תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

עצות שגריר לנהיגת חורף בטוחה

החורף והגשמים הראשונים בפתח וברור לכולנו שעלינו לשנות את אופן נהיגתנו ורובנו עושים זאת בדרך כלל באופן טבעי.

  • 08-01-2013
  • מאת: מיכה קראוס, מנכ"ל שגריר

התנהגות ואופי נהיגה:

רוב תאונות החורף הן תאונות החלקה על הכביש וכאלו הקשורות לבעיית ראות ונראות. תאונות החלקה שכיחות בימים הראשונים של הגשם במיוחד לאור הרטבת האבק שעל הכביש ויצירת משטח חלק. על מנת להימנע מהחלקה, יש להקפיד הקפדה יתירה על שמירת מרחק ותכנון נסיעה. חשוב שכל נהג ידע אם המכונית בה הוא נוהג מצוידת במערכת ABS על מנת לא להיות מופתע מהרעידות והרעשים הנלווים לפעולת ה-  ABS.

מומלץ לנסות בלימת חירום במגרש חנייה תוך כדי הקפדה על סביבה פנויה. במידה והרכב אינו מצויד ב--ABS  יהא עליו לדמות את פעולתו כאשר הוא חש שהרכב מחליק, על ידי פמפום דוושת הבלם תוך כדי שמירת נתיב הנסיעה (או הפנייה קלה של ההגה במידה ובכוונתו להתחמק ממכשול), אך טכניקה זאת מצריכה תרגול רב כדי לבצעה בצורה ראויה.

הדרך היעילה ביותר לא להגיע להחלקה היא למתן את ההאצה, הבלימה וההיגוי.
בנושא הראות יש לשמור על חלונות נקיים ככל האפשר ושימוש מושכל במערכת מיזוג האוויר בתוספת חימום, על מנת להפשיר אדים על גבי שמשות הרכב.

הדלקת אורות גם ביום  -מומלץ להדליק אורות כל שעות היום - כל השנה - לא על מנת לראות אלא על מנת להיראות.

בחצייה של שלוליות יש להקפיד על נסיעה איטית (שלא תתיז מים על הולכי רגל סמוכים ולא תציף את מכלולי המנוע) תוך כדי לחיצה מתונה וקבועה על דוושת התאוצה.

במתכונת זאת, גם אם מפלס המים גבוה מקו צינור המפלט, לא יחדרו אליו מים והמנוע לא יכבה. לאחר חציית השלולית יש לפמפם קלות על דוושת הבלם על מנת לייבש את החלקים במערכת הבלימה ולנקז את המים מחריצי הצמיגים. למרות זאת, מומלץ שלא להיכנס בכלל לשלוליות עמוקות אם משום שאין לנו דרך להעריך את עומקן האמיתי ואם משום שאנו עלולים להיתקל בהפתעה לא נעימה כגון אבנים מתחת לקו פני המים.
בחציית שלוליות בנסיעה מהירה על כביש מהיר, שימרו על אחיזה טובה של ההגה ועל כיוון הנסיעה.

נהיגה בגשם

הכנה ותקינות הרכב:

מגבים - לאחר ימי הקיץ החמים, יש סיכוי סביר שהגומי במגבים התייבש ונסדק קלות. מומלץ שלא לחסוך ולהחליף מגבים בימים אלה. הדבר יביא לתוצאות טובות יותר בימי גשם וימנע חריקות של המגבים.
יש לוודא הימצאות מים במיכל המתזים. ניתן להוסיף טיפה אחת (ולא יותר) של סבון כלים למיכל מי המתזים על מנת להביא להסרת שומנים שהצטברו.

יש לוודא שמצב הגומיות על דוושות הרכב תקין על מנת למנוע את החלקת נעל רטובה. 
מומלץ לבצע בדיקה של הצמיג, להקפיד על לחץ אויר בהתאם להוראות היצרן (מופיע בדרך כלל על גבי תווית שמודבקת על משקוף הדלת הקדמית או בספר הרכב) ועל עומק חריצים תקין.

יש לוודא ניקיון מגעים ואי היווצרות קורוזיה על קטבי המצבר. במצבר "פתוח" לוודא מפלס מים מזוקקים תקין. מומלץ לרכוש ספריי דוחה רטיבות מתאים ולרסס את קטבי המצברים.

הצטיידו בכבלי התנעה. אל תתפשרו ואל תתפתו לכבלים דקים, קצרים וזולים. כבלים אלה עלולים שלא לעשות את העבודה ביום קר.

במידה והמצבר כנראה הגיע לסוף חייו (מתניע בקושי בבוקר) והוא מעבר לתקופת האחריות שקלו את החלפתו על מנת שלא למצוא עצמכם ללא יכולת להתניע בבוקר יום קר.

וודאו שיש לכם בתא כפפות ערכה (אותה ניתן לרכוש או להכין לבד) של נורה רזרבית ונתיכים רזרביים מכל סוג ולוודא התאמה של הנורה הראשית.

לאנשים הגרים במקומות קרים (בנגב ובצפון הארץ), מומלץ למלא את המצנן (רדיאטור) בנוזל מתאים שיימנע קיפאון בלילות קרה.
המשך נסיעה בטוחה ונעימה.