תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיטרואן
  • סיטרואן C1
  • מבחן דרך: סיטרואן C1 - מי הזיז את הרף שלי?

    סיטרואן C1

    ירים את ידו אותו אחד שיסרב לבילוי משותף עם עולה חדשה-ישנה בצבע אדום שובב ועיצוב חיצוני משגע. כשהתבשרתי שהמבחן הבא הולך להיות על סיטרואן C1, קשה לומר שלא הסתקרנתי לקראתו. כשקיבלתי אותה, גיליתי שהמיינסטרים הוא ממנה והלאה. מבחן בטעם של פעם.

    • 15-06-2012
    • מאת: אלעד סיטון

    כשמדברים על הקטנה-קטנה של סיטרואן, קשה שלא להיזכר בפיאסקו שהתחולל עת נגעו לראשונה גלגליה של סיטרואן C1 באדמת הארץ המובטחת: לאחר שהיא קיבלה תקינה ממשרד התחבורה ומכרה כ-300 יחידות, גורם עלום שמשתייך לאותו מיניסטריון שאך זמן קצר קודם לכן העניק לה את התקינה החליט לשלול אותה ממנה בטענה שהיא אינה עומדת באיזה תקן לא ברור שכנראה אינו מוכר באף מקום בעולם זולת ישראל. טוב, תמיד היינו אור לגויים. בעוד אותן 300 יחידות שהספיקו כבר להימכר כאן נעות להן בכבישים, עשה את דרכו לארץ דור חדש של C1, זהה מכאנית לקודמו אך בעל חזית מעט שונה והכי חשוב: הפעם עומד בתקן הנכסף!

    סיטרואן C1

    סיטרואן C1 - יש חדש תחת השמש?

    פיז'ו וסיטרואן הם זוג מוכר וותיק בעולם הרכב. לאחרונה הם החליטו שהשגרה במערכת היחסים שלהם קצת משעממת, והחליטו להכניס לזוגיות שלהם קצת פלפל בכך שהם יקיימו מנאז' א-טרואה כהלכתו. למשימה נבחרה טויוטה, ומקץ תקופת הריון מסויימת הגיח לעולם פרי אהבתם של PSA וטויוטה: סיטרואן C1, ולצדה שתי אחיותיה: פיז'ו 107 וטויוטה אייגו. הפיז'ו משווקת כאן בהצלחה מזה תקופה לא קצרה בעוד הטויוטה ממש בימים אלה עורכת היכרות עם ישראל. שלוש האחיות מיוצרות ומורכבות באותו פס ייצור בצ'כיה, שבסיומו מותקנת להן חזית בהתאם לסמל הקדמי שאמור להתנוסס עליהן. במילים אחרות, סיטרואן C1 וטויוטה אייגו הן רשמית אומנם חדשות בארץ, אבל למעשה מדובר ברכב מוכר לשוק המקומי.

    אם נחזור להתרכז ב-C1 ונשים את אחיותיה לרגע בצד, השינויים שמבדלים אותה מהדור הקודם שלה מסתכמים בפנסי DRL לד יפים ובטיחותיים מבחוץ, בעוד שבפנים יש גלגל הגה (מתכוונן רק לגובה) וידית הילוכים מצופי עור ומנופים מאחורי ההגה להעברת הילוכים. במחיר של 68,000 ש"ח מתברר שהיא המכונית האוטומטית הזולה בישראל. וכן, אני יודע שהיא רובוטית - אל תהיו פיינשמקרים.

    סיטרואן C1

    סיטרואן C1 - עסקים כרגיל

    לדגמי PSA מהאייטיז והניינטיז יצא שם טוב בכל מה שנוגע להתנהגות כביש ונוחות, ולצדו מוניטין רע מאוד בכל מה שקשור לאיכות חומרים והרכבה. נראה שכל אחד מהיצרנים של הטריו 107-אייגו-C1 תרם לפרוייקט הזה את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב. כך יצא שיחידת ההינע של הטריו היא מבית טויוטה, בעוד שדיפוני הפנים הם כפי הנראה מבית PSA. ולא, זה בהחלט לא מבשר טובות. לוח המכשירים עשוי פלסטיק זול מאוד ושביר, התחושה מאוד לא מוצקה, מנופי תפעול המזגן אינם עושים רושם שיאריכו ימים ופה ושם גם אפשר למצוא בורג שאף אחד לא העלה על דעתו לשים מעליו איזה חיפוי דקורטיבי. לדלתות יש דיפונים חלקיים בלבד, כך שחלקן הוא פשוט פח חשוף (אבל מצד שני הוא בצבע הרכב, מה שמוסיף אלמנט עיצובי די מדליק בעיני), וכמובן שהס מלהזכיר כפתורי תפעול מוארים לחלונות החשמל. רוצים לפתוח או לסגור את החלון בחושך? לכו חפשו... את הכפתור.

