תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

למבורגיני בישראל - השור הזועם

שוק היוקרה הישראלי מתעורר. אחרי פרארי ומזראטי, גם למבורגיני כבר בדרך לישראל. הצצה ראשונה אל הלמבורגיני הראשונה בארץ הקודש.

  • 01-04-2012
  • מאת: איתמר ורהפטיג

בדרכי צפונה בקיה ריו 1.2 ידנית חדשה המחשבות לא הפסיקו להתרוצץ במוחי. וואוו. אוו מיי פאקן גד. אני הולך לנהוג בלמבורגיני! אמיתית! כאן בארץ! אני זוכר את הפוסטר עם תמונה של למבוריגני דיאבלו סגולה שהיה תלוי בחדר של איתמר, חבר ילדות שלי, ושנינו אמרנו שיום אחד בטוח תהיה לנו למבורגיני. בינתיים הוא מסתפק באופני עיר חשמליות בתל אביב ואני בבסידן 18 הילוכים כחולות עם ארגז אפור בבאר שבע. צחוק הגורל.

מידע מודיעיני שהגיע למערכת קארספורום בשבוע שעבר סיפר על למבורגיני לבנה מדגם לא מזוהה שמסתתרת באחד המשקים במושב שדה יעקב, בואך עמק יזרעאל פרברי קריית טבעון. בכניסה למושב הנחה אותי נ', בעל הלמבורגיני, לנסוע ישר עד שאראה שלטים של קטיף פטל בצד ימין. המושב פסטורלי למדי אך הכביש משובש ופסי ההאטה בו גבוהים ומעצבנים. "איך הוא עובר אותם עם הלמבו?" תהיתי ושמחתי שלפחות בשלב זה אני נוהג בקיה חדישה ולא בלמבוריגני קשיחה. הכביש התעקל ורמת המסתוריות רק הלכה וגברה, למבורגיני שמסתתרת במטע פטל! לא פלא שאף אחד מעולם לא שמע או ראה.

הגעתי לביתו של נ' והחנתי את הקיה בצידו של עץ ברוש שתרם צילו. ירדתי במדרגות המובילות לביתו הצנוע למראה של בעל הלמבורגיני ודפקתי חרש על הדלת. הדלת נפתחה ומולי עמד נ', לבוש חולצה משובצת, מכנס חאקי קצר ונעלי עבודה של נגה-עינת שראו ימים טובים יותר.

"ברוך הבא!" ברכני נ' והושיט ידו. "בוא, היכנס". הנהנתי בנימוס ונכנסתי. כמו החזית גם ביתו של נ' צנוע למראה וולא נראה כמו בית טיפוסי של בעל רכב על. איפה השער הענק והאינטרקום בכניסה לאחוזה? איפה ריצוף שיש הסטטואריו השחור? איפה ספות ה B&B בסלון? איפה מטבח הבולטהאופ שמתחיל בשדה יעקב ונגמר באוסטרליה? מסוקרן ונפעם למדי התיישבנו לשיחה בסלון.

למבורגיני

"קניתי אותו ב 1994, יד שנייה עם מעט מאוד שעות מנוע" סיפר לי נ' בגאווה. "מאז היו לו חיים קלים והיום יש לו רק 4,000 שעות על השעון" המשיך נ', לא לפני שציין כי הוא ממעט לנהוג בו וכי יש ברשותו מספר נהגים מקצועיים ומיומנים שהגיעו במיוחד מתאילנד. שגרת הטיפולים בלמבו שלנו מתבצעת לא לפי קילומטרז' אלא לפי שעות העבודה של המנוע, נראה שמהנדסי למבורגיני היו כל כך בטוחים ברכב שיצא תחת ידיהם ולמעשה מדובר באחד הרכבים היחידים בעולם בו שגרת הטיפולים מבוצעת האופן הנ"ל. בנוסף מסתבר שלא רחוק מהמושב, בקיבוץ יפעת השכן ישנו מוסך המתמחה בטיפולים בלמבו שלנו ואפילו שירות העברת טסט! מרשים.

"שנצא לחצר?" שאל נ' ועוד לפני שהספיק לסיים את המשפט עניתי "בוודאי!". יצאנו מהדלת האחורית אל המדשאה הענקית ומיד הבחנתי בסככות שבאחוזה. נ', שכנראה עדיין לא בטח בי לחלוטין אמר כי "זה בית האריזה שלנו וכאן מצד ימין זה דיר כבשים". על אף שבאמת ראיתי כבשים מלחכות תערובת עשב וקש הנהנתי בחיוך נימוסי אך היה לי ברור כי בסככות אלה כנראה מוחבאים מעיני כל רכבי על נוספים ואולי עד סוף היום אמצא חן בעיני נ' והוא יחשוף אותי לסודותיו.

