פורד פוקוס החדשה מול יונדאי i35 ומול פולקסווגן ג'טה

פולקסווגן ג'טה

אספנו את שלוש המשפחתיות סדאן המובילות בשוק ציי הרכב למבחן השוואתי. מי מהן היא המכונית המשפחתית הטובה ביותר?

  • 11-11-2012
  • מאת: מערכת CarsForum

כבר כמה שנים שמדינת ישראל מפזרת רמזים בעובי של פיל כי בכוונתה לחסל את שוק הליסינג התפעולי, שפורח בישראל מאז אמצע שנות ה-90. אבל רמזים לחוד ומציאות לחוד, למרות ירידה קלה בהיקפי הפעילות שלהן חברות הליסינג עדיין מחזיקות חלק ניכר משוק הרכב ובעיקר מסגמנט המשפחתיות 1,600 סמ"'ק (קבוצה 2 לשעבר). קבוצה זו הייתה, ונשארה, החשובה ביותר עבור רוב יבואניות הרכב ורוב חברות הליסינג למרות העלייה הניכרת בהיקפי המכירות של קטגוריית המכוניות הקטנות והג'יפונים.

וכך, ביום יפה של סתיו ישראלי אספנו את שלושת המתחרות המובילות בקבוצת המחיר הזו למבחן השוואתי שמטרתו ברורה - לקבוע מי המשפחתית סדאן הכי טובה שאפשר לקבל היום בליסינג. אל המבחן התייצבו, לאו דווקא בסדר הזה -
פורד פוקוס סדאן - הדור האחרון של הפוקוס, שהושק בישראל בסוף שנת 2011, עושה שמות בשוק עם קצב מכירות שהוא לא פחות ממדהים. לא רק בגרסת הסדאן שנבחנה כאן, אלא גם בגרסאות הסטיישן וההאצ'בק.
פולקסווגן ג'טה הושקה גם היא בישראל בסוף שנת 2011, תחילה בגרסאות חזקות ויקרות יותר שפנו בעיקר לשוק הפרטי. גרסת הליסינג המוזלת (TrendLine) עם מנוע 1.2TSI הגיעה ארצה רק בתחילת השנה ומאז זוכה גם היא להצלחה נאה.
יונדאי i35 היא אחד מסיפורי ההצלחה המקומיים הגדולים ביותר של כלמוביל, יבואנית יונדאי לישראל. מאז הושקה ה-i35 בקיץ שעבר היא זוכה לביקושים ערים במיוחד ונדמה שקצב מכירותיה מוגבל רק על ידי זמני ההמתנה הארוכים, שמקורם בכושר הייצור המוגבל.

יונדאי i35 מול פורד פוקוס מול פולקסווגן ג'טה

התרשמות סטטית - פורד פוקוס

את המבחן אני מתחיל בפוקוס. זו ללא ספק מכונית איכותית ומאובזרת. מדובר בקפיצת מדרגה מרשימה שמציגה כאן בפורד בהשוואה לשני הדורות הקודמים אך גם בהשוואה לרכבים אחרים בקבוצה. רשימת האבזור כוללת כמה פריטים שבעבר נחשבו ללוקסוס של ממש בקטגוריה, כמו דיבורית אלחוטית עם שליטה קולית או מראה מרכזית מתכהה חשמלית וזה, להזכירכם, ברמת האבזור הבסיסית והזולה ביותר שמשווקת בישראל. הפלסטיקה איכותית, נעימה למגע ועיצוב הקונסולה המרכזית הוא הנאה והמודרני ביותר.

הרושם הראשוני המצוין הזה נהרס במידה מסוימת עם הכרות מעמיקה יותר של הרכב. עמוסת כפתורים ופקדים שונים ומשונים, סובלת הפוקוס מהנדסת אנוש בעייתית ותפעול כל המערכות שלה דורש לא מעט הסתגלות והכרות אינטימית עם הרכב. המסך המרכזי הקטן, על גווניו הכחולים, אינו ברור מספיק וזועק בפשטותו על רקע העיצוב ההייטקיסטי של שאר תא הנוסעים.

אך הבעיה העיקרית של פורד פוקוס סדאן היא דווקא בתחום השימושיות. למרות גידול קל בממדים בהשוואה לדור הקודם, לא מציגה הפוקוס הנוכחית שיפור במרווח הפנים. נהפוך הוא, הפוקוס החדשה היא מכונית צפופה מלפנים וצפופה מאוד מאחור. מרווח הברכיים של היושבים מאחור קטן והוא מתאים בעיקר לילדים בגילאי 5 עד 12 גם תא המטען לא מצטיין בשימושיות יתר. הוא אמנם גדול יחסית, אך פתח הגישה אליו קטן ונמוך מידי, מקשה על העמסה של ציוד לחלקו האחורי.

