תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיאט
  • סיאט איביזה
  • סיאט איביזה FR 1.2TSI 2012 - מבחן דרך

    סיאט איביזה

    האם הפך צמד האותיות FR ללא יותר מרמת אבזור ספורטיבית? סיאט איביזה 1.2TSI FR במבחן דרך חצי-ספורטיבי.

    • 09-07-2012
    • מאת: זיו רוזנקר ואלירן אברזל

    במסגרת מתיחת הפנים שעברה ממש לאחרונה סיאט איביזה הצטרפה להיצע הדגמים גרסה חדשה - FR עם מנוע 1.2TSI. עד למתיחת הפנים הייתה ה-FR גרסה חמה למחצה של האיביזה, מעיין אחות חלשה וזולה לקופרה הבועטת, שצוידה באותו מנוע 1.4TSI אך בגרסה מעט חלשה יותר. בתחילת השנה יצאה האיביזה לניתוח מתיחת פנים קטן אך דגמי הקופרה החזקים טרם חזרו ממנו וחזרתם צפויה רק בתחילת השנה הבאה. עד אז, רקחה לנו סיאט נוסחא חדשה - גרסת FR עם מנוע 1.2TSI ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים (DSG7). האם הפכה ה-FR לרמת אבזור ותו לא?

    סיאט איביזה FR 1.2TSI

    למבחן הזה ניגשנו בחיל וברעדה. זה אינו המפגש הראשון שלנו עם סיאט איביזה אך המפגש הקודם איתה הותיר אותנו מעט מאוכזבים, בעיקר מרמת האבזור הנמוכה בה צוידה מכונית המבחן. מה רבה הייתה שמחתנו שגילינו כי מתיחת הפנים נגעה בצורה משמעותית בנקודה הזו. דגם ה-FR הוא המאובזר והיקר ביותר בהיצע הדגמים הנוכחי של האיביזה וככזה הוא מציע כמה פריטי אבזור שהיו חסרים מאוד בדגם הקודם. כך, למשל, את פקדי המיזוג הפשוטים והזולים החליפה מערכת בקרת אקלים (לא מפוצלת) פשוטה אך יעילה ונוחה לשימוש. את דיפוני הפלסטיק שהיו בדלתות החליפו בדים רכים (אך לא מספיק נעימים למגע) ואת ההגה הפשוט החליף הגה ספורטיבי עם כיתוב FR בחלקו התחתון.

    חלק מתא הנוסעים לצערנו נותר פשוט מידי. הדש-בורד עדיין כולל מרחבים עצומים של פלסטיק אפור וקשיח, סוככי השמש עדיין פשוטים מידי ומשענת היד של הנהג עדיין מרגישה שברירית למדי. ברכב ההדגמה הותקנה מערכת שמע לא מקורית עם מסך מגע ורמקולים נוספים במגש האחורי. היא נשמעת לא רע בכלל ומתממשקת בצורה טובה לידית השליטה שנמצאת מאחורי ההגה (אין שליטה על מערכת השמע מההגה עצמו), אבל היא לא נוחה לתפעול והתצוגה שלה אינה קריאה כשהשמש חזקה. ואם כבר הזכרנו שמש, דגמי ה-FR מצוידים כסטנדרט בגג שמש אך זה אינו נפתח במלואו ורשת ההצללה שלו מחוררת ואינה אטומה במלואה, כך שחלק מחום השמש חודר לתא הנוסעים גם כשהיא סגורה.

    סיאט איביזה FR 1.2TSI

    הלאה אל המושבים הספורטיביים המותקנים מלפנים, שמציעים נוחות נסיעה טובה ותמיכה מצוינת גם לאורך זמן. חבל שבמושב האחורי המצב קצת פחות טוב, עם מרווח ברכיים מצומצם מאוד שיקשה על מבוגרים לשבת בהם לאורך זמן. מראה מתכהה חשמלית, חיישנים להפעלה אוטומטית של האורות והמגבים וגם קיפול חשמלי למראות הצד משלימים פחות או יותר את רשימת האבזור הפנימי של גרסה זו. מבחוץ קל להבחין במערכת הפליטה המשודרגת, בחישוקי הסגסוגת המקוריים ובפנסי הלד האחוריים, שמעניקים לרכב מראה קרבי ונכון. הצבע הירוק שנבחר לרכב ההדגמה הצטרף למבחר הצבעים במסגרת מתיחת הפנים וגם אם התמונות לא מאוד מחמיאות לו, במציאות הוא נכון והולם מאוד את הרכב.

