תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

בדרך לרכב המשומש - צעדים ראשונים

עומדים לפני רכישה של רכב משומש ולא יודעים מאיפה להתחיל? אל דאגה, מערכת CarsForum הכינה במיוחד עבורכם סדרת מדריכים. החלק הראשון.

  • 13-06-2010
  • מאת: מערכת CarsForum

בשעה טובה, החלטתם שהגיע הזמן להיפתר מהגרוטאה הישנה ולרכוש מכונית משפחתית חדשה. השתחררתם מהצבא, סיימתם את הטיול הגדול בחו"ל והחלטתם שזה הזמן לרכוש את המכונית הראשונה שלכם, שתהיה שלכם ורק שלכם בלי טובות מאבא/אמא/אח גדול. ואולי סתם התעוררתם בבוקר וחשבתם לעצמכם שהגיע הזמן לרכוש רכב משפחתי נוסף למען הסדר הטוב.

במדריך זה ננסה ללכת יד ביד דרך הצעדים הראשונים בבחירת הרכב וננסה לעזור לכם להחליט על סוג ודגם הרכב המתאים ביותר עבורכם. מוכנים? אנחנו מתחילים.

השלב הראשון בדרך לרכישה מוצלחת הוא ספירת המזומנים. זה הזמן להוציא את דף החשבון האחרון ששלח הבנק או לספור את השטרות שמתחת למרצפת הרופפת ההיא בחדר השינה ולבדוק מה התקציב שעומד לרשותכם. אנחנו יוצאים מנקודת ההנחה שמי שאין לו מגבלת תקציב לא יקרא מדריך לרכישת רכב משומש וייגש ישירות לסוכנות הרכב החדש.

שוק הרכב המשומש מאפשר לכם לרכוש רכב משומש חביב גם בסכומים קטנים (יחסית). אם הדרישות שלכם סבירות, אפשר בהחלט למצוא רכב חביב גם ב15,000 ₪ ואולי אפילו בפחות. אבל אל תטעו, ההמלצה שלנו היא לרכוש את הרכב  החדש ביותר שהתקציב שלכם מאפשר ולא לנסות לחסוך בסעיף זה. רכב חדש יותר יהיה, ברוב המקרים, בטיחותי יותר, נעים יותר לנסיעה ונהיגה, עם פחות קילומטרים על הכביש וכתוצאה מכך גם יסבול מפחות בלאי.

ישן מול חדש

מעבר לתקציב הרכישה כדאי להתחשב גם בעלויות שמעבר לרכישת הרכב, שיכולות להיות גבוהות למדי. עוד לפני שתזכו לקחת את המפתח מהמוכר ולנהוג ברכב החדש שלכם עליכם לדאוג לביטוח לרכב. נושא ביטוח הרכב הוא נושא מורכב ולכן כתבנו מדריך נפרד בנושא זה. בכל זאת, על רגל אחת, כדאי לקחת בחשבון שעלות הביטוח יכולה להגיע גם לעשרות אלפי שקלים בשנה במקרה של רכב יקר וגניב שעליו נוהג נהג חדש וצעיר. כדאי לקבל הערכה של מחיר הביטוח מסוכן הביטוח שלכם כדי שתוכלו להעריך טוב יותר את גודל ההוצאה הצפויה ולהכין תקציב בהתאם.

* ביטוח רכב - כל מה שרציתם לדעת ולא היה לכם את מי לשאול

הוצאה נוספת שכדאי לקחת בחשבון היא ההוצאה על בדיקת הרכב לפני הקניה. מכוני הבדיקה גובים כ400-500 ₪ לבדיקה מלאה וברוב המקרים דרושות שתיים ואפילו שלוש בדיקות כאלו לפני הרכישה המוצלחת. כמובן שניתן לצמצם את ההוצאה בסעיף זה בדרכים כאלו ואחרות, ולכן מומלץ לקרוא את המדריך שלנו בנושא בדיקה לפני קנייה, שיעלה בקרוב לאתר.

נוסף על שני אלו כדאי לקחת בחשבון גם הוצאה כספית על יישור קו מכאני וקוסמטי לרכב. בהרבה מקרים יש למוכרים נטייה להזניח רכבים שעומדים לקראת מכירה, לדחות טיפולים ותיקונים גדולים ולהעביר אותם הלאה כדי לחסוך בהוצאות. כיוון שאתם רוכשים רכב חדש ומקווים ליהנות ממנו, כדאי לבצע יישור קו יסודי לאחר הרכישה, לתקן את כל מה שדורש תיקון, לבצע את כל הטיפולים הדרושים ואולי גם לטפל קצת בקוסמטיקה של הרכב כדי להפוך אותו למושך ונעים יותר לנסיעה, איש איש וטעמו. קשה לקבוע מראש מה תהיה העלות של יישור הקו. מי שיתמזל מזלו וימצא רכב שטופל ביד נדיבה עד לרגע המכירה לא יוציא כאן סכום כסף קטן יחסית לעומת מי שירכוש רכב שהוזנח ודורש עבודה. בכל נושא היישור הקו אנחנו ממליצים להתייעץ עם המומחים הטכניים שלנו בפורום הטכני

לאחר שסיכמנו על תקציב הרכישה, כדאי להתחיל לחשוב על סוג הרכב הדרוש לנו.

כדאי להתאים את סוג הרכב לצרכים של המשתמש ולא לחפש את הרכב הגדול או החדש ביותר שהתקציב מאפשר לרכוש.