לאחר הליכה של מספר דקות עצר נ'. "הנה הוא" אמר נ' והצביע על הלמבורגיני 674-70 הלבן. ליבי החסיר פעימה. אוו מיי גד, אני ניצב מול פאר התוצרת האיטלקית, התגלמות האלוהים על פני האדמה, בר רפאלי של עולם הרכב, שלמות עיצובית והנדסית כמו שרק האיטלקים יודעים לעשות.

למבורגיני

כאשר התקרבנו ללמבו סדרה 6 מיד זהיתי את כל המאפיינים של רכב על: מכסה מנוע ארוך ואירודינמי עם פנסי חזית השקועים בחרטומו, תא נוסעים הממוקם קרוב יותר לגלגלים האחוריים לטובת חלוקת משקל עדיפה, כנפונים רחבים מעל הגלגלים האחוריים שהסבו ללמבו מראה קשוח ושרירי, כונס אוויר מקדימה ואגזוז ספורטיבי ובולט שאינו נמצא מאחור כמו ברכבים פשוטים אלא מזדקר ממכסה המנוע (!). במבט בוחן יותר שמתי לב כי כמו בכל רכבי העל גם ללמבו שלנו מידת צמיגים שונה מקדימה ומאחורה ובעוד הצמיגים הקדמיים מגיעים בתצורת סליקס על ג'אנט 16 הצמיגים האחוריים רחבים משמעותית ומתפרסים על ג'אנט 30 (!!!). הצמיגים האחוריים אגב דומים מאוד במראה הסולייה שלהם לצמיג הטוב בעולם, הטויו T1R, אך עלותם גבוהה פי 2 או 3 ועלולה להגיע לעד כ 1,500 ₪ לצמיג. עוד יש לציין כי ארבעת הצמיגים של הלמבו שלנו הם מתוצרת חברת הבוטיק "אליאנס" הישראלית. כבוד!

למבורגיני

שני פיצ'רים שקצת פחות מקובל לראות ברכבי על הם מרווח הגחון הגבוה יחסית ומשקולת שיש בחרטום הרכב בכדי ליצור down force במהירויות גבוהות. אני נוטה להאמין שמהנדסי למבורגיני יודעים את העבודה שלהם ויש סיבה שהעדיפו משקולת על פני ספויילר קדמי \ אחורי ומוזר שנדיר לראות משקולות כאלו ברכבי על אחרים. בעלי הג'ט-סקי מביניכם בוודאי ישמחו לשמוע כי הלמבו מגיע עם וו גרירה אינטגרלי ומאושר ברשיון ואפילו יציאת ציר PTO שיכול למשל להיות לשם תפעול מנוף להורדה והעלאה נוחה יותר של הג'ט-סקי אל ומתוך המים.

מתחת למכסה המנוע מתגלה הנדסה איטלקית במיטבה. מכסה המנוע עשוי מסגסוגת קלת משקל בצורה קיצונית ונשלף ממקומו כדי לאפשר מקסימום גישה למנוע ארבעת הצילנדרים הטורי ממקום בדיוק מרשים מעל השלדה לטובת איזון הרכב וחלוקת המשקל. למנוע יש הזרקת דלק ישירה לכל צילינדר וארבעה ראשי מנוע נפרדים המקלים את הטיפול השגרתי או תיקון במקרה של תקלה. לא ניתן להתעלם מהרדיאטור והמאוורר הענק בחרטום הרכב ומכמויות הגריז והשמן באיזור המנוע כיאה לרכב איטלקי אמיתי. למנוע השמימי של הלמבו שלנו יש כ 70 כוח סוס אימתניים ומומנט עוקר הרים של 26 קג"מ. "צריך להיזהר איתו" אמר לי נ' בחשש, "הוא מגיע מהר מאוד למהירות המירבית ותמיד מזנקים איתו בהילוך שני". הנהנתי בהבנה, אחרי הכל 28 קמ"ש סופיים בארצנו מרובת המצלמות זו סכנה ממשית לרשיון. תיבת ההילוכים של הלמבו כוללת לא פחות מ 12 הילוכים (!) המבטיחים כי המנוע ימצא תמיד בטווח הסל"ד היעיל בכל מהירות.