    סיאט איביזה FR 1.2TSI

    גרסת ה-FR הזו של סיאט איביזה מצוידת במנוע ה-1.2TSI המוכר של קבוצת פולקסווגן ובתיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים בעלת 7 יחסי ההעברה (DSG7), המוכרת אף היא. השילוב הזה הפך בשנים האחרונות לנפוץ מאוד ולמעשה מככב בכל דגמי הבסיס של הקבוצה. אך ללא ספק, הוא במיטבו כשהוא מותקן ברכבי הסופר-מיני הקומפקטיים והקלים יחסית. אז הוא מספק ביצועים מצוינים, שיכולים לספק די והותר הנאה גם כשמדובר ברכב עם יומרות ספורטיביות. זה גם המקרה של ה-FR הזו, שאמנם הביצועים שהיא מפיקה אינם מתקרבים לאלו של גרסת ה-FR ה"אמיתיות" אבל כנראה יספקו את הסחורה בעבור רוב הנהגים. אין כאן את אותה משיכה חסרת עקבות שמאפיינת את מנועי הטווין-טורבו של הקבוצה אלא כוח שמתקבל בעיקר בסל"ד בינוני ומעלה. כל עוד תשמרו את התיבה במצב S תצליח ה-FR לשמור על קצב מהיר ללא שום קושי. במצב D, לעומת זאת, הביצועים המתקבלים מעט יותר פלגמטים ולא מרשימים במיוחד. השליטה הידנית מהירה ונוחה, אך לא נותנת חופש מוחלט - מעלה הילוך כאשר מגיעים לקו האדום. בלטו בחסרונם פקדי שליטה להילוכים מאחורי גלגל ההגה, שיכלו לשדרג את החוויה עשרות מונים.

    סיאט איביזה FR 1.2TSI

    מתיישבים במושב הנהג - הכיסאות חובקים היטב וניתן למצוא תנוחת נהיגה נוחה בקלות. ההגה שמנמן ונעים למגע, עם מגרעות לבהונות כיאה לרכב עם נטיות ספורטיביות. משלבים ל-D ומצפינים לעבר הכבישים הנכונים. בנסיעה מנהלתית ניתן לחוש כי המתלים סופגים בורות ומהמורות היטב וניכר שהגרמנים עשו פה עבודה טובה. אך על כביש גלי האופי הספורטיבי מראה אותותיו והאיביזה מטלטלת את נוסעיה כמו סוכן שב"כ המנסה לדלות מידע מודיעיני מפושע לאומי. כאשר אנו מגיעים לכביש המפותל בואכה בית-אורן, אנו משיבים על כל הקללות אשר סיננו קודם לכן ומודים על המתלים הקשיחים - האיביזה פונה נהדר, כמעט ולא נוטה על צידה. המתלים הקשיחים, הצמיגים נמוכי החתך וההיגוי המהיר מאפשרים קצב נסיעה מהיר מאוד בכביש המפותל, הגדול בכמה מידות על המנוע צנום נפח. כאן המקום לומר כי מערכת ה-XDS עושה נפלאות ביציאה מהפניה, גם כאשר לחצתי מלוא-בטני על דוושת התאוצה. הטוסיק של האיביזה, לעומת זאת, לא נותן מקום רב למשחק, גם כאשר בקרת האחיזה מנותקת. ניתן להסיק שמתכנני האיביזה לא באמת ספרדים, שכן ניכר שהם לא חוו ישבן ספרדי מימיהם. צריכת הדלק בתום יום המבחן, שכלל בעיקר שיוט במהירות גבוהה ומספר מקטעים טכניים, עמדה על 10.4 קילומטרים לליטר. תוצאה טובה,  בהתחשב בעובדה שחלק ניכר מהקילומטרים נצברו בנהיגה אגרסיבית.

    סיאט איביזה FR 1.2TSI

    סיכום - סיאט איביזה FR
    הציניקנים והשמרנים יאמרו כי סיאט עושה שימוש נלעג בצמד האותיות שהיה מוצמד עד עכשיו לגרסאות הספורטיביות בלבד. אך אנחנו אומרים כי סיאט עשתה כאן מהלך נכון, שיאפשר ליותר אנשים ליהנות מרכז זריז, מתנהג שהפעם גם נותר במידה רבה נאמן לרוב המותג. סיאט איביזה FR מציעה חבילת אבזור משתלמת במחיר סביר ומכוונת בעיקר לקהל הרוכשים הצעיר שמעדיף עיצוב על פני שימושיות. במחיר של כ-117 אלף ₪ היא אמנם יקרה מרוב הסופר-מיני האוטומטיות האחרות בשוק, אך היא גם מאובזרת מהן ובעיקר מעוצבת מהן. מי שמחפש מכונית צעירה, מאובזרת ובעלת התנהגות כביש חמימה יוכל ליהנות ממה שיש לאיביזה FR להציע, גם בגרסת ה-1.2 ליטר.

    סיאט איביזה 1.2FR בקטלוג הרכב של CarsForum.
    סיאט איביזה 1,2FT - מפרט טכני - חלק 1 ; חלק 2

    סיאט איביזה FR 1.2TSI

    dddd