תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה יטי
  • סקודה יטי ידנית – הצד שלו, הצד שלה

    סקודה יטי

    הוא לא חושב שסקודה יטי הוא רכב מושלם, אבל הוא כן חושב שהוא יכול להיות אחלה רכב בשבילה. והיא? היא בכלל זאת שבסוף קובעת.

    • 22-07-2012
    • מאת: ענת דניאל ואלירן אברזל

    סקודה יטי ידנית - הצד שלו:

    כבר הרבה זמן שהיא רוצה ג'יפ. היא אף פעם לא אמרה לי את זה, אבל אני יודע את זה. אפילו אני מצליח להרגיש את זה, גם אם היא לא אומרת את זה במילים. אתם יודעים איך זה עובד, יש רמזים באוויר. העובדה שהגרוטאה הישנה שלה נתקעה כבר שלוש פעמים בחודשיים האחרונים גם התחילה להעיק קצת עלי. כמה פעמים אפשר לוותר על הרכב שלי ולקרטע בבוקר למוסך עם הרכב שלה? השבוע שמעתי שיש מבצע על סקודה יטי ונראה לי שזה יכול להיות אחלה שדרוג בשבילה. אז נכון שהוא לא באמת ג'יפ (וגם לא ממש ג'יפון) והגרסה שבמבצע לא מגיעה עם גיר אוטומטי, אבל הוא נראה בערך כמו ג'יפ והוא גם ממש לא יקר. מה רע? עכשיו רק נשאר לבדוק איך הוא בפועל ולשכנע אותה לעבור לרכב ידני.

    סקודה יטי

    טוב, זה לא אמור להיות קשה במיוחד. כשרק הכרנו היא נהגה על רכב ידני ולא התלוננה לרגע. אין גם שום סיבה שתלונן על הגיר הידני של סקודה יטי. יוצא לי לנהוג על הרבה על רכבים ידניים, מרכבי מיני קטנטנים ועד למשאיות 12 טון. אבל גיר ידני רך ונוח כזה לתפעול כבר הרבה זמן שלא פגשתי. ידית ההילוכים מדויקת וקלה לתפעול, הקלאצ' רך ממש כמו במימרה על המרגרינה. כל כך רך, שאין לו בכלל את נקודת החיכוך ("הרעידה", כמו שהיה קורא לה מורה הנהיגה שלי). זינוק בעלייה כאן נעשה בדרך הישנה אבל הפחות טובה - מחזיקים 1,500 סל"ד ומרימים לאט את הקלאצ' עד שהרכב מתחיל לזוז.

    אפרופו זינוק בעלייה. סקודה יטי היא לא ממש מכונית זולה ובכל זאת בצ'מפיון החליטו להביא לארץ דגם נטול מערכת למניעת דרדור לאחור (Hill Hold, בלעז). למה בעצם המערכת הזו לא מגיעה כסטנדרט ביטי הידנית? ובכלל, למה יש לי קצת תחושה שבמסגרת המבצע עשו קיצצו במחיר אבל גם באבזור? אין שליטה מההגה על מערכת השמע, אין תאורה למראות, אין מצלמת רוורס או מערכת מולטימדיה. נכון, יש בקרת אקלים מפוצלת, מגביל מהירות, מחשב דרך מפורט, שפע תאי אכסון וריפוד עור להגה. אבל שליטה על מערכת השמע מההגה ממש חסרה לי, במיוחד ביטי. כפתורי העברת התחנות שעל הרדיו המקורי שקועים ודורשים הסתה של המבט כדי להחליף תחנה כך שזה חשוב שבעתיים. גם איכות ההרכבה לא הכי טובה שיש, עם יותר מידי קרקושים ונקישות בתא הנוסעים. נדמה לי שאפילו זיהיתי כמה פלסטיקים שלא יושבים 100 אחוז במקום.

    סקודה יטי

    את מנוע ה-1.2 טורבו-בנזין של היטי פגשתי כבר בכמה וכמה רכבים מקבוצת פולקסווגן. הוא תמיד הרשים אותי לטובה עם ביצועים מצוינים וצריכת דלק נמוכה. כאן, ביטי, הוא מרשים קצת פחות לטובה. היא נוסעת טוב, אבל המשקל העודף מורגש והכל מרגיש קצת כבד. אני מנסה לבדוק כמה מהר היא מגיעה ל-100 קמ"ש אבל ההילוך השני נגמר רגע לפני שמחוג המהירות מגיע לקו ה-100, אבל אז אני נזכר שזה בכלל רכב בשבילה. רוב הזמן היא נוהגת די רגוע ובשבילה הגמישות של המנוע היא דווקא יתרון, גם אם היא באה על חשבון כוח מתפרץ וביצועים. הרבה יותר חשוב לדעת שהשילוב בין המנוע והגיר מאפשר תנועה נינוחה בפקקים, ללא שימוש יתר בהילוכים.