לרבים יש נטייה לדלג על מכוניות המיני והסופר-מיני ולהתמקד בעיקר במכוניות המשפחתיות בתצורת סדאן, כדוגמת המאזדה 3 או הפורד פוקוס. למרות שמכוניות אלו בהחלט יכולות להתאים ללא מעט אנשים, והן לא רעות בפני עצמן, הבחירה בגודל הרכב צריכה להתבצע לדעתנו בצורה חכמה יותר.

סטודנט שנוסע לבדו ובעיקר בתוך העיר יעדיף מכונית קטנה, עם מנוע קטן וגיר אוטומטי. רכב כזה יהיה זול יותר לביטוח, יציע תצרוכת דלק טובה יותר, עלויות אחזקה נמוכות יותר ויאפשר לרכוש רכב ממודל חדיש יותר תמורת אותו התקציב. ולא הזכרנו את היתרון הנוסף בחיפוש אחר מקום החניה. בניגוד למה שרבים חושבים, מכונית קטנות לא נעצרות בסוף נתיבי איילון ואלו מהעשור האחרון גם מסוגלות לבצע נסיעות בין-עירוניות ארוכות בנוחות יחסית ומבלי להניד עפעף.

בכל הנוגע למשפחה אין אנו ממליצים לקמצן במקום ובנפח הטענה. זהו משאב יקר וחשוב כאשר צריך לשנע את הילדים ובעיקר בנסיעות ארוכות. חשוב לוודא כי עגלת הילדים נכנסת בצורה נוחה לתא המטען של הרכב ומשאירה מספיק מקום לשאר פיצ'פקס. במידה וברכב שלכם מותקן באופן קבוע יותר ממושב תינוק אחד, כדאי לבדוק מה רוחב המושב האחורי ברכב והיכן מותקנות (אם בכלל קיימות) נקודות העיגון. בשנים האחרונות הפכו הטנדרונים לאופציה מעניינת למשפחה שגומאת לא מעט קילומטרים ומוכנה "להתפשר" על גיר ידני אבל לא על נפח ההטענה.

מכונית קטנה מידי

מכונית "קצת" קטנה מידי.

את הטנדרים והג'יפים הגדולים כדאי להשאיר לאלו שבאמת זקוקים להם לרכבי עבודה או טיול. עלות האחזקה השוטפת של רכבים אלו גבוהה יחסית, תצרוכת הדלק שלהם גבוהה וברוב המקרים גם הציונים שלהם במבחני הריסוק אינם מרשימים. נוסף על כך, העובדה שחלקם הגדול עבר קילומטראז' גבוה למדי בתנאי עבודה קשים והמחיר הגבוה יחסית שלהם לא משפרים את הסיכויים לטובתכם. במידה וכל זה לא הפחיד אתכם, אתם מוזמנים לבקר בפורום השטח שלנו ולהתיעץ.

כדאי להקדיש רגע של מחשבה גם לבחירת תיבת ההילוכים של הרכב - ידני או אוטומטי. הנטייה של רבים היא לבחור באופן אוטומטי בגיר האוטומטי, אבל זה לאו דווקא הדבר הכדאי ביותר לעשות. רכב ידני יהיה ברוב המקרים זול יותר לרכישה וחסכוני יותר בדלק. נוסף על כך, אורח החיים של גיר אוטומטי קטן משמעותית משל גיר ידני ועלות שיפוצו גבוהה, וברכישת רכב ישן יחסית צריך לקחת בחשבון שהגיר האוטומטי עלול לדרוש תיקון יקר.

למי שעומד שעות רבות בפקקים ארוכים עדיף בכל זאת לחפש רכב אוטומטי שקל יותר לתפעול בתנועה איטית וצפופה למרות הכל. למי שנוסע בעיקר מחוץ לעיר כדאי להתפשר קצת בנושא התדמיתי ולרכוש רכב ידני.

שימו לב גם לגירים הרובוטיים שהחלו להופיע בשנים האחרונות ביותר ויותר רכבים. גירים אלו אמורים להציע, על הנייר, תצרוכת דלק טובה יותר ולהוות פשרה בין הגירים האוטומטיים הרגילים לגיר הידני הישן והטוב. בפועל, הדור הראשון של הגירים האלו סבל מכמה חסרונות שהעיקרית ביניהן הייתה העברת הילוכים לא נעימה וקופצנית. כדאי לצאת לנסיעת מבחן על רכב כזה כדי להחליט האם האופי של הגיר מתאים לאופי הנהיגה שלכם.

אחרון ברשימה אבל חשוב לא פחות הוא נושא הבטיחות. לא כדאי להתפשר בנושא זה וכדאי לחפש רכב שבנוסף לכל שאר המעלות הטובות יציע גם אבזור בטיחותי עשיר(יחסית לשנתון ולתקציב, כמובן) ובמידת האפשר גם תוצאות טובות במבחני הריסוק. כדאי להתאמץ ולחפש רכב מדגם מאובזר ובטיחותי יותר ולא להתפשר על הגרסאות נטולות האבזור הבטיחותי.

זכרו - רכב בטיחותי מציל חיים!

בטיחות לפני הכל

מומלץ לקבל ייעוץ בחינם בנושא קניית רכב משומש מהמומחים של CarsForum 

בקטלוג הרכב המשומש שלנו תוכלו למצוא את כל הרכבים המשומשים הנמכרים כיום בשוק, ותוכלו לקרוא חוות דעת מפורטות (כמעט) על כל רכב.

עדיין לא יודעים מה כדאי לחפש? כנסו לפורום ייעוץ ברכישת רכב והתייעצו עם המומחים.

בחלק הבא של המדריך - איך לחפש רכב בין עשרות אלפי המודעות, מה לבדוק ומה לשאול את המוכר בטלפון.

חלק שני - איך מחפשים רכב משומש ומה שואלים בשיחת הטלפון.

dddd