למבורגיני

ביד רועדת העברתי ליטוף חושני על מכסה המנוע, בחנתי היטב את הקימורים הגובלים באירוטיקה של בתי הגלגלים האחוריים והתיישבתי במושב הנהג מצופה העור הנוקשה והאוחז. לוח המחוונים כלל שלושה שעונים בלבד כיאה לרכב ספורט אמיתי: שעון סל"ד ענק, שעון דלק ולחץ שמן. ההגה, שחור ולא מצועצע בעל שלושה חישורים דקיקים שלא יפריעו לראות את לוח המחוונים גם בעת עבודת היגוי מאומצת. ידית ההילוכים נופלת ליד כמו גם דוושות הגז והבלם שממקומות בדיוק במקומן הטבעי וקל למצוא תנוחת נהיגה טובה גם לנהגים גבוהים. דוושות הבלם אגב מחולקות לשתי דוושות, ימין ושמאל, שיכולות לפעול ביחד או לחוד בהתאם לבחירת הנהג. הפיצ'ר הזה מסוגל להקנות ללמבו רדיוס סיבוב קטנטן ומרשים ובצירוף ההגה הקצר והמתוגבר הידראולית התוצאה מזכירה יותר רדיוס סיבוב של מלגזה מאשר רכב על. תנוחת הנהיגה גבוהה וזקופה יחסית ומאחר והלמבו שלנו באה בתצורת קבריולט עם גג קשיח היא סיפקה שדה ראייה של 360 מעלות. זו הייתה הפתעה לטובה שכן ידוע שברכבי על קצת קשה לראות לאן אתה נוסע. תנוחת הנהיגה הזו גם מאפשרת לראות בדיוק היכן נמצאים הגלגלים הקדמיים ומקלה בכניסה לסיבובים וגם נסיעה ברוורס הופכת להיות משימה פשוטה מתמיד. האיבזור פשוט ולא מתחכם ואפילו על מערכת הסטריאו מהנדסי למבורגיני ויתרו לטובת הפחתת משקל. למרות זאת לא ויתרו מהנדסי למבורגיני על בקרת שיוט וצמוד לידית ההילוכים ישנה ידית המקבעת את סל"ד המנוע על המהירות הנבחרת. מרשים.

הנעת הלמבו כרוכה בסיבוב סוויץ' ולחיצה על מספר כפתורים שלא ממש הבנתי מה הם עושים. המנוע רועש ומרעיד את תא הנוסעים וניכר כי נושא בידוד הרעשים לא היה בראש מעייניהם של מהנדסי למבורגיני ברכב הזה. עדיין, אני לא חושב שיש חובב רכב של יתרגש ויחייך לנוכח הרעש והויברציות שמייצר השור הזועם והזועק "שחרר אותי לקרב!".

שחרור בלם היד, הכנסה לשני ויציאה מהמקום לוותה בפרפור גלגלים קל והעלאת אבק. כמה כוח!!! ההילוך השני קצר ביותר ומיד צריך להכניס את השלישי. הלמבו צובר תאוצה בקצת מרשים. תוך פחות מ 15 שניות כבר דהרתי בכבישי המושב במהירות המירבית. כמו כל רכבי העל גם בלמבו שלנו נוחות הנסיעה היא על הצד הקשיח והשלדה מתקשרת באופן מושלם עם הנהג. ניתן לדעת בדיוק היכן נמצאת כל גבשושית ושקערורית בדרך והן מעוברות ישירות לעמוד השדרה של הנהג. הגה הכוח ("הידרוסטטי" בלמבורגינית) שייך לזן הישן, הטוב והמתקשר ובדיוק כמו השלדה גם הגלגלים הקדמיים מדברים דרכו. מעולם לא נהגתי ברכב כה מתקשר שמעביר מידע כל כך מדוייק לנוהג בו על מצב השטח שמתחת. האחיזה בסיבובים פשוט פנומנלית ויש תחושה כי הגלגלים פשוט ננעצים בקרקע ולא עוזבים, זאת למרות ההספק המכובד של המנוע וההנעה האחורית. מסיבות מובנות לא מדדנו את צריכת הדלק במבחן, אך לדברני נ' הלמבו שתיין לא קטן. עם משקל עצמי של כ 3 ומשהו טון והספק מנוע מכובד כנראה שיש הצדקה למיכל בנפח 85 ליטר.

למבורגיני

סיכום:

נכנסתי לריו בצבע האדום-למבורגיני והתחלתי בנסיעה הארוכה למרכז. החיוך שהיה לי לאחר חוויית הנסיעה בלמבו לא מש מפני. מדובר ברכב על נדיר ומיוחד שגרם לי להבין למה אנשים שואפים לרכב כזה. מכל הרכבים בהם נהגתי עד היום, כולל יצירות מוטוריות כמו קיה פיקנטו 1.2 אוטומטית וסקודה פאביה ידנית, לא התרגשתי ונהנתי מנהיגה כמו מהלמבו הנ"ל. המראה החיצוני, שילוב מנוע-תיבת הילוכים, ההיגוי המדוייק, שלדה מתקשרת - שום דבר לא דומה ללמבו. אין זה פלא כי הרכבים הללו צברו לעצמם מוניטין ומיליוני מעריצים ברחבי העולם המתים לשים יד על רכב כזה ועכשיו גם אני הצטרפתי אליהם. מעניין מתי הראלה תתקשר.

תודה לטלטול, אבא נדב וכל משפחת ז"ק ממושב שדה יעקב שמציעים קטיף פטל עצמי (ואם תבקשו ממש יפה גם יראו לכם את הלמבורגיני ;) . 

לפרטים: 050-5297747, נדב או בפייסבוק "פטל טוב משדה יעקב"