    כשיצאתי סוף סוף מהפקקים, בדרך למשרד שלה, גיליתי כי סקודה יטי אינה מכונית נוחה כל כך. במיוחד במהירויות גבוהות אך גם בכניסה איטית למהמורות או על פסי ההאטה. מה שמוזר זה שלמרות שהמתלים קשיחים, החרטום של היטי עדיין צולל בבלימות חזקות, מתרומם בהאצות חדות וזווית הגלגול מורגשת בפניות מהירות. מזל שצמיגי הענק הרחבים מספקים המון אחיזת כביש, כך שבסך הכל התחושה די נשלטת גם אם לא ממש מהנה.

    גם אם סקודה יטי לא ממש מאובזרת, נוחה או מהירה, מבחינתי היא מקבלת ציון עובר. אני משווה אותה לאלטרנטיבות האחרות שנמכרות בסכום של כ-110 אלף ₪ ונראה לי שיחסית אליהן היא די בסדר. האלטרנטיבות יהיו אוטומטיות והיטי ידנית, האלטרנטיביות יהיו איכותיות יותר אבל היטי נראית כמו ג'יפ. על כל חיסרון אני יכול למצוא יתרון כך שהממוצע, ובכן, ממוצע.

    סקודה יטי

    סקודה יטי ידנית - הצד שלה:

    איפה שלא ראיתי אותה, לטשתי בה מבט ארוך ומסופק. לסקודה יטי יש חזות שונה, מעניינת ויפה עם הרבה שיק של "לייף סטייל". כמה חבל שזה בערך הקשר היחיד של היטי ללייף סטייל. למרות שבסקודה חושבים שאפשר לשווק את היטי כרכב פנאי מלא סטייל לאמהות אני חושבת אחרת. אמהות הן קודם כל נשים, ונשים לרוב יחפשו את הפינוק, הנוחות והפאר. טוב, אולי לא פאר, בכל זאת לא מדובר באודי. אבל נשים כן מחפשות רכב שיהיה יותר מפנק, שופע ומעניין, עם יותר השקעה באיכות החומרים. אי אפשר לשבת ברכב שבו תא הנהג פלסטי, פשוט ומשעמם ולהגיד עליו שהוא מגניב רק בגלל שהמושבים גבוהים ויש מלא מקום מאחור. רואה מאמי, תראי איזה מגניב?

    לסקודה יטי יש גם יתרונות. הרכב חסכוני, 15.6 קילומטרים לליטר לפי היצרן או בערך 12 קילומטרים לליטר לפי הבדיקה שלי. הרכב גבוה והנוסעים יושבים גבוה עוד יותר, כך שלנהג יש ראות טובה החוצה לכל הכיוונים. המרחב במושב הנוסעים מרשים, שלושה כיסאות תינוק או שלושה מבוגרים יכנסו שם בכיף, ויש מרווח יפה בין המושב הקדמי לאחורי. כל כך נוח לנוסעים שאני מתפתה לעזוב את ההגה ולפרוש למושב האחורי, להתרווח בשקט. החלק האחורי של סקודה יטי נראה רחב יחסית, כך שחשבתי שתא המטען יהיה די גדול. בפועל, מדובר בתא מטען לא גדול במיוחד, בגודל די סטנדרטי יחסית לקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות עם פלוס קטן של גובה.

    סקודה יטי

    לרכב יש מנוע חזק וההאצה יפה, אין ספק. שישה הילוכים שומרים על סל"ד נמוך רוב הזמן כך שהמנוע שקט ורגוע כיאה לרכבי סקודה. לי תפעול תיבת ההילוכים הידנית לא היה נוח במיוחד. ואני גרופי של גיר ידני. המעבר מהילוך להילוך לא היה חלק ונוח והסידור של הרוורס בצד שמאל למעלה שדורש לחיצה של המוט פנימה ממש לא לעניין. לרכב יש שישה הילוכים אבל לי הספיקו רק חמישה, השישי די מיותר. גם דוושת ההקלאצ' די גבוהה וכדי להתניע חייבים ללחוץ על דוושת הקלאצ'. אני לא אוהבת שמשנים לי סדרי עולם. לא בשביל רכב כזה.
    מעשה שהיה כך היה, אמבולנס מאחורי, צורח ומעיק. אני עולה על מדרכה נמוכה מימיני, לוחצת עוד קצת גז כדי לא לחטוף נשיקה מהוואן והרכב נכבה. אני מתניעה, אך לא ולא, יש לסובב את המפתח, לכבות את הסוויץ' לחלוטין, ללחוץ על הקלאץ' ורק אז להתניע. למה? לשם הבטיחות!? אוי כמה זה מעצבן. ופעמיים ביום?! זה ייאוש.

    אוחח, סקודה יטי. יום אחרי ששמחתי להחזיר אותך לסוכנות, המשכתי לבהות בך ולחייך כשראיתיך בכביש. האם אני ארצה אחת כמוך - לא. האם אני אמליץ למשפחות ואימהות לקנות אותך - לא. האם את רכב פנאי? לא, לא ולא.
    סקודה יטי

    סקודה יטי

    dddd