המספר הזה גדל באלף יחידות נוספות.

    יותר מזה, ככל שאני חושב על זה, אני יותר מסכים עם הרעיון של האקסיד שעומדת ליד הנירו, אפילו שהן דומות במידות. הרי מידות זה לא הכל, הגודל לא קובע וכל הקלישאות האלה. היא נותנת אופציה אחרת, שלא נופלת בשום דבר (חוץ מצריכת דלק, אבל זה כאמור חלק מהקטע) ולהימנע מלהציע אותה יהיה בערך כמו חנות בגדים שתחזיק רק חולצת T אחת, חולצה מכופתרת אחת, זוג מכנסיים אחד ומעיל. וכשחושבים על זה ככה, להציע כמה מכוניות באותו גודל נשמע פתאום הגיוני ברמות שההפך מרגיש אפילו קצת מטומטם.

    שאלות? רעיונות? תלונות? הומור נמוך? הצטרפו לדיון בפורום.

    קיה אקסיד

    dddd