    לוח המחוונים קמצן במידע שהוא מעביר. אין מד חום או אפילו נורה שמתריעה על כך שהמנוע טרם הגיע לטמפ' עבודה, אין מחשב דרך או מד טמפ' חיצונית ובהתחשב בגודל התצוגה של בורר ההילוכים, נותר לי רק להעריך שהרכב מיועד לאנשים שטרם צלחו את המחצית הראשונה של שנות העשרים שלהם, כי גם קשיש בן 30 כמוני מידי פעם התקשה לראות באיזה הילוך הוא נמצא. מד הסל"ד נמצא במקום לא שגרתי יחסית - מחוץ ללוח המחוונים, מצדו השמאלי של מד המהירות. אם בפינה שמנגד היו טורחים להוסיף תצוגה ייעודית עבור מצב תיבת ההילוכים, זה גם היה שימושי ויעיל יותר וגם היה נותן לכל העסק מראה משובב נפש של מיקי מאוס.

    ב-C1 יש שני תאי כפפות: האחד נמצא במיקום המסורתי בתוך תא הנוסעים לפני הנוסע שליד הנהג, בעוד האחר נמצא בחלקו האחורי של הרכב, היכן שבשאר המכוניות ממוקם תא המטען. רציתי לצלם אותו עם אבטיח להמחשה, אלא שהתברר שאבטיח לא ממש נכנס לשם... ולא, ממש אין לי מושג איך לעזאזל הם הצליחו לדחוף לשם גלגל חלופי במידה מלאה (155/65/14).

    תא הנוסעים מכיל כשלי הנדסת אנוש רבים: החל בפתח מזגן מרכזי שאינו מתכוונן ומכוון אי שם לנקודה עלומה במרכז הרכב, עבור בחגורות בטיחות שאינן מתכווננות לגובה ומעל (או יותר נכון: מתחת) הכל:בליטה ברצפה מתחת לכף רגלו הימנית של הנהג. לא ברור האם זהו כשל תכנוני או דרך חדשה לגרום לחסכון בדלק ע"י גרימת מאמץ לנהג ללחוץ על דוושת הגז. כך או כך, מדובר בבליטה תמוהה, לא נוחה בעליל ובלתי מובנת. ואם כבר הזכרתי את המזגן: דעו לכם שמדובר בקילר רציני, אבל רק עד שתתחילו לאמץ את המנוע, אז תגלו שהמדחס מתנתק כדי להוריד ממנו מעט עומס.

    סיטרואן C1

    סיטרואן C1 - בין סטיגמה למציאות

    אם קודם סיפרתי על הדיפונים שכנראה הובאו ממחסן החלפים של PSA, כעת אעבור לספר על יחידת ההנעה, שכאמור הגיעה מטויוטה. אם נקפוץ כמה שנים אחורה, טויוטה, בצעד אמיץ למדי, החליטה לצייד את דגם הלחם והחמאה שלה - קורולה - בתיבת הילוכים רובוטית. הקורולה הרובוטית לא האריכה ימים באולמות התצוגה - לאחר שהלקוחות קלטו שתיבה רובוטית היא לא בדיוק תיבה אוטומטית ולאחר שהצטברו יותר ויותר תלונות על אופי פעולה לא נעים, הקורולה הרובוטית הוסרה חיש קל מהמדפים והוחלפה בקורולה בעלת תיבה אוטומטית פלנטרית כבימים ימימה. טויוטה אומנם לא זנחה לחלוטין את רעיון תיבת ההילוכים הרובוטית והמשיכה להתקין אותה ביאריס עד להחלפתה בתיבה רציפה בדור החדש, אבל נדמה שהרפתקאות כמו קורולה רובוטית הן אינן מסוג הדברים שנפגוש בהם שוב ככל שזה תלוי בטויוטה. מצד שני, כאשר בתכנון הטריו הוחלט שטויוטה היא שתהיה אחראית ליחידה הכוח, החליטה האחרונה לעשות ניסיון נוסף עם התיבה הרובוטית.