פורד פוקוס החדשה

התרשמות סטטית - פולקסווגן ג'טה

מעבר מהפוקוס אל הג'טה מרגיש קצת כמו מעבר ממגפי עור לכפכפים. את הקונסולה המרכזית עמוסת הכפתורים מחליפה כאן קונסולה פשוטה ואינטואיטיבית מאוד לתפעול. זה נובע, בין היתר, מהעובדה שהג'טה היא המכונית הפחות מאובזרת במבחן הזה עם מינימום של כפתורים ופקדים שיש להכיר כדי לצורך תפעול מלא. ובכל זאת, מדובר במכונית היקרה ביותר במבחן הזה (כ-5,000 ₪ יותר משאר המתחרות) וככזאת היינו מצפים כי היא תציע קצת יותר אבזור נוחות.

אך במקום בו נכשלת הפוקוס, זורחת הג'טה. בכל הנוגע לשימושיות ולמרווח פנים זו המכונית המובילה של מבחן זה. המושב האחורי מציע מרווח ברכיים נדיב בהשוואה למקובל בקטגוריה והרכב מאכלס בקלות ארבעה נוסעים בגודל מלא (ובוודאי גם ילדים). תא המטען הוא הגדול ביותר והוא גם הנוח ביותר להעמסה, עם פתח גדול וגבוה יחסית. לקינוח היא גם היחידה שמציעה פתחי מיזוג לטובת היושבים מאחור, מה שבוודאי לא יזיק ביום קיץ ישראלי מצוי.

קשה להתעלם מההרגשה שבגרסה הזו חסכו עלינו בפולקסווגן. איכות החומרים והגימור רחוקה מהתדמית האיכותית-פרימיום של המותג, עם יותר מידי פלסטיקים שחורים וקשיחים ופחות מידי ריפודים צבעוניים ורכים. גם מבחוץ, לא מנסה הג'טה הבסיסית להרשים עם שלל קישוטים ושכלולים. פנסים עוקבי פנייה, חישוקי סגסוגת או תאורת DRL מבוססת LED - את אלו משאירה היבואנית לצורך בידול הדגמים המאובזרים יותר של הג'טה והגולף.

פולקסווגן ג'טה 1.2TSI

התרשמות סטטית - יונדאי i35

אחרונה חביבה, אני מגיע אל היונדאי ומתחיל להתרשם. גם הפעם, כמו ברוב המבחנים שערכתי לקוריאניות החדשות, ניכרת ההשקעה וההתקדמות שעשו הקוריאנים בעשור האחרון. בכל הנוגע לאבזור או לאיכות ההרכבה הקוריאנית הזו מסתכלת לטובות שבאירופאיות בלבן של העיניים ולא ממצמצת לרגע. רכב ההדגמה של יונדאי הוא מרמת האבזור הגבוהה (Supreme), אך כבר ברמת האבזור הבסיסית מצוידת ה-i35 בבקרת שיוט ובמערכת שמע עם כניסת USB - פריטי אבזור שאין בפוקוס ובוודאי שאין בג'טה.

מעבר למושב האחורי מגלה מרווח ברכיים מצוין ונדיב יחסית, גם מבוגרים יוכלו להיכנס לשם בלי בעיה של ממש. ובכל זאת, מיועד המושב האחורי בעיקר לילדים או למבוגרים בגובה 1.70 ומטה בשל תקרה נמוכה מידי שמכתיבה תנוחת ישיבה שפופה לבעלי גובה ממוצע ומעלה. זה מחיר העיצוב החיצוני הנאה של ה-i35, שהיא לדעתנו המכונית הנאה ביותר במבחן הזה. לא אנמית כמו הפוקוס, לא מכובדת כמו הג'טה. מיוחדת, מעניינת ונאה.

כן אפשר להתווכח על עיצוב הפנים של היונדאי. נראה שמישהו ניסה לעצב את תא הנוסעים קצת יותר מידי והתוצאה לעיתים לא ברורה. למרות שפע האבזור, התפעול של כל מערכות הרכב נוח ואינטואיטיבי ולא מבלבל כמו בפוקוס. אך התמקדות בפרטים הקטנים תגלה כמה פאשלות קטנות, כמו פתחי מיזוג מרכזיים שממוקמים נמוך מידי (ולא ניתנים לסגירה) או גב המושבים הקדמיים שעשוי פלסטיק קשיח זול ועלול להכאיב לברכיים.

יונדאי i35

מתחילים בתנועה

גם יונדאי i35 וגם פורד פוקוס עושות שימוש במנוע 1,600 סמ"ק ותיבת הילוכים אוטומטית עם שישה הילוכים, אוטומטית רגילה ביונדאי ורובוטית כפולת מצמדים בפוקוס. לג'טה יש הילוך נוסף בתיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים שלה ומנוע קטן עם מגדש טורבו (1.2 ליטר). בפועל, מתחרות היונדאי והפורד על המקום האחרון במבחן הביצועים בפער קטן זו מזו. הג'טה מספקת ביצועים טובים ומשאירה את שתי האחרות הרחק מאחור בכל מצב, הן בתחושה והן בביצועים בפועל.

