תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • אופל
  • אופל זפירה
  • אופל זאפירה 1.4 טורבו אוטומט – מבחן דרך

    אופל זפירה

    אופל מצטרפת לשוק המיניוואנים הישראלי עם הזאפירה – מיניוואן קומפקטי שמציע 7 מקומות ישיבה, מנוע טורבו-בנזין ותיבת הילוכים אוטומטית. מבחן דרך למיניוואן המתקאמבק של אופל.

    • 30-08-2012
    • מאת: אלירן אברזל

    אופל זאפירה היא המצטרפת האחרונה למתקפת המיניוואנים הקומפקטיים שמתרחשת בשנים האחרונות באולמות התצוגה בישראל. מדהים לחשוב שעד לפני כמה שנים עמד בפני הרוכשים הפוטנציאלים של רכבי ה-7 מקומות מבחר מצומצם למדי של רכבים שכלל בעיקר וואנים אמריקאים ענקיים וזללניים מחד או כמה מיניוואנים אירופאים מאידך. בשנים האחרונות נדמה שכמעט כל יבואניות הרכב מחזרות אחרי המשפחות הגדולות ומציעות בארץ שפע של רכבים בתצורת 7 מושבים. קוריאנים, אמריקאים, צרפתיים, יפאניים ו... גם גרמניים - כולם שם, מתחרים בקטגוריה הצפופה הזו במגוון תצורות אך סביב עיקרון בסיסי ופשוט למדי - 7 מקומות ישיבה ומחיר שנע סביב 150 עד 170 אלף ₪.

    והנה, בתחילת השנה הגיע לישראל הזאפירה. כחלק מהתוכנית של קבוצת שלמה, היבואנית החדשה של אופל לישראל, להשתלב בכל הקטגוריות החשובות של שוק הרכב הישראלי. הזאפירה נולד במסגרת שיתוף פעולה בין אופל לשברולט, שיתוף פעולה שהכתיבה בעלת הבית ג'נרל מוטורס. הזאפירה חולק את הפלטפורמה שלו עם שברולט אורלנדו, אך קל לראות את ההבדלים המאוד מוחשיים בעיצובם של השניים. בעוד בשברולט הלכו על עיצוב אגרסיבי דמוי רכב פנאי, באופל בחרו בקווים עגולים וזורמים יותר. הבחירה בין השניים היא עניין של טעם, אך לדעתי העיצוב של אופל קל יותר לעיכול, דבר שמעניק לרכב מראה הרמוני ומזמין יותר משל האורלנדו.

    אופל זאפירה

    את קשר הדם שבין אופל זאפירה לאורלנדו ניתן לזהות גם בתוך תא הנוסעים. למרות שינויים עיצובים קלים, קל לזהות את קווי הדימיון שבין השניים. בישראל בחרה אופל בסלוגן קידום המכירות "איכות גרמנית בהישג ידך" ועושה רושם שזה אכן המצב בתא הנוסעים של הזאפירה, שמציג איכות חומרים טובה למדי. ההגה נעים למגע, המושבים נוחים ובעלי בד נעים למגע ודיפוני הצד שעל הדלתות רכים ונעימים. אך מחקר מעמיק יותר של תא הנוסעים מגלה איכות הרכבה שאינה אחידה וכמה סימני שאלה לא ברורים - מצחיית לוח השעונים שאינה מהודקת למקומה, קונסולת ידית ההילוכים שרוקדת על מקומה ומרווחים גדולים מידי בחיבור שבין חלקי הדשבורד. לא מתאים לגרמנים לפספס את הפרטים הקטנים.

    אופל זאפירה

    אך בעבור לא מעט מלקוחות קטגוריה זו, השאלה החשובה באמת אינה נוגעת לאיכות החומרים וקשורה למרווח הפנים. המושבים הקדמיים נהדרים - נוחים, מרווחים ובעלי תנוחת ישיבה (או נהיגה) טובה. השורה האמצעית רחבה מספיק כדי לאכלס שני כיסאות בטיחות ומבוגר (או שני מבוגרים וכיסא) וגם שם איכות החיים טובה למדי. יושבי שורה זו ייהנו מפתחי מיזוג (אפקטיביים, לשם שינוי!) ומהאפשרות להזיז כל אחד משלושת המושבים קדימה ואחורה על מסילה בנפרד מהמושבים האחרים. אך בשורת המושבים השלישית אין בשורה של ממש. כאן יסבלו היושבים מאחור ממרווח ראש מצומצם ובעייתי מכך גם ממרווח ברכיים מצומצם למדי. תא המטען שנותר לאחר פתיחת שורת המושבים השלישית מצומצם למדי, אם כי קיפול שלהם אל תוך רצפת הרכב מותיר תא מטען נדיב במידותיו. נקודה חשובה לזכותה של הנדסת האנוש הגרמנית - תא נסתר מאכסן את כיסוי תא המטען כשהמושבים פתוחים. כמה פשוט, ככה יעיל ומאוד חסר אצל חלק מהמתחרות.

    רמת אבזור אחת של אופל זפירה משווקת בישראל, Enjoy. זו מציגה רשימת אבזור נדיבה הכוללת בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, מחשב דרך מפורט, משענת יד ושלט נוחות עם מפתח קפיצי. מערכת השמע המקורית אינה כוללת מסך מגע צבעוני ובמקומו הותקנו בקונסולה המרכזית שפע של כפתורים שונים ומשונים, התפקיד של חלקם לא ברור לי גם בשלב זה. תא הנוסעים כולל שפע רב של תאי אכסון שימושיים למדי, כנראה שמישהו העיף מבט בסיטרואן C4 פיקאסו כשתכנן את תא הנוסעים של הזפירה. אך חשוב לא פחות, הזפירה מצוידת באבזור בטיחותי סטנדרטי הכולל 6 כריות אוויר, בקרת יציבות, משענות ראש אקטיביות ו-7 חגורות בטיחות מלאות. הציון במבחני הריסוק האירופאים גבוה - 5 כוכבים.

    אופל זאפירה


    ובכביש? תמרונים עירוניים מתבצעים בקלות יחסית, בזכות ראות מצוינת קדימה ולצדדים. תורמים לכך תנוחת ישיבה גבוהה וחלונות צד גדולים אך לא פחות מכך - קורות ה-A הקדמיות והמפוצלות, שבמרכזן שמשה גדולה. רק הראות לאחור נפגעת, כצפוי, מהמבנה הקופסתי. חבל שחיישני חניה או מצלמת רוורס אינם מסופקים כסטנדרט. גם מחוץ לעיר המצב טוב והזאפירה משייט לו בכבישים הבין-עירוניים בנינוחות מרשימה למדי. כיול המתלים טוב ונוחות הנסיעה טובה כמעט בכל מצב וכמעט בכל תנאי כביש. אחיזת הכביש גבוהה וכנראה שהנוסעים מאחור יתחילו לגעור בנהג הרבה לפני שיופיעו טענות מצד הצמיגים. חבל רק שההגה קל המשקל פוגם בתחושת הביטחון בכניסה מהירה לסיבובים, או שאולי זאת בעצם הייתה המטרה?

    בישראל נמכר אופל זאפירה רק בגרסת בנזין אוטומטית, המצוידת במנוע בנפח 1.4 ליטר עם טורבו ובתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שישה הילוכים. שילוב זה הופך להיות עמוד השדרה של דגמי אופל ושברולט בשנים האחרונות, וטוב שכך. התרשמנו ממנו לטובה כשפגשנו אותו בשברולט קרוז טורבו או באופל אסטרה טורבו ובעתיד הקרוב הוא צפוי להופיע גם בכמה מדגמי אופל החדשים, כמו אופל מוקה ומריבה. השילוב הזה אולי אינו מהוקצע ורהוט כמו השילוב בין ה-TSI ל-DSG של היצרנית הגרמנית המקבילה, אך למען האמת הוא גם ממש לא רחוק משם.

    הביצועים של הזאפירה טובים, מספיקים ללא צל של ספק לשימוש משפחתי רגוע. מי שינסה לדחוק בזאפירה ולהוציא ממנה את כל 140 כוחות הסוס יגלה שלושה דברים עיקריים - רעש מנוע גבוה בסל"ד בינוני ומעלה, ניתוק של המזגן בהאצות חזקות וצריכת דלק גבוהה. זאת נותרה נקודות החולשה העיקריות של יחידת הנעה זו, שמפיקה נתוני צריכת דלק טובים רק בזמן נסיעה רגועה ומחושבת. אצלנו נעה צריכת הדלק הממוצעת בין 8.5 קילומטרים לליטר בנסיעות משולבות מאומצות לכ-10 קילומטרים לליטר בנסיעות בין עירוניות רגועות יותר. לא מדובר בנתון צריכת דלק מרשים מאוד, אלא בנתון ממוצע למדי בקטגוריה זו. 

    אופל זאפירה

    סיכום

    על הכביש מרגיש אופל זאפירה טוב מכפי שהוא מרגיש באולם התצוגה. כשמתחילים לנסוע בו מגלים מיניוואן נעים ונוח לשימוש, נוח לנסיעה וקל לתפעול. אז קל יותר לסלוח לו על פאשלות קטנות באיכות ההרכבה, בעיצוב הקונסולה המרכזית העמוס יתר על המידה ואולי אפילו על המרווח המצומצם ליושבים בשורת המושבים השלישית.

    אופל זאפירה הוא מתחרה ראוי בקטגוריית המיניוואנים שהולכת ומצטופפת, מתאים מאוד למשפחות הזקוקות ל-5 או 6 מושבים פלוס ציוד. הוא קצת פחות מתאים למשפחות עם 7 נפשות, בעיקר בגלל תא המטען הקטן שנותר לאחר פתיחת כל המושבים ובשל המרווח המצומצם מאחור. המשפחות הקטנות יותר יוכלו לוותר על שורת המושבים השלישית ולקבל תא מטען ענק שמשודך לרכב משפחתי שימושי, מרווח ומאובזר למדי.

    אופל זאפירה - בקטלוג הרכב של CarsForum.
    אופל זאפירה - קטלוג ומפרט טכני

    אופל זאפירה

    אופל זאפירה

    dddd