    אחרי כל החפירה הזאת, אתם בוודאי תוהים איך כל העסק מתפקד. התיבה הזאת מונה חמישה הילוכים ומשודכת למנוע משולש צילינדרים בנפח 998 סמ"ק. בניגוד לסיפורי הזוועות מעידן הקורולה הרובוטית, העברות ההילוכים ב-C1 חלקות מאוד ולמרות חיבור מהוסס משהו של המצמד בתחילת הנסיעה, בסה"כ העסק מתפקד בצורה מעולה וסביר להניח שבמרבית המקרים הנהג ההדיוט כלל לא יצליח להבחין שזוהי אינה תיבה אוטומטית "סטנדרטית". יחד עם זאת, לחובתה של התיבה עומדים יחסי העברה ארוכים מאוד, כך שההילוך הראשון מסתיים בכ-55 קמ"ש וההילוך השני בקצת יותר מ-100 קמ"ש. אומנם מדובר ביחס העברה מקובל עבור חלק לא מבוטל מהמכוניות, אולם יש לזכור שבהינתן מנוע בעל נפח והספק צנוע כזה (68 כ"ס), מן הראוי היה לצ'פר אותו בתיבה שקצת יותר מחמיאה לנתונים שלו. התיבה עצמה מכויילת לחסכון, וכך עוד בטרם הספקתם להגיע ל-20 קמ"ש אתם עלולים למצוא את עצמכם מתגלגלים בהילוך שני. עכשיו חברו את זה ליחסי ההעברה הארוכים, ותבינו שבמרבית הזמן לרכב הזה פשוט אין מספיק כוח לזוז. העברת התיבה לתפעול ידני מצליחה איכשהו לכפר על יחסי ההעברה הארוכים וגם התפעול באמצעות המנופים שמאחורי ההגה נוח ויעיל. הרכב אינו מצויד במנגנון Hill Hold, אולם בעת עזיבת דוושת הבלם המצמד מתחיל להשתלב באופן אוטומטי. עבור מרבית השיפועים זה מספיק, אבל הצלחתי להגיע לשיפוע שבו לא היה מנוס משימוש בבלם היד לתגבורת.

    סיטרואן C1

    סיטרואן C1 - בין שתי נקודות מפריד קו אחד, ורצוי שהוא יהיה מפותל

    לקח לי בערך 5 דקות מרגע שהתחלתי לנהוג בסיטרואן C1 כדי להבין שאני לא אוהב אותה. ההגה קל מידי, המנוע חלש מידי ורועד מעט בסרק, תא הנוסעים ספרטני מידי. אבל אז עזבתי את איזור המרכז ולקחתי אותה לכבישים החביבים עלי. לכאורה, הוצאתי אותה מאיזור המחיה הטבעי שלה. למה לכאורה? כי רק שם, מחוץ למגרש המשחקים הביתי שלה, התגלתה בפני גדולתה של ה-C1 במלוא תפארתה: עם תפעול ידני ומדויק של תיבת ההילוכים הכולל גז ביניים בהורדת הילוך, שמירת הסל"ד בטווח הגבוה של הסקאלה ורצף של עקומות, הקטנטונת הזאת יודעת לספק לנהג כיף מהסוג שכבר לא מייצרים היום. המנוע אומנם מונה רק שלושה צילינדרים ונפחו צנוע, אולם הצליל שהוא מייצר בסל"ד גבוה מזכיר (תחזיקו חזק!) V6 אימתני. מה שנקרא: להיות בלי ולהרגיש עם. ה-C1 מתמודדת היטב עם שברי אספלט, אינה מנתרת עליהם ומבודדת אותם מתא הנוסעים בצורה שאינה מובנת מאליה עבור מכונית במידה כזאת. אם תבקשו יפה ולא תגזימו, תגלו שבקרת האחיזה (שאינה מתנתקת) תשתף עמכם פעולה ותאפשר לכם להוציא קצת את העכוז.

    סיטרואן C1

    סיטרואן C1 - טעם של פעם

    לפני מספר שנים שודרה בערוץ הראשון תוכנית רכב בשם "המופע המוטורי". בפרק הראשון התארח טל שביט ז"ל, שהתרפק על זכר מכוניות מהעבר: אוטוביאנקי A112, רנו 5 GT, מיני מיינור ועוד. כולן היו קטנות, כולן היו בסיסיות, כולן היו ספרטניות, אף אחת מהן לא באמת הכירה את המונח "הנדסת אנוש" ובעיקר: כולן הותירו חיוך ענק על פניו של מי שנהג בהן. כמעט שלושה עשורים קדימה - וכמעט לא נותרו מכוניות עם מאפיינים כאלה. מרבית המכוניות שמיוצרות היום הן טובות - גם אם לא בהכרח מהנות - וצריך להתאמץ כדי למצוא מכונית לא טובה. והנה, כשנדמה שלכאורה סיטרואן C1 יכולה להתברג בקלות למשבצת של המכונית הלא טובה, פתאום מגלים שלא רק שהשד אינו נורא כל כך - הוא אפילו די חביב. כיצד הרף שהיה לגיטימי לפני פחות משלושה עשורים הפך ללא לגיטימי במילניום החדש? לאנתרופולוגים הפתרונים. הדבר היחיד שאני יכול להגיד זה שההוכחה לכך שפעם באמת היה טוב יותר חיה ובועטת - קוראים לה סיטרואן C1. תנו לה צ'אנס.

    סיטרואן C1 בקטלוג הרכב של קארספורום
    סיטרואן C1 - מפרט טכני

    סיטרואן C1