מעניין לציין שלמרות שפולקסווגן הקדימה את פורד בשילוב תיבות הילוכים רובוטיות כפולות מצמדים בדגמים העממיים, מתגלה התיבה של הפוקוס כמעט נעימה יותר לשימוש. היא מתבלבלת פחות, חובטת פחות ובאופן כללי מרגישה מרוככת בהשוואה לזו של הג'טה. היתרון הטכנולוגי של תיבת ההילוכים כפולת המצמדים לא בא לידי ביטוי בכל הנוגע לנוחות הנסיעה. ביום יום תהיה התיבה האוטומטית הפשוטה של ה-i35 הנוחה והנעימה ביותר לשימוש, למרות שהיא מסרסת את ביצועיה של המכונית. כך לא מצליחה היונדאי להביא לידי ביטוי את ההספק המרבי הגבוה יותר שיש לה על הנייר (135 כוחות סוס, בהשוואה ל-125 כוחות סוס בפורד או 105 כוחות סוס בפולקסווגן).

פולקסווגן ג'טה 1.2TSI

נוחות הנסיעה טובה בכל שלושת הרכבים, במיוחד כשהרכב אינו מועמס. בכביש משובש וכשמשקל מועמס על חלקה האחורי, מתגלה היונדאי כפחות נוחה מבין החבורה. כיול המתלים אינו מושלם ועל שיבושים גליים הוא נוטה לחבוט ביושבי הספסל האחורי. הג'טה והפוקוס הן הנוחות ביותר, עם הבדלים קלים ביותר ולא מוחשיים. על אף ששלושת המכוניות שקטות יחסית, הפוקוס היא זו שמבודדת בצורה הטובה את רעשי המנוע והכביש. ביונדאי ובג'טה יש רעשי מנוע חזקים למדי בסל"ד בינוני ומעלה, שאמנם לא מפריעים כל עוד שומרים על קצב משפחתי ומטה אך בהחלט מטרידים כשהקצב הולך ועולה.

בסוף היום הציגו מחשבי הדרך של שלושת הרכבים יתרון קל בצריכת הדלק לטובת הפוקוס. מחשב הדרך של הג'טה הראה תוצאה טובה מעט פחות ורק מחשב הדרך של היונדאי נותר פסימי והציג צריכת דלק של פחות מ-10 קילומטרים לליטר.

יונדאי i35

סיכום

המבחן הזה הוא מבחן למכוניות משפחתיות סדאן, מהסוג שמיועד בעיקר לציי הרכב. פורד פוקוס סדאן החדשה היא מכונית
טובה - מאובזרת, בטיחותית ואיכותית. אבל דבר אחד היא לא - משפחתית. היא קטנה וצפופה מידי בכדי להיות כזאת וקשה לנו לראות כיצד היא משמשת משפחה עם שני ילדים קטנים, הס מלהזכיר מתבגרים בשנות העשרה. לכן היא נופלת ראשונה במסגרת ההשוואה שלנו ולא ממשיכה לשלב הניפוי הבא.

פולקסווגן ג'טה היא המכונית המרווחת ביותר בקבוצה, עם המושב האחורי המרווח ביותר ותא המטען הגדול ביותר. על הכביש היא מתגלה כזריזה ביותר והתנהגות הכביש שלה היא הנעימה ביותר מבין הרכבים שנבחנו. אלו הופכים אותה למכונית משפחתית טובה, ואולי אף המשפחתית הטובה ביותר מבין שלושת המועמדות שלנו. לאור אלו, היה לנו קל יותר לבלוע את הגלולה שנובעת מהמחיר המעט יקר יותר או מהאבזור הנמוך מידי ולבחור בג'טה כמכונית שאנחנו היינו מעדיפים כמכונית משפחתית.

והיונדאי? אל תטעו לרגע, היא אמנם אחרונה בסדר סיכום המתמודדות אך אין הדבר אומר שהיא אינה מכונית טובה. מדובר במכונית מצוינת, מעט פחות מרווחת מהג'טה (בעיקר בגלל מרווח הראש), קצת פחות נוחה ממנה וקצת פחות מהירה, אך כמו ברוב המכוניות של יונדאי מהעשור האחרון - נפילות גדולות של ממש אין כאן. בכל שאר התחומים היא אינה נופלת משתי המתחרות במבחן ומהווה לדעתנו פשרה טובה בעבור רוב לקוחות הסגמנט.  

השתתפו בהכנת הכתבה: אלירן אברזל, איתמר ורהפטינג ורן אלקובי (מאתר Cartube.co.il)

יונדאי i35 מול פורד פוקוס מול פולקסווגן ג'טה

יונדאי i35 מול פורד פוקוס מול פולקסווגן ג'טה

dddd