תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • פולקסווגן
  • פולקסווגן קאדי
  • פולקסווגן קאדי בנזין – מבחן דרך

    פולקסווגן קאדי

    טנדרון עבודה ביום ומיניוואן 7 מקומות בלילה. יצאנו לבדוק איך ממלא פולקסווגן קאדי את שתי המשימות האלו וחזרנו עם מסקנה - אחת מהן הוא מבצע בצורה מצויינת. את השנייה פחות.

    • 20-08-2012
    • מאת: אלירן אברזל

    קאדי, Caddy - אדם שתפקידו לשאת מקלות גולף עבור השחקנים, נושא כלים (מקור: מילון מורפיקס). איזה שם נהדר לטנדרון עבודה, המרמז בצורה טובה כל כך על כל המשימות שמוטלות על כתפיו של הטנדרון המודרני. את מקלות הגולף מחליפים כלי העבודה בבוקר, הילדים אחרי הצהריים והמשפחה כולה בדרך לטיול סוף השבוע. כולם הופכים להיות מקלות הגולף ועל הטנדרון להסיע את כולם ממקום למקום במינימום פשרות. ורסטיליות היא שם המשחק ברכבים האלו, שבתנאי המיסוי הנוכחיים רלוונטיים כחדשים בעיקר למי שזקוק לשילוב ראוי בין רכב עבודה קל לרכב משפחתי. כל האחרים כבר מזמן מצאו לעצמם מקלטי מס חדשים בדמות הטנדרים האמריקאים הגדולים מחד או רכבי הסטיישן הקומפקטיים של קבוצה 2 מאידך. אז איך מצליח הקאדי להתמודד עם מגוון המשימות המוטל עליו?

    אני מקבל לידי את המפתחות וסוקר את הקטלוג הארוך והמפורט שקיבלתי בסוכנות המרכזית של פולקסווגן. כראוי לרכב מהחטיבה המסחרית, מוצע הקאדי בשלל גרסאות ואפשרויות אבזור. יש גרסה קצרה (בה נהגנו) וארוכה, גרסת נוסעים עם חלונות (בה נהגנו) וגרסת משלוחים סגורה, גרסת בנזין (בה נהגנו) וגרסת דיזל, גרסה ידנית (נכון, בה נהגנו) וגרסה אוטומטית וכל זה עוד לפני שהזכרנו את מגוון אפשרויות הדיגום הרחב - מדלת צד נוספת, דרך שתי דלתות כנף מאחור ועד למחיצה פנימית. חלק מאפשרויות האבזור מגיעות בהתקנה מקומית, כמו מערכת השמע וחיישני החניה שהותקנו ברכב המבחן, וחלק מגיעות מקוריות מהיצרן, כמו החלונות הכהים מאחור שהותקנו אף הם ברכב המבחן.

    אבל פריט האבזור המיוחד ואולי החשוב ביותר שמציע הקאדי בכל אחת מגרסאותיו, מהזולה ועד ליקרה ביותר, הוא תוספת של שורת מושבים שלישית. 7 מקומות ישיבה מקוריים הם עדיין מצרך נדיר למדי בשוק הטנדרונים הישראלי. אם כך, השאלה הראשונה שעלי לענות עליה היא האם הקאדי הזה יכול לשמש כתחליף זול למיניוואן קומפקטי?

    פולקסווגן קאדי 

     

    פולקסווגן קאדי כרכב משפחתי

    בהתחלה נדמה לי שכן. כשיושבים בחלק הקדמי של תא הנוסעים קל לשכוח שיושבים בטנדרון עבודה ובקלות אפשר להתבלבל ולחשוב שנפלתם לתא נוסעים של סקודה פאביה או אוקטביה, אולי אפילו ג'טה. כן, אתם קוראים נכון. אני נוקש על הפלסטיק השחור והקשיח ממנו מורכב רוב רובו של תא הנוסעים והוא מרגיש לי מוכר מאוד. הכל נראה ומרגיש מאוד עמיד, קשיח וחסון. איכות ההרכבה טובה, למעט כמה פיקשושים קטנים פה ושם שברובם יכולים להירשם לחובתן של ההתקנות המקומיות, הכל מרגיש מוצק ומחובר היטב למקומו.

    אבל אז אני עובר אחורה ומגלה שאולי לא. אם בחלקו הקדמי מרגיש תא הנוסעים כמו תא נוסעים של סקודה מצויה, מאחור העסק כבר מרגיש כמו תא מטען של טנדרון מצוי. איכות הדיפונים הפנימיים נעה בין זולה ופשוטה ללא קיימת כלל. שורת המושבים האמצעית כוללת שלושה מושבים עם מרווח ברכיים סביר, אך זה הולך ומתדרדר משמעותית עם המעבר לשורת המושבים השלישית. אני, על 185 הסנטימטרים שלי, לא הצלחתי לשבת בהם כלל. אין מחזיקי כוסות או ידיות אחיזה ליושבים מאחור, אך שני פתחי מיזוג לשורת המושבים האמצעית דווקא יש. לאלו תפוקת אוויר חלשה ויעילותם מוטלת בספק. אפרופו תפוקה, רכב המבחן סבל מתפוקת מזגן חלשה מאוד והתקשה לקרר את תא הנוסעים בשעות הצהריים החמות ביום הראשון של הקיץ הישראלי המהביל.

    פולקסווגן קאדי

    זאת ועוד, שורת המושבים השלישית מחסלת לחלוטין את תא המטען של פולקסווגן קאדי. כשהם פתוחים נפח תא המטען קטן מנפח תא המטען של סיטרואן C1, או במילים אחרות - ממש קטן. שורת המושבים נשלפת בקלות כיחידה אחת, מגלה תא מטען בינוני בגודלו. שורת המושבים השנייה מתקפלת גם היא בקלות, בשני מהלכים ובשני חלקים (60/40). לאחר קיפולה הופך תא המטען של הקאדי לגדול בכל קנה מידה, כ-3,000 ליטרים.

    כתחליף לרכב משפחתי עדיפה, אם כך, גרסת המקסי הארוכה והמאובזרת. זו אמנם יקרה מעט יותר, אך מגדילה את בסיס הגלגלים בכ-32 סנטימטרים ואת האורך הכללי בכ-47 סנטימטרים. אלו יאפשרו כלל הנראה מרווח סביר יותר ליושבים מאחור אך בוודאות ישאירו נפח סביר מאוד של כ-500 ליטרים למטען, גם כששבעת המושבים מאוכלסים במלואם.

    פולקסווגן קאדי

    פולקסווגן קאדי - כרכב עבודה

    כרכב עבודה, מהווה הקאדי הקצר פיתרון הולם. שפע תאי האכסון, כולל המדף העילי הגדול ותא הכפפות המצונן, יהיו שימושיים במיוחד לאנשי השטח. המושבים הקדמיים נוחים, במיוחד מושב הנהג שמתכוון לגובה וביחד עם ההגה המתכוונן לגובה ולמרחק מספק תנוחת נהיגה נוחה. רכב המבחן שקיבלנו צויד בדלת אחורית אחת המתרוממת כלפי מעלה. היא פותרת אמנם את בעיית זווית הפתיחה של שתי דלתות הכנף המסורתיות אך סובלת מבעיה אחרת - הצמדות לעצם גבוה מאחור תגביל את האפשרות לפתוח את הדלת, קצת בעייתי בעיר או בעבודה בתוך מחסן. ישנה אפשרות להזמין מהחברה גם דגם בעל שתי דלתות כנף, שכנראה יהיה עדיף מהבחינה הזו.

    אני יוצא לתור את רחובות העיר הגדולה ובמהרה מגלה כי הקאדי מתגלה במיטבו כרכב חלוקה עירוני. השמשות הגדולות מספקות ראות מצוינת החוצה ואת רוב מה שנותר מכסות מראות הצד המצוינות. ההגה בעל משקל קל וקוטר הסיבוב של הרכב קטן, כך שאין שום בעיה לבצע פניות פרסה צפופות. תיבת ההילוכים נעימה מאוד לתפעול, עם מהלך ידית קצר ומדויק. דוושת הקאלצ' קצת פחות נוחה לשימוש ודורשת הסתגלות, אך ייתכן שהדבר נובע מהקילומטרים הרבים והקשים שצבר רכב המבחן. נוחות הנסיעה סבירה באופן כללי אך לעיתים חובטת הקאדי בנוסעים במעבר על שיבושים קשים או פסי האטה גבוהים.

    פולקסווגן קאדי

    מחוץ לעיר מרשים פולקסווגן קאדי מעט פחות. כמו ברוב הרכבים המסחריים, מתקשה הקאדי לבודד את רעשי הכביש ועם עלייה למהירות בין-עירונית עולה גם כמות הרעש בתא הנוסעים ורעשי כביש ורוח הופכים למוחשיים מאוד. ההגה נותר קליל ובמרכזו מתגלה שטח מת, שני אלו פוגעים מאוד בתחושת הביטחון במהירויות גבוהות. את מנוע ה-1.2TSI של פולקסווגן פגשתי כבר בשלל קומבינציות, מהפאביה הקטנה ועד לג'טה והאוקטביה הגדולות, אך לא בסיטואציה מסחרית. מנוע זה מפגין אמנם זמינות כוח טובה בהשוואה למנועי בנזין מוגדשים אחרים, אך בקאדי הוא מרגיש קצת פחות מלוטש מכפי שזכור לי ברכבים אחרים. עיקר כוחו מתקבל ב-2,000 סל"ד ומעלה אך יחסי ההעברה של הגיר הידני ארוכים ומחייבים מעט עבודה על מנת לשמור את המנוע בטווח היעיל. עלייה קלה, הילוך חמישי, והקאדי מתקשה לשמור על מהירות של 80-90 קמ"ש גם כשהוא ריק. הורדה להילוך שלישי והעלאת הסל"ד פותרת את הבעיה והקאדי חוזר להאיץ. למרות השימוש במנוע TSI, זה עדיין מנוע בנזין וכאן צריך סל"ד גבוה כדי לשמור על מהירות השיוט בעומס.

    בסיום יום העבודה שלנו הציגה הקאדי צריכת דלק ממוצעת של כ-10.1 קילומטרים לליטר בנזין.

    פולקסווגן קאדי

    פולקסווגן קאדי - סיכום

    קאדי 7 מקומות קצר עולה כ-30 אלף ₪ פחות ממיניוואנים קומפקטיים בעלי 7 מקומות ישיבה (כמו סיטרואן C4 פיקאסו או שברולט אורלנדו) ולכן עולה לא פעם במחלקת הייעוץ ברכישת רכב של האתר השאלה האם הוא רלוונטי כתחליף זול למיניוואן אמיתי. התשובה די פשוטה - לא ממש. נכון, יש לו אופציה מקורית ל-7 מקומות ישיבה אבל קשה לראות כיצד יצליח לשמש משפחה מרובת ילדים בצורה נאותה עם גישה בעייתית לשורה השלישית, תא מטען פצפון לאחר פתיחת המושבים ומרווח מצומצם ליושבים מאחור. גרסת הקומבי הארוכה תפתור את רוב הבעיות הללו, אך היא משווקת כיום רק בשילוב עם מנוע הדיזל ומחירה גבוה ממחירם של המיניוואנים.

    אבל מה לגבי הייעוד המקורי של הקאדי, כרכב עבודה ולא כמוביל נוסעים? כאן התשובה כבר אחרת לגמרי. הקאדי מתגלה כרכב עבודה מצוין עם סביבת נהג נעימה ונוחה לתפעול, תא מטען גדול ושימושי (וגם ורסטילי, בזכות המושבים הנשלפים והמתקפלים) ויכולת תמרון מצוינת. בתוך העיר מספק מנוע ה-1.2TSI את הסחורה ללא שום בעיות, אך אלו שנוהגים לצאת מחוץ לעיר כשהרכב עמוס יעדיפו כנראה את גרסת הדיזל בעלת המנוע החזק והבשרני יותר. 

    פולקסווגן קאדי - מפרט טכני
    פולקסווגן קאדי בקטלוג הרכב של CarsForum.

    פולקסווגן קאדי

    פולקסווגן קאדי